واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عاشورا در آیینه سیما
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در عمر 30 ساله اش همواره به مجموعه های دینی توجه و علاقه خاصی نشان داده كه دلیل آن نیز به سلیقه عموم و احترام این رسانه به آنها برمی گردد. به گزارش ایرنا، در واقع همیشه بیشترین بودجه ها صرف ساخت این چنین مجموعه های تلویزیونی شده كه در بسیاری موارد مورد استقبال میلیونی قرار گرفته و در جامعه موج ایجاد كرده است. برخی از سریال های مذهبی در رابطه با یكی از ائمه اطهار(ع) ساخته شده كه از جمله آنها می توان به "تنهاترین سردار" و "ولایت عشق" از ساخته های مهدی فخیم زاده و "امام علی(ع)" اثر داود میرباقری اشاره كرد كه "امام علی(ع)" به لحاظ فیلمنامه و پرداخت شخصیت ها و تاثیرگذاری بر بیننده، یك سر و گردن از دیگر كارها بالاتر ایستاده است. همچنین باید به "یوسف پیامبر (ع)" ساخته فرج الله سلحشور اشاره كرد كه به دلیل داستان جذاب و ساخت نسبتا خوبش مورد توجه مردم قرار گرفته و تا به امروز از تلویزیون های كشورهای همسایه مانند افغانستان، تاجیكستان، عراق و ... پخش شده و بینندگان زیادی هم داشته است. اما در این میان جای خالی مجموعه ای جذاب و تاثیرگذار در رابطه با واقعه جانگداز كربلا به شدت احساس شده و كارهای تولید شده به هیچوجه قادر به نمایش گوشه ای از حماسه حسینی نبوده اند. در واقع كارهای تولید شده با وجود زحمات فراوان عوامل، به دلیل ضعف در سناریو كمتر مورد استقبال قرار گرفته و بر روح بیننده تاثیر گذاشته اند. به عنوان مثال داستان "دو طفلان مسلم" به لحاظ دراماتیك بسیار غنی بوده و توانایی زیادی در جذب مخاطب به ویژه زنان و مسن ترهای جامعه را دارد. اما نسخه تلویزیونی آن به كارگردانی مجتبی یاسینی كه سال گذشته پخش شد، بسیار ضعیف و شتابزده با فیلمنامه ای پر ایراد از كار درآمده و به همین راحتی یكی از داستان های فرعی این واقعه دردناك، به هدر رفت. در حالی كه با كمی حوصله و صرف وقت و هزینه بیشتر می شد كاری در خور توجه و شایسته این ایام تولید كرده و بینندگان را به فیض معنوی رساند. "شب دهم" ساخته حسن فتحی آبروی سیما را در این باب خریده و تنها اثر قابل دفاع و بسیار جذاب تلویزیون در رابطه با دهه محرم در سال های اخیر محسوب می شود. فتحی كه در فیلمنامه نویسی دست توانایی دارد برای روایت داستانش دو داستان را به صورت موازی پیش برده و در نقطه ای به یكدیگر پیوند می دهد. عشق حیدر به شاهزاده قجری و شرط عمه وی به برگزاری تعزیه در دهه اول محرم از یك طرف و علاقه قلبی مردم به امام حسین (ع) و برگزاری تعزیه آن هم در شرایطی كه حكومت آن را ممنوع كرده از سوی دیگر. در این بین داستانك های جذابی چون انتقام گیری عمه شاهزاده از مردان خواستگار، ورود كاراگاه تامینات به ماجرا و ...، بار دراماتیك داستان را بالاتر برده است. همیشه بیشترین بودجه ها صرف ساخت این چنین مجموعه های تلویزیونی شده كه در بسیاری موارد مورد استقبال میلیونی قرار گرفته و در جامعه موج ایجاد كرده استفتحی با استفاده از فرمول همیشگی تقابل خیر و شر نبرد نابرابر امام حسین (ع) و یارانش را با درگیری حیدر و یاور با تامینات و ... قرینه كرده و عاشورایی دیگر را روی صحنه نمایش خلق می كند. كشته شدن حیدر و یاور به ضرب گلوله مفتش پایان تراژیكی را رقم زده و بیننده عادت كرده به پایان های خوش تلویزیونی را بهت زده كرده است. عزاداری زنان همراه با همسرایی آنان، غم غریبی را بر فضا حاكم كرده و تا مدتی ذهن تماشاگر را درگیر خود می سازد. فتحی با انتخاب درست بازیگرانش به ویژه حسین یاری در نقش حیدر و اسماعیل فلاحی پور به نقش یاور، جذابیت های نوشته اش را دو چندان كرده و اثری ماندگار و در خور شان والای محرم خلق كرده است. "آخرین دعوت" ساخته حسین سهیلی زاده كه سال گذشته به روی آنتن رفت، روایتی آمیخته با تخیل از واقعه كربلاست. یوسف زمانی فر (استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس) برای سفری كاری و یافتن اسنادی مهم راهی شهر زادگاهش شده و در حادثه ای زخمی شده و به كما می رود. وی پس از چشم باز كردن خود را در سال 61 هجری قمری و در شهر كوفه در آستانه وقوع عاشورا می یابد. سهیلی زاده با تلفیق این دو دنیای متفاوت، از زاویه تازه ای به این رویداد عظیم نگاه كرده و یوسف را با قرار دادن در ماشین زمان شاهد واقعه قرار می دهد. در پایان داستان این دو دنیا با هم پیوند خورده و جسد یوسف با زخم های شمشیر روی بدن كشف شده، بیننده را به حیرت وا می دارد!. "آخرین دعوت" در قیاس با مجموعه های مناسبتی این ایام از كیفیت والاتری برخوردار بوده و داستان روان تری دارد. بازی خوب فرامرز قریبیان از نقاط قوت این مجموعه است كه بسیار به كلیت كار كمك كرده است. این روزها مجموعه "مختارنامه" توانسته در روزهای منتهی به ماه محرم خیل عظیمی از دوستداران امام حسین(ع) و یارانش را به سوی خود جلب كرده و گوشه هایی از مظلومیت امام و یارانش را در این واقعه جانگداز را به تصویر بكشد. این مجموعه به تنهایی ناكامی های تلویزیون را در به تصویر كشیدن این حماسه ماندگار تاریخی را جبران كرده و ثابت كرده كه در صورت برخورداری از فیلمنامه ای اصولی و ساختاری حرفه ای و منسجم می توان طیف های گوناگون مردم را پای گیرنده ها نشاند. محمد جلیلوند تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 475]