تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816428080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زن در آينه سيما


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زن در آینه سیمازنان همواره در مجموعه های تلویزیونی در متن قرار داشته و داستان چنین آثاری عموما با حضور پررنگ آنان پیش برده می شود.
زن در آینه سیما
سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در 30 سال اخیر در تمامی برنامه های تولیدی خود، زن را ركن اصلی قرار داده و محوریت را به آنان بخشیده است.به عنوان نمونه به برنامه های صبحگاهی تلویزیون و حضور كارشناسان زن در برنامه یاد شده توجه كنید تا این امر برایتان روشن شود. اما مجموعه های تلویزیونی در این باب نقشی كلیدی داشته و شخصیت های زن این آثار عموما بسیار پررنگ بوده و در پیشبرد داستان نقشی حیاتی دارند. حتی در مجموعه ای تاریخی به نام "سربداران" كه در اوایل دهه 1360 ساخته شد با وجود قهرمانی به نام "شیخ حسن جوری"، این قهرمان زن داستان بود كه كنشمد عمل كرده و همذات پنداری بینندگان را برمی انگیخت. جالب تر از همه اینكه داستان "سربداران" در دوره حمله مغول ها به ایران می گذشت كه خود این امر نشان از آزادگی و بزرگی زنان ایرانی دارد.اما در بسیاری از مجموعه های تلویزیونی این دهه كه مضامینی خانوادگی داشت، شخصیت های زن به حاشیه رفته و كلیشه های قدیمی بر آنها حاكم شد. به عنوان مثال می توان از مجموعه پربیننده "آینه" ساخته غلامحسین لطفی یاد كرد كه در آن به زن به عنوان عامل ایجاد اختلاف پرداخته شده و كمتر نوآوری در خلق شخصیت های آنان به چشم می خورد!البته ملودرام خانوادگی بسیار قوی همچون "پاییز صحرا" نیز در همین سال ها به شدت مورد توجه عموم قرار گرفت كه بخش عمده ای از آن به پرداخت عالی شخصیت خاكستری زن داستان با بازی فوق العاده "جمیله شیخی" بازمی گشت.اما در دیگر مجموعه های تلویزیونی این سال ها تقریبا بیشتر شخصیت های زن، رفتاری كاملا كلیشه ای داشته و شباهت چندانی به شیرزنان ایران سال های جنگ نداشته و كاملا خنثی عمل می كردند.این عدم كنشمندی شخصیت های فوق در مجموعه های تلویزیونی داخلی، كار را به جایی رساند كه شخصیت "اوشین" در مجموعه "سال های دور از خانه" به شخصیت محبوب بینندگان تلویزیون تبدیل شد!پس از پایان جنگ نیز این روند تا چند سال ادامه داشت و با تولید مجموعه های فكر شده ای چون "همسران" به زنان نقش پررنگ تری سپرده شده و محوریت داستان را تا حدودی به دست گرفتند.در این سال ها شاهد زنانی هستیم كه شاغل بوده و همپای مردان به فعالیت می پردازند كه نمونه درخشان آن را در "آپارتمان" ساخته اصغر هاشمی شاهد بوده ایم.در سال های اخیر سپردن محوریت داستان به زنان در مجموعه های ایرانی دیگر به یك سنت تبدیل شده كه انجام آن، دیگر بینندگان را متعجب نمی سازد.این اتفاق ساده اما به شدت مهم به مرور زمان بخش سنتی تر جامعه را نیز تحت تاثیر قرار داده و سرعت بیشتری به روند تحولات مثبت اجتماع پس از جنگ بخشید. اما در كنار این مجموعه های ساختارشكن، همچنان شاهد مجموعه های ضعیف و سطحی نیز بوده ایم كه در آن همچنان زنان در كنج آشپزخانه جاخوش كرده و جز تولید دردسر برای دیگران كار دیگری ندارند! در سال های اخیر سپردن محوریت داستان به زنان در مجموعه های ایرانی دیگر به یك سنت تبدیل شده كه انجام آن، دیگر بینندگان را متعجب نمی سازد.در واقع زنان در مجموعه های فوق تقریبا همپای مابه ازای حقیقی خود در جامعه پیش رفته و شكاف موجود میان این دو كه دو دهه پیش به خوبی قابل لمس بود، برداشته شده است. به عنوان مثال می توان به مجموعه های "آشپرباشی" ساخته محمدرضا هنرمند و "زمین انسان ها" اثر ابوالحسن داوودی اشاره كرد كه در اولی شخصیت زن داستان نقشی كلیدی در پیشبرد كار داشته و در حفظ كیان خانواده ای كه خود به سهو به خطر انداخته، كوشش فراوانی به خرج می دهد. درست همانند مادران واقعی كه برای حفظ وحدت خانواده از هیچ كوششی دریغ نمی ورزند. در "زمین انسانها" كه هم اكنون روی آنتن شبكه تهران قرار دارد نیز شاهد زندگی سخت و پرمشقت خانم های پزشكی هستیم كه برای انجام احسن وظایف خود با كوهی از مشكلات مواجه هستند. تصویر شفافی كه از آنها در این مجموعه ارائه شده را می توان یكی از بهترین نمونه های تلویزیونی در رابطه با تكریم مقام زن در جامعه ایران دانست كه از این بابت باید به هوشمندی خالقان این كار تلویزیونی تبریك گفته و استمرار آن را آرزو كرد.بخش سینما و تلویزیون تبیان منبع:محمد جلیلوند / ایرنا





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 413]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن