واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
هفت دقيقه تا پاييز زندگي دو زوج جديدترين فيلم عليرضا اميني با نام هفت دقيقه تا پاييز، داستان زندگي دو خانواده جوان است. زوج اول درصدد کمک و ترميم روابط زوج دوم بر مي آيند و در اين بين اتفاقاتي ناخواسته زندگي آن ها را نيز تحت الشعاع قرار مي دهد.سيد جمال ساداتيان، تهيه کننده فيلم مي گويد: «بخشي از فيلمبرداري هفت دقيقه تا پاييز در شمال کشور و بيشتر آن در خيابان زعفرانيه و لوکيشن هاي ديگر تهران انجام شده و خانم صفي ياري به تازگي تدوين فيلم را به پايان رسانده است.» ساداتيان در مورد علت تهيه هفت دقيقه تا پاييز مي گويد: «خط قصه برايم جذاب بود، اما بعداً قصه کاملاً تغيير کرد و از نسخه نهايي که آقاي عليرضا نادري نوشته اند راضي هستم و فکر مي کنم جزء فيلم هايي باشد که مردم را هم راضي کند، هم از لحاظ ساختاري و هم از لحاظ قصه.» ساداتيان در مورد پيش بيني اش از هفت دقيقه تا پاييز در جشنواره بيست و هشتم مي گويد: «بايد ديد رقبا با چه قد و قواره اي و چگونه در جشنواره حاضر مي شوند، اما در نهايت فکر مي کنم فيلم موفقي باشد.»اميني در مورد ويژگي هاي اين فيملنامه مي گويد: «هفت دقيقه تا پاييز در ژانر اجتماعي قرار مي گيرد و ساختاري که برايش در اين فيلمنامه در نظر گرفته شده و اتفاقاتي که در فيلمنامه روي مي دهد يک مقدار خاص است، اما فضايي که فيلمبرداري مي شود. کاملاً واقعي است، اتفاقات در فضايي کاملاً رئال رخ مي دهد ويژگي پيچيده اي ندارد. البته تکنيک فيلمنامه نويسي و بعد حوادث و اتفاقاتي که مي افتد همه يک مقدار خاص هستند همين طور روابطي که وجود دارد يک مقدار فيلم را خاص کرده است.»اميني در پاسخ به اين نکته که آيا کارگرداني هفت دقيقه تا پاييز هم خاص است، مي گويد: «طبيعتاً در هر فيلمنامه اي شما بايد متناسب با آن موضوع و فيلمنامه ساختاري را انتخاب کنيد. فيلم هاي قبلي من هر کدام ساختار خاص خود را داشتند. مثلاً نامه هاي باد به خاطر قضيه پادگان و موضوع فيلم يک ساختاري داشت و دانه هاي ريز برف يک جور ديگر بود. زمان مي ايستد نيز با توجه به اين که يک فيلم تک پرسوناژي بود با استشهادي براي خدا هم ساختار ديگري داشت. بايد گفت در واقع اين فيلمنامه است که مي گويد با چه ساختاري يک فيلم بايد ساخته شود. اين که ساختار و محتوا موازي هم جلو بروند و يکي از ديگري جلو نزند.» به نظر مي رسد اميني با استفاده از همان تجربه ايي که در فيلم هايي مثل نامه هاي باد کسب کرده به تجربياتي دست زده که در هفت دقيقه تا پاييز مورد استفاده قرار مي دهد. او در اين رابطه مي گويد: «بله، صددرصد، در فيلم هاي تجربي شما در ساختار جديدتري خودت را محک مي زني، نقايص و معايب و مزايا را متوجه مي شوي و نهايتاً وقتي مي خواهي فيلمي با يک موضوع داستاني و با يک فيلمنامه متفاوت و با تعدادي بازيگر و يک ساختار اجتماعي بسازي، طبيعتاً آن تجربه حالا به کمکت مي آيد.»آيا در جشنواره فيلم فجر اين تغيير در ساختار و فرم را خواهيم ديد؟ اميني مي گويد: معتقدم سينماي تجربي، به شما ساختار جديدي مي دهد. بالاخره بايد تجربه کرد، اين ساختارها و تفاوت ها بايد تجربه شود. اين ساختار وقتي با هزينه و فيلمنامه مناسب و حضور بازيگران چهره همراه باشد به کمک اين نوع سينما مي آيد.»اين بار اميني به سراغ بازيگران چهره رفته است. او در مورد تفاوت استفاده از اين بازيگران با کارهاي قبلي اش مي گويد: «خيلي راحت بودم. البته من تجربه همکاري با بازيگران چهره را داشته ام. در فيلم هاي قبلي ام سابقه همکاري با خانم توسلي و آقايان طنابنده و هاشم پور را داشتم. همه اين تجربيات در اين فيلم به کمکم آمده است. هيچ مشکلي با بازيگران ندارم. هرچهار بازيگر اين فيلم حرفه اي اند. به راحتي جلو مي رويم و ذهنم آزاد است.به نظر مي رسد اين فيلم اميني، اين بار با استقبال زيادي از سوي مخاطبان مواجه شود. اميني در اين مورد مي گويد: «من هم فکر مي کنم استقبال مناسبي از آن شود؛ اولاً به خاطر انتخاب موضوع و ديگر استفاده از چهره هاي مطرح سينمايي.» نکته حائز اهميت اين است که هديه تهراني پس از چهار سال دوري از سينما در هفت دقيقه تا پاييز بازي مي کند. اين سوپراستار سينماي ايران علاوه بربازي، طراحي صحنه ولباس اين پروژه را انجام مي دهد و مدير هنري فيلم است.خاطره اسدي بازيگر جوان سينما که او را در تقاطع، ستايش و بخصوص ديشب باباتو ديدم آيدا به خاطر داريم در مورد بازي در هفت دقيقه تا پاييز مي گويد: «در اين کار من و خانم تهراني خواهر هستيم و بده بستان عالي اي بين مان برقرار بود و تجربه هاي خوبي در اين زمينه کسب کردم. با آقاي حامد بهداد قبلاً کار کرده بودم و در اين کار همکاري خوبي داشتيم. همين طور از همکاري با آقاي محسن طنابنده هم راضي هستم. در مجموع به نظرم همه بازي ها خوب بود.»اسدي در مورد هدايتش توسط کارگردان مي گويد: «پارسال که قرار بود فيلم را با گروه ديگري شروع کنيم که به دليل مشکلات مالي کار متوقف شده، آن قدر در جلسات تمرين به نقش نزديک شده بودم که حد نداشت. در مجموع هدايت آقاي اميني فوق العاده است و دست بازيگر را باز مي گذارد و به موقع راهنمايي مي کند در مجموع هيچ مشکلي بابت بازي و هماهنگي با کارگردان نداشتم.»اسدي در پايان در مورد ويژگي هاي نقشش مي گويد: «به جز اين که در اين کار با خانم هديه تهراني همبازي بودم، اين اولين نقشم در سن و سال خودم است. هميشه نقش هايي در سن پايين تر از خودم به من پيشنهاد مي شد و مدتي بود که آن ها را رد مي کردم و به دنبال نقش متفاوتي نسبت به آنها بودم. در اين فيلم من زني هستم که ازدواج کرده و فرزندي پنج ساله دارد. ديگر دختر تين ايجر و دانشجو نيستم و اين زن مشکلات خاصي در خانواده اش دارد. اتفاقي باعث مي شود که همه چيز به هم بريزد.»در نهايت بايد ديد حاصل کار عليرضا اميني کارگردان فرم گراي سينماي ايران و مجموعه عواملش در جشنواره بيست و هشتم چه خواهد شد. کارگردان: عليرضا اميني. تهيه کننده: سيد جمال ساداتيان. فيلمنامه نويسنده: محسن طنابنده، بازنويس: عليرضا نادري. فيلمبردار: علي برازنده. صدابردار: امير پرتوزاده، صداگذار: محسن روشن. مدير هنري: هديه تهراني. طراح صحنه ولباس: محمدصالح افزون. چهره پرداز: ميترا آقاميري. جلوه هاي ويژه: هديش بيگدلي شاملو. تدوينگر: هايده صفي ياري. موسيقي: علي کهن ديري. بازيگران: هديه تهراني، حامد بهداد، محسن طنابنده، خاطره اسدي. زمان: 100دقيقه.خلاصه داستانتلاش هاي يک خانواده براي بازگرداندن آرامش به زندگي يک زوج جوان، مشخصات کارگردان:متولد: 1349،اراک. تحصيلات: کارشناسي تئاتر.فيلم شناسي کارگردان:سازنده آثار نامه هاي باد، دانه هاي ريز برف، کنار رودخانه ، زمان مي ايستد، استشهادي براي خدا.منبع: صنعت سينما- 91
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]