تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813185424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست «ريشه‌هاي قرآني انقلاب اسلامي»رحيم‌پور ازغدي:مشروعيت انقلاب اسلامي براساس نهضت بازگشت و احياي قرآن كريم است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نشست «ريشه‌هاي قرآني انقلاب اسلامي»رحيم‌پور ازغدي:مشروعيت انقلاب اسلامي براساس نهضت بازگشت و احياي قرآن كريم است
گروه فعاليت‌هاي قرآني: مشروعيت انقلاب اسلامي براساس نهضت بازگشت و احياي قرآن كريم است و براي تشكيل يك حكومت كه سياست، اقتصاد، خانواده، اخلاق و عقلانيت آن قرآني باشد و يك زندگي جديد در صحنه نه در حاشيه به وجود آيد، انقلاب اسلامي ظهور كرد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نشست «ريشه‌هاي قرآني انقلاب اسلامي» ديشب، يكم مهرماه با حضور «حسن رحيم‌پور ازغدي»، عضو شوراي انقلاب فرهنگي در سالن همايش شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم برپا شد.

رحيم‌پور ازغدي با اشاره به ريشه‌هاي انقلاب در قرآن كريم گفت: مشروعيت انقلاب اسلامي براساس نهضت بازگشت و احياء قرآن كريم است چراكه هيچ چيزي ارزش اين همه وفاداري، فداكاري و شهات را ندارد و جان انسان بالاتر از هر چيز است، امام خميني(ره) درباره ديدگاه برگشت به قرآن كريم فرموده‌اند: «يك ديدگاه بازگشت به قرآن افراطي و ظاهرگرا است و يك تفكر ديگر هم احيا و برگشت به قرآن و به دور از تجددزد‌گي و غرب‌گرايي است در حالي كه برخي سعي كرد‌‌ه‌اند قرآن را مطابق با مكتب‌هاي خود نظير كمونيست، ليبراليست و غيره تفسير كنند».

عضو شوراي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: اين انقلاب براي چه صورت گرفت و براي چه اين همه فداكاري فداكاران ارزشمند است، فقط براي تشكيل يك حكومت قرآني، كه سياست، اقتصاد، خانواده، اخلاق و عقلانيت در كشور قرآني شود و يك زندگي جديد در صحنه نه در حاشيه به وجود آيد و بازسازي يك تمدن قرآني صورت گيرد؛ روشنفكران تجددزده و غرب‌گرا تلاش كردند كه قرآن را با استفاده از ادبيات مختلف دوباره به حاشيه بازگردانند.

وي درباره ريشه‌هاي انقلاب در قرآن كريم گفت: نكته‌اي كه در باب ريشه‌هاي انقلاب در قرآن كريم مي‌توان بيان كرد اين است قرآن كتابي است كه مي‌توان‌ در آكادمي‌ به آن پرداخت و متفكران طي ده‌ها، صدها و حتي هزاران سال هم مي‌توانند روي اين موضوع بينديشند و باز هم جاي تامل دارد، قرآن علاوه بر اين‌كه كتاب آكادمي‌ها است كتاب زندگي هم بوده و براي همين زندگي عيني و در سطوح و لايه‌هاي مختلف قابل استفاده است و هركس آن را براساس ظرفيت و توان خود درك مي‌كند و مي‌فهمد.

رحيم‌پور ازغدي يادآور شد: قرآن داراي لايه‌ها و سطوح مختلفي است، يك لايه و سطوحي از قرآن را حتي علما متوجه نمي‌شوند و فقط معصومين(ع) درك و تفسير مي‌كنند و يك لايه را هم حتي معصومين(ع) متوجه نمي‌‌شوند و فقط مختص پيامبر اكرم(ص) است، لايه‌هايي از قرآن كريم را فقط پيامبر اكرم(ص) مي‌فهمند؛ ما معني الفاظ را مي‌فهميم ولي لايه‌هاي عميق آن را متوجه نمي‌شويم و اسرار و مراتب قرآن كريم را فقط پيامبر اعظم(ص) متوجه مي‌شوند و حقيقت قرآن كريم نزد امام زمان(عج) است و در روايت آمده است زماني كه امام زمان(عج) ظهور مي‌كنند و درباره قرآن صحبت مي‌كنند برخي مي‌گويند حضرت دين جديدي آورده است.

براي فهم قرآن 20 علم وجود دارد كه برخي علما تا 100 علم را نيز بيان كرده‌اند

وي درباره علومي كه به فهم قرآن كمك مي‌كند، اظهار كرد: براي فهم قرآن 20 علم از قبيل تفسير، قرائت، مكي، مدني، وجوه، اعجاز، تاريخ، كلام تا علوم ادبي (علوم صرف و نحو و غيره) عنوان شده كه البته درباره تعداد علم برداشت‌هاي علما يكي نيست و بعضي از علما براي درست دانستن تا 100 علم را هم عنوان كرده‌اند، سيوطي در كتاب اتقان 100 علم را را نام برده است.

وي در ادامه اظهار كرد: قرآن خود به آسيب‌شناسي خود پرداخته در برابر كساني كه مي‌خواهند قرآن را از صحنه به حاشيه و از منازل به قبرستان‌ها و از تدبر به تبرك بازگردانند، سخن گفته و همه را به تدبر و تعقل درباره آيات قرآن و هرچيزي كه در زندگي انسان رخ مي‌دهد، دعوت مي‌كند. قرآن كريم درباره كساني كه خطاناپذير بودن قرآن را انكار مي‌كنند و عنوان مي‌كنند كه اين نقشه راه نيست، هدايت‌گر نبوده و وضوح و دلالت آن را زير سئوال مي‌برند، سخن گفته و پيامبر اكرم(ص) فرموده‌اند: «قرآن كتاب راه است شما را به بهترين راه مي‌برد، قرآن كتاب تفسير است و همه چيز را فصل به فصل، دقيق و به تفكيك بيان كرده است».

رحيم‌پور ازغدي يادآور شد: قرآن كتاب بيان و تهذيب (راه تحقق اهداف) است و حضرت علي(ع) فرمودند: «خداي متعال در اين كتاب خود را در قالب كلمات نشان داده، خدا و قدرت خدا را در قرآن ببينيد، خداوند در كتاب قرآن خودنمايي كرده و اگر توان ديدن نداريد چشمتان بسته است و قدرت ديدن نداريد، همين راه را بگيريد و برويد، مي‌رسيد. قرآن امام (فرمانده و رهبر) است، قرآن راهنماي بهشت و راهنماي راه‌هاي سلام، امن، كتاب توحيد، مبارزه با شرك، محاد و كفر است، اين برهان الهي نور (روشن مي‌كند)، كتاب مبين (بصيريت براي همه بشريت مي‌آورد) و درباره همه چيز توضيح مي‌دهد.

وي گفت: قرآن در پاسخ به كساني كه مي‌خواهند قرآن را از راه عقلانيت و بشريت جدا سازند، در برابر اين موضوع جبهه‌گيري مي‌كند و مي‌فرمايد: «بشريت بايد اهل تعقل باشد ما قرآن را فرستاده‌ايم به زبان بشريت تا عقل شما بيدار شود، اين راجع به شما و براي شما است چرا تعقل نمي‌كنيد» و حتي برخي كه خواسته‌اند قرآن را در برابر عقل و حكمت قرار دهند، مشاهده كردند كه پر از علم و حكمت است. بزرگ‌ترين دين اسلام است در حالي كه در دين مسيحيت كاتوليك، عقل را نماينده شيطان مي‌داند و فرقه پروتستان كه مسيحيت را منهاي پاپ مي‌داند باز هم پيامبر بزرگ اين گروه عقل را يك فاحشه مي‌داند و كساني كه تابع و دنبال‌رو عقل هستند را دنبال رو فاحشه مي‌داند اما قرآن اين كتاب مقدس بشريت را به تدبر و تعقل دعوت مي‌كند.

