تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805466033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست علمي همايش مكتب فلسفي شيراز برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نشست علمي همايش مكتب فلسفي شيراز برگزار شد
داخلي. فرهنگي. ملاصدرا.

نشست علمي همايش مكتب علمي شيراز،شنبه درمجموعه فرهنگي هنري حافظ شيراز برگزار شدكه‌پژوهشگران حوزه‌حكمت وفلسفه،استادان‌دانشگاه‌وحوزه و صدراشناسان، با بيان مقاله و ايراد سخنراني به تبيين انديشه‌هاي صدرالمتالهين ملاصدراي شيرازي پرداختند.

به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي،استاديارگروه باستان شناسي دانشگاه تهران در اين همايش در مطلبي تحت عنوان" از سطوت جلالي معماري تخت جمشيد پارس تا معماري حكمت متعاليه صدراي شيرازي" اظهار داشت: معماري به رغم آنكه محسوس و ملموس تر از بسياري از انواع هنرها،حرفه‌ها و مهارت ها، با جان و فرهنگ و زندگي آدميان تنيده شده و برروان و رفتارمردمان تاثيرنهاده ليكن درقياس باهنرهاي ديگرهمچون موسيقي سرشتي انتزاعي دارد و ماهيتا انتزاعي است.

دكتر حكمت الله ملاصالحي افزود:معماري،از هستي‌شناسي، سنت‌هاي فكري، نحوه و افق نگاه، حكمت و خرد و سطح آگاهي ملت‌ها به شدت تاثير پذيرفته است.

وي اضافه‌كرد: مي‌توان گفت، معماري صورت مادي انديشه، آگاهي وحكمت و خرد و تدبير تشكل بخشيدن و بيناد نهادن حيات اجتماعي‌ماست و امر اتفاقي نيست بلكه همان روح تعالي جو و سطوت جلالي و تركيب پيكروارو انسجام و اقتداري را كه در معماري تخت جمشيد مشاهده مي‌كنيم، دو هزاره و نيم بعد در معماري انديشه و حكمت متعاليه صدرايي مي‌توان يافت.

ملاصالحي افزود:فلسفه بسياري از اطلاعات خام مردم رامي گيرد وبا يك بررسي كوچك آن را به عالمي از اطلاعات تبديل مي‌كند.

استاد دانشگاه تهران بيان كرد: خلاقيت و عقلانيت درفلسفه‌ومعماري زياد است و معماري در واقع يك سفال گري است كه از درون به بيرون افق باز مي‌كند و همانندفلسفه‌است و ما هنگامي كه فلسفه صدرايي را مد نظر قرار مي‌دهيم وجوه زيبايي را در آن احساس مي‌كنيم.

استاديار گروه فلسفه و كلام اسلامي دانشگاه قم هم در اين همايش با ارايه مقاله خودبا عنوان "تحول الهيات بالمعني الاخص، از خواجه طوسي تا ملاصدراي شيرازي"چنين اظهارداشت:يكي ازدلايل مهمي كه‌الهيات رنگ فلسفي به خود گرفته، اين است كه هم حكيمان وهم مسلمانان درتحول الهيات سعي و تلاش‌هاي فراوان داشته‌اند.

دكتر علي الله بداشتي گفت:با كوشش خواجه طوسي در شاخه‌هاي مختلف علوم آن روز مانند رياضيات و نجوم، فلسفه و به ويژه در الهيات، شاهد پويايي و تحول هستيم.

اين استاد فلسفه بيان داشت: يكي از حوزه‌هايي كه به دليل آرامش نسبي سياسي حاكم آن روز شاهد شكوفايي ويژه‌اي در الهيات بود حوزه شيراز است كه عالمان برجسته‌اي همچون صدرالدين محمد حسيني دشتكي، غياث‌الدين منصوردشتكي، ملاجلال‌الدين دواني و محقق خفري، را در دامان خويش پرورده است.

بداشتي افزود: به رغم اينكه ادعا شده است، پس از خواجه نصيرالدين طوسي، فترتي در حركت علمي در دنياي اسلام ايجاد شده چندان مقرون به حقيقت،دستكم در حوزه فارس و در بخش الهيات نيست.

استاديار گروه فلسفه دانشگاه بين‌المللي امام خميني نيز در اين همايش با ارايه مقاله خود با عنوان " عليت در انديشه جلال‌الدين دواني و ملاصدرا" گفت: ملاصدرا با طرح نظريه امكان فقري يا وجودي، ملاك‌احتياج رااتكاي وجودي معلول به علت دانست و از منظر او وجود معلول عين ربط و وابستگي به علت است.

دكتر عبدالرزاق حسامي فر افزود: پيشينه تلقي ملاصدرا از نسبت ميان علت و معلول را مي‌توان در انديشه‌فيلسوف بزرگ مكتب شيراز،جلال‌الدين دواني‌مشاهده كرد به نحوي كه دواني در رساله الزوراء بارويگرداني‌ازديدگاه حكماي مشا و متاثر از نظر عرفا، مساله عليت را به مساله‌تشان وتجلي‌برمي گرداند و معلول را وجهي از وجوه و شاني از شئون علت مي‌داند.

به گفته اين استاد فلسفه، ملاصدرا در طرح نظريه امكان فقري، تحت تاثير دواني بوده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا،يكي ازكارشناسان فلسفه و كلام اسلامي گفت:شيراز دو حوزه عقلي به خود ديده است، حوزه اول قبل از صدرالمتالهين بوده كه به فيلسوفان‌بزرگي‌چون صدرالدين دشتكي (سيد سند)، جلال‌الدين دواني وغياث‌الدين منصور دشتكي و فاضل خفري تعلق داشت.

حبيب‌الله ابراهيمي افزود: حوزه عقلي اول، متاسفانه ازفقدان تدوين تاريخ تحليلي و انتقادي، بسياردررنج است و بنا به گفته استاد شهيد مطهري، استاد جلال‌الدين آشتياني و دكتر سيد حسين نصر، يكي از مبهم‌ترين دوره‌هاي تاريخي فلسفه اسلامي قرن هشتم تا دهم، همين حوزه شيراز است.

وي بيان داشت: منظور از حوزه عقلي دوم شيراز، مكتب حكمت متعاليه است كه موسس آن صدرالمتالهين شيرازي است و بايدتوجه داشت كه حوزه عقلي اول شيراز در پويايي‌مكتب حكمت متعاليه، يعني حوزه دوم عقلي‌شيراز، تاثيربسزايي داشته است.

ابراهيمي‌ادامه داد:اگرچه‌ملاصدرا، مكتب متعالي حكمت متعاليه را در اصفهان به‌اوج رسانده‌است اما سفر او به اصفهان در واقع، انتقال ميراث معنوي شيراز به آنجا محسوب مي‌شود.

استاديار بخش الهيات و معارف دانشگاه شيراز در اين همايش گفت:قطب‌الدين محمودشيرازي،حكيم،رياضيدان و طبيب و منجم بزرگ ازشاگردان خواجه نصيرالدين طوسي و صدرالدين قونوي است كه توجه به حكمت اشراق شهروردي ونيز انتقال آن به مكتب فارس و حكمت متعاليه و ترويج آن تا حد زيادي مرهون‌شرح عميق او بر كتاب حكمت الاشراق است.

دكتر سعيد رحيميان افزود: اين تاثير بدان حد است كه سهروردي خود بيان داشته است ورود به حكمت اشراق و فهم آن جز به‌مدد رياضت هاوتجارب عرفاني به ويژه ملكه خلع بدن ممكن و ميسر نيست.

همچنين در اين همايش دكتر محسن جاهد، دكتر علي فتح طاهري در مقاله‌هايي با عنوان تحقيق و تصحيح رساله" آداب المناظره" از محقق فخري و نيز "بررسي مساله شر در انديشه ملاصدرا و لايب نيتس" سخنراني كردند.

سحر كاوندي و رضا سليمان حشمت نيز در مقاله‌هايي به بررسي آثار و افكار صدرالمتالهين ملاصدراي شيرازي پرداختند.

اين همايش كه از دوم خردادماه با عنوان برسي مكتب فلسفي شيراز آغاز شده بود روزشنبه‌بابازديد ميهمانان از يادمان‌هاي فرهنگي و تاريخي شيراز پايان يافت.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن