تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816932632




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكرار/ معاون علمي و فناوري رئيس جمهور خبر داد متن نهايي نقشه جامع علمي كشور تا 3 ماه آينده آماده مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تكرار/ معاون علمي و فناوري رئيس جمهور خبر داد متن نهايي نقشه جامع علمي كشور تا 3 ماه آينده آماده مي‌شود
خبرگزاري فارس: رئيس شوراي تخصصي نقشه جامع علمي كشور گفت: تا سه ماه آينده متن نهايي نقشه براي ارائه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي آماده مي‌شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، صادق واعظ‌ زاده روز گذشته در يك نشست خبري گفت: تدوين نقشه جامع علمي كشور كه به دستور مقام معظم رهبري بر عهده شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفته بود با سرعت و كيفيت خوب پيش رفت و شوراي تخصصي نقشه در هشت ماه گذشته به صورت پيوسته جلسات خود را تشكيل داده و سازمان برنامه‌ريزي نقشه به نحو مطلوب فراهم شد.
وي ادامه داد: صدها نفر از اساتيد ، محققان و مديران حوزه علم و فناوري و صنعت كشور در كميته‌هاي متعدد به طراحي اين نقشه پرداختند و پيش‌نويس اوليه نقشه تهيه شد و اين پيش‌نويس مورد نقد و بررسي شوراي تخصصي تهيه نقشه و مسئولان كميته اصلي قرار گرفت.
رئيس شوراي تخصصي تهيه نقشه جامع علمي كشور اظهار داشت:‌ بر اساس پيشنهادات و نقدها پيش نويس دوم نيز تهيه شد و بعد از بررسي پيش‌نويس دوم در نهايت پيش نويس سوم نقشه جامع علمي كشور در اختيار بيش از 500 نفر از برنامه‌ريزان قرار گرفت.
وي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر اعضاي اين كميته‌ها مشغول بررسي و ارزيابي و نقادي پيش نويس سوم هستند، تصريح كرد: در اين پيش‌نويس چشم‌انداز علم و فناوري كشور به طور مشروح مشخص شده و همچنين مباني نظري و ارزشي نقشه به دقت تدوين شده است.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور گفت: در چشم‌انداز نقشه جامع علمي مقرر شده كه ما بايد به حذف كامل بي‌سوادي در كشور در ظرف مدت كوتاهي نايل شويم و بايد آگاهي‌هاي علمي و فني مردم در سطح جامعه افزايش پيدا كند و توجه خاصي به نظام غير رسمي آموزشي صورت گرفت.
وي خاطرنشان كرد:‌ در حوزه‌هاي علمي مرتبط با ايران و اسلام ما بايد به سمت دست يافتن به جايگاه اول جهاني نايل شويم و يا اگر در جايگاه اول قرار داريم بايد آن را تثبيت كنيم. در چشم‌انداز ديده شده كه در تعدادي از فن‌آوري‌هاي راهبردي در منطقه بايد مقام اول و در دنيا رتبه بالايي را كسب كنيم در اين نقشه راهبردهاي توسعه و ارتقاي علوم به طور كلي مشخص شده است.
واعظ زاده اضافه كرد: در نقشه علوم به 4 دسته تقسيم‌بندي شدند كه در اين تقسيم‌بندي به دو دسته علوم انساني و علوم پايه توجه ويژه‌اي شده است و هدف از اين كار نجات دادن اين دو از مهجوريت است. در حوزه فناوري راهبردي فن‌آوري راهبردهاي مشخص براي توسعه فن‌آوري‌ها پيش بيني شد كه از جمله اين برنامه‌ها اجراي طرح‌هاي كلان فن‌آوري‌هاي ملي به صورت پروژه‌هاي بزرگ ملي است.
وي افزود: در اين نقشه ارتباط فن‌آوري با علم و با بازار مشخص شد و بر جذب نيروهاي مستعد در حوزه علوم انساني و علوم پايه و همچنين بر نوآوري در روش‌هاي تربيتي و آموزشي در سطح آموزش و پرورش و آموزش عالي تاكيد شده است.
واعظ زاده گفت: نقشه جامع علمي كشور مقرر كرده است كه ارتباط بين علم و فناوري و تجاري سازي علم و فناوري بايد يك ارتباط سهل و طبيعي باشد و علاوه بر اين‌ها در ويرايش نهايي نقشه راهبردهاي خاص هر كدام از علوم نيز درج خواهد شد.
به گفته وي هم اكنون مراحل نهايي تدوين نقشه طي مي‌شود و ظرف سه ماه آينده متن قابل قبول براي تصويب در اختيار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار مي‌گيرد.
واعظ‌ زاده همچنين با اشاره به اينكه ستادهاي راهبردي فناوري‌هاي كشور در شرف تاسيس است گفت: 9 فن‌آوري به عنوان اولويت‌هاي فناوري كشور در سال گذشته تعيين شد كه برنامه‌هاي توسعه و تقويت اين فناوري‌ها در قالب لايحه بودجه به تصويب دولت و مجلس رسيد و براي اجرا به معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ابلاغ شد.
وي ادامه داد: براي تقويت و توسعه اين فناوري‌ها ستادهاي ويژه‌اي در سطح ملي تاسيس مي‌شود كه اين ستادها متشكل از مسئولان و مديران ارشد كشور در زمينه‌هاي مشخص كه معمولا در سطح معاونان وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط و روساي دستگاه‌هاي مربوط به اين فناوري‌ها هستند.
معاون علمي فناوري رئيس جمهور خاطر نشان كرد: هم اكنون اعضاي حقوقي اين ستادها تعيين شده‌اند و روسا و دبيران اين ستادها نيز منصوب شده‌اند و اعضاي حقيقي اين ستادها كه متشكل از دانشمندان ، پژوهشگران و فن‌آوران برتر كشور هستند به زودي تعيين خواهند شد. اين ستادها كار خود را در معاونت فن‌آوري رياست جمهوري آغاز خواهند كرد و به همين منظور دفتر فناوري‌هاي راهبردي در اين معاونت تاسيس شده است.
وي با اشاره به اينكه در اين ستادها از دستاوردهاي علمي و فناوري گذشته نيز استفاده مي‌شود گفت: براي توسعه برخي از فن‌آوري‌ها اسنادي تهيه شده بود كه متاسفانه برخي از آنها به صورت كامل تدوين نشده بود و برخي هم اگر تدوين شده بود درست به اجرا در نيامده بود و منابع لازم براي آن‌ها تامين نشده بود و فعاليت‌هاي مربوط به اين فن‌آوري‌ها به صورت دستگاهي و بخشي انجام مي‌شد كه در اين ستادها همه اين فعاليت‌ها هماهنگ و تقويت مي‌شود.
وي اضافه كرد: شرايط موجود جهاني شرايطي است كه ايجاب مي‌كند ايران به سرعت به توسعه و تقويت اين فن‌آوري‌هاي راهبردي دست بزند.
واعظ زاده با اشاره به افزايش بي‌سابقه هم اكنون قيمت نفت گفت: اين افزايش قيمت به دنبال خود افزايش قيمت كالاهاي صنعتي را فراهم مي‌كند. بعد از يك مدت كوتاه هزينه واردات ايران هم افزايش پيدا خواهد كرد و ما بايد تا قبل از اينكه اين اتفاق بيفتد از مازاد تراز بازرگاني خارجي خودمان استفاده مطلوب كنيم و قبل از اينكه قيمت‌ها افزايش پيدا كند نيازهاي خودمان را با استفاده از منابعي كه در اختيار داريم تامين كنيم.
وي ادامه داد:‌ ما پيش بيني مي‌كنيم قيمت نفت سير صعودي خود را طي خواهد كرد و در يك فاصله زماني كوتاه قيمت كالاها و مواد مورد نياز ما كه از خارج تامين مي‌شود افزايش پيدا كند بعد از آن با توقف قيمت نفت يا سقوط قيمت آن مواجه خواهيم شد. در اين زمان قيمت كالاهاي مورد نياز ما كاهش پيدا نمي‌كند اگر ما از اين فاصله زماني استفاده نكنيم و منابع مازاد نفتي را كه داريم براي توسعه و تجاري‌سازي فن‌آوري‌ها استفاده نكنيم با زيان و خسران غير قابل جبراني مواجه مي‌شويم.
واعظ زاده با تاكيد بر اين‌كه فن‌آوري‌هاي راهبردي كه در توسعه پايدار كشور نقش اساسي دارند،افزود: اين فن‌آوري‌ها بايد تقويت، بومي و تجاري شوند و به عنوان زيربناي توسعه اقتصادي و كسب درآمدهاي جايگزين براي درآمدهاي نفتي قرار گيرند. به همين دليل تشكيل اين ستادها بايد سريع و پرشتاب صورت بگيرد و اين ستادها نه تنها به توسعه و تقويت فن‌آوري‌ها بايد بپردازند بلكه بايد به تجاري سازي و توليد آنها هم توجه ويژه‌اي شود.
به گفته وي توسعه، تقويت و تجاري‌سازي فن‌آوري‌هاي كشور از ضروري‌ترين اقداماتي است كه بايد به آنها پرداخته شود. دولت و مجلس براي تامين منابع اقدام كرده‌اند اما اين منابع كفايت نمي‌كند و بايد منابع بيشتري به اين حوزه اختصاص پيدا كند و بايد منبع پايدار درآمد مبتني بر فناوري‌ها در كشور ايجاد شود.
رئيس بنياد ملي نخبگان با اشاره به اينكه كه شرح وظايف و دستور كار اين ستادها مشخص شده در مرحله اول بايد سرمايه انساني و نيروي انساني موجود در كشور را شناسايي كنند و همچنين در كشور منابع مالي زيادي به صورت پراكنده صرف اين فن‌آوري‌ها مي‌شود كه بايد شناسايي و ارزيابي شود و نقاط قوت آن مشخص شود. در مرحله بعد بايد موقعيت جهاني اين فن‌آوري‌ها را شناسايي كنند و مشخص كنند كه ما براي رسيدن به هدف چشم‌انداز در اين فناوري‌ها بايد چه مقدار فعاليت كنيم.
وي خاطرنشان كرد: چشم‌انداز هر كدام از اين فن‌آوري‌ها بايد به طور خاص در ميان‌مدت و بلند مدت مشخص شود و جايگاه ايران در منطقه و دنيا نيز در آينده مشخص شود.راهبردهاي لازم نيز براي رسيدن از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب نيز بايد تعيين شود.
انتهاي پيام/ز
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن