تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813048460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي تاثير خصوصي‌سازي عرضه‌ي پهناي باند در بهبود وضعيت اينترنت كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بررسي تاثير خصوصي‌سازي عرضه‌ي پهناي باند در بهبود وضعيت اينترنت كشور


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

به گفته‌ي صاحبنظران و فعالان حوزه‌ي اينترنت يكي از معضلات عرضه‌ي پهناي باند، انحصاري بودن آن در دست دولت است كه سبب نبود رقابت ميان ارايه‌دهندگان اين سرويس و كيفيت نامطلوب آن شده و ترافيك خطوط اينترنتي در ايران به دليل همين كيفيت پايين اينترنت و پهناي باند، بالا رفته و پاسخگوي نياز فعلي نيست اما خصوصي‌سازي عرضه‌ي پهناي باند در بهبود وضعيت اينترنت تاثيرگذار است به طوري كه با خصوصي‌سازي پهناي باند رقابت سالم به وجود آمده از انحصار خارج مي‌شود و كيفيت مطلوب را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبر گزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مديران شركت‌هاي اينترنتي معتقدند تخفيف پهناي باند براي بخش خصوصي توسط مخابرات مزيت بزرگي محسوب نمي‌شود و بايد حمايت بيش‌تري از اين بخش شود به عنوان مثال واگذاري تامين پهناي باند اينترنت به بخش خصوصي به پيشبرد اقتصاد مي‌انجامد زيرا در حال حاضر شركت‌هاي اينترنتي متولي مشخصي ندارند.

اما به اعتقاد كاربران علي‌رغم تغيير روش‌هاي ارائه‌ي سرويس مشتركان در دنيا، ارايه‌ي سرويس مشتركان در ايران موفق نبوده و به همين دليل اينترنت پرسرعت ما به جز شركت‌هاي بزرگ و مناطق خاص، رشد قابل توجهي نداشته است.

طالب شرفي - دبير انجمن شركت‌هاي اينترنتي استان فارس - اظهار كرد: ‌در صورت قدرت رقابت بخش خصوصي با بخش دولتي، بخش خصوصي مي‌تواند قادر به خريدن پهناي باند اينترنت در مرز باشد اما ‌طرح سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مبني بر شكل گيري اتحاديه براي انجمن شركت‌هاي اينترنتي متاسفانه هنوز به نتيجه نرسيده و اميدواريم با شكل گيري آن سبب ساماندهي بازار شود.

اما به گفته‌ي رييس انجمن شركت‌هاي اينترنتي ايران - بهتر است به جز فعاليت‌هاي زيرساخت ( شبكه‌هاي فيبرنوري، ايجاد ارتباطات و بستر فيزيكي كار)، ديگر امور به بخش خصوصي سپرده شود همچنين مقامات مربوطه در شركت زيرساخت، بودجه‌هايي را براي گسترش، تشويق و تهيه‌ي محتواي الكترونيكي اختصاص دهند.

مسعود رياضيات تاكيد كرد: استراتژي حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات در بخش اينترنت براي امسال بايد بر مبناي تامين و توزيع خدمات دسترسي اينترنت با هزينه‌ي پايين قرار گيرد.

حسين اجتهاديان - مدير يك شركت اينترنتي - هم درباره‌ي سرويس‌هاي دايل‌آپ عقيده دارد در سرويس مذكور امكاناتي فراهم شده اما مشكل، كمبود سرويس دهنده است البته امكانات فراهم شده از طرف ISPها بيش‌تر است.

كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه خصوصي‌سازي عرضه‌ي پهناي باند در بهبود وضعيت اينترنت تاثيرگذار است به طوريكه با خصوصي‌سازي پهناي باند رقابت سالم به وجود آمده، از انحصار خارج مي‌شود و كيفيت مطلوب را به دنبال دارد.

اما شواهد نشان مي‌دهند كه در عرضه‌ي پهناي باند توسط مخابرات مساله‌ي (SLA) يا تعهد براي سطح كيفي مطرح نبوده و بارها با معضل اختلال چند روزه اينترنت مواجه بوديم.

متاسفانه بازار اينترنت از حالت رقابتي خارج شده و افراد قدرت مانور دادن ندارند؛ همچنين در حال حاضر رقابت موجود بر سر قيمت است در حالي كه بايد روي كيفيت باشد. خريد پهناي باند در خارج كشور توسط بخش خصوصي مي‌تواند موفقيت‌آميز باشد و پهناي باندي با كيفيت بالا و قيمت پايين را به دنبال دارد.

به گفته‌ي مهران صالحيان - رييس انجمن كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي استان فارس - در هنگام بروز مشكل پهناي باند در يك محل، در كل كشور اين معضل توزيع مي‌شود و علت آن كم بودن پشتيبان‌هاي اينترنتي در كشور است كه بايد تعداد آن‌ها افزايش يابد تا جوابگوي نيازهاي كشور باشد. همچنين به دليل كم بودن پهناي باند نمي‌توان مقايسه‌اي انجام داد.

به گفته‌ي تحليلگران به دليل انحصاري بودن تامين پهناي باند توسط دولت، پيش‌بيني‌هاي مناسبي براي تهيه‌ي پشتيباني و لينك‌هاي بك‌آپ براي پهناي باند نشده و شاهد اختلالات شديد پهناي باند هستيم.

در ماه‌هاي اخير به دليل قطعي فيبر نوري و ارتباط با كاربران، شركت مخابرات و ديتا با مشكل رو‌به‌رو شدند و علاوه بر اين، در چند نقطه‌ي ديگر نيز با قطع فيبر نوري و سرعت پايين اينترنت مشكلاتي به وجود آمد.

رضا فرزانه - عضو هيات مديره‌ي انجمن كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي ايران - اين اختلالات را نشان دهنده‌ي نبود انعطاف و پويايي ساختار دولتي دانست و گفت: با اين وجود كشور ما قادر به تامين پهناي باند متناسب با نياز كنوني صنعت IT نيست همچنين كشور ما در حالت تحول و روند رو به خصوصي‌سازي بر اساس اصل 44 و سند چشم‌انداز است و در اين راستا بايد تسهيلات و حمايت‌هاي دولت به شركت‌هاي خصوصي ارتقاء يابد.

اما مهدي رضايي - مدير يك شركت اينترنتي - درباره‌ي خصوصي‌سازي پهناي باند معتقد است: در شرايط فعلي خصوصي‌سازي قبل از برنامه‌ريزي و تدوين قوانين در مخابرات و ديتا اشتباه است و اين امر بايد با نظارت دولت بر شركت‌هاي خصوصي صورت گيرد تا فضاي رقابتي سالم را پديد آورد.

رضاكلاهدوز- مدير يك شركت اينترنتي- ‌در حال حاضر سرويس‌دهنده، مخابرات بوده كه وضعيت مطلوب و پايداري ندارد و با توجه به فروش زياد پهناي باند توسط مخابرات، در حال حاضر با مشكل نبود پهناي باند هنگام مراجعه به مخابرات يا ديتا مواجه هستيم.

او خصوصي‌سازي پهناي باند را مثبت دانست و گفت: اين امر باعث مي‌شود تا هنگام قعطي اينترنت از يك مركز، از محل ديگر به عنوان پشتيبان استفاده كنيم.

از برآيند نظر كارشناسان چنين برمي‌آيد كه شركت‌هاي اينترنتي به دليل به بلوغ نرسيدن صنعت فن‌آوري اطلاعات در كشور، براي ايجاد ارزش افزوده و هم‌افزايي فعاليت نكرده و اين امر باعث رقابت كاذب شده است همچنين اين شركت‌ها هر روز با قوانين جديد روبه‌رو مي‌شوند و نوع نگاه نسبت به شركت‌هاي اينترنتي از طرف بخش دولتي براي خصوصي‌سازي پهناي باند، دقيقا مشخص نيست بنابراين بايد فرهنگ‌سازي مناسب انجام شود و قوانين و مقررات IT و اينترنتي نيز در جهت بهبود وضعيت تدوين شوند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن