واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، گردهمايي هنرمندان تئاتر جهت بحث و تبادل نظر پيرامون مشكلات صنفي اين هنر روز گذشته(شنبه) با حضور حميد شاه آبادي معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حسين مسافر آستانه مدير مركز هنرهاي نمايشي، ايرج راد مدير عامل خانه تئاتر و جمعي از هنرمندان تئاتر در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در ابتداي اين نشست، بهزاد فراهاني به نمايندگي از خانه تئاتر علت برگزاري اين گردهمايي را مطالبه و تامين منافع از دست رفته و يا به گفته وي ناديده گرفته شده اعضاي خانواده تئاتر دانست و به قرائت بيانيه اي پرداخت كه طي 10 بند، خواسته ها و نيازهاي جامعه تئاتري را خطاب به مديران بازگو مي كرد. وي طرح بندهاي 10 گانه را ماحصل جلساتي دانست كه شوراي عالي خانه تئاتر در نشست هاي متعدد به آنها دست يافته و همچنين عنوان كرد: متن اين بيانيه در پايان اين جلسه در صورت موافقت اعضاي حاضر، به صورت طوماري به امضا خواهد رسيد و در اختيار مديران تئاتري در مركز هنرهاي نمايشي و معاون امور هنري وزير ارشاد قرار خواهد گرفت. امضاي قرارداد با كليه گروه هاي نمايشي قبل از شروع تمرين، افزايش حداقل 20 درصد به كف قراردادهاي تيپ خانه تئاتر، حذف شيوه نامه پرداخت دستمزدهاي هنرمندان تئاتر كه توسط معاونت امور هنري ارشاد و اداره كل هنرهاي نمايشي در مقابل قرارداد تيپ ارائه شده بود، پرداخت 20 درصد ار مبلغ كل قرارداد پيش از آغاز تمرين گروه هاي نمايشي، اختصاص درآمد گيشه به هنرمندان به عنوان پاداش آنها نه به عنوان بخشي از قرارداد نهايي آنها با مركز هنرهاي نمايشي، از جمله مواردي بود مدير انجمن بازيگران خانه تئاتر ضمن طرح، از آنها به عنوان درخواست هاي جامعه تئاتري از مديران ياد كرد. در ادامه اين نشست، محمد يعقوبي نمايشنامه نويس و كارگردان تئاتر، بندهاي 10 گانه را بصورت سووالي مطرح كرد و ضمن اصرار، خواستار پاسخگويي شاه آبادي به اين سووالات بصورت بله يا نه شد. اين اقدام با مخالفت حسين مسافر آستانه مدير كل مركز هنرهاي نمايشي مواجه شد و وي خطاب به يعقوبي گفت: بسياري از اين سووالات را نمي توان با پاسخ بله يا نه جواب داد، اين نوع پرسشگري غير منطقي است زيرا كه در هر بند از موارد ياد شده فراز و فرودهايي وجود دارد كه بايد به تمام آنها به صورت كارشناسانه پرداخت و نمي توان با يك پاسخ مثبت يا منفي به پذيرش و تعهد انجام و يا رد آنها نظر داد. سپس ايرج راد مدير عامل خانه تئاتر در مورد پيگيري حقوق هنرمندان سخناني ايراد كرد و گفت: هنرمندان تئاتر در سال هاي پس از انقلاب با تمام فرهيختگي موجود در اين خانواده، بدون چشم داشتي به كار خود ادامه دادند به اين اميد كه در سال هاي بعد زحماتشان ديده شود. وي افزود: اما در ادامه، دوران هايي پيش آمد كه مسوولان پول داشتند و به ما كمك نكردند و همچنين سال هايي بود كه مسوولان پولي نداشتند و باز هم دست ما خالي ماند، ما باز هم صبر كرديم تا لااقل روزي برسد تا حقوق از دست رفته ما ديده شود، اما آن روز نرسيد. راد همچنين گفت: امروز هم كه اينجا جمع شديم هيچ چيز اضافه ايي جز حقوق شخصي خود از مسوولان نمي خواهيم. نبايد فراموش كنيم كه كساني كه كار تئاتر مي كنند شايد از نظر مالي چيزي نداشته باشند اما از نظر تجربه، همدلي و كمك به ارتقاي سطح فرهنگي جامعه از غني ترين مردمان هر جامعه اي به شمار مي روند. مدير عامل خانه تئاتر افزود: دغدغه ما صرفا پول نيست، ما احترام مي خواهيم، مي خواهيم كار و حرفه ما به عنوان شغل در وزارت كار ديده شود، مي خواهيم حس كنيم كه وجود داريم نه اينكه فراموش شده ايم. حسين كياني نويسنده و كارگردان تئاتر نيز سووالاتي در مورد علت عدم دخالت هنرمندان تئاتر در تنظيم شيوه نامه پرداختي به گروه هاي نمايشي مطرح كرد. حسين مسافر آستانه مدير مركز هنرهاي نمايشي در ادامه اين نشست، گفت: برخي اين خواسته ها پيش از اين نشست، با حضور من در جلسات قبلي هيات مديره خانه تئاتر مورد موافقت قرار گرفته بود كه اكنون نيز در حال انجام است. وي افزود: همه مي دانند كه اگر بودجه تئاتر از حد فعلي، چهار برابر نيز افزايش يابد، زمين تشنه تئاتر كشور توانايي جذب آن را دارد اما بايد ديد در خيل امور اجرايي كشور تا چه حد با توجه به منابع مالي در اختيار دولت مي توان به اين هنر بودجه اختصاص داد. مسافر آستانه گفت: همانطور كه شاهد هستيم با تلاش هاي پيگير مسوولان اداري دولت بويژه شخص معاون امور هنري در امر فرهنگ و هنر براي افزايش بودجه، ميزان اعتبارات اين هنر رشد چشمگيري داشته و ما بايد خواسته هاي خود را با توجه به اين تلاش ها كمي تعديل كنيم. وي همچنين شغل شناخته شدن تئاتر در وزارت كار را نيازي بر حق خواند اما تعهد اجرايي آن را فراتر از حد توانايي هاي خود و يا معاونت امور هنري دانست و افزود: مرجع تصميم گيري در اين مورد نمايندگان مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستند، ما درخواست هاي خود را بارها عنوان كرده ايم و شاهد تلاش هاي مسوولان هستيم، اما تضمين اجرايي شدن آن توسط ما امري ناشدني است. مدير مركز هنرهاي نمايشي درباره انتقاد خانه تئاتر از شيوه نامه پرداختي مصوب اين اداره كل و اجراي بي قيد و شرط قراردادهاي آن گفت: در حاليكه اين شيوه نامه عملياتي نشده چطور مي توان بر ناكارآمد بودن آن راي داد، در حاليكه اين شيوه نامه كمكي است براي گروه هاي تئاتري كه براي آشتي مخاطب با تئاتر تلاشي چشمگير مي كنند. حميد شاه آبادي معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در ادامه اين نشست با تاييد گفته هاي مسافرآستانه، گفت: نكته اي براي افزودن به اين گفته ها ندارم و از طرف ديگر موضوعات مطرح شده در اين نشست از سوي خانه تئاتر را نيز مي پذيرم و آن را به عنوان دغدغه هاي خود مي دانم. وي افزود: تعجبم آن است كه اين موضوعات، مسايل جديدي نيستند كه مطرح شده اند و مدت هاست كه همه بر آنها واقفيم و من نيز براي حل آنها در تلاش هستم. شاه آبادي گفت: سال گذشته بودجه تئاتر افزايش هشت درصدي داشت در حاليكه امسال اين رشد بالغ بر 41 درصد بوده، آيا اين عمل در جهت احقاق حقوق هنرمندان تئاتر از سوي مسوولان صورت نگرفته است. وي افزود: با وجود سالن هاي متعدد در سراسر كشور هر سال شاهد كوچ بي رويه هنرمندان نمايشي به پايتخت هستيم تا آثار خود را در تئاتر شهر به اجرا درآورند، اين چيزي جز نابودي تئاتر در كشور نيست. ما امسال با تزريق پول به انجمن هاي هنرهاي نمايشي استان ها شاهد دميده شدن روحيه اميد در بين هنرمندان شهرستاني هستيم و بيش از يكهزار گروه نمايشي در سطح كشور را شناسايي كرده ايم و با آنها براي اجراي نمايشهايشان قرارداد امضا كرده ايم، اين موارديست كه نبايد ديده شود؟ مگر يكي از بزرگترين دغدغه هاي ما رشد تئاتر در شهرستان ها نبود، پس چرا اين تلاش ها ديده نمي شود؟ معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سپس به آمار اجرا در سال گذشته در تهران اشاره كرد و گفت: 51 نمايش در سال گذشته در هشت سالن اصلي پايتخت به اجرا در آمد و با احتساب ساير آثار شاهد بوديم كه تنها 100 گروه نمايشي از امكانات ما بهره برده اند! آيا تمام ظرفيت نمايشي كشور همين 100 گروه است، البته كه اينطور نيست، پس بايد به معرفي، بازشناسي و تجهيز تمام سالن هايي كه فعلا امكان اجراي نمايش در آنها وجود دارد در سراسر كشور پرداخت و در كنار آنها به ساخت سالن هاي نمايشي روي آورد. شاه آبادي گفت: اينها كارهايي نيستند كه يك ساله انجام شود و با صبر و حوصله در آينده شاهد شكوفايي تئاتر خواهيم بود. خواسته هاي منطقي خانواده تئاتر كشور، خواسته هاي ما هم هستند و براي اجرايي شدن آنها از هيچ كوششي فروگذار نخواهيم بود. معاون امور هنري وزير ارشاد در زمينه شغل شناخته شدن هنر تئاتر نيز گفت: دولت نمي تواند بازيگر و يا كارگردان استخدام كند و به آنها پول بدهد، براي شغل شناخته شدن تئاتر لازم است يك گروه تئاتري با حمايت بودجه بخش خصوصي اعضايي را استخدام كند و به آنها پول دهد تا بتوانيم اين هنر و هنرمندانش را به عنوان افراد صاحب شغل معرفي كنيم. اما در شرايط حاضر كه حضور بخش خصوصي در اين هنر كمرنگ است براي رسيدن به اين هدف بايد از راه هاي ديگري وارد شد كه در تلاش براي احقاق اين حق هم هستيم. شاه آبادي گفت: هدف اصلي ما تقويت انگيزه هاي هنرمندان تئاتر است. بايد حضور دولت در حمايت از هنرمندان به حد كمتري برسد و آنها نيز با تلاش هاي خود براي كسب درآمد تلاش كنند تا ميزان اضافي منابع مالي مانده در دست مسوولان دولتي را در راه ارتقاي زيرساخت هاي تئاتر مصرف كنيم، با اين روند مطمئن باشيد كه شكوفايي تئاتر در آينده نزديك دور از نظر نخواهد بود. فراهنگ ** ا.خ ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 507]