تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815050008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت حضور مربي ورزش در پارك‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ضرورت حضور مربي ورزش در پارك‌ها


عمومي- سميه شرافتي:
نصب دستگاه‌هاي بدن‌سازي در پارك‌ها كه به همت سازمان زيبا‌سازي شهرداري تهران در چند سال گذشته صورت گرفته، اگرچه با اين هدف بوده

كه همه مردم بدون هيچ محدوديتي بتوانند از اين دستگاه‌ها براي تقويت عضلات و پيشگيري از بيماري‌هاي ناشي از عدم‌تحرك كافي كه مدام نسبت به آنها هشدار داده مي‌شود، استفاده كنند و اگرچه كارشناسان طب فيزيكي اين اقدام شهرداري را اقدامي ويژه، مفيد و لازم مي‌دانند، ولي بسياري‌از آنها در مورد استاندارد بودن اين وسايل و تناسب آنها با شرايط فيزيكي مردم ما ترديد دارند.

اين در حالي است كه بيشتر طرفداران اين تجهيزات و همچنين علاقه‌مندان به ورزش صبحگاهي در پارك‌ها را افراد سالمند تشكيل مي‌دهند؛ گروهي كه به گفته كارشناسان بيشتر از ساير مردم، دچار صدمات جبران‌ناپذير مي‌شوند.

دكتر مصطفي نجاتيان، فيزيكال‌تراپيست و رئيس بخش توانبخشي مركز قلب تهران با اشاره به اين كه در همه كشورهاي پيشرفته دنيا مردم براي پيشگيري از بيماري‌هاي جسمي و رواني به ورزش تشويق مي‌شوند، به همشهري مي‌گويد: اين كار از طريق گسترش امكانات همگاني در سطح شهر انجام مي‌شود.

منتها مقوله ورزش از ۲ جهت قابل توجه است؛ يكي از نظر تجهيزات و امكانات ورزشي و ديگري از نظر وجود مربيان كارآزموده. در كشور ما متأسفانه اين ۲ مقوله به هيچ وجه در كنار هم نيستند يا حتي اگر يكي از آنها وجود داشته باشد، وجود عامل مكمل تقريبا محال است.

نجاتيان ادامه مي‌دهد: به‌عنوان مثال وسايل ورزشي نصب شده در پارك‌ها علاوه بر اين كه نصب استانداردي ندارند، حتي نحوه ساختشان هم مناسب نيست. به علاوه هيچ مربي تربيت بدني يا حتي فيزيوتراپيست كه به تمرين درماني و بيماري‌هاي ناشي از ورزش آشنايي داشته باشد، روي‌ استفاده از آنها نظارتي ندارد، حتي اگر در نصب آنها استانداردهاي لازم رعايت شده باشد.

وي با اشاره به اين كه تعداد زيادي مربي تربيت بدني در كشور بيكار هستند، مي‌گويد: ما با اين كار مي‌توانيم اشتغال زايي را هم در بين تعداد زيادي از مربيان ورزشي به وجود بياوريم. اين فيزيكال‌تراپيست معتقد است هدف شهرداري مسلما ارتقاي سلامت مردم است ولي با ناديده‌گرفتن اين مسائل زياد نتوانسته در اجراي اين هدف موفق عمل كند.

وي توضيح مي‌دهد: ما مراجعات روزانه زيادي را داريم كه مردم طي استفاده از وسايل پارك‌ها و يا حتي باشگاه‌هاي ورزشي دچار آسيب‌هاي جدي عضلاني و مفصلي شدند. بيشتر اين آسيب‌‌ها هم متوجه زانو و كمر مي‌شود.

البته به عقيده كارشناسان كساني‌كه از نظر ارتوپدي مشكل خاصي ندارند، ممكن است دچار آسيب نشوند ولي در اين ميان بعضي از مردم فقط مي‌دانند كه تمرين‌درماني و ورزش مفيد است، پس بدون مشاوره با يك متخصص به استفاده از اين وسايل روي‌ مي‌آورند.

دكتر ابراهيم انتظاري، فيزيوتراپيست و دبير انجمن فيزيوتراپي ايران نيز با تاكيد بر اين كه ما نمي‌گوييم اين دستگاه‌ها به هيچ وجه نبايد در پارك‌ها باشند، به همشهري مي‌گويد: موقعيت‌هاي جسمي همه مردم با هم كاملا متفاوت است.

بدون در نظر گرفتن اين عامل و در اثر استفاده نادرست، فرد دچار آسيب‌هاي مفصلي زانو، كمر و گردن، و آسيب‌هاي مچ دست، شانه و آرنج مي‌شود. به گفته وي حتي گاهي بيماري‌هاي قلبي كه به‌خصوص در افراد مسن كاملا پنهان بودند، خودشان را با وضعيت وخيم‌تري در اين شرايط نشان مي‌دهند، به‌طوري كه فرد در راه بازگشت به خانه و يا در خانه دچار سكته‌ قلبي مي‌شود.

رئيس بخش توانبخشي مركز قلب تهران نيز در توضيح ديگر عوارض ناشي از اين دستگاه‌ها خاطر‌نشان مي‌كند: ما در خيلي از مراجعاتمان حتي كساني را داشتيم كه قبلا دچار ديسك كمر شدند و بيماري آنها بهبود يافته ولي با استفاده نادرست از اين دستگاه‌ها ديسكشان با شدت بيشتري عود كرده است.

سرعت‌هاي غير‌قابل مهار

با اين حال يكي از مشكلات ديگر اين دستگاه‌ها اين است كه از نظر سرعت و شتاب يك سيستم كاملا كنترل نشده دارند. اين در حالي است كه در ابزار‌هاي بدن‌سازي سيستم‌هايي وجود دارد كه سرعت دستگاه ‌را كاملا كنترل مي‌كنند ولي به گفته كارشناسان، در مورد اين وسايل، همه چيز به دست مردمي است كه هيچ گونه آگاهي و تخصصي در هدايت سرعت آنها ندارند.

به عقيده دكتر انتظاري اين دستگاه‌ها گاهي آنقدر سنگين و آهني هستند و با شتاب زياد حركت مي‌كنند كه فرد استفاده‌كننده قادر به كنترل‌ آنها نيست.

در حالي كه قبل از شروع اين تمرين‌ها افراد بايد از نظر ميزان ضربان قلب و فشار خون و همچنين قدرت عضلاني و مفاصل بررسي شوند. علاوه بر اين كه در كنار اين عوامل سن، جنس و حتي شغل فرد هم بايد در نظر گرفته شود.

وي خاطر‌نشان مي‌كند: هنگام استفاده از اين وسايل سرعت آنها هم بايد كاملا معمولي باشد، ولي متأسفانه خيلي از افراد از همان ابتدا با سرعت زيادي شروع به حركت مي‌كنند، به‌طوري كه ضربان قلب در اين افراد بدون هيچ گونه آمادگي به مقدار زيادي بالا مي‌رود.

به عقيده دبير انجمن فيزيوتراپي تمام اين مشكلات در حالي است كه حتي هيچ گونه بروشور يا كاتالوگي كه به‌عنوان راهنماي استفاده درست در كنار اين وسايل باشد، وجود ندارد.

فقط براي افراد عادي!

به عقيده متخصصان طب فيزيكي، اگرچه ورزش يكي از راه‌هاي سالم‌سازي و تقويت عضلات است، ولي توصيه آنها به‌طور كلي اين است كه اگر هدف از ورزش فقط حفظ سلامت است، در قدم اول هيچ نيازي به استفاده از وسيله خاصي نيست.

«بهتر است مردم با مراجعه به متخصصان طب فيزيكي كه ورزش تجويز مي‌كنند، دستور ورزش‌هايي را بگيرند كه همراه با هيچ وسيله خاصي نيست.»

دكتر سيد منصور رايگاني، دانشيار طب فيزيكي و مدير گروه طب فيزيكي و توانبخشي دانشگاه علوم ‌پزشكي شهيد بهشتي، با اشاره به اين مطلب به همشهري مي‌گويد: ورزش‌هاي داراي اين ويژگي‌ها شامل حركات ايروبيك در فضاي آزاد مي‌شود و علاوه بر اين شدت و مدت زمان اين ورزش‌ها هم كاملا مشخص شده است.

وي در ادامه خاطر‌نشان مي‌كند: يك سري از وسايل ورزشي هم هستند كه در بخش‌هاي طبي و فيزيكي به كار گرفته مي‌شوند، البته با تجويز مستقيم پزشك و تحت نظارت كارشناس فيزيوتراپي. مثل دستگاه‌هاي الكتريكي، ليزر، وسايل‌حرارتي و سرمايشي.

دكتر رايگاني در مورد استانداردهاي دستگاه‌هاي ورزشي موجود در پارك‌ها توضيح مي‌دهد: دستگاه‌هاي ورزشي موجود در پارك‌ها كه ما به آنها دستگاه‌هاي مكانوتراپي مي‌گوييم، در كل كشش‌هايي را در اندام‌هاي بدن به‌وجود مي‌آورند.

اين دستگاه‌ها بايد استانداردهايي را داشته باشند حتي در مورد محل نصب. يعني اين مكان بايد داراي سطح صاف و تهويه مناسب باشد. جنس وسيله نصب شده، طراحي آن و ميزان شدتي كه به فرد وارد مي‌كند هم بايد كاملا مشخص شده باشد.

به گفته اين متخصص طب توانبخشي، پس اينجا نقش مؤسسه استاندارد پررنگ‌تر مي‌شود كه حتما اين استانداردها را در وسايلي كه مسلما تنوع زيادي داشته و براي مردم جذاب هستند به وجود بياورند.

دكتر رايگاني با اشاره به اين كه در اين ميان وظيفه شهرداري هم اين است كه در كنار اين وسايل، كارشناسي كه مسلط به خطرات و نحوه استفاده از آنهاست را به استفاده‌كنندگان اطلاعات لازم را بدهد، مي‌گويد: ما هم اين وسايل را به كساني توصيه مي‌كنيم كه هيچ مشكل پزشكي خاصي ندارند.

ولي متأسفانه در كنار خيلي از آنها درج شده « مناسب براي بيماري...» در حالي‌كه به هيچ وجه اين طور نيست. چون اين بيمار نيست كه تشخيص مي‌دهد كدام ورزش برايش مناسب است. از طرفي اگر اين دستگاه‌ها جنبه درماني داشتند، جايشان داخل مراكز درماني بود نه در فضاهاي باز و پارك‌ها.

تاريخ درج: 4 خرداد 1387 ساعت 17:56 تاريخ تاييد: 4 خرداد 1387 ساعت 21:14 تاريخ به روز رساني: 4 خرداد 1387 ساعت 21:12
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن