تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835129218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه هموار است و زيرش دام ها


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: راه هموار است و زيرش دام ها
اثري از : علامه محمدتقي جعفري
ويژه سالگرد رحلت
موارد فتنه و آشوب زدگي
1 ـ مال پرستي و تكاثر
ثروت اندوزي و تكاثر متاسفانه موجب اختلاف و فاصله هاي بسيار ناگوار ميان مردمي شد كه در زمان پيامبر اسلام تنها به ضرورت هاي معيشت قناعت مي كردند و در آرامش و حالات روحي بسيار شايسته زندگي مي كردند. مالكيت ارزش واقعي خود را كه جنبه وسيله اي براي حيات اقتصادي مردم دارد به خوبي دريافته بود. اين تكاثر بعدها چنان اختيار از دست عده اي از ثروتمندان گرفت كه هيچ كدام از آيات ذيل براي اصلاح آنان كارگر نبود.
« و كساني را كه طلا و نقره را متراكم مي كنند و آن ها را در راه خدا انفاق نمي كنند به عذابي دردناك بشارت بده » 1 « واي بر هر عيبجوي طعنه زننده كه مال جمع مي كند و آن را مي شمار و گمان مي كند مال او براي او جاوداني خواهد بود. نه هرگز آنان در سراي ابديت به حطمه انداخته خواهند شد و تو چه مي داني حطمه چيست آتش شعله ور خداوندي است كه به مغز درون دل ها سرمي كشد . » 2
« متراكم كردن اموال شما را مشغول كرد تا گورها را ديدار كرديد . » 3
« و انفاق كنيد در راه خدا و خود را با دست خود به هلاكت نيندازيد . » 4
2 ـ جهل و حماقت
حماقت ناشي از خودخواهي كوته بينانه و منت گذاشتن به خدا و پيغمبر(ص ) كه ما مي خواهيم انسان شويم به دين اسلام گرويده بودند ولي به خدا و پيامبر(ص ) منت مي گذاشتند.
« بر تو منت مي گذارند كه اسلام آورده اند! بگو اسلامتان را بر من منت نگذاريد بلكه خدا بر شما منت مي گذارد كه شما را به ايمان هدايت كرده است اگر راستگو باشيد . » 5
آيا اعجازي بالاتر از اين سراغ داريد كه يك انسان كامل در ميان جمعي با داشتن با عظمت ترين اخلاق زندگي كند و آن جمع گرويدن به اصول و ارزش هاي والاي انسان را به رخ آن انسان بكشند و به او منت گذارند كه ما وارد گروه تو شديم ! يعني ما به خاطر تو و براي اين كه سخت تو را به زمين نيندازيم خودمان را آماده پذيرش اسلام تو كرديم !
چشم باز و گوش باز و اين عما
حيرتم از چشم بندي خدا
3 ـ تصور اين كه خداوند فقط براي من خودخواه و ستمكار رحيم و مهربان است و بس !
او از گناهان و جناياتي كه ما مرتكب مي شويم چشم پوشي خواهد كرد زيرا او رحيم است و بس ! او از حق كشي ها و فسادهايي كه در روي زمين به راه مي اندازيم انتقام نخواهد كشيد زيرا او رحيم و مهربان است ! ما مي توانيم جان هاي آدميان را اسباب بازي خودخواهي هاي خود قرار بدهيم زيرا خدا كريم و رحيم است !
چه وقاحتي بالاتر از اين كه رحمت خدا را با تمام بي شرمي شامل حال گنهكاران و جنايتكاران و پايمال كنندگان حقوق انسان ها و عوامل فساد در روي زمين بدانيم ولي آن مردم مظلوم و بينوا كه مورد جنايت واقع شده اند و حقوقشان پايمال شده است و در زير عوامل مرگبار فساد متلاشي و نابود شده اند مشمول لطف و رحمت الهي نشوند! صدها آيه در قرآن مجيد هماهنگ با حكم بديهي عقل و دريافت مستقيم و شهود وجداني فرياد مي زند.
« هر نفسي در گرو اندوخته هاي خويشتن است . » 6
« هر كس بر شما تعدي كرد مانند همان تعدي را براي او وارد كنيد . » 7
« ستمكاران رستگار نخواهند شد . » 8
اين هم يكي از اشكال خطرناك خودخواهي است كه همه وقاحت ها و ستمكاري ها و حق كشي ها را با رحمت الهي مي پوشانند و خود را از كيفرهاي آن ها بركنار تلقي مي كنند. رحمت و فيض و كرم و عنايت خداوندي شامل حال آن بينوايان و مستضعفان نيز بوده است كه آنان را از نعمت فضاي حيات و استعدادها و محبت ها و آرزوها مخصوصا از نعمت الهي كمال جويي برخوردار فرموده است ولي همه اين عظمت ها و امتيازها دستخوش آن وقاحت ها شده و ستمكاري ها و حق كشي ها فراموش شده است !
4 ـ حرام را حلال و حلال را حرام كردن !
در اين تبهكاري هاي زشت هرگز اعتراف نخواهند كرد كه ما حلال را حرام و حرام را حلال كرديم .نه هرگز زيرا آنان هوشيارتر و حيله گرتر از آن اند كه خود را با كمال صراحت روياروي عقول وجدان ها عقايد و تكاليف صريح دين قرار بدهند.
« آبحو » ي مسكر را كه از مصاديق خمر است . با نام آب جو حلالش خواهند كرد! مگر با تغيير الفاظ مي توان موضوع و حكمش را ناديده گرفت واقعيات و روابط آن ها و حقايق و مختصات آن ها در جهان هستي همان گونه كه از علم و جهل و شك و گمان پيروي نمي كنند همچنان با الفاظي كه ما آن ها را ارائه مي كنيم هيچ تفاوتي نخواهد كرد.
5 ـ رشوه پليد را هديه خواهند ناميد!

اين كار زشت چنان شايع شده بود كه حتي با اين كار به سراغ علي بن ابي طالب عليه السلام نيز رفتند. در آخر داستان برادرش عقيل بن ابي طالب كه اصرار مي كرد بيش از سهم مشروعش از بيت المال دريافت كند مي فرمايد :
« و شگفت انگيزتر از اين داستان (قضيه عقيل ) اين كه شب هنگام كسي كه به ديدار من آمد. چيزي پوشيده در ظرفش آورده بود كه معجوني در آن بود. من از اين كار ناراحت شدم آن چنان كه زهرمار يا آن چه كه آن را استفراغ كند ناگوار است . به او گفتم :
آيا صله است يا زكات است يا صدقه اين بر ما خاندان پيامبر حرام است .
آن شخص گفت :
نه اين است و نه آن بلكه هديه اي است كه تقديم مي كنم .
به او گفتم :
مادران به ماتمت بنشينند آيا (با تغيير كلمه ) به فريفتن من آمده اي ! آيا مغزت آشفته يا ديوانه اي يا سرسام مي گويي »
6 ـ رباخواري خواهند كرد به نام خريد و فروش !
يكي از آن موارد كه بازي با الفاظ نقش بزرگي در دگرگون كردن موضوع و حكم بازي كرده است و هنوز هم اين نقش را به عهده دارد ربا است . به عنوان مثال يكي به ديگري مبلغي قرض مي دهد. براي آن كه بهره گرفتن از آن را مشروع جلوه دهد مي گويد : من اين مبلغ را به تو فروختم ! در صورتي كه پول رايج در يك جامعه دو مختص ذاتي دارد :
1 ـ وسيله تبادل كار با كار و كالا با كالا و كار با كالا و كالا با كار
2 ـ بيان كننده مقدار كار و كالايي است كه صاحب پول مي تواند در مقابل آن پول از جامعه اي كه در آن زندگي مي كند دريافت كند . اين كه بعضي از حيله هاي شرعي در بعضي از روايات به عنوان فرار از حرام به حلال تجويز شده است قطعا بايد به موارد اضطرار حمل شود والا به قول استاد و محقق عالي قدر وحيد بهبهاني خداوند تنها از آوردن سه حرف ر ب و الف به زبان رضايت ندارد! زيرا اگر حيله هاي مزبور تجويز شود هيچ موردي براي تحقق ربا موضوعا و حكما نمي ماند. آري عزيزان اين است بازي با الفاظ با پديده پول در تاريخ بشري كه توانايي بي ارزش كردن هر موجود با ارزش و با ارزش كردن هر چيز بي ارزش را داراست ! بار ديگر بگوييم و فرياد بكشيم :
راه هموار است و زيرش دام ها
قحط معني در ميان نام ها
لفظ ها و نام ها چون دام هاست
لفظ شيرين ريگ آب عمر ماست
پاورقي :
1 ـ سوره هود آيه 34
2 ـ سوره همزه آيات 1 تا 7
3 ـ سوره تكاثر آيات 1 و 2
4 ـ سوره بقره آيه 195
5 ـ سوره حجرات آيه 17
6 ـ سوره مدثر آيه 38
7 ـ سوره بقره آيه 194
8 ـ سوره انعام آيه 21
تبهكاران و فتنه گران هشيارتر و حيله گرتر از آن هستند كه خود را با كمال صراحت روياروي عقول وجدان ها عقايد و تكاليف صريح دين قرار بدهند!
گاهي حماقت ناشي از خودخواهي كوته بينانه به صورت منت گذاشتن به خدا و پيامبر براي گرويدن به اسلام بروز مي كند!
يكي از جلوه هاي جهل و حماقت اهل فتنه اين است كه جان هاي آدميان را اسباب بازي خودخواهي هاي خود قرار دهند و بعد خداوند را نسبت به ستمكاري ها و جناياتي كه مرتكب مي شوند رحيم و مهربان بدانند و انتقام الهي را نفي نمايند!
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 672]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن