تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816869442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون رئيس جمهور در گفت‌وگو با فارس خبر داد پيش‌نويس اوليه نقشه جامع علمي كشور هفته آينده ارائه مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معاون رئيس جمهور در گفت‌وگو با فارس خبر داد پيش‌نويس اوليه نقشه جامع علمي كشور هفته آينده ارائه مي‌شود
خبرگزاري فارس: معاون علمي و فناوري رئيس جمهور گفت: پيش‌نويس اوليه نقشه جامع علمي كشور هم اكنون آماده شده و هفته آينده ارائه مي‌شود.


صادق واعظ زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در خصوص روند تهيه نقشه جامع علمي كشور گفت: مقام معظم رهبري در مرداد 85 در بيانات خود بر ضرورت تهيه نقشه جامع علمي كشور تاكيد فرمودند پس از آن كارهايي براي تهيه نقشه آغاز شد و مدتي به طول انجاميد و زمزمه‌هايي به گوش رسيد كه تهيه اين نقشه، چند سال وقت نياز دارد.
وي با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري در نيمه ارديبهشت سال 86، رسماً مسئوليت تهيه نقشه جامع علمي كشور را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي سپردند، افزود: شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي اين منظور، جمعي از اعضاي خود شامل سه تن از وزيران عضو شورا را تحت عنوان شوراي تخصصي نقشه جامع علمي كشور تشكيل داد و مسئول آن را نيز تعيين كرد، اولين جلسه اين شوراي تخصصي در اواخر مهر 86 تشكيل شد، بنابراين تا امروز، حدود 7 ماه از شروع كار اين شورا مي‌گذرد.
واعظ زاده با اشاره به اينكه مشخص كردن ساختار برنامه‌ريزي، اولين كاري بود كه بايد انجام مي‌شد؛ خاطرنشان كرد: براي اين منظور گروهي مسئول تهيه مباني نظري و ارزشي نقشه شدند كه اهميت بسيار زيادي داشت.
رئيس شوراي تخصصي تهيه نقشه جامع علمي كشور، تصريح كرد: در مرحله بعد سه كميته آموزش، پژوهش و فناوري تشكيل شد تا به ابعاد سه گانه مهمي كه بايد در نقشه به آن توجه شود، بپردازد.
وي با بيان اين مطلب كه در وضعيت موجود به علوم پايه و علوم انساني توجه زيادي نمي‌شود، ادامه داد: براي اين‌كه از اين عدم تعادلي كه در بين رشته‌هاي علمي است، كاسته شود در نقشه جامع علمي كشور تقسيم‌بندي جديدي از علوم ارائه شد تا تعادل و توازن بين علوم پايه و علوم انساني و ساير رشته‌ها برقرار شود.
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري افزود: در اين آرايش جديد رشته‌هاي علوم به چهار گروه تقسيم شدند؛ گروه اول علوم پايه، گروه دوم علوم كاربردي شامل علوم مهندسي و كشاورزي و آن‌چه كه با عمليات و كاربردها سر و كار دارد، گروه سوم علومي كه با ارزش‌ها و اعتقادات سر و كار دارند تحت عنوان علوم انساني، معارف اسلامي و هنر و گروه چهارم علوم زيستي و براي تهيه نقشه هر كدام از اين علوم كميته خاصي تشكيل شد.
وي تصريح كرد: كميسيون تلفيق نيز ايجاد شد تا برنامه‌ها و اسنادي كه كميته‌هاي آموزشي، پژوهشي، فناوري، علوم پايه، علوم كاربردي، علوم انساني، معارف اسلامي و هنر و علوم زيستي تهيه مي‌كنند را با توجه به مباني نظري و ارزشي حاكم بر نقشه تلفيق كند. در كنار اين كميته‌ها، كميته نگارش و تدوين نقشه‌ چند ماه قبل ايجاد شد تا حاصل كار همه اين كميته‌ها را به صورت يك متن منسجم و هماهنگ دربياورد. اعضاي هر كميته تا سي نفر از صاحب نظران و متخصصان ذيربط به تصويب شوراي تخصصي رسيدند و به كار دعوت شدند.
واعظ زاده با اشاره به اينكه در ساختار تهيه نقشه جامع علمي كشور، چند صد نفر از محققان، دانشمندان، اساتيد دانشگاه‌ها، اساتيد حوزه‌هاي علميه و روحانيون مشاركت مستقيم دارند و تعدادي هم به صورت غير مستقيم همكاري دارند، افزود: براي جلب همكاري نخبگان و صاحب‌نظران، فراخوان گسترده‌اي از طريق رسانه‌ها صورت گرفت و خواسته‌ شد كه مقالات، كتب، نظرات و ديدگاه‌هاي خود را براي دبيرخانه شوراي تخصصي تهيه نقشه ارسال كنند كه تاكنون مواردي دريافت شده است. چند همايش مختلف از جمله همايش نخبگان جوان و همايشي با حضور اعضا و همكاران كميته‌ها كه بعضا بسيار زيادند نيز براي جلب مشاركت بيشتر آن‌ها برگزار شد و صاحب‌نظران، ديدگاه‌ها و نظرات خود را ارائه كردند و از مجموع اين‌ها در تهيه نقشه جامع علمي كشور استفاده شد، جلساتي نيز با برخي مجامع علمي به همين منظور برگزار شد.
واعظ ‌زاده در خصوص محتواي نقشه جامع علمي كشور گفت: محتواي نقشه حاصل كار كميته‌هاي مختلف است.
وي با بيان اين مطلب كه يك بخش مهم نقشه كه در اوائل كار، ويرايش اول آن تهيه و سپس نهايي شد مباني نظري و ارزشي نقشه است، ادامه داد: اين مباني و ارزش‌ها كه اساس كار و ديدگاه كلان برنامه‌ريزان را به وضعيت علم و فناوري كشور نشان مي‌دهد و شامل موضوعات مهمي نظير اهميت و ارزشي كه اسلام براي علم و علم‌جويي قائل است، توجه به علم نافع و يافتن علم از هر مكاني كه ميسر است، سر منشا الهي همه علوم، ضرورت و اهميت استفاده از علوم در فعاليت‌ها و تلاش‌هاي كشور، برآورده شدن نيازهاي اساسي جامعه به وسيله نتايج تحقيقات علمي و ... است.
واعظ زاده با اشاره به اينكه بخش ديگر نقشه كه به چشم‌انداز علم و فناوري كشور اختصاص دارد تهيه شده است، گفت: اين چشم‌انداز با توجه به چشم‌انداز بيست ساله كشور مصوب مقام معظم رهبري تهيه شده و به مقولات علم و فناوري و تجاري سازي آن معطوف است. در اين چشم‌انداز مشخص شده كه در آينده در مقولات مختلف علم و فناوري به كجا بايد برسيم و به عبارت ديگر چگونگي وضعيت علم و فناوري در افق 20 ساله را مشخص مي‌كند.
وي با اشاره به اين‌كه بخش ديگر از نقشه جامع علمي كشور، سناريوهاي محتمل براي علم و فناوري كشور را تبيين مي‌كند، گفت: در اين بخش از نقشه مشخص شده كه اگر در آينده تحولات علم و فناوري و وضعيت سياسي، اقتصادي و استراتژيك منطقه‌اي كه ايران در آن قرار دارد، در وضعيت‌هاي مختلف قرار بگيرد، ما بايد بتوانيم به هدف‌هاي چشم‌انداز برسيم. براي اين منظور هم سرعت رشد علم و فناوري در دنيا مورد بررسي قرار گرفته و هم وضعيت ثبات و پايداري سياسي و امنيتي منطقه‌اي كه ايران در آن قرار دارد. بر اين اساس اگر رشد علم و فناوري در دنيا كم يا زياد باشد، منطقه ما اگر در آرامش و صلح و پايداري يا برخلاف آن به سر برد، ما بايد آماده شويم تا با اتخاذ راهبردهاي مناسب به هدف‌هاي چشم‌انداز برسيم.
وي ادامه داد: بنابراين 4 سناريوي مختلف مورد بررسي قرار گرفته و تدوين شده و مطابق با هر كدام از آن‌ها ما بايد آماده باشيم كه حركت به سوي چشم‌انداز را ادامه دهيم.
وي يكي ديگر از اقدامات صورت گرفته را تعيين هدف‌هاي كلان نقشه دانست و افزود: اگر ما بخواهيم به هدف‌هاي كلان برسيم بايد اين هدف‌ها را به صورت شاخص‌هاي معني‌دار و حتي‌الامكان كمي دربياوريم و مقادير عددي آن‌ها را مشخص كنيم اين كار نيز انجام شده است.
رئيس شوراي تخصصي نقشه جامع علمي كشور افزود: يكي ديگر از بخش‌هاي نقشه راهبردهاي كلان است كه اين راهبردها مهمترين عملياتي است كه بايد انجام شود تا كشور به هدف‌هاي نقشه برسد. راهبردهاي آموزشي، راهبردهاي پژوهشي، راهبردهاي فناوري، راهبردهاي شاخه‌هاي مختلف علوم در نقشه جامع علمي كشور مشخص شده است.
وي ادامه داد: بخش ديگر نقشه كه تدوين شده، نظام علم و فناوري و نوآوري كشور است كه در راس اين نظام چند مرجع اصلي شامل شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مجلس شوراي اسلامي، دولت و مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار دارند و زماني كه به سمت اجرا مي‌رويم نقش معاونت علمي و فناوري، وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي برجسته‌تر مي‌شود. در پيش‌نويس نقشه، نظام علم و فناوري و نوآوري كشور تدوين شده و اين نظامي است كه بايد تلاش‌هاي علم و فناوري را به سمت چشم‌انداز راهبري كند.
واعظ زاده يادآور شد: نقشه بخش‌هاي ديگري هم دارد كه مجموع آن‌ها به صورت يك متن منسجم ارائه خواهد شد.
وي افزود: كار تدوين نقشه به نحو مطلوب جلو رفته و اغلب كميته‌ها، كار خود را تا مراحل انتهايي پيش برده‌اند و پيش‌نويس سندهاي مربوط به خود را ارائه كرده‌اند و همانطور كه قول داده بوديم پيش‌نويس اوليه نقشه‌ جامع علمي كشور آماده است.
وي تصريح كرد: اين پيش‌نويس بايد مورد نقد و بررسي قرار بگيرد و با استفاده‌ از پيشنهادهاي رسيده بازنگري و تكميل شود. بنابراين پيش‌نويس اوليه پس از بررسي در شوراي تخصصي در اختيار افرادي كه در طراحي بخش‌هاي مختلف نقشه مشاركت دارند قرار مي‌گيرد و با استفاده از نظرات آن‌ها و شخصيت‌ها و صاحب‌نظران ديگر ويرايش‌هاي بعدي نقشه تهيه و نهايتا براي تصويب تقديم شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواهد شد.
وي در خصوص نحوه اجرايي شدن نقشه گفت: رئوس اصلي اجرايي شدن نقشه در خود نقشه آمده است اما جزئيات آن بستگي به تصميمات مجريان دارد. براي اجراي نقشه احتياج به مصوبات دولت، اقدامات معاونت علمي و فناوري، وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي ذيربط است اما الزامات اجرايي آن در خود نقشه ديده مي‌شود.
وي گفت: در دوره‌هاي گذشته طرح‌ها و برنامه‌هاي مهمي در كشور به تصويب رسيد اما به صورت كامل به اجرا در نيامد و در برخي موارد به طور كلي فراموش شد. اين خطري است كه بايد مورد توجه قرار بدهيم و از بروز آن براي نقشه پيشگيري كنيم، اميدواريم با در نظر گرفتن يك ناظر قوي و صاحب اختيار كه همه اجزاء اجرايي نقشه جامع علمي كشور را هماهنگ و مديريت كند، اين خطر مرتفع شود و اميدواريم كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصميمات لازم را در اين زمينه اتخاذ كند.
انتهاي پيام/
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن