تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820780154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت ماه جاري برگزار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: همايش عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت ماه جاري برگزار مي‌شود
اقتصاد. بازرگاني. بازرگاني خارجي
دبير علمي همايش عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت ، پيشرفت‌ها ، چالش ها و نقش بخش خصوصي، گفت : اين همايش پنجم خرداد ماه جاري در محل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران برگزار مي‌شود .

حامد روحاني روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران تصريح كرد: با توجه به اينكه ‪ ۹‬سال به طول انجاميد تا تقاضاي ايران به عنوان عضو ناظر در سازمان جهاني تجارت (‪ ) WTO‬پذيرفته شود، تاخير در ارايه گزارش رژيم تجاري منطقي نيست .

دبير كميسيون دبليو تي او (‪ ) WTO‬اتاق ايران در ادامه اظهارات خود افزود:
اگر چه هنگام ارايه درخواست عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت،تعداد زيادي از كشورها هنوز عضو اين سازمان نبودند ، اما روند الحاق ايران به اندازه‌اي به طول انجاميد كه بسياري از آنها در اين مدت در اين سازمان پذيرفته شدند.

وي در تشريح فوايد الحاق ايران به اين سازمان تصريح كرد: ايران بدون عضويت در سازمان جهاني تجارت بايد در بازي تبعيض آميزي در اقتصاد دنيا شركت كند.

به گفته روحاني ، با عضويت كشورمان در اين سازمان بين‌المللي ، ايران نه تنها به صورت برابر در اين ميدان حضور خواهد يافت ،بلكه شفافيت بر روابط تجاري ايران با دنيا حاكم مي‌شود.

اين فعال بخش خصوصي اعتقاد دارد: ايران در سال‌هاي عضويت در سازمان جهاني تجارت با دو تحول داخلي و يك تحول بين‌المللي مواجه بوده است . به اين معنا كه ابلاغ سياست‌هاي كلي اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسي و حضور بخش خصوصي در تصميم‌سازي هاي اقتصادي صورت گرفته است .

روحاني افزود: تحول ديگري كه در سازمان جهاني تجارت رخ داده است ، حضور و تصميم‌گيري كشورهاي در حال توسعه در فرآيند تصميم‌گيري هاي اقتصادي است.

وي ياد آور شد : در گذشته كشورهاي توسعه يافته براي اين سازمان تعيين تكليف مي‌كردند، اما هم اكنون كشورهاي در حال توسعه حرف اول را مي‌زنند، اين كشورها در جريان مذاكرات فعال تر شده و خواستار اقتصاد آزاد و رقابتي در دنيا هستند.

به گفته روحاني، يكي از اهداف همايش مذكور بررسي عملكرد دولت در الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت و تصميم‌گيري براي سال‌هاي آتي و پس از الحاق كامل است .

وي گفت : اجرايي شدن اصل ‪ ۴۴‬در حوزه عضويت در ‪ WTO‬از ديگر اهدافي است كه در برگزاري همايش پيگيري مي‌شود .

روحاني با بيان اينكه بخش خصوصي در حوزه عضويت در سازمان جهاني تجارت حضور چشم‌گيري نداشته است ، افزود: اين درحالي است كه بايد براي مشاركت در تصميم‌گيري ها ناظر بر عضويت فعالانه حضور يابد.

وي گفت : پيگيري سريع تر روند پيوستن به سازمان جهاني تجارت از ديگر هدف هايي است كه پيگيري مي‌شود ، زيرا با وجود گذشت سه سال از عضويت ناظر ايران در سازمان جهاني تجارت ، هنوز گروه كاري تشكيل نشده است.

در ادامه علي محمد شريفي رئيس كميسيون ‪ WTO‬اتاق بازرگاني ايران افزود:
بسياري از كشورهايي كه طي سال‌هاي گذشته كه ايران درخواست عضويت در اين سازمان بين‌المللي را داشته ، به لحاظ اقتصادي از ايران عقب تر بودند، اما هم اكنون آنها برخي بازارهاي دنيا را در اختيار گرفته اند.

وي افزود: براي حضور موفق در رقابت‌هاي جهاني بايد دو اصل كيفيت و قيمت تمام شده مطلوب را مدنظر قرار داد .

به گفته وي ، پيرو اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسي انحصاري بودن در اقتصاد ايران بايد از بين رود و بخش خصوصي به ميدان آيد.

شريفي تاكيد كرد : هرچه ورود ايران به سازمان جهاني تجارت با تاخير بيشتري همراه شود ، كشور مزيت‌هاي تجارت جهاني را از دست مي‌دهد .

وي پيشنهاد داد تا شوراي مركزي با محوريت اتاق بازرگاني بوجود آيد تا مشكلات پيش روي براي الحاق به سازمان جهاني تجارت را از ميان بردارد.

در ادامه اين نشست يك عضو ديگر كميسيون سازمان جهاني تجارت در اتاق بازرگاني ايران نيز گفت: اقتصاد ايران مغفول مانده و امروز در زمينه الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت همه بايد تلاش كنند.

حبيب الله محموديان تصريح كرد: ‪ ۹۷‬درصد تجارت جهاني منهاي نفت و گاز در حال حاضر از طريق كشورهاي عضو سازمان جهاني تجارت انجام مي‌شود؟ اين درحالي است كه بايد به اين نكته توجه كرد كه تجارت ايران تنها نبايد محدود به بازارهاي عراق و افغانستان شود.

محموديان گفت: توليد كشور نياز به صادرات دارد، در حاليكه امروز تنها با يك جهش صادراتي بزرگ مي‌توان از اقتصاد كشور دفاع كرد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن