واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فاصله کارگردان: کامران قدکچيان، نويسنده فيلمنامه: قربان محمدپور، مدير فيلمبرداري: کاميار فاروقي، موسيقي: بهمن سپهري شکيب، تدوين: بهرام دهقاني، رضا شيرواني، طراح صحنه و لباس: عباس حاج درويش، بازيگران: فرامرز قريبيان، الناز شاکردوست، پژمان بازغي، کتانه افشاري نژاد، مهري اميرحسيني، حسين حماسي، پرستو بوبانيان، نازي مهري و ... تهيه کننده: حبيب الهياري، محصول 1388. خلاصه داستان: دختري براي انتقام از شوهرش دست به بازي عجيبي با يک مرد ميانسال زن مرده مي زند. غافل از اين که مرد دست اش را خوانده است. حالا نوبت نامزد زن است که وارد اين بازي شود. درباره کارگردان: سال 1326 در تهران متولد شد. پيش از انقلاب چندين فيلم از جمله کنيز را ساخت. مهم ترين دوره کاري اش اوايل دهه 1370 است که آواز تهران، ديوانه وار و بهشت پنهان را کارگرداني کرد. از آن به بعد و در طول پانزده سال، زخمي و سوغات فرنگ را ساخت که فيلم هاي مطرحي از آب درنيامدند. و فاصله قرار بود بازگشت او به بدنه سينماي ايران باشد. به قول خود قدکچيان يک ملودرام خانوادگي که زن ها مخاطب اصلي اش هستند. در اين سال ها اين فيلمنامه هم نوشته، فيلم هم تدوين کرده و آنونس هم ساخته است. شايد ندانيد * کارگردان گفته که فيلمنامه اول طنز بوده که بعداً لحن جدي به خودش گرفته است. و اين که پيرمرد نقش اصلي فيلم اول فرتوت بوده تا فيلم کمدي باشد و بعداً به يک پيرمرد سرحال رسيده اند. * بنابر ادعاي فيلمساز، در ساخت اين فيلم از کمک هيچ نهادي استفاده نشده و تهيه کننده آن ها عامل مستقيم ساخت فاصله بوده است. * تهيه کننده فيلم به ساخته شدن سريال پربيننده اي به نام فاصله ها از تلويزيون، پيش از اکران فيلم در سينما، معترض و اعتقاد داشت هم نامي فيلم و سريال به فروش فيلم اش لطمه زده است. * فاصله در لوکيشن هاي مختلفي کار شد از جمله لوکيشن شمال، جاده چالوس، خانه اي در شهرک غرب و خانه اي در پونک. حرف هاي آن هايي که فيلم را ساختند * کارگردان: «هيچ کدام از اين بازيگران بر اساس گيشه انتخاب نشدند و بيشتر آن ها براساس نقش و نزديکي آن ها با شخصيت هاي فيلم مورد استفاده قرار گرفتند. الناز شاکردوست، فرامرز قريبيان و پژمان بازغي سه بازيگر اصلي فيلم از انتخاب هاي اول ما بودند.» * کارگردان: «قريبيان بهترين گزينه براي بازي در اين اثر سينمايي بود زيرا شخصيتي جدي بود و سني داشت که مي توانست حسادتي که مورد نظر ما بود در شوهر سابق دختر ايجاد کند... بازيگر شخصيت دختر هم بايد پرجنب و جوش مي بود و با توجه به شناختي که از شاکردوست داشتيم در نهايت اين بازيگر را براي کار انتخاب کرديم.» * کارگردان: «در اين فيلم مي خواستيم بگوييم اگر بخواهيم مساوات و برابري خانم ها وآقاين را به تصوير بکشيم خانم ها نيز مي توانند برخي بي مهري هايي را که آقايان به خانم ها روا مي دارند، انجام دهند اما به سبب حس ظريفي که دارند اين آسيب ها را کمتر به آقايان مي زنند.» * کارگردان: «همه فيلم هاي من نشأت گرفته از اجتماع است. در هر فيلمي که از مردم الهام گرفتم و اثري سينمايي ساختم، خوشبختانه از مردم جواب گرفتم.» * تهيه کننده: «فاصله فيلم خوش ساختي است از منظر زماني براي من ساخت فيلم مهم بود. قدکچيان کار را به خوبي به سرانجام رساند و اين نشان از خرد و کاربلدي او دارد. کمتر کسي را ديدم که از سينما پس از ديدن فيلم فاصله بيرون بيايد و از فيلم ناراضي باشد.» * تهيه کننده: « من هم مي توانم کمدي سخيف بسازم ولي دوست دارم اگر قرار است روزي فيلمي طنز بسازم اين اثر با فيلم هاي کمدي به اصطلاح سخيفي که اين روزها در سينماي ايران مي بينيم متفاوت باشد و حتي از بازيگران متعارف طنز اين روزهاي سينماي ايران نيز در آن استفاده نشود.» * تهيه کننده: «نام فاصله براي اين اثر سينمايي بسيار منطقي بود زيرا روايت آن، فاصله ميان چند انسان را روايت مي کرد که از هم دور افتاده اند. ما به فکر اين نبوديم که مردم را به هر قيمتي به سينما بکشانيم زيرا در اين صورت نام فيلم را "عروس بلا و داماد ناقلا" مي گذاشتيم.» برخورد منتقدان با بازخورد انتقادي چنداني روبه رو نشد. به هر حال غير از اشاره به چند نکته، نقد مثبتي در کار نبود. گزارش اکران خيلي ها با توجه به خط داستاني جذاب و تازه اش در مقياس سينماي ايران؛ انتظار يک فروش خوب را مي کشيدند. اما با اين که فاصله در فصل خوبي اکران شده و به اندازه کافي فرصت حضور بر پرده سينما را داشت، در دوراني که تماشاگران به سينماي ايران اقبال چنداني نداشتند، کم فروخت. در دنياي مجازي * خبرگزاري فارس: «فيلم سينمايي فاصله از سوژه جذاب و جديدي برخوردار است. ملودرام گرم و پرکشش کامران قدکچيان تماشاگر را تا پايان به دنبال خود مي کشاند، اصلاً خسته کننده نيست و فاصله آشکاري با ديگر ملودرام هاي ايراني دارد.» نظر مرا مي خواهيد * ايده داستاني خوبي در کار است. کهنه کارهاي سينمايي ايران، از قدکچيان گرفته تا الهياري و قريبيان، دور هم جمع شده اند تا يک ملودرام پرفروش به سبک قديم کار کنند. اما پيچ هاي داستاني کمي تازه است و اجرا کهنه. * کامران قدکچيان حيف شد. در دوره اي از کارنامه حرفه اي اش فيلم هاي خوبي ساخت. اما منتقدان دنبال محصولات مورد علاقه خودشان و تحت تأثير جشنواره هاي خارجي و مدهاي قديمي خودشان بودند. پس قدکچيان از بورس خارج شد. و اين که فيلمسازي سال ها پس از خروج از صحنه بخواهد فيلم خوبي بسازد، خيلي سخت است. * ادا و اطوارهاي بازيگر زن فيلم در يک سوم اول فيلم مضحک است. فيلم را خواسته يا نخواسته کمدي کرده است. اين مي شود که تماشاگر وقتي با فضاي اخلاقي و زاهد مآبانه آخر فيلم مواجه مي شود، حسابي جا مي خورد. * کامران قدکچيان هنوز فرصت دارد فيلم خوب بسازد. اما حواس مان به قدکچيان هاي بعدي هم باشد. سکانسي که پيشنهاد مي کنم قاعدتاً پيچ نهايي داستان. تماشاگر سينماي ايران معمولاً از تماشاي چنين رودست خوردن هايي به وجد مي آيد. هر چند که فاصله فروش خوبي نداشت. آدم هاي مؤثر کامران قدکچيان. منبع:نشريه دنياي تصوير شماره 196 /ج
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]