تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814190080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاريخ ايران را بايد دوباره تبيين كنيم‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تاريخ ايران را بايد دوباره تبيين كنيم‌
جام جم آنلاين: مهم‌ترين برنامه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تا پايان يك‌سال باقيمانده در دولت نهم، تبيين دوباره تاريخ ايران است. تاريخ تنها حال و احوال پادشاهان نيست، بلكه يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي شناخت تاريخي، شناخت چگونگي زندگي مردم در زمان‌هاي مختلف است كه اين موضوع در تاريخ نيامده است.


به گزارش خبرنگار ما، حميد بقايي، قائم‌ مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نشست معارفه مهدي جهانگيري، به سمت معاون سرمايه‌گذاري اين سازمان با بيان اين مطلب گفت:‌ اين موضوع يكي از مهم‌ترين موضوعاتي است كه اكنون در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است و پژوهشگاه ميراث فرهنگي تا پايان سال آن را به انجام مي‌رساند.

وي در ادامه با بيان اين‌كه اكنون تاريخ ايران تنها مشتمل بر سرگذشت پادشاهان دوره‌هاي مختلف تاريخي است، افزود:‌ تاريخ تنها حال و احوال پادشاهان نيست، بلكه يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي شناخت تاريخي، شناخت چگونگي زندگي مردم در زمان‌هاي مختلف است كه اين موضوع در تاريخ نيامده است.

وي افزود: ملت ايران در طول تاريخ در تمامي اعصار آزاديخواه بودند و هيچ‌گاه زير بار ظلم نرفتند اما در بررسي تاريخ ايران به اين مسائل كمتر پرداخته شده است.

او براي شاهد گفته هايش به ساخت ابنيه تاريخي كه اكنون به عنوان ميراثي از گذشتگان براي ما به يادگار مانده است، اشاره كرد و گفت: تخت جمشيد را فكر ايراني مردمان آن زمان ساخته است، پس پادشاهان اين دوره در كجاي ساخت اين بناي جاودان قرار گرفته‌اند كه نام خود را بر اين ابنيه مي‌گذارند.

وي همچينن در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بودجه كلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه تنها مي‌توان بخش اندكي از آن را در حوزه ميراث فرهنگي و باستان شناسي هزينه كرد، از واگذاري تمامي بخش‌هاي پژوهشي در حوزه باستان‌شناسي به بخش خصوصي خبر داد.

بر همين اساس در اين جلسه عنوان شد تا شركت ايرانگردي و جهانگردي ايران كه جايگزين شركت خصوصي توسعه گردشگري ايران شده است تا پايان سال مجموعه يكهزار سرويس بهداشتي بين راهي را براي رفاه حال علاقه‌مندان ميراث ايراني و گردشگران ايجاد كند.

تاريخي از همه براي همه‌

تاريخ تنها شرح حال پادشاهان نيست. حتي شرح حال مردم عادي هم نيست كه اگر چنين مي‌شد، نه تاريخي مي‌ماند نه تاريخداني مي‌نوشت و نه هيچ‌كس به گذشته خودش افتخار مي‌كرد يا حتي همه‌اش را لاك فراموشي مي‌كشيد. دقيقا مثل چهار ضلع مربعي مي‌ماند كه رابطه حاكمان، مردم و تاريخ و ضلعي ديگر كه مستور مانده است را تشكيل مي‌دهد. بي‌هيچ كم و كاست هر ضلع بناي ديگري است براي ساختن بنايي كه آيندگان بر آن سكني گزينند؛ اما اين كه ضلع چهارم چرا هميشه در طول تاريخ سياه مانده است، دقيقا همان روايتي است كه نوشته نمي‌شود ولي خوانده مي‌شود.

مردمان ايران در طول تاريخ زير بار ظلم نرفته‌اند، اصولا از رشته‌هاي ژني ايشان نيز مي‌توان ظلم‌ستيز بودن را كشف ژنتيك كرد.حاكمان نيز هميشه جور نبوده‌اند و چه بسا وجه تمايز حضور بنايي همچون تخت‌جمشيد يا مثلا اهرام مصر نيز در همين خلاصه مي‌شود، خداپرستي! فراعنه خود را خدا مي‌پنداشتند و حاكمان ايراني خود را بنده‌ خدا. دقيقا يك تفاوت كه نشان مي‌دهد تاريخ ايران تلفيقي از هنر مردمانش است و درايت حاكمانش.

نگارش تاريخ بدون حضور مردم معنا ندارد، همان‌طور كه خواندنش بدون توجه به ظلم، جور و يا حتي درايت پادشاهان وقت بي‌معناست.

مهدي نورعليشاهي‌
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 431]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن