تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812833670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنرهفت هزارساله


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
هنرهفت هزارساله
هنرهفت هزارساله     هنر ساخت طلا و جواهر،ازهنرهاي ارزنده اي است که با قدرت نبوغ و خلاقيت همراه است.زيبايي و جذابيت هاي اين رشته،و همچنين استقبال زياد خوانندگان مجله از صفحه طلا و جواهرات،بهانه اي شد براي گفت و گو با استاد ارجمند جناب آقاي جواهري آريا. استاد مطالب زيباي شما را در شماره هاي گذشته خوانده ايم .لطفاً خودتان را براي کساني که خواننده مطالب شما هستند، معرفي کنيد .

*درسال 1324در يک خانواده طلا و جواهر ساز و جواهرفروش که قدمت بيش از 100ساله دراين فن داشت به دنيا آمدم. اولين نگاهم به اطراف نگاه به جواهرات ساخته دست زنده ياد استاد حاج ابوالقاسم جواهري پدرم و يا حاج مرتضي جواهري پدربزرگم و گاهاً جدم حاج محمد مهدي جواهري بود که در اين صنعت زحمت بسيار کشيده اند واز نسلي به نسل ديگر اين هنر را منتقل نموده اند . دوران نوجواني و جواني ام ضمن ادامه تحصيل به کارآموزي اين حرفه پيش عموها و پدرم مشغول بودم. مدت پنج سال به کارآموزي نزد عموهايم حاج محمود و حاج عباس گوهربين(جواهري )که دو تن از اساتيد شناخته شده اين صنعتند به آموزش پرداخته ام و بعد ازآن مغازه مستقلي باز کردم.پس از 30سال کار و تجربه از آنجايي که نوآوري هاي اين رشته ميدان وسيعي در خارج از کشور دارد بار سفر بستم و درانگلستان دردانشگاه لاف برو به تحصيل علم پرداختم،ضمن آنکه در کلاس هاي سنگ شناسي هم شرکت نمودم.

پس ازمراجعه به وطن و ادامه کارم،شش سال بعد مجدداً همراه با همسر و سه فرزندم به مدت 10سال درآلمان زندگي و درآنجا به شغل جواهر فروشي مشغول بودم . شما بيشتر از فروش جواهرات لذت مي بريد و يا ساخت آن؟   ساخت جواهرات و فروش آن هر دو لذت بخش و مکمل يکديگرند .اما وقتي رضايت خاطر مشتري فراهم مي گردد،ازکارم لذت مي برم و با شوق آن را به انجام مي رسانم .

*تا آنجا که خبر داريم شما با توجه به سال ها مغازه داري اين حرفه ،اخيراً آموزشگاهي در مورد طلا وجواهر سازي افتتاح و عملاً به فرزندان اين آب و خاک مشغول آموزش شده ايد. ازاين نظر به شما تبريک مي گويم که چنين تصميم گرفته ايد و موجب آن شده ايد تا علاقه مندان به اين فن بتوانند از تجربيات شما استفاده نمايند،خصوصاً آنکه متوجه شده ام فارغ التحصيلان شما پس از آنکه در کلاس هايتان شرکت مي کنند مي توانند با اندک سرمايه اي دراين رشته فعاليت نمايند.اگرممکن است براي علاقه مندان توضيح بدهيد که چگونه مي توانند در کلاس هاي شما ثبت نام کنند. سال گذشته درآستانه شصت و سومين سال از زندگي ام برآن شدم تا آموخته هاي خود را به فرزندان مشتاق و علاقه مند اين رشته در کهن سرزمين پارسيان ارائه نمايم، براين انديشه که با اين عمل خداپسندانه اين فن چند هزار ساله ماندگار را به نسل بعد انتقال و از دعاي خير هنرآموزان روح اجدادم را شاد و به زندگي خود معنا بخشم .

با مراجعه به سازمان فني حرفه اي موفق به دريافت مجوز رسمي در بخش آموزش به خواهران و برادران شدم و از اوايل سال جاري به افتتاح کلاس هاي جواهرسازي و طراحي جواهرات همت گماشتم.دراين رابطه چون حساسيت خاصي داشتم سعي کردم از ابتدا براي آموزش اين حرفه خلاق از اساتيدي کارکشته که داراي توانايي بالا در امر آموزش هستند استفاده نمايم ،چرا که هدفم آموزش بود نه ايجاد درآمد. با کنجکاوي و دقت فراوان دست همکاري به سوي سرکار خانم مهندس فخر موحدي که فارغ التحصيل رشته طراحي صنعتي( گرايش به زيورآلات) بود دعوت به عمل آوردم .اين همکاري بنا به دوستي بسيار نزديک بين ما و خانواده محترم شان که از همکاران فعال جواهر فروش در اتحاديه مي باشند،به سرعت لبيک داده شد و از ايشان قول همراهي و همکاري در اين زمينه را گرفتم. با قدم به جلو گذاشتن آقاي محسن طاهرحکاک که يکي از بهترين جواهر سازان فعلي تهران و بيش از 30سال سابقه کار و تعدادي از جواهر سازان امروزي مديون شاگردي ايشان مي باشند،کادر مربيگري و آموزش ما تکميل شد هر سه نفر با کمک همديگراين کار بسيار ظريف را آغاز کرديم .

آيا ازاينکه آموزشگاهي افتتاح کرده ايد راضي هستيد؟   اکنون حدود يک سال از تاسيس آموزشگاه فخرآريا مي گذرد و از اينکه توانسته ايم به کمک همکارانم در مدت زماني کوتاه فرزندان علاقه مند به حرفه ام را آموزش دهيم .بسيارافتخار مي کنم. اگرچه دوره هاي جواهر سازي ما چهارماه و با شهريه دولتي است،ولي همين مدت کم هم با اموزش درست و دلسوزانه استاد، کار آموزان به درجه اي از مهارت مي رسند که مي توانند از روي هر کاتالوگي بنا به سليقه خودشان شکل و مدل مورد نظرشان را بسازند کلاس هاي طراحي ما که آن هم چهارماهه است آنچنان از سطح بالايي برخورداراست که هنرجو مي تواند در پايان ترم ،گذشته از اينکه با اصول ومبناي صحيح کلاسيک طراحي سه بعدي آشنا شود،شکست نور در سنگ هاي جواهرات را ترسيم و ازهمه مهمتر طرحي قابل اجرا ارائه نمايد .بايد طرح ترسيم شده به قدري خوانا و علمي باشد که تمام وزن سنگ ها و طلا به کاررفته درآن قطعه را هم با دقت در جدولي جداگانه محاسبه نمايد تا قيمت قطعه طراحي شده براي مشتري آن کاملاً مشخص گردد.

آيا شما دراين رابطه مدرکي هم به کار آموزان خود مي دهيد؟   بله،بعد از پايان دوره، گذشته از اينکه هنرجو ديپلم مهارت هاي فني را از آموزشگاه اخذ مي نمايد او را به سازمان فني حرفه اي معرفي و از آنجا هم به گواهينامه فني که مورد قبول جوامع بين المللي است نايل مي گردد.همه تلاش ما بر آن است که کارآموزان بتوانند استادان فردا براي نسل هاي آينده باشند.ضمناً هنرجويان مبتکرو خلاق را هم به مسابقات بين المللي ، نمايشگاه هاي گروهي و بازارکار معرفي و آن ها را ازاين امتياز برخوردارخواهيم کرد تا درآينده به شغل خوبي دست يابند. تلفن : 222649333و22257713 تهران ميرداماد ميدان مادر،خيابان بهروز، کوچه يکم ،پلاک 3طبقه اول واحد 4. منبع:نشريه راه کمال،شماره 33 /ن  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 504]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن