واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: همايش مكتب شيراز برگزار شد
همايش مكتب شيراز (سده هاي هفتم، هشتم و نهم) صبح چهارشنبه ١٣ آذرماه در تهران آغاز شد و تا روز شانزدهم در تهران و روزهاي شانزدهم و هفدهم در شيراز ادامه يافت.به گزارش مهر در روز نخست اين نشست انديشمندان و صاحب نظران عرصه حكمت و فلسفه به ايراد سخن پرداختند. دكتر اعواني رئيس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران و رئيس اين نشست، به تاريخچه مكتب شيراز اشاره كرد و گفت: اولين كسي كه لفظ مكتب (شيراز و اصفهان) را به كار برد، هانري كربن بود كه فقط مكتب ملاصدراي شيرازي را مكتب شيراز ناميد اما آن چه مورد نظر است دوره اي است كه بعد از خواجه نصيرالدين توسي و تا ملاصدرا ادامه دارد و مركز آن شيراز بوده است.دكتر اعواني تقسيمات جغرافيايي را براي پژوهش در باب فلسفه كمك كننده خواند و در پايان با اشاره به نظريه مرحوم فرديد كه بر لفظ حوزه به جاي مكتب تاكيد داشت از انجام كارهاي علمي در مورد حكمت و فلسفه شيراز خبر داد.
در زمينه هنر اسلامي نظريه مدوني نداريم
دكتر بلخاري ديگر سخنران نخستين روز از اين همايش هم با متاثر خواندن توازن و تناسب والاي هنر و معماري اسلامي از آراي حكيمان گفت: آراي فلاسفه يونان با يكسري ابداعات در تمدن اسلامي پذيرفته شد ولي در فلسفه هنر اسلامي نظريه مدوني نداريم.رئيس پژوهشكده فرهنگستان هنر افزود: تقريبا همه حكماي اسلامي طبيعت را مظهر خدا و بي نقص مي دانند و افرادي مثل ابن سينا و فارابي معتقدند كه طبيعت از آن رو كه مخلوق خداوند قادر است واجد نظامي است در غايت حسن و تمامي افعال براساس مشيت الهي است و حتي اگر زشتي در عالم ديده شود از طبيعت نيست بلكه از ماهيت و عدم موفقيت فكر در فهم آن ناشي مي شود.
آخرين حرف را عرفا گفتند
دكتر ابراهيم ديناني، استاد برجسته فلسفه اسلامي هم در اين نشست موضوع «ذوق التاله» را بسيار مشكل دانست و افزود: اين يكي از فرازهايي است كه ما هميشه مي گوييم آخرين حرف ممكن را در عالم عرفا زدند و فيلسوف هرچه در توحيد تلاش كند، سرانجام از عارف يك درجه پايين تر است و تا زماني كه انسان به مقام عرفان نرسد يا گرفتاري هاي دواني يا حتي گرفتاري صدرالمتالهين را پيدا مي كند.به گفته دكتر ديناني، امام محمد غزالي و امام فخر رازي از متكلمين اشاعره و شكاكاني بودند كه در پايان عمر به عرفان گراييدند و در حقيقت عرفا با الهيات حل مسئله كردند.
مكتب شيراز و دولت صفويه
دكتر قاسم كاكايي دبير اين همايش با ارائه مقاله «مكتب شيراز و دولت صفويه» از ديگر سخنرانان همايش بود كه در مورد علت انتخاب اين موضوع گفت: روي كار آمدن دولت صفوي نقطه عطفي در تاريخ ايران است كه در حكمت و عرفان شيراز نيز موثر بوده است. مكتب فلسفي شيراز تقريبا با صدرالدين دشتكي و جلال الدين دواني سامان گرفت كه اواخر عمر اين دو مصادف با اوايل كار دولت صفويه بود كه غياث الدين دشتكي فرزند صدرالدين دشتكي اوج مكتب فلسفي شيراز است.
وي به پيشينه مذهبي و خانوادگي دشتكي ها اشاره كرد و گفت: دولت صفوي براي ايجاد وحدت مذهبي اقداماتي كرد كه يكي از آن ها تعيين مقام صدارت در مسائل مذهبي بود كه متصدي اين مقام را «صدرالشريعه» مي خواندند.كاكايي با تاكيد بر ثمرات حكومت صفويه سياست آن را در خروج حكما و فلاسفه از مدارس علميه از اقدامات ناميمون صفويه خواند و گفت: اين سياست باعث شد كساني مثل مرحوم قطب الدين نيريزي فلسفه درس دهند كه به حق يكي از پيروان حكمت متعاليه است، اما چون در خانقاه بود مخالفت با فلسفه را دوچندان كرد و به تدريج مدارس شيراز كاملا از فلسفه خارج مي شوند.
بايد روح حاكم بر يك عصر را شناخت
به گزارش ايسنا، غلامعلي حداد عادل، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس كه در مراسم گشايش دور دوم كنگره مكتب شيراز در تالار حافظيه شيراز سخن مي گفت، با بيان اين كه رسانه، سلاح ميدان فرهنگ است، افزود: اگر قصد تهاجم فرهنگي داشته باشيم، رسانه سلاح است و اگر قصد تفاهم داشته باشيم، رسانه ابزاري براي گسترش فرهنگ است.حداد عادل همچنين ابراز داشت: در يك مكتب در يك عرصه جغرافيايي و يك دوران تاريخي يك روح فرهنگي خاص حاكم مي شود كه بايد اين روح را شناخت.
وقتي يك روح حاكم وجود داشته باشد، نشان اين روح در همه جلوه هاي هنري قابل مشاهده است.
دوشنبه 18 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]