تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820380961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست تخصصي مواجهه روحانيت كاتوليك با مدرنيته برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نشست تخصصي مواجهه روحانيت كاتوليك با مدرنيته برگزار شد
تهران-خبرگزاري ايسكانيوز: نشست تخصصي مواجهه روحانيت كاتوليك با مدرنيته در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.
به گزارش روز چهارشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" در اين نشست دكتر قنبري عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام با اشاره به پيشينه تشكيلات كاتوليك تصريح كرد: در اوايل قرن چهارم دين مسيحيت، مذهب رسمي غربيان و موجب پيدايش كليساها شد.
وي در ادامه افزود: تفكر مدرنيته در قرن هفدهم در حوزه تفكر فلسفي، موجب پيدايش انديشه‌هاي جديد شد كه بنيان‌گذار آن دكارت فرانسوي بود.
اين استاد دانشگاه مهم‌ترين شاخصه‌هاي تفكر مدرن را در 4 حوزه دانست و افزود: تفكر مدرن موجب انقلاب عقلي يا فلسفي و پيدايش عقل گرايي جديد، انقلاب فرهنگي و پيدايش ايده پيشرفت، انقلاب سياسي و پيدايش مفاهيم جديد از جمله حقوق بشر و دموكراسي و انقلاب صنعتي و تكنولوژي شد.
وي با مقايسه چالش‌هاي پيش روي كليسا در مواجهه با مدرنيته گفت: واكنش پاپ‌ها و برخورد كليساها با اين پديده، معمولا به صورت ارتداد، تكفير و نفي فرآيند مدرنيته و سكولار انجام گرفت.
قنبري با اشاره به عملكرد پاپ پيوس ششم در اواخر قرن هجدهم بيان كرد: در اين دوران صدور اعلاميه حقوق بشر به وجود آمدن نهادهاي مدني پس از انقلاب فرانسه، آزادي انتخاب دين، آزادي مطبوعات و برابري انسان‌ها توسط پاپ محكوم شد و خواستار بازگشت به تفكر پيش از مدرنيته شد.
وي با اشاره به تشكيل شوراي اول واتيكان افزود: در سال 1862 ميلادي، شورايي به رياست پاپ پيوس نهم تشكيل شد كه در آن طرح خطا ناپذيري پاپ در همه حوزه‌ها، چه ديني و چه غيرديني مطرح شد و هنوز هم اين اعتقاد وجود دارد.
اين استاد دانشگاه، چالش نپذيرفتن مدرنيته توسط كليسا را موجب انزواي آن دانست و افزود: تا زمان پاپ ژان بيست و سوم، اعتقاد تكفير حكم فرما بود تا اين كه پاپ شوراي دوم واتيكان را در سال 1963 ميلادي تشكيل داد و از مهمترين اقدامات آن مي‌توان به اصلاح آيين‌هاي عبادي، طرح وحدت كليساهاي غرب و شرق و پروتستان، آزادي انتخاب دين، اعتراف به خطاهاي گذشته پاپ‌ها و به رسميت شناختن ديگر اديان خصوصا اسلام اشاره كرد.
وي در ادامه افزود: اما پس از پاپ ژان بيست و سوم، همان باورها و نكوهش مدرنيته ادامه يافت و تاكنون همين اعتقاد حكم فرماست.
قنبري نكوهش مدرنيته را موجب تضعيف كليسا ارزيابي كرد و گفت: با اين اقدامات قدرت كليسا بسيار محدود است و در حوزه‌هاي مهم اجتماعي، سياسي، فرهنگي نقش مهم و اثرگذاري نداشته و دخالت خاصي در امور جديد و چالش‌هاي پيش رو ندارد.
وي انزواي كليساي كاتوليك و دل زدگي مردم از مسيحيت را چالش پيش روي كليسا دانست و گفت: امروز در مسيحيت، فقط اعتقاد به خدا باقي مانده است و تمام امور شخصي، سياسي و فرهنگي با تكيه بر انديشه مدرن و عقل بشري اداره مي‌شود./د/184/120
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن