تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813071811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك مقام مسئول : باكاهش تورم،ميزان سود تسهيلات بانكي پايين مي‌آيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يك مقام مسئول : باكاهش تورم،ميزان سود تسهيلات بانكي پايين مي‌آيد
رييس پژوهشكده پولي و بانكي، گفت : با كاهش نرخ تورم مي‌توان نرخ سود تسهيلات بانكي را نيز پايين آورد.

دكتر احمد مجتهد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص عوامل موثر در كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي ، افزود: از نظر اقتصاددانان كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي كه مي‌تواند نقش زيادي در افزايش سرمايه‌گذاري ها در كشور داشته باشد، از طريق كاهش نرخ تورم عملي است .

مجتهد با بيان آنكه كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي و يك رقمي كردن آن از اهداف دولت و برنامه چهارم توسعه است ، اظهار داشت : تحقق كاهش نرخ سود بانكي به شرايط مناسب نياز دارد و كميسيون اقتصادي دولت در حال بررسي و تعيين اين نرخ است .

مجهتد نرخ تورم و پيش بيني حاشيه سود مناسب براي بانك‌ها را از عوامل موثر در كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي، عنوان كرد.

رييس پژوهشكده پولي و بانكي در خصوص اينكه آيا با توجه به زماني كه تا پايان برنامه چهارم توسعه باقي مانده ، امكان يك رقمي كردن نرخ سود تسهيلات بانكي هست يا خير، افزود: تحريم بانكي و افزايش قيمت نفت و ...

شرايط خاصي براي كشور ايجاد كرده است .

مجتهد با طرح اين سئوال كه با توجه به شرايط خاص كشور آيا همه اين عوامل ثابت خواهد ماند يا خير، تاكيد كرد: به طور قطع اگر تا پايان امسال اين تحريم‌ها لغو شود و قيمت نفت در بازار جهاني كاهش يابد ، شرايط اقتصادي كشور نيز تغيير خواهد كرد.

وي اضافه كرد: علاوه بر رعايت انضباط مالي و رعايت قوانين از سوي بانك مركزي، هماهنگي ميان دولت و بانك مركزي براي كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي ضروري است .

اين مقام مسئول كاهش نرخ تورم را از وظايف اصلي بانك‌هاي مركزي كشورهاي دنيا عنوان كرد و گفت : تمام بانك‌هاي مركزي جهان نيز در تدوين قوانين خود بر كنترل نرخ تورم تاكيد دارند.

وي در خصوص تعيين نرخ سود تسهيلات بانكي براي عقود مبادله‌اي و مشاركتي در سال جاري نيز گفت : با وجود انكه تعديل نرخ سود بانكي سال گذشته سبب رشد چشمگيري در خصوص نحوه پرداخت تسهيلات از سوي بانك‌ها شد، اما سهم عقود مبادله‌اي از اين ميزان كمتر از ‪ ۲۰‬درصد بود.

مجتهد با بيان آنكه هر دو روش پرداخت تسهيلات مبادله‌اي و مشاركتي اسلامي است ، در خصوص تفاوت اين دو روش گفت : هرچند بانك‌ها براي پرداخت عقود مبادله‌اي اجباري ندارند، اما دريافت تسهيلات به صورت مشاركت نيز منوط به رعايت مقررات تدوين شده از سوي دولت و بانك مركزي است .

مجتهد، در خصوص ماهيت عقود مشاركتي گفت : براساس اين روش بانك ها بايد سپرده‌هاي در اختيار را به سرمايه گذاراني كه طرح‌هاي آنها مورد تاييد كميسيون ذيربط است و داراي بازدهي مناسب هستند و تاييد كارشناسان بانك را با خود دارند ، قرار دهند.

رييس پژوهشكده پولي و بانكي گفت : طرح‌هاي فاقد بازده از گردونه دريافت تسهيلات از بانك‌ها خارج خواهند شد.

وي معتقد است : پرداخت تسهيلات به صورت مشاركتي علاوه بر افزايش فعاليت بانك ها، تمايل بيشتر سرمايه‌گذاران به اجراي طرح‌ها را در پي خواهد داشت .

مجتهد در خصوص افزايش تمايل به سرمايه‌گذاري در كشور گفت: علاوه بر نرخ سود تسهيلات بانكي ، فضاي مناسب كسب و كار، تقاضا در بازار، قوانين و مقررات و ... در جلب نظر سرمايه‌گذاران نقش اساسي دارند.

وي سپس بر ضرورت هدايت اقتصاد كشور به سمت مكانيزم بازار تاكيد كرد و گفت : به طور كلي بازار غيررسمي سبب از بين رفتن رونق در اقتصاد كشور مي شود.

ادامه دارد ...
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن