تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805633623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش اختصاصي مهر /حكايت دكتر قريب و ويروس سل اشراف زادگان!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش اختصاصي مهر /حكايت دكتر قريب و ويروس سل اشراف زادگان!
خبرگزاري مهر - گروه حوزه و دانشگاه: بزرگداشت مردي بزرگ از تبار حكيمان در زير طاقي هاي تو در توي موزه ملي تاريخ علوم پزشكي ايران در روزهاي ابتدايي خرداد ماه برگزار شد. بزرگداشتي كه به پاسداشت انديشه نيك، دين مداري و مردم داري او بدل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بزرگداشت دكتر محمد قريب در موزه ملي تاريخ علوم پزشكي با حضور جمع زيادي از شاگردان استاد برگزار شد. شاگرداني كه موهاي سپيدشان يادآور مي شد كه روزهاي بسياري از طبابت و استادي شان گذشته است اما با اين حال با فروتني تمام از استاد خود ياد مي كردند.

استادان امروز همچون دكتر عليرضا مرندي، دكتر غلامرضا خاتمي، دكتر باهر، دكتر يحيي عقيقي، دكتر رباني كه روزگاري را در مسند شاگردي دكتر محمد قريب گذرانده اند با افتخار روزگار قريب پزشكي سالهاي دهه 30 و 40 شمسي را يادآوري مي كردند.

روزگاري كه سجاده پهن پاويون (محل استراحت) پزشكان كودكان بيمارستان هزار تختخوابي، جايي بود كه دكتر محمد قريب با صدايي دلنواز پيش از شروع كار روزانه خود در آن تفسير قرآن مي خواند.

دكتر حسين قريب فرزند دكتر محمد قريب

دكتر حسين قريب فرزند دكتر محمد قريب از روزگاري مي گويد كه پدرش علي رغم ميل باطني و تنها به دليل تبحر در امر پزشكي از سوي دربار براي معاينه فرزندان آنها فراخوانده شده بود.

او مي گويد: دكتر قريب را مدتي پشت در نگه داشتند، پس از اينكه دكتر كودك اشراف زاده را معاينه مي كند به درباري ها مي گويد كودك سل دارد و آنها بر آشفته مي گويند، سل كه بيماري فقرا است نه ما ثروتمندان و دكتر قريب با شوخ طبعي و حاضر جوابي خود مي گويد: حضرات تصور كرده اند كه ويروس سل را هم مي توانند مانند دكتر قريب پشت در نگه دارند.

دكتر غلامرضا خاتمي از شاگردان استاد قريب، استاد پيشكسوت دانشگاه علوم پزشكي تهران و فوق تخصص گوارش در كودكان از پندهاي دكتر محمد قريب مي گويد: دكتر قريب از ما مي خواست كه در ملاقات با والدين كودكاني كه بيماري لاعلاج دارند هيچگاه آنها را نااميد نكنيم و به آنها دلداري دهيم كه علم پزشكي در آينده ممكن است راه حلي براي اين بيماري بيابد.

او اضافه مي كند: دكتر قريب به گونه اي دانشجويان خود را آموزش مي داد كه الآن از اين شيوه به نام PBL نام مي برند، يعني روش مبتني بر حل مسئله!

دكتر عليرضا مرندي از روزگار غربت عدالت در سلامت مي گويد. وي تأكيد مي كند: آيا دكتر قريب اگر امروز زنده بود از ما راضي بود. پاسخ اين سئوال را نمي دانيم اما مي دانيم كه ما پزشكان با پول همين مردم به دانشگاه رفته ايم و شايد اگر موقعيت تحصيلي مان اجازه نمي داد به جاي پزشكي شغل ديگري داشتيم.

وي كه سابقه وزارت بهداري سابق و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را در دو دولت در كارنامه كاري خود دارد، خطاب به جامعه پزشكي مي گويد، مردم منتظر اين هستند كه ما عدالت در سلامت را اجرا كنيم.

همچنين دكتر حسين قريب فرزند محمد قريب به خاطره اي در زمينه حق ويزيت اشاره مي كند و مي گويد: تا پيش از پزشك شدن من حق ويزيت پدرم 3 تا 5 تومان بود اما پس از اينكه در خيابان نياوران يك مطب مشترك داير كرديم حق ويزيت پدر 50 تومان بود و حق ويزيت من 150 تومان بود كه پدر از من پرسيد چرا حق ويزيت تو اينقدر زياد است كه به او گفتم چون بيماران شما از من بيشترند.

از راست : دكتر رباني، دكتر شمس شريعت، دكتر باقر لاريجاني

بزرگداشت بزرگ مردي همچون قريب در خور نام وي با حضور تعداد زيادي از شاگردانش در حالي به پايان رسيد كه نخستين كرسي دانشگاه علوم پزشكي تهران به نام وي نامگذاري شد و غرفه اي شامل يادگارهاي و نشانها و مدارك دكتر محمد قريب در موزه ملي تاريخ علوم پزشكي ايران به دست دكتر شمس شريعت تربقان افتتاح شد.

به گزارش مهر، دكتر محمد قريب در سال 1288 هجري شمسي در خيابان اميركبير تهران به دنيا آمد. او تحصيلات ابتدايي خود را در دبستان سيروس و متوسطه را در دارالمعلمين يكي از بهترين مدارس متوسطه گذراند. او در سال 1306 در زمره اولين گروه دانشجويان ايراني بود كه براي ادامه تحصيل در رشته پزشكي به فرانسه رفت و در پايان سال اول موفق به دريافت جايزه لابراتور تشريح دانشكده پزشكي در شهر رن فرانسه شد.

وي در سال 1314 نخستين ايراني بود كه توانست در كنكور انترني بيمارستان پاريس به موفقيت دست يابد و با رساله "وقفه هاي تنفسي در شيرخواران" از پايان نامه خود دفاع كرد. دكتر محمد قريب در سال 1317 به ايران بازگشت و در سال 1319 به عنوان دانشيار طب اطفال در دانشگاه تهران به فعاليت علمي مشغول شد. وي ابتدا در بيمارستان رازي به اداره بخش اطفال مشغول شد و بعد از آن به بيمارستان هزار تختخوابي رفت و در آنجا بخش اطفال را داير كرد.

دكتر قريب در سال 1321 به دريافت نشان عالي دولت فرانسه نائل شد و در سال 1350 پس از تأسيس انجمن بيماريهاي كودكان ايران موفق به عضويت در هيئت مديره انجمن بين المللي بيماريهاي كودكان شد. او در آخرين سالهاي عمر موفق به دريافت نشان درجه اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش شد.

وي در طول سالهاي فعاليت علمي خود علاوه بر حضور در كنگره هاي مختلف بين المللي توانست اولين تعويض خون را در ايران انجام دهد و از بنيانگذاران انتقال خون در ايران شد. از مهمترين اقدامات او بنيانگذاري و تأسيس اولين بيمارستان تخصصي كودكان با نام مركز طبي كودكان به همراه دكتر حسن اهري بود.

از راست : حجت الاسلام دعايي ، دكتر حسين قريب، دكتر شمس شريعت

استاد فقيد دكتر قريب در حين فعاليت علمي فعاليت سياسي و اجتماعي خود بارها در كلاس درس به اقدامات رژيم پهلوي انتقاد كرد و پس از واقعه 18 مرداد سال 32 پس از امضاي يك بيانيه به همراه 10 نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران به دستور محمدرضا شاه از دانشگاه اخراج شد كه اين موضوع باعث افزايش محبوبيت وي در بين دانشجويان و جامعه دانشگاهي شد.

دكتر قريب در سال 1351 به "هماچوري" (دفع خون از دستگاه ادراري) مبتلا شد كه بعدها سرطان مثانه تشخيص داده شد و توجه به تأثير نداشتن اقدامات درماني انجام شده در ايران و آمريكا، وي در اول بهمن ماه 1353 در بيمارستان مركز طبي كودكان دار فاني را وداع گفت و طبق وصيت خود در قبرستان شيخان قم به خاك سپرده شد.

دكتر محمد قريب به پاس خدمات چشمگير علمي به دريافت نشان دانش از دانشگاه تهران، نشان درجه اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش و نشان عالي لژون‌ دونور از دولت فراسه نائل گشت.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن