تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820392213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منافع ملي ايجاب كرد سكوت كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: منافع ملي ايجاب كرد سكوت كنيم
ششمين نشست وزير بازرگاني با خبرنگاران در طول زمان وزارتش عصر امروز در جمع 46 تن از نمايندگان رسانه هاي جمعي در حالي برگزار شد كه 12 نفر از خبرنگاران نتوانستند سوالات خود را در زمان تعيين شده (دو ساعت) مطرح كنند.


به گزارش خبرنگار اقتصادي برنا، "مسعود ميركاظمي "در ابتداي اين نشست در پاسخ به اولين سوال مطرح شده توسط يكي از رسانه هاي جمعي مبني بر علت اصلي گراني ها در داخل كشور توضيح داد: جلسه اي را با دبيران اقتصادي رسانه هاي جمعي در آينده اي نزديك برگزار خواهم كرد به طوري كه در اين نشست ريشه هاي تورم را به طور تخصصي بررسي خواهم كرد. چرا كه شما خبرنگاران تنها به دنبال يافتن سوژه هستيد.

ميركاظمي با بيان اينكه برخي از عوامل موثر بر قيمت تمام شده كالاها را نمي توان با تنظيم بازار كنترل كرد اظهار داشت: در كميته اي كه در مجلس شوراي اسلامي تشكيل شد علت افزايش قيمت ها و تورم را ارائه دادم به طوري كه در اين كميسيون در بررسي هاي انجام شده اعلام كردl كه قيمت برخي از كالاها در سطح جهان از 40 به 400 درصد افزايش يافته است.

علت سكوت وزارت بازرگاني
وي با بيان اينكه علت سكوت وزارت بازرگاني در يكسال گذشته به وجود آمدن بحران مواد غذايي در سطح جهاني بوده است، تصريح كرد: من و همكارانم از اين موضوع مطلع بوديم اما براي اينكه اين گراني به كشور منتقل نشود در خصوص انتقادات مطرح شده در باره واردات كالا به كشور سكوت كرديم.

ميركاظمي با بيان اينكه در نشست آنكتاد (مركز توسعه و تجارت سازمان ملل) بحران مواد غذايي در جهان يك سال و 5 ماه پيش مطرح شد، افزود: با سكوت ما اين بحران به كشور وارد نشد و توانستيم برخي از افزايش قيمت ها را كنترل كنيم.

وزير بازرگاني با اشاره به عدم تصويب قانون تجارت در مجلس شوراي اسلامي گفت: با اين وجود بارها اقداماتي را براي تسهيل واردات و صادرات انجام داديم به طوري كه ثبت سفارش كالا به صورت الكترونيكي و حذف مجوز ورادات از جمله آن هاست.

ميركاظمي در خصوص ضرورت راه اندازي واحدهاي نان صنعتي نيز توضيح داد در حال حاضر 39 هزار ميليارد ريال يارانه براي نان مصوب شده است؛ كه بخشي از اين يارانه به دست مردم نمي رسد.

وي با بيان اين كه در حال حاضر افزايش قيمت دستمزد كارگران بر قيمت نان نيز تاثير گذاشته است، خاطر نشان كرد: در خصوص گندم ، آرد و نان بايد تحولاتي صورت مي گرفت كه نه به نانوايان آسيب برسد و نه به مردم.

ميركاظمي افزود :به همين دليل دولت بودجه اي را براي تاسيس واحدهاي نان صنعتي اختصاص داد و ماشين آلات لازم براي توليد اين نوع نان خريداري شد و اولين واحد توليد نان صنعتي نيز تا دو هفته ديگر راه اندازي مي شود.

وي با بيان اينكه سازمان گسترش و نوسازي بايد زمينه سرمايه گذاري براي توليد ماشين آلات نان صنعتي را در كشور فراهم كند اظهار داشت: چنانچه يك سال زودتر اين ماشين آلات به بهره برداريمي رسيدند تاثير بسياري را در تعيين يارانه ها داشتند.

ميركاظمي در پاسخ به سوالي مبني بر نحوه هماهنگي دستگاه هاي دولتي براي تنظيم بازار اظهار داشت: بيشترين هماهنگي ميان دستگاه هاي دولتي را مي توان در دولت نهم مشاهده كرد. و اينكه گفته مي شود برخي ناهماهنگي ها باعث تداخل در عرضه و توليد كالا مي شود، صحيح نيست.

وي با اشاره به علت كاهش توليد برخي از اقلام مانند مرغ وتخم مرغ اظهار داشت: برخي از عوامل جوي مانند خشكسالي و يا سرما مانع كاهش توليد مي شود كه اين امر نيز ارتباطي با دولت ندارد و اين توليدكنندگان هستند كه به دليل شرايط جوي نمي توانند به طور مثال براي توليد مرغ در اثر سرما جوجه ريزي كنند.
وي با اشاره به عوامل فرهنگي در استفاده از برخي كالا ها نيز گفت : عوامل فرهنگي مانع از عدم استفاده مردم از برخي اقلام مي شود به طوري كه فرهنگ استفاده از مرغ منجمد هنوز در شهرستان ها ايجاد نشده است.

ميركاظمي معتقد است :چنانچه همكاري بين تمامي دستگاه هاي دولتي وجود نداشت، مشكلات زيادي پيش مي آمد كه قابل كنترل نبود.

وي درپاسخ به اين سوال خبرنگار ما مبني بر علت عدم ابلاغ نتايج تصميم گيري ها در كارگروه هاي ويژه اصناف اظهار داشت: دولت نهم توانست مشكلات 40 تا 50 ساله اصناف را حل كند؛ كه مشكل ماليات از جمله آن ها است.

شوراي اصناف جديد
وي در خصوص عدم تأسيس بانك اصناف نيز گفت: اصناف مي توانند بخشي از سهام بانك هاي موجود را خريداري كنند اما رئيس شوراي اصناف اعلام مي كند ما پول نداريم تا سهام بانك ها را خريداري كنيم؛ كه اميدواريم در شوراي اصناف جديد موضوع خريد سهام يكي از بانك ها با عنوان محور اصلي مطرح شود.

آزاد سازي سيمان
ميركاظمي در خصوص خروج سيمان از سبد حمايتي نيز گفت: سال گذشته 40 ميليون تن سيمان در كشور توليد شد؛ اين در حالي است كه حجم كارهاي عمراني بيش از دوبرابر شد به همين دليل نتوانستيم وعده خروج سيمان از سبد حمايتي را عملي كنيم.

وي با بيان اينكه 22 هزار كد پروژه براي دريافت سيمان دولتي در وزارت بازرگاني صرف شده است، تصريح كرد: آزاد سازي سيمان در سال 83 نشان از به وجود آمدن بحران در بازار سيمان داشت. به همين دليل از آنجايي كه منطقه ما يك منطقه بحراني در خصوص سيمان است، نمي توانيم سيمان را آزاد كنيم.

وي با بيان اينكه ما حاضر به آزاد سازي سيمان در صورتي كه مشمول قيمت گذاري نشود هستيم تصريح كرد: چنانچه وزارت صنايع و انجمن سيمان نرخ ثابتي را براي سيمان اعلام كند و متعهد شوند كه اين نرخ را ثابت نگه خواهند داشت با آزاد سازي آن موافقت مي كنيم.

وي معتقد است چنانچه آقايان اين تعهد را ندهند وزارت بازرگاني متهم اصلي گراني سيمان در بازار خواهد شد.

ميركاظمي با بيان اينكه بحث آزاد سازي سيمان توسط وزارت صنايع و انجمن توليد كنندگان سيمان در حال بررسي است، خاطر نشان كرد: قرار نبود اين موضوع رسانه اي شود اما برخي رسانه ها آن را منتشر كردند.

ميركاظمي در خصوص افزايش قيمت برنج نيز گفت: 17 ماه پيش بود كه قيمت برنج در سطح جهاني ساعت به ساعت افزايش مي يافت. اما با وارداتي كه وزارت بازرگاني انجام داد اين افزايش قيمت به كشور منتقل نشد.

وي با بيان اينكه برنج تايلندي و پاكستاني به يكباره از كيلويي 200 تومان به 1000 تومان رسيد اظهار داشت: به همين دليل وزارت بازرگاني 30 هزار تن برنج را در بازار توزيع كرد و در مرحله دوم نيز 30 هزار تن ديگر را توزيع خواهد كرد.

ميركاظمي در خصوص حذف كالابرگ برنج نيز اعلام كرد: وزارت بازرگاني از صندوق ذخيره ارزي خواستار اختصاص يك ميليارد و 300 هزار دلار بودجه براي واردا تشداما به دليل عدم اختصاص اين بودجه مانتوانستيم برنج را تأمين كنيم به همين دليل كالابرگ آن را حذف كرديم.

وي با بيان اينكه بارها مساله بحران مواد غذايي را در مجلس با آقايان باهنر ، حاج بابايي و توكلي در ميان گذاشتيم اظهار د اشت: مساله مواد غذايي به دليل ناياب شدن آن در سطح جهان و بحث افزايش قيمت ها به موضوعي بحراني تبديل شده است.

واردات ميوه
ميركاظمي در ادامه به واردات 286 ميليون دلار ميوه در سال 86 اشاره كرد و گفت: ميزان صادرات ميوه در اين سال به يك ميليارد و 760 ميليون دلار رسيد.

وي با بيان اينكه مجموع سيب و مركبات وارداتي به كشور نيز در سال 86 به 215 هزار و 375 تن رسيد اظهار داشت: در همين سال 220 هزار و 773 تن سيب و مركبات از كشور صادر شد.

ميركاظمي با بيان اينكه محصولات كشاورزي در دولت نهم حيات پيدا كردندگفت: هماهنگي هاي بسياري را با اسكندري وزير كشاورزي براي توليد اين محصولات داشته ايم اما نمي توان اختلاف صنايع پايين را كتمان كرد.

وزير بازرگاني در ادامه به بحث توليد و واردات شكر در كشور اشاره كرد و توضيح داد سال 84 شروع كار دولت نهم همراه با بحران شكر بود. به طوري كه ميزان واردات به شدت كاهش يافته بود و موجودي كل كشور به 160 هزار تن هم نمي رسيد.

وي ادامه داد: به مين دليل دولت در سال 85 تعرفه واردات را كاهش داد و 650 هزار تن شكر را به قيمت 560 تومان از كارخانجات به صورت نقدي خريداري كرد.

ميركاظمي افزود: ميزان توليد در سال هاي 6-85 حدود دو ميليون و 250 هزار تن بود كه مصرف ساليانه كشور در اين سال ها به دو ميليون و 150 تن مي رسيد، اما در همين زمان يك ميليون تن صادرات آب ميوه و شكلات از كشور صورت گرفت كه بخشي از شكر را از كشور خارج كرد.

وي با بيان اينكه ميزان واردات شكر در اين سال ها به سه ميليون و 480 هزار تن رسيد اظهار داشت: در همين زمان مركز پژوهش هاي مجلس آماري را مبني بر واردات 5 برابري شكر متناسب با نياز داخل منتشر كرد كه بدون بررسي كارشناسي صورت گرفته بود بنابراين جا دارد در اين جا به اين مركز آفرين گفت.

وي با بيان اينكه در سال 86 نيز كارگروهي به منظور جلوگيري از كاهش ذخاير شكر شكل گرفت تصريح كرد: در اين سال قرار شد تا در قالب متمم بودجه 160 تومان ما به التفاوت به توليد كنندگان شكر پرداخت شود.

ميركاظمي در ادامه با انتقاد از عدم اختصاص يارانه براي واردات محصولات غذايي با توجه به بحران هاي پيش آمده در سطح جهاني تصريح كرد: قرار بود تا بر اساس دستور رئيس جمهور 800 ميليون دلار يارانه براي تأمين كالاهاي اساسي به وزارت بازرگاني اختصاص يابد كه هنوز به دليل وجود سيكل اداري اين اعتبار اختصاص نيافته است.

ميركاظمي تصريح كرد در حال حاضر 40 هزار ميليارد ريال يارانه كالاهاي كالابرگي و گندم است كه 39 هزار ميليارد ريال آن مربوط به گندم است. پس ما چگونه كالاهاي كالابرگي را بايد تأمين كنيم.

وي با بيان اينكه كشورهاي همسايه در پي افزايش قيمت مواد غذايي يارانه هاي مختلفي را به بخش هايي مانند سوخت اختصاص دادند، اظهار داشت: اين در حالي است كه ما به جاي كاهش قيمت سوخت آن را افزايش داديم.

وزير بازرگاني با اشاره به اينكه همواره اعتراضات بسياري براي واردات كالاها صورت مي گرفت اظهار داشت: منافع ملي ايجاب مي كرد كه وزارت بازرگاني در مقابل انتقاد رسانه ها در مورد واردات كالا با توجه به بحران هاي پيش آمده سكوت كند.

وي با بيان اينكه دولت بر اساس پيش بيني هاي خود مبني بر خشكسالي كالاهاي اساسي را يكسال زودتر خريداري كرد، اظهارداشت: در اين راستا در سال 6-85 ما نياز دو سال كشور را در خصوص برنج در يك سال خريداري كرديم به طوري كه در خصوص روغن نيز خريد زودهنگام موجب سود 400 ميليون دلاري براي دولت شد.

وي با اشاره به حذف يارانه پودر شوينده نيز توضيح داد: در دولت با توجه به محدوديت يارانه ها تصميم گرفته شد تا يارانه ها را به سمت مواد غذايي سوق دهيم به همين منظور تصميم گرفته شد تا يارانه پودر شوينده حذف شود.

ميركاظمي با اشاره به تدوين رژيم تجاري كشور خاطر نشان كرد: تنظيم اين رژيم فراتر از قوانين تجاري كشور نيست، اما به دليل تغييرات پيش آمده در قوانين تجاري اين رژيم نيز بارها تغيير كرده است كه به زودي رژيم تجاري اعلام مي شود.

باز پس گيري استيضاح
وزير بازرگاني در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر علت باز پس گيري امضاء هاي نمايندگان مجلس در خصوص استيضاحش اعلام كرد: علاقه مند نيستم در خصوص لابي هاي وزارت خانه توضيح دهم و نمي خواهم از عملكردم دفاع شخصي كنم چرا كه منافع ملي مطرح است و چنانچه استيضاحم در صحن علني مجلس مطرح مي شد به طور حتم توضيحات قانع كننده اي مي دادم.

وي در ادامه با اشاره به ابلاغ تعرفه 64 قلم كالا نيز توضيح داد: اين تعرفه ها در كميسيون ماده يك مورد بررسي قرار گرفته و با وجود مخالفت وزير صنايع در ده روز آينده ابلاغ مي شود.

ميركاظمي در خصوص خريد تضميني گندم نيز توضيح داد: امسال رقم 220 توماني براي خريد هر كيلو گندم تصويب شده بود كه با پيشنهاد وزارت بازرگاني اين رقم به 280 تومان در هر كيلو رسيد. ويكماه است كه خريد تضميني گندم شروع شده است.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن