تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815158347




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس‌جمهوري كه مطمئن است نمي‌بازد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: رئيس‌جمهوري كه مطمئن است نمي‌بازد


آمريكاي‌لاتين- محمد منتظري:
«من از مردم نمي‌ترسم. بگذاريد مردم درباره ما قضاوت كنند». اين جمله‌اي بود كه «اوا مورالس» رئيس‌جمهوري بوليوي پس از قبول برگزاري رفراندوم در بوليوي، در تاريخ ۱۰ اوت و به همه ‌پرسي گذاشتن كار خود به‌عنوان رئيس‌جمهوري، بر زبان آورد.

مورالس اينگونه در‌حالي‌كه هنوز دوران رياست‌جمهوري‌اش به پايان نرسيده، روي نجات حزبش در رفراندوم آينده، قمار كرد. مورالس در ماه دسامبر سال گذشته ميلادي در خلال تلاش سرسختانه‌اش درباره پيش‌نويس قانون اساسي، پيشنهاد رفراندوم را مطرح كرده بود.

براساس پيش‌نويس پيشنهادي مورالس، قدرت سياسي طبقه‌ همواره محروم بوميان بوليوي كه اكثريت اين كشور را نيز تشكيل مي‌دهند، بيشتر خواهد شد. مجلس عوام كنگره بوليوي طرح مورالس را پذيرفت اما اين طرح به جايي نرسيد تا اينكه چندي پيش طرح مذكور توسط مجلس سناي بوليوي كه در كنترل حزب مخالف مورالس است، مورد بازبيني قرار گرفت و دوباره مطرح شد.

مخالفان مورالس گمان مي‌كردند كه پيروزي ‌شان در جريان رفراندومي كه براي خودمختاري ايالت سانتاكروز از دولت مركزي بوليوي برگزار شده بود، دولت مورالس را تضعيف كرده است.

بنابراين با عجله و بدون انديشيدن به عواقب احتمالي اين اقدام، درخواست برگزاري رفراندومي سراسري را مطرح كردند. مورالس نيز بلافاصله با حضور در يك برنامه تلويزيوني درخواست مخالفانش را پذيرفت و آنها را به چالش فراخواند و چند روز بعد نيز لايحه برگزاري رفراندوم سراسري را در بوليوي، امضا كرد.

اگر در رفراندومي كه قرار است در تاريخ دهم ماه آگوست (كمتر از سه ماه ديگر) برگزار شود دولت مورالس رايي كمتر از آنچه در انتخابات سال 2005 به دست آورد، كسب كند، طبق قانون اساسي بوليوي بايد دولت را واگذار كند.

مورالس در سال 2005 با كسب 4/53 درصد آراي مردم بوليوي رئيس‌جمهوري بوليوي شد. اين امر به اين معناست كه اگر در رفراندوم ماه آگوست،47 درصد مردم بوليوي عليه مورالس رأي بدهند او مجبور است انتخابات جديدي را براي انتخاب رئيس‌جمهوري جديد برگزار كند.

مورالس در سخت‌ترين دوران سال‌هاي رياست‌‌جمهوري نوپايش برگزاري رفراندوم عمومي را پذيرفت. درست پس از آنكه مردم ايالت ثروتمند سانتاكروز راي به‌خودمختاري ايالت خود از دولت مركزي بوليوي دادند.

قرار است 3 ايالت ديگر نيز در ماه ژوئن اقدام به برگزاري رفراندومي با هدف خودمختاري از دولت مركزي اوا مورالس كنند. در حالي‌كه گروه‌هاي مخالف دولت از اتفاقاتي كه در ايالات شرقي بوليوي نظير سانتاكروز در حال رخ دادن است خوشحالند، مورالس خود بر اين عقيده است كه برگزاري رفراندومي سراسري به جنبش سوسياليستي وي كمك خواهد كرد.

مخالفان مورالس معتقدند كه وي نبايد در پيگيري سياست‌هاي سوسياليستي خود از مدل ونزوئلا تبعيت كند. اين مخالفت‌ها بود كه مورالس را بر آن داشت تا طرح پيش‌نويسي جديد از قانون اساسي كشور را تقديم كنگره عوام بوليوي كند.

به موازات اين اقدامات، مورالس كه خود نيز از نژاد قبيله سرخ پوستي «آيمارا» است، مخالفان خود را گروهي نژادپرست خواند كه به‌دليل به خطر افتادن منافعشان از اجراي طرح‌هاي اصلاحي وي جلوگيري مي‌كنند.

در ادامه، دولت بوليوي پيشنهاد كرد در تاريخ چهارم ماه مي، ‌رفراندومي براي تاييد پيش‌نويس قانون اساسي برگزار شود اما زماني كه مقامات اجراي انتخابات بوليوي اعلام كردند براي سازماندهي اين رفراندوم به زمان بيشتري احتياج دارند، مورالس زمان برگزاري آن را به تعويق انداخت. رهبران محلي در ايالت سانتاكروز بوليوي اين رفراندوم را فرصتي براي ايستادن در برابر مورالس به حساب مي‌آورند.

مورالس كماكان در بوليوي محبوب است اما نه مانند گذشته. امسال نرخ تورم در بوليوي به ۲۰ درصد مي‌رسد. پس از آنكه دولت، صنايع نفت و گاز را ملي اعلام كرد سيل نقدينگي به خزانه دولت سرازير شد و دولت مورالس هم تاكنون در چگونگي خرج كردن اين ثروت هنگفت از خود شايستگي لازم را نشان نداده است.

اما اگر بي‌اعتمادي‌ها و بدگماني‌ها ميان گروه‌هاي سياسي مخالف را در بوليوي كنار بگذاريم، مي‌بينيم كه مسائلي كه موجب جدايي اين گروه‌ها از هم شده، مسائلي قابل مذاكره هستند. براي مثال هر دو طرف به محدود كردن حجم بيشينه مزارع در بوليوي براساس قانون اساسي، اعتقاد دارند.

آنها تنها درخصوص ميزان محدوديت دچار اختلاف نظر هستند و البته مورالس در اينكه مي‌گويد مشكل اساسي در اين ميان «پول» است، حق دارد، چراكه ايالت‌هاي شرقي بوليوي نظير سانتاكروز كه اتفاقا ايالت‌هايي سرشار از منابع گازي هستند، مي‌خواهند مهار اكثر اين مزارع را در اختيار خود داشته باشند تا اينكه آنها را به دولت مركزي واگذار كنند.

حتي كليساي كاتوليك نيز نتوانست اختلاف ميان دو گروه مخالف را از ميان بردارد. اين‌بار اما گروه مخالف دولت ميانجيگري كليسا را رد كرد. آنها در خلال مذاكراتي كه سال گذشته با پادرمياني كليسا با مورالس داشتند، دولت را به بي‌ايماني متهم كردند.

با در نظر گرفتن اين واقعيت كه رهبران سياسي ايالت‌هاي شرقي بوليوي نظير سانتا كروز در رفراندوم اخير برگزار شده در شرق كشور به قدرتي دست يافته‌اند، مي‌توان گفت ممكن است باز هم بر سر ميز مذاكره با مورالس بازگردند.

در اين صورت مورالس با مهم‌ترين انتخاب در طول دوران رياست‌‌جمهوري خود روبه‌رو خواهد شد. به‌نظر مي‌رسد كه احزاب سياسي بوليوي بازي شطرنجي را آغاز كرده‌اند؛ بازي ‌اي كه از هر نوع حركت و تكنيكي براي برد بر طرف مقابل استفاده مي‌شود.

در اين ميان به‌نظر مي‌رسد مورالس از باخت نمي‌ترسد يا اينكه مطمئن است بازنده ميدان نخواهد بود.

تاريخ درج: 3 خرداد 1387 ساعت 17:07 تاريخ تاييد: 3 خرداد 1387 ساعت 18:43 تاريخ به روز رساني: 3 خرداد 1387 ساعت 18:42
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن