تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816937084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مافياي اقتصادي؛ توهم يا واقعيت


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مافياي اقتصادي؛ توهم يا واقعيت


اقتصاد‌ملي- سهيلا طايي:
نخستين بار نبود كه رئيس‌جمهوري سخنان بحث برانگيز به زبان مي‌راند.

شايد او آن طور كه داوود دانش جعفري، وزير اقتصاد بركنار شده دولت در يك برنامه تلويزيوني گفت مردي غيرقابل پيش‌بيني است. چهره‌اي كه هر از چند گاه با سخناني واكنش‌هاي بين‌المللي را عليه ايران بر مي‌انگيزد، اين بار در قم جنجالي را كليد زد كه همچنان ادامه دارد.

احمدي‌نژاد در بخشي از سخنان خود به كار چاقكني و باج گيري در گمرك، دخانيات و سيستم بانكي و برخي كار شكني‌ها اشاره كرد و درباره مسكن گفت: اخباري داشتيم كه باند ويژه‌اي نشسته‌اند و در ارتباط با برخي بانكهاي خصوصي و دولتي منابع بانكي را وارد بازار مسكن كرده‌اند.

وي ادامه داد: در جلسه‌اي نشستند و گفتند كه فلاني را زمين خواهيم زد. او هركاري كند دو جا دست ما است، يك نفت و ديگري بانكها. شما مي‌شناسيد كه منظور من چه كساني است.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از صحبت‌‌هايش خطاب به مردم قم اظهار داشت: عده‌اي با همراهي دشمن و با فتنه‌سازي‌ و كارشكني مي‌خواستند دولت برخاسته از راي شما را به زمين بزنند.

اما هنوز ساعاتي از انتشار خبر اين سخنراني در روزنامه‌ها نگذشته بود كه اولين واكنشها از قوه قضائيه برخاست. رئيس بازرسي كل كشور و رئيس سازمان ثبت اسناد واملاك وجود هرگونه مافيا را در كشور رد كردند.

در حالي كه به‌نظر مي‌رسيد اين ماجرا تمام شده است در برنامه زنده تلويزيوني مثلث شيشه‌اي وقتي وزير سابق اقتصاد با پرسش رضا رشيد‌پور مجري برنامه درباره مافيا مواجه شد ضمن اينكه وجود رانت خواري اقتصادي را تائيد كرد، اينكه عده‌اي نشسته‌اند و به‌صورت سازمان يافته اخلال ايجاد مي‌كنند را رد كرد.

به‌نظر مي‌رسد پاسخ دانش جعفري بهانه‌اي شد تا دولت يكبار ديگر براين موضوع مانور دهد، اين را از سخنان مبسوط علي‌اكبر جوانفكر مشاور رسانه‌اي ئيس جمهور مي‌شد فهميد كه بار ديگر سخنان احمدي‌نژاد را درباره مافيا تكرار كرد.

اما واقعيت كدام است؟ آيا اقتصاد ايران بر دستان مافيا مي‌چرخد و يا اينكه دولت در اداره كشور موفق عمل نكرده است و با اين حرف‌ها فرافكني مي‌كند؟

مافيا ريشه در ساختار دولت دارد

اصولا تعريف علمي‌مافياي اقتصادي چيست؟ براي پاسخ به اين سؤال، سراغ استاد دانشگاه علامه طباطبايي رفتيم.

دكتر محمد قلي يوسفي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي همشهري، گفت:«مافياي اقتصادي به گروه‌هاي قدرتمندي اطلاق مي‌شود كه منابع كشور را در جهت منافع شخصي خود استفاده مي‌كنند.

مافيا در كشورهاي مختلف به‌صورتهاي خاصي ديده مي‌شوند؛ در يك كشور به‌صورت گروه‌هاي مشخص مافيايي عمل مي‌كنند كه داراي نيروهاي مسلح هستند، در يك كشور ديگر در نظام تصميم‌گيري كشور نفوذ دارند اما در بسياري كشورها همه موارد را با هم دارند».

يوسفي خاطر نشان كرد:«مافيا پديده‌اي كاملا شناخته شده است و در كشورهايي كه تصميم‌گيري شفاف نداشته باشند رشد مي‌كند و در محيط‌هاي تاريك قوي مي‌شود.
مافيا باعث مي‌شودتصميمات با مشكل مواجه شوند، عملكرد اقتصادي ضعيف شود، و امكان اينكه سياستهاي اقتصادي درست هزينه شود را مي‌گيرند».

وي اضافه كرد:«مافيا در جايي كه سيستم بازار و سيستم اقتصادي كارا نباشد منجر به اجحاف شده و قوانين را زير پا مي‌گذارند، در تارهاي مختلفي تنيده مي‌شوند و مسئولين را در دامهاي قدرتهاي موازي خود گرفتار مي‌كنند».

اين استاد دانشگاه در مورد وجود مافيا در كشورمان يادآورشد:« در كشور ما هم وضعيت به همين منوال است، مادامي‌كه نظام تصميم‌گيري كشور شفافيت ندارد، هزينه‌ها به جامعه تحميل شده و در اين شرايط انحصارات تجاري در اختيار افراد خاص قرار مي‌گيرد، بعضي تصميمات در خارج از مجلس تصويب مي‌شود و در مورد باندهاي فساد رانت خوار و ويژه خوار اقدام جدي نمي‌شود.»

وي با اشاره به مافيا در دل دولت گفت:«وقتي افرادي را به‌عنوان زمين خوار مي‌گيرند و يك هفته بعد آزادشان مي‌كنند نشان مي‌دهد مقابله به مثل وجود دارد تا وقتي قراردادها به افراد خاص داده مي‌شود، سيستم بانكي در اختيار گروه خاصي قرار مي‌گيرد، درگيري سياسي نتيجه نمي‌دهد.»

وي اظهار داشت:« واقعيت اين است كه در طول سه سال گذشته به خاطر نبود شفاف‌سازي‌ كافي و نبود نظام پاسخگويي قدرتهاي موازي در جامعه رشد كرده و مسئولين را در دام انداخته‌اند.به هر حال مافياي كشور ما ريشه در ساختار قدرت دارند.»

اسحاق جهانگيري:
در وجود مافيا در سيستم دولتي ترديدي نيست

گزارشهاي بين‌المللي راجع به مفاسد اقتصادي نقش دولت را پررنگ نشان مي‌دهد از همين رو مابعد ازجنگ به كم كردن حضور دولت در اقتصاد پرداختيم.

اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن اسبق با اشاره به صحبت‌هاي جوانفكر در مورد مافيا پرور بودن دولتهاي قبل ضمن بيان مطلب فوق گفت: اتهام زدن به ديگران كار سختي نيست به‌خصوص به جريان يا دولتي كه سركار نباشد و متأسفانه سيستم كشور طوري نيست كه كسي اتهامات را پيگيري كند.

جهانگيري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي همشهري خاطر نشان كرد: در رابطه با مفاسد اقتصادي نظري دارم كه مي‌تواند براي كسي كه دنبال مبارزه با اين جرايم است مهم باشد. هر چه اقتصاد دولتي‌تر باشد و نقش دولت پررنگ تر، مفاسد اقتصادي بيشتر مي‌شوند. مي‌بينيم كه رابطه يك به يك است يعني به هر نسبت كه دولت بيشتر دخالت كند مفاسد اقتصادي بيشتر مي‌شود.

وي اضافه كرد: اين موضوع مختص ايران نيست و گزارش‌هاي اقتصادي در مورد مفاسد اقتصادي نقش دولت را پررنگ نشان مي‌دهد.

وزير اسبق صنايع و معادن خاطر نشان كرد: يكي از اقدامات مهم دولت بعد از جنگ كم رنگ كردن حضور دولت در اقتصاد بود. اينكه ما كارخانه‌ها را واگذار كنيم كافي نيست، بايد دخالتهاي اداري دولت به راهكار قانوني تبديل شود. مثلا نبايد دادن وامها دستوري باشد طرحها بايد قانونمدار و شرايط گرفتن وام قانوني باشد. يا در مورد كاهش تعرفه واردات بايد راهكار علمي وجود داشته باشد و هركدام از فعل و انفعالات اقتصادي گذر كنند.

وي در ادامه يادآور شد:ما در برنامه سوم به اين سمت رفتيم تمام سازو كار واردات شفاف شد، نرخ ارز تك رقمي‌شد و كالاهاي دولتي چند نرخي مثل آلومينيوم، مس و آهن جاي خود را به بورس داد. قراردادهاي بين‌المللي در مناقصات شفاف بسته شدند. ظلم بزرگي است به مجموعه مديران سابق كه موانع را رفع كردند اتهام زده شود.

جهانگيري در نهايت به دولت احمدي‌نژاد اشاره كرد و گفت: سه سال از سركار آمدن اين دولت مي‌گذرد و بعد از اين همه جنجال انتظار مي‌رود حداقل پنج باند مافياي اقتصادي معرفي شوند. در اين دولت كه پشتيباني همه نظام را دارد انتظار مي‌رود نقش خود را پررنگتر كرده و گلوگاه‌هايي را شناسايي كرده و به اقدامات خود در اين رابطه اشاره كنند. اما مي‌بينيم شعار چيز ديگري است و عمل چيز ديگري.

سعيد شيركوند:
با گذشت سه سال از عمر دولت، كوبيدن بر طبل مافياي اقتصادي پذيرفتني نيست

سعيد شيركوند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي همشهري با اشاره به اينكه مردم از ضعف دولت در زمينه مسكن استفاده كرده و سرمايه‌هاي خود را به اين بخش سرازير مي‌كنند تا سود بيشتري عايدشان شود، گفت: اگر سازو كار دولت براساس ضوابط كارشناسي تبيين شده باشد و بر مبناي علمي‌باشد، منفعت‌طلبي مردم در يك بستر سالم و شفاف صورت مي‌گيرد. اما اگر در نظام اقتصادي سازو كار حاكم بر نظام اقتصادي از شفافيت لازم برخوردار نباشد اين امكان به وجود مي‌آيد كه همه افراد از اين منافذ و ابهام‌ها حتي با كارهاي مجرمانه و فساد‌آميز در جهت منافع خود اقدام كنند.

وي تاكيد كرد: مسئوليت دولتها اين است كه سازوكارهاي حاكم بر اقتصاد را علمي‌و شفاف تنظيم كنند تا جلوي اين‌گونه سوءاستفاده و تخلفات را بگيرند يا به حداقل برسانند.
شيركوند اضافه كرد: من فكر مي‌كنم منظور رئيس‌جمهور از مافيا اين اقدامات است. اما بايد بگويم در همه كشورها اين ايراد به دولت برمي‌گردد و مسئوليت با خود دولت است.

با گذشت سه سال از عمر دولت كوبيدن بر طبل مافياي اقتصادي پذيرفتني نيست چرا كه منظور سوءاستفاده افراد در شكل گسترده و عمومي‌نيست حال آن‌كه مافيا سازمان يافته هستند و با قدرت شبكه‌اي ايجاد مي‌كنند كه با استفاده از آن به اركان دولت نفوذ مي‌كنند و منافع خود را به حداكثر مي‌رسانند.

وي خاطر نشان كرد: معمولا فساد و رانت يا شبكه‌هاي مافيايي در اقتصادهاي مبتني بر حضور گسترده دولت امكان پذير است و اگر چنين گروه‌هايي وجود دارند اشكال به دولت بر مي‌گردد چرا كه آنها را شناسايي نمي‌كند.

معاون اسبق وزير اقتصاد در نهايت گفت: به‌نظر من دولت فهم دقيقي و كاملي از مافيا و فعاليت‌هاي مجرمانه در اقتصاد ندارد و با فرافكني و توجيه، كم كاري و نابساماني اقتصاد موجود را مي‌پوشاند.

تاريخ درج: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 14:05 تاريخ تاييد: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 16:29 تاريخ به روز رساني: 31 ارديبهشت 1387 ساعت 16:27
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 457]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن