واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار معارف گروه فرهنگي ايرنا، دراين مراسم كه در دانشگاه علامه طباطبايي برگزارشد رشاد تهراني افزود: صفات پسنديده ديگري همانند خلوص، صراحت لهجه، ساده زيستي، صميميت، معرفت خواهي، روح نقادي و نقدپذيري و تنوع مطالعاتي نيز در يثربي وجود دارد. رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي اضافه كرد: گاهي چهره هاي بزرگي ظهور مي كنند كه قرن ها تاريخ علم را مقهور خود مي كنند كه نمونه هاي فراواني در تاريخ اسلام وجود دارد. مثلا در فلسفه، شخصيتي مانند صدرا به عنوان يكي از بزرگترين فيلسوفان تاريخ اسلام و تاريخ بشر است و چهار قرن است كه همه مجذوب تفكر او هستند. رشاد افزود: وقتي فرد فاضلي شهامت داشته و جرات كند با صدرا مواجه شود، ارزشمند است هرچند هيچ يك از نقدهاي او وارد نباشد. اما وقتي بتواند از اين چارچوب فكري (پاردايم) خارج شود و به يك تفكر عظيم و گسترده نگاه كند في نفسه ارزشمند است. وي با تاكيد بر ضرورت پرداختن به توسعه دامنه فلسفه از رهگذر بسط فلسفه هاي مضاف، گفت: فلسفه ما يك فلسفه آسماني است و تا اين فلسفه به زمين بازنگردد كارايي و كاربرد كافي در مناسبات ما نخواهد داشت. رشاد همچنين گفت: اگرچه فلسفه اسلامي ما بسيار عميق، دقيق، گسترده، اصيل و ريشه دار است ولي بايد بتواند به ما بگويد كه در حوزه هاي مختلف اعم از سياست، اقتصاد، جامعه شناسي و ساير حوزه ها چه كنيم. وي با بيان اين مطلب كه فلسفه در صورتي مي تواند در حوزه هاي مختلفي در زندگي به ما راه نشان دهد كه ما به فلسفه هاي مضاف دامن بزنيم، درباره معني فلسفه مضاف گفت: زماني كه پرسش هاي فلسفي را به يك علم خاص معطوف كنيم، آن موقع چون فلسفه را به يك معرفت اضافه مي كنيم به آن فلسفه مضاف مي گوييم. مثلا فلسفه علم و فلسفه علم فيزيك كه مضاف به دو معرفت هستند و يا فلسفه هنر و فلسفه حقوق كه به يك مقوله مضاف هستند. رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي اضافه كرد: اگر در همه چيز وامدار ديگران شويم، ما ايرانيان نبايد در معرفت وامدار اقوام ديگر و عقايد ديگر باشيم و حتي اگر در طبيعيات ناچار باشيم از مكاتب توليد شده در ديگر اقاليم بهره بگيريم اما در حوزه علوم انساني و حوزه معرفت و حكمت نبايد اينچنين باشيم. وي با بيان اين مطلب كه ما نبايد در فلسفه، سياست، اقتصاد، هنر و حقوق وامدار ديگران باشيم، افزود: در حوزه سياست امروز ما به عنوان موسس مطرح هستيم. چون نظام جديدي از حيات اجتماعي را پيشنهاد داده ايم و آن را تجربه مي كنيم و نمي توان مبادي اين سامانه را از ديگران وام گرفت. حجت الاسلام رشاد افزود: علاوه بر اين در حوزه هايي مي توان فلسفه را حداقل در چارچوب فلسفه هاي مضاف وارد كرد كه ديگران به آن حوزه ها نپرداخته باشند. مثلا گاهي مباحثي را با دوستان دانشگاهي مطرح مي كنيم كه آنها تعجب مي كنند و مي گويند چگونه تاكنون چنين سخناني مطرح نشده است. وي در ادامه با تاكيد بر اين مطلب كه احياي فلسفه در جهان اسلام و به ويژه جهان تشيع و ايران جز به بسط فلسفه مضاف ممكن نيست، افزود: احياي فلسفه و به صحنه حيات علمي آوردن فلسفه، بسط فلسفه، تقويت عقلانيت ديني، تاسيس دانش هاي نو خصوصا در حوزه علوم انساني و كم كردن فاصله عقل و دين و حتي علم و دين، همه در گرو بسط فلسفه هاي مضاف است. رشاد با بيان اين مطلب كه يثربي هشت سال رييس پژوهشكده حكمت و دين پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي بودند، افزود: تاكنون كسي در زمينه فلسفه معرفت ديني در جهان كار نكرده است و برخي مسائل معرفت ديني در ايران مطرح شده كه بايد گفت مباحث گسترده تري در اين زمينه وجود دارد و مي توان از يثربي توقع داشت يكي از فلسفه هاي مضاف را بنيان نهد. وي همچنين گفت: ما بايد در قلمرو علوم انساني نظريه داشته باشيم و مكتب تاسيس كنيم و حتي گفتمان معرفتي مستقلي را پديد آوريم . پيدايش و پديدايي نظريه هاي مناسب در حوزه هاي مسائل علوم انساني و تا دست يافتن به مكتب تا پديد آوردن دانش هاي مستقل، يك مسير طولاني را مي طلبد ولي نكته آغاز آن به دو مساله تاكيد دارد. يكي تاسيس فلسفه هاي علوم انساني و دوم تاسيس و طراحي منطق و روش هاي علمي كه بتوان با آنها نظريات جديد را توليد كرد. در اين مراسم كه به همت گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي برپا شد، حميدرضا آيت اللهي رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي و تعدادي از شخصيت هاي علمي و فرهنگي از دانشگاه هاي تبريز و اصفهان در دانشكده ادبيات و زبان هاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي به بيان شخصيت علمي و آثار يثربي پرداختند. فراهنگ**1003** 1918
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 576]