قرآن سراسر دعوت به عمل صالح و خدمت به خلق است

رحيم‌پور تاكيد كرد: قرآن مي‌فرمايد: «قرآن آمد به شما چيزهايي بگويد، بياموزد كه نمي‌دانستيد. (علم و معرفت جديد)»، قرآن سراسر دعوت به عمل صالح و دعوت به خدمت به خلق و جهاد در راه بشريت است قرآن درباره هرچيزي چه عملي و چه نظري آيه دارد چراكه جسم و روح جدا نداريم و جسم و روح جدا تنها در قبرستان‌ها است اگرچه كتاب روحاني است اما تفكيك قلمرو نكرده است، قرآن صريح فرموده هركس مي‌تواند مثل قرآن بياورد، اگر اين كتاب منشاء بشري داشت اختلاف، تضاد و تناقض در قرآن مي‌يافتيد و اگر مي‌توانيد در يك گوشه آن بيابيد، باطل به هيچ شكل و نوعي در آن راه ندارد و عصمت را در دريافت پيام وحي توسط پيامبر اكرم(ص)، عصمت را در بيان و انتقال (حضرت رسول اكرم(ص) امانت را رعايت كرده) و عصمت در عمل به آن‌چه قرآن كريم فرموده را مي‌توانيد در حضرت محمد(ص) مشاهده كنيد.

وي اظهار كرد: قرآن در پاسخ به افرادي كه قرآن را كتاب دعوت از جهل، ضعف و تنها دكور و تعاريف معنوي دانسته‌اند فرموده كه قرآن مسئله نجات و عدالت بشريت است و در اين باب تعارف نمي‌كند، قرآن دستور جهاد و شهادت در راه نجات بشريت و رعايت عدالت را مي‌دهد و در اين‌باره سازش‌پذير نيست و عده‌‌اي اين كتاب را به عنوان كتاب خشونت مي‌دادند و بيان مي‌كنند قرآن وعده بهشت به مجاهدين و جنگ‌طلب‌ها مي‌دهد، مشاهده مي‌كنند كه قرآن سراسر رحمت، خيرات، انفاق به نفوس بشر است و صدها آيه براي جهاد تنها در راه حفظ جان و مال بشر نازل شده است، قرآن مي‌فرمايد: «قتل يك نفر مساوي قتل كل بشريت است و نجات جان يك نفر از (مرگ، بيماري و غيره) نجات كل بشريت است».

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: قرآن پيام دوستي عاشقانه خدا به بشريت است خداوند در قرآن مي‌فرمايد: «دوست‌ بداريد، اعتماد كنيد، توكل كنيد كه خداوند حافظ و رزق‌دهنده شما است، خداوند نجات شما را مي‌خواهد، راهتان به سوي خدا بسته نيست.» كاري كنيد (عدالت‌خواه بودن، نيكي كردن و غيره) كه خداوند دوستتان داشته باشد. كليات نگفته بلكه عيني و واقعي فرموده، رضايت و عشق دو طرفه است بنابراين كاري كنيم كه خداوند را راضي كنيم و پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «اگر خدا را دوست داريد اين خطي را كه نشان مي‌دهم بگيريد و بياييد.»

وي گفت: قرآن در پاسخ به كساني كه قرآن را خشك و فاقد انعطاف مي‌دانند، مي‌فرمايد: «خداي قرآن از بشريت دور نيست خداي رحمت و شفقت است و خداوند به پيامبر اعظم(ص) فرموده: «اگر صدايم كنيد اجابت مي‌كنم، من نزديك هستم، هركس، هرگاه و هركجا صدايم كند جواب مي‌دهم، صدايم كنيد؛ متافيزيك و الهيات قرآن اين است. خداي قرآن بي‌تفاوت نيست و برخي افراد خواستند قرآن را معنويت انتزاعي جلوه دهند در حالي كه ديدند قرآن در كوچك‌ترين مسائل و موضوعات زندگي بشريت بحث كرده (والدين، فرزندان، همسر، ارث، قسط، عدالت، حق يتيم، رباخواري و حتي مسائل خصوصي نظير مسائل زناشويي) قرآن از مسائل واقعي بشر سخن گفته، معنويت با ماديات را در هم آميخته و اين اعجاز قرآن است، در متن است نه در حاشيه و تمام ارزش و معجزه قرآن اين است كه با آن سطح عالي در كوچك‌ترين مسائل انسان وارد مي‌شود.

قرآن سراسر قسط و عدالت (قضايي و حقوقي) است

رحيم‌پور ازغدي افزود: قرآن كتاب مقاومت، اقتدار، صداقت و قاطعيت است، قرآن سراسر قسط و عدالت (قضايي و حقوقي) است، خداوند امر فرموده و واجب مي‌‌كند شايسته‌سازي را؛ ميان مردم و حكومت داوري بايد براساس عدالت باشد و به عدالت اقتصادي، اجتماعي، سياسي و قسط فرمان مي‌دهد و بعضي از افراد خواستند قرآن را بي‌اعتقاد به قسط و عدالت جلوه دهند درحالي كه قرآن مي‌فرمايد: «زمام امور و اموال خود را به دست افراد سفيه و نادان ندهيد، قوام شما در اقتصاد درست قرار دارد و باعث سرپا ماندن جامعه شما مي‌شود» و قرآن در برابر كساني كه مي‌خواهند آن را به عنوان كتاب معنويت ذهني، عبادت، كتاب احكام و ديني نشان دهند، مي‌فرمايد: «آرامش دروني شما در قرآن و عمل به آن است، اعتماد و اطمينان دروني كنيد، خدا قرآن را براي بشارت و آرامش قلب شما قرار داده است.» و كساني كه قرآن را كتاب رياكاري و تجارت معرفي مي‌كنند در قرآن با آيات صريحي بر عليه ريا، نفاق و خشك مقدس بودن روبه‌رو مي‌شوند. قرآن بشر را دعوت به تعقل دروني، تدبر در خود مي‌كند چراكه به خود شك ندارد و تنها كتابي است كه به خود شك ندارد و بشر را دعوت مي‌كند كه با عقل به سراغ قرآن بيايد.

وي اظهار كرد: خداوند مي‌فرمايد: «قرآن را آسان كرديم، فرستاديم، آيا يادآوري هست، كو اهل ذكر»، قرآن كريم مي‌فرمايد: «مقصد، مسئله شما است و مسئله ديگر شما ماوراطبيعت است» قرآن چنان ماوراطبيعت و طبيعت را به هم گره زده كه تفكيك‌پذير نيست، از تكوين بودن انسان (تشكيل انسان در شكم مادر) و حركت و راه رفتن شتر در بيابان تعقل كنيد. قرآن مي‌فرمايد: «خدا هم اين‌جا و در كنار تو است در همين شتر و بدن انسان، قرآن از نطفه، خون، گوشت و استخوان بشر سخن مي‌گويد.» و اين معجزه و ارزش قرآن است قرآن همه جسمانيت، روحانيت، معنويت و ماديت را به هم پيوند زده، فيزيك آيات متافيزيك آن است، هرچقدر نظر به سير فيزيكي مهم است اما كافي نيست بلكه معرفت قلبي و عقلي لازم است، اين‌ها همه معجزه است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي يادآور شد: قرآن نه كتاب دنيا و نه كتاب آخرت است بلكه كتاب دنيا و آخرت است راه وصل دنيا و آخرت است و راه عبور از دنيا به آخرت است، قرآن كه الله محور است هيچ جا انسان را تحقير نكرده و انسان را بالاترين ظرفيت دانسته، قرآن درباره انسان مي‌فرمايد: «اي انسان تو در حال حركت رنج‌آلود و پرتنش به سوي خدا هستي، با خدا ملاقات خواهي كرد با وجه رحماني و با وجه غضب» انسان عجب شأني در قرآن دارد، قرآن درباره انسان بيان كرده تنها كرامت انسان مشروط به عبوديت وي است و بهترين تعبير در قرآن بر انسان و حتي بدترين تعابير درباره انسان در قرآن، بر انسان نازل شده است چراكه انسان دو چهره دارد بهترين و بدترين موجود انسان است پست‌تر از حيوان و غني‌تر از شيطان است.

وي درباره پاسخ قرآن به افرادي كه قرآن را كتاب عزلت، زاويه و غارنشيني جلوه داده‌اند، گفت: در قرآن در كنار انزوا، توكل و زهد، آيات بسياري انسان را به سير آفاقي و انفسي دعوت كرده و آيه صريح نازل شده كه بخوريد و بياشاميد و اين آيه در كنار اين‌كه اسراف نكنيد آمده است و اين خود اعجاز قرآن كريم است و حتي بر رفتار غريزي شما نيز نظارت دارد، قرآن به شدت، قوي و حساس به موضوعاتي نظير ازداوج، حقوق جنسي، غذا، امنيت، احترام و منزلت اجتماعي و غيره توجه دارد و ياس از رحمت خداوند را مراتب كفر مي‌داند، فقط مأيوسان از رحمت خدا هستند كه بخشيده نمي‌شوند.

خداوند دين‌داري را بدون حمايت مستضعفان قبول ندارد

رحيم‌پور ازغدي افزود: قرآن فرموده: «مردم دو دسته هستند، عده‌اي مقصد نهايي آن‌ها دنيا است و عده‌‌ايي كه مقصد نهايي آن‌ها آخرت است»، قرآن مي‌فرمايد: «چرا در راه خدا و مستضعفين نبرد نمي‌كنيد» و مي‌بينيم كه خداوند و مستضعفان در كنار هم هستند خداوند دين‌داري را بدون حمايت مستضعفان قبول ندارد، خداوند مجاهدين را بر نشستگان (كساني كه زندگي خود را به عبادت مي‌گذرانند) ارجحيت مي‌دهد، قرآن نه به مجاهد، نه به اصل مجاهد، نه به اسب مجاهد، نه به سم اسب مجاهد بلكه به جرقه‌ايي كه از برخورد سنگي با سم اسب مجاهد برمي‌خيزد قسم مي‌خورد، مومنين بايد هزينه بپردازند عافيت‌پرستي با شهادت و مبارزه سياسي و اقتصادي هم‌خواني ندارد البته تمام اين موارد بايد با اخلاص توام باشد تا ارزش معنوي يابد.

وي تاكيد كرد: قرآن در برابر كساني كه خواستند دين‌داري را محدود به مناسك صوري كنند فرموده: «آن دين‌داري كه در كنار مال‌پرستي باشد، قبول نداريم» و اين را به شيوه‌هاي مختلف در قرآن مي‌توان مشاهد كرد، سود و مال‌پرستي با خداپرستي در يك‌جا قرار ندارد هرجا كه درباره صلاة آيه‌ايي نازل شده درباره انفاق و زكات نيز آيه نازل شده و اين‌ها را به هم گره زده است و رخوت در انجام امور، انگل بودن، بي‌عملي و گداصفتي را نشانه بي‌ايماني مي‌داند چراكه آدم تنبل و انگل اهل دنيا است، قرآن با معنويت بودايي و مسيحيت متفاوت است همان‌طور كه ثروت را خير مي‌داند توزيع ناعادلانه ثروت و مال‌اندوزي را شر مي‌داند همان قرآني كه ثروت را خير مي‌داند به ثروت‌اندوزان اعلان جنگ مي‌كند و خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: «رباخوران اعلان جنگ به خدا و رسولش بدهند»، ربا يعني پولي كه پول آورد، به رباخواران و كساني كه فقرا را استثمار مي‌كنند اعلان جنگ مي‌دهد و واي بر نمازگزاران و كساني كه ولو نماز بخوانند اگر به مسئله فقرا و محرومين اهميت ندهند و خمس ندهند البته خمس براي كساني كه دخل و خرج آن‌ها مساوي و يا كمتر است تعلق نمي‌گيرد و بر افرادي كه درآمدشان بيش از خرجشان است و ساليانه چيزي بر مازآد درآمدشان باقي مي‌ماند، بايد مقداري از آن را به فقرا بدهند.

رحيم‌پور ازغدي اظهار كرد: قرآن مي‌فرمايد: «افرادي كه اهل تكاثر و زياده‌طلبي هستند و پول و مالي را انفاق نمي‌كنند و از هر راهي پول در مي‌آورند، همين ثروت‌هاي نامشروع مايه عذاب آن‌ها در آخرت خواهد شد و با همين سكه و زرهايي كه انباشته‌اند بر پشت و پهلوي آن‌ها داغ خواهند ‌زد» بنابراين مي‌بينيم كه معنويت در كنار عدالت قرار دارد و قرآن درباره نمازگزاران مي‌فرمايد: «واي بر نمازگزاران، اين نماز رياكاران است، كسي كه نگران گرسنه‌ها نيست» و حتي بالاتر درباره تحريك و فراخوان مي‌گويد، بايد ديگران را هم وادار كنيد كه به فكر بي‌خانمان‌ها و يتيمان باشند واي بر نمازگزاراني كه كمك مي‌كنند ولي ديگران را تحريك نمي‌كنند.» نمازي بالا مي‌رود كه به فكر گرسنه‌ها باشيد.

هيچ پرسشي وجود ندارد كه قرآن براي آن جواب نداشته باشد

وي يادآور شد: اگر با سئوال و ايجاد مسئله به سراغ قرآن برويد به بسياري از موضوعات و مباحث دست مي‌يابيد اگرچه ختم قرآن خوب است اما وقتي با سئوال به سمت قرآن برويد پاسخ بسياري از موضوعات و مجهولات را دريافت خواهيد كرد، هيچ پرسشي وجود ندارد كه در قرآن براي آن جواب نداشته باشد مگر اين‌كه سئوال غلط طرح شود.

رحيم‌پور ازغدي با اشاره به اين‌كه حضرت علي(ع) اولين كسي بود كه بعد از پيامبر اسلام(ص) به جمع‌آوري قرآن كريم اصرار داشت، گفت: ايشان تعهد به جمع‌آوري قرآن كريم كرده بود، اميرالمومنين(ع) قرآن را به شكل كتاب حفظ كرد و اين مصحف از حضرت علي(ع) دست به دست از امامان(ع) به حضرت ولي‌عصر(عج) رسيده و هيچ تحريفي در آن صورت نگرفته‌ است.

وي در ادامه افزود: پيامبر اكرم(ص) تعدادي از افراد را ترغيب به حفظ و جمعي را هم به نگارش قرآن كريم ‌كرد، ايشان حتي به تعداد كلمه و حرف نيز اهميت ‌داد؛ همه شيعه و سني اجماع دارند كه در زمان پيامبر اكرم(ص) قرآن كريم حفظ و ثبت ‌شده، كساني كه كاتب بودند نظير ابوبكر، عثمان، طلحه و زبير و ابوسفيان و فرزندانش بني‌اميه و حتي عمروعاص به ثبت قرآن كريم مي‌پرداختند، كتابت قرآن يك افتخار نبود بلكه امكان بود.

رحيم‌پور ازغدي يادآور شد: در زمان حضرت رسول اكرم(ص) 40 نفر به عنوان كاتب ثبت شده‌اند و در عين‌حال برخي از اين كاتب‌ها توسط رسول اكرم(ص) طرد و نفرين شده‌اند كه عبدالله بن سعد كسي است كه به واسطه خيانتش طرد شد و پيامبر اكرم(ص) حكم اعدامش را صادر كرد، پيامبر حكم ثبت و نوشتن قرآن كريم را صادر كرد بنابراين در زمان حضرت محمد(ص) هركس داراي خط خوشي بود به كتابت قرآن كريم مي‌پرداخت.

وي در ادامه افزود: پيامبر اكرم(ص) حتي نسبت به اين‌كه كدام آيه بعد از كدام آيات بايد قرار گيرد حساسيت داشتند و صحت سنديت قرآن را به طور شفاهي و كتبي به 10 طريق ثبت مي‌كردند تا يك كلمه كم نشود، در روايت نقل شده پيامبر كرم(ص) دستور داده بودند كه بر هر چيز از قبيل قرطاس(كاغذ)، حرير، پارچه، رقعه، سنگ‌هاي ظريف و سفيد و استخوان كتف چهارپاها، چوب نخل و روي هرچيزي كه قابليت نوشتن داشت، ثبت كنند و مي‌فرمود: «قرآن را حفظ كنيد»، پيامبر اكرم(ص) اولين حافظ قرآن كريم بود اين‌كه كدام آيه پشت سر كدام آيه‌ها بايد قرار گيرد و حتي ترتيب قرار گرفتن سوره‌ها را نيز خود ايشان تعيين فرمودند.

رحيم‌پور ازغدي در پايان تصريح كرد: مصحف حضرت علي(ع) به ترتيب و براساس نزول آن بود و ايشان ترتيب نزول را رعايت كردند؛ در زمان ابوبكر، خليفه اول با تدبر و درايت حضرت علي(ع) همه قرآن جمع‌آوري شد و به تدبير حضرت علي(ع) تا زمان عثمان، خليفه سوم به عنوان قرآن‌هاي فعلي كه در اختيار عموم قرار دارد، نگاشته شد و قرآن حضرت علي(ع) كه به ترتيب نزولي جمع‌آوري و ثبت شده هيچ فرق و اختلافي با قرآن فعلي ندارد و مصحف امام علي(ع) در نزد امام زمان(عج) محفوظ و باقي است.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن