واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نبرد با کيبوردو ماوس نويسنده:محمود بلالي از زماني که بازي هاي رايانه اي مورد توجه قرار گرفتند بازي سازهاي ايراني هم سعي کردند از اين فضا براي توليد بازي هاي جنگي دفاع مقدس استفاده کنند . قبول کنيد که در جنگ بودن کار هرکسي نيست دل و جرات مي خواهد از خود گذشتگي مي خواهد و هزار و يک چيز ديگر خب حالا ما جوان هاي جنگ نديده اي که موقع جنگ ايران و عراق سنمان به جنگيدن قد نمي داد و نتوانستيم رشادت هاي جوانان آن موقع رااز نزديک ببينيم و در جبهه هاي جنگ حضور داشته باشيم چطور بايد از فضاي آن هشت سال جنگ سردربياوريم يکي از اين راه ها استفاده از بازي هاي کامپيوتري است که درحال و هواي جنگ ساخته شده اند. چند سالي است که بازي هاي جنگي توانسته اند با شبيه سازي عمليات هاي نظامي مختلف به يکي ازپرطرفدارترين سبک هاي بازي هاي رايانه اي درسراسر دنيا تبديل شوند. البته دراين بين کشور ما هم از اين موج بي نصيب نمانده و اين سبک بازي ها درايران هم طرفداران بي شماري پيدا کرده اند همين موضوع باعث شده که ما شاهد ساخت بازي هاي شبيه سازي شده براساس هشت سال دفاع مقدس باشيم اما دراين بين دوبازي «پايان معصوميت »و «والفجر8»از ديگر محصولات هم سبک خود کمي بيشتر مورد توجه قرار گرفته اند که درادامه به بررسي اجمالي آنها خواهيم پرداخت. شبيه سازي سيخي چند؟ برخلاف بازي هاي جنگي غربي ،بازي هاي ايراني معمولاً از سناريوهايي من درآوردي(شما بخوانيد خلاقانه)بهره مي برند و کمتر شبيه سازي در آنها ديده مي شود مثلا بازي «پايان معصوميت »که درزمان جنگ ايران و عراق اتفاق مي افتد به جاي پرداختن به ابعاد مختلف جنگ بيشتر به ماجرايي باستان شناختي اختصاص دارد و درآن نه از لوکيشن ها و تجهيزات نظامي واقعي خبري هست و نه از عمليات هاي واقعي بازي «والفجر 8»هم با داستاني که سعي شده رخدادهاي عمليات والفجر 8 را روايت کند نتوانسته دراين زمينه چندان موفق عمل کند و عملاً شبيه سازي اين عمليات درسطح بسيار پاييني قراردارد حال آنکه در بازي هايي نظير call of duty و medal of honor ما بيشتر با شبيه سازي لوکيشن ها و عمليات هاي واقعي طرف هستيم و تمام تجهيزات نظامي به کاررفته دراين بازي ها هم از لحاظ تاريخي و هم از لحاظ ظاهري واقعي هستند و بازيکن مي تواند با انجام اين بازي ها با اين عمليات و تجهيزات به طور کامل و دقيق آشنا شود. ما خيلي هم بهتريم با توجه به اينکه ساخت بازي هاي رايانه اي در کشورهاي غربي به يک صنعت تبديل شده بالطبع بازي هاي ساخت اين کشورها هم براي داشتن بعد تجاري کيفيت گرافيکي بالايي دارند تا بتوانند قابل عرضه درسراسر دنيا باشند اما متاسفانه درکشور ما بازي هاي جنگي نه تنها از گرافيک روز دنيا بهره نمي برند بلکه سال ها با نسل حاضر بازي هاي روز دنيا نيز فاصله دارند مثلاً بازي «پايان معصوميت »که يک بازي جنگي اززاويه ديد سوم شخص است گرافيکي شبيه به بازي هاي نسل دوم دارد و کاراکترها و محيط ها بسيار سرسري طراحي شده اند. اين موضوع درمورد بازي «والفجر8»هم صادق است با اينکه درساخت اين بازي سعي شده که به طور کامل ازبازي بسيارموفق و خوش ساخت commandos تقليد شود اما نداشتن جزئيات کافي عدم استفاده از جلوه هاي بصري روز استفاده از بافت هاي تصويري بي کيفيت و همچنين طراحي هاي ضعيف کاراکترها و محيط باعث شد که بازي حتي درمقام يک کارکپي هم چندان قابل قبول نباشد. نبرد جلبک هاي دريايي هوش مصنوعي يکي از عواملي است که در جذابيت بازي هاي جنگي نقش بسزايي ايفا مي کند اما به نظر مي رسد درزمينه ساخت هوش مصنوعي بازي هاي ايراني ازالگويي به نام «اخراجي ها»استفاده کرده باشند اگرباورنمي کنيد فقط کافي است يکي از بازي هاي جنگي ساخت ايران را امتحان کنيد تا خودتان متوجه منظور ما بشويد معمولاً دربازي هاي ايراني دشمنان شما مجموعه اي ازافراد خنگ هستند که فقط از فواصل خيلي نزديک قابليت حمله به شما را دارند و به راحتي مي توانيد آنها را نابود کنيد البته اين موضوع در مورد همرزمان شما (درصورت وجود)هم صادق است آنها به جاي اينکه درنبرد حامي شما باشند بيشتردرون درو ديوارسيرمي کنند و يکي بايد مواظب خود آنها باشد تازه به اين مشکلات خطاهاي زياد نرم افزاري و کنترل بسيار نامتعارف راهم اضافه کنيد تا حساب دستتان بيايد که باچه پديده هايي طرف هستيد اين درحالي است که اين مقوله ها دربازي هاي جنگي درحد استاندارد بالايي قراردارند و درطبيعي جلوه دادن صحنه نبرد بسيار تاثيرگذارهستند بازي هايي نظيرcall of duty و medal of honor نمونه هايي بسيار موفقي ازبازي هايي هستند که درآنها کمتر بامشکلاتي نظير مشکلات رايج دربازي هاي رايانه اي ايراني روبه رو هستيم و همين مساله لذت انجام اين گونه بازي ها را چند برابر مي کند. منبع:همشهري جوان ،شماره 230.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]