تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815658806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهل تکاثر چه کسانی هستند ؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اهل تکاثر چه کسانی هستند؟قرآن با نكوهش ثروت‌اندوزی به مسلمانان دستور می‌دهد كه اموال خود را در راه خدا، و بهره‌گیری مردم به كار اندازند، و از اندوختن و ذخیره كردن آنها بپرهیزند . ثروت زیاد و علاقه به آن حلاوت عبادت را در آدمی از بین می‌برد لذا دست از عبادت برمی‌دارد و حتی با احكام الهی به مخالفت برخیزد .
ثروت
تكاثر از ریشه و مصدر باب تفاعل به معنای افزون شدن، فراوان شدن و به بسیاری مال و ثروت فخر كردن است. تكاثر اختصاصی به ثروت ندارد بلكه گاه بر زیادی فرزند و قوم خویش نیز تعلق می‌گیرد. یك سوره در قرآن به نام التكاثر به بیان این صفت زشت و برحذر داشتن مردم از آن اختصاص داده است. تكاثر علاوه بر آثار ناگوار فراوانی كه دارد می‌تواند سبب پیدایش صفت‌های زشت دیگری نیز گردد:  1- غفلت از یاد خدا قرآن كریم می‌فرماید:« وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُم بِالَّتِی تُقَرِّبُكُمْ عِندَنَا » (سبأ/37)؛ اموال و اولاد شما چیزی نیست كه شما را به ما نزدیك سازند. از این روست كه بندگان را از دل بستن به آنها برحذر می‌دارد:«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَمَن یفْعَلْ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» (منافقون/9)«ای كسانی كه ایمان آورده‌اید، اموال و اولادتان شما را از یاد خدا به خود مشغول ندارد كه هر كه چنین كند زیان­كار است» 2- تكبّر و غرور انسان، هنگامی كه از نظر ثروت بر دیگران برتری یافت گرفتار تکبر و فخر فروشی می‌شود و ثروت را وسیل? برتری جوئی قرار می‌دهد.قرآن كریم از قول یكی از این افراد كه به برادر خود فخر می‌فروشد نقل می‌كند:« أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا » (كهف/34)«من به مال از تو بیشتر و از حیث افراد عزیزترم»این غرور گاهی باعث می‌شود كه انسان حتی پیامبران الهی را تكذیب كند چنان‌چه طبق شهادت تاریخ بیشتر دشمنان و تكذیب كنندگان پیامبران الهی ثروت‌مندان مغرور و مرفهین بی‌درد بوده است:« وَمَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیةٍ مِّن نَّذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ  وَقَالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ » (سبأ/ 34-33)پیامبر گرامی اسلام : مال كمی كه شكرش را ادا كنی، بهتر از ثروت زیادی است كه نتوانی حقّش را ادا كنی«ما هیچ بیم دهنده‌ای به قریه‌ای نفرستادیم جز آنكه توانگران عیاش آن گفتند ما نسبت به آنچه برای شما فرستاده شده كافرین و گفتند: اموال و اولاد، از همه بیشتر و عذاب نخواهید شد.» 3- تحقیر دیگران   حضرت علی (ع) می‌فرماید: «هر كس مال در نزد او ارزشمند و گرامی شد مردمان در نظر او خوار می‌گردند» 4- سختی حساب  قرآن با نكوهش ثروت‌اندوزی به مسلمانان دستور می‌دهد كه اموال خود را در راه خدا، و بهره‌گیری مردم به كار اندازند، و از اندوختن و ذخیره كردن آنها بپرهیزند وگرنه دچار عذاب دردناكی خواهند شد:« یوْمَ یحْمَى عَلَیهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَـذَا مَا كَنَزْتُمْ لأَنفُسِكُمْ فَذُوقُواْ مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ» (توبه/35)«آنها را كه طلا و نقره ذخیره می‌كنند، و آن را در راه خدا انفاق نمی‌كنند به مجازات دردناك بشارت ده»
ثروت
5- عاقبت بدثروت زیاد و علاقه به آن حلاوت عبادت را در آدمی از بین می‌برند لذا دست از عبادت برمی‌دارد و حتی با احكام الهی به مخالفت برخیزد چنان‌چه نقل شده است كه ثعلبه بن حاطب مردی فقیر بود كه مرتب به مسجد پیامبر (ص) می‌آمد و اصرار داشت كه پیامبر (ص) دعا كند تا خداوند مال فراوانی به او بدهد. پیغمبر به او فرمود: «مال كمی كه شكرش را ادا كنی، بهتر از ثروت زیادی است كه نتوانی حقّش را ادا كنی.»با اصرار زیاد ثعلبه پبامبر (ص) برایش دعا كرد. مدتی نگذشت كه ثعلبه دارای گوسفندان فراوانی شد به حدی كه به خاطر رسیدگی به آنها نتوانست به مسجد بیاید و حتی ناچار شد از مدینه خارج شود پس از مدتی رسول خدا (ص) مأمور جمع‌آوری زكات را نزد ثعلبه فرستاد ولی او از زكات دادن امتناع كرد، و نه تنها از دادن زكات امتناع ورزید، بلكه به واجب بودن زكات نیز خرده گرفت. بخش قرآن تبیانمنابع:مرکز پژوهشی پژوهه  1)فرهنگ عمید، 333.2)مفردات راغب، 426.3)شرح غرر الحكم، ج 5، ص 336.4)بحار، ج 22، ص 40. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 465]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن