واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار سه شنبه 30 فروردین 1390 تعداد مشاهده : 193 «چيزهايي هست كه نميداني» نقد و بررسي شد خبرگزاري فارس: فيلم «چيزهايي هست كه نميداني» در نشست دانشجويي در دانشكده روانشناسي دانشگاه تهران نقد و بررسي شد. به گزارش خبرنگار سينمايي باشگاه خبري فارس «توانا»، نشست نقد و بررسي فيلم «چيزهايي هست كه نميداني» عصر امروز با حضور «فردين صاحبالزماني»(كارگردان)، «پيمان يزداني» (نويسنده) و «خدايار قاقاني» (منتقد) در دانشكده روانشناسي دانشگاه تهران برگزار شد. بنابراين گزارش، در ابتداي اين نشست قاقاني در خصوص چگونگي شكلگيري فيلمنامه اين فيلم مورد سؤال قرار داد. صاحبالزماني در پاسخ به اين سؤال اظهار داشت: حدود هفت سال پيش فيلمنامه را نوشته و بازنويسي كردم و در طول 7 سال گذشته اصلاحاتي را بر روي آن انجام داديم ايده اوليه متعلق به جمشيد آهنگراني و به سفارش منيژه حكمت بود اما چون طرح اوليه چندان مورد رضايت خانم حكمت قرار نگرفت ما تغييراتي در آن داديم و فيلم به صورتيكه ديديد طراحي شد. وي در ادامه گفت: فيلم در 35 جلسه فيلمبرداري شد و سال گذشته در جشنوارهاي در چك جزو 12 فيلم برتر شناخته و جايزه ويژه هيئت داوران را گرفت. ما اين فيلم را در جشنواره فيلم فجر امسال نيز به نمايش گذاشتيم. كارگردان «فيلم چيزهايي هست كه نميداني» در ادامه بيان داشت: درخصوص هدفگذاري فيلمنامه نميتوانم بهصورت صريح صحبت كنم چرا كه اين فيلمنامهاي سفارشي بود كه در ابتدا قرار بود داستاني خطي از يك مرد و زن را روايت كند اما به دلايلي تغيير پيدا كرد و بايد بگويم فيلم «چيزهايي هست كه نميدانيم»حس و حال هماكنون ما را تبيين ميكند و از احوالات حال حاضر جامعه ما نشأت ميگيرد. به گزارش فارس، قاقاني درخصوص برداشتهاي مختلف از مضمون داستان فيلم خاطرنشان كرد: برخي فيلمها مانند فيلم «چيزهايي هست كه نميدانيم» ترجمه پذير نيستند چرا كه هر كسي ممكن است برداشت خاصي از آن داشته باشد، اين فيلم در مورد فرديت و هجمهاي كه در اين خصوص به فرد انجام ميگيرد صحبت ميكند. صاحبالزماني در واكنش به اين اظهارنظر گفت: ميتوان از اين فيلم انواع برداشتها را داشت و من نميتوانم در اين خصوص نظر شما را تاييد يا رد كنم. قاقاني درخصوص مجموعه احوالات فردي آدمها و باور پذيري شخصيت هاييچون علي، دنيس و غيره، صاحبالزماني را مورد سؤال قرار داد كه آيا اين شخصيتها از تجربه شخصي شما بروز كرده يا ما به ازاي بيروني ندارد. صاحبالزماني در پاسخ به اين سؤال بيان داشت: ديالوگ «آدم هست خوب، آدم هست بد، تو اصلا آدم نيستي» ديالوگ مشترك من و پيمان بود و بايد بگويم برخي از كاراكترها تركيبي از چند شخصيت با مابهازاي بيروني بود اما نكته قابل توجه اين است كه ما سعي كرديم شخصيتها برمبناي زبان گوشت و خون پيدا كند و به نوعي فرديت دست پيدا كند و حتي با تأكيد صرف بر زبان فرد بر تحقق اين امر تاكيد كرديم. در ادامه برنامه فردين صاحبالزماني با تأكيد بر اينكه تنها بعضي از شخصيتهاي فيلم نزديك به شخصيت درون جامعهاند عنوان كرد شخصيت مترجم يا پزشك، همگي در لايههاي مختلف انساني هستند. در ادامه جلسه نقد و بررسي يكي از حضار با اشاره به تعليقهاي موضعي، تدوين غير خطي، عدم حركت دوربين در سكانسهاي ابتدايي و پويايي فيلمبرداري در سكانسهاي پاياني و مطلوب دانستن تمامي اين موارد بيان داشت: آيا عنوان فيلم بر كل فيلم تأثيرگذاشته يا بالعكس؟ صاحبالزماني خاطرنشان كرد: ما اسم فيلم را از جريان هيپنوتيزم علي آغاز كرديم اما چون ديديم قابل تعميم است پس آن را در سراسر فيلم تعميم داديم. به گزارش فارس، در ادامه برنامه يزداني در پاسخ به اينكه آيا برخي از سكانسهاي فيلم به صورت عمدي شباهت به فيلم سامورائي داشته يا خير، اظهار داشت: بهخاطر جادهاي بودن فيلم، سكانس مترجم شايد شباهتهايي به اين فيلم داشته اما بقيه شباهتها ناخودآگاه بوده است. صاحبالزماني نيز در خصوص تركيببندي بازيگران با استفاده از چهرههاي شناخته شدهاي چون علي مصفا، ليلا حاتمي و مهتاب كرامتي تأكيد كرد: از ابتداي توليد فيلم اين سه نفر به خاطر توانايي بالا در بازي و نقشآفريني مدنظر بنده بودند و به جرات ميتوانم بگويم هيچ كس نميتوانست جاي اين سه نفر را در بازي بگيرد گرچه بيشتر دوستان من ترجيح ميدهند در اين فيلمها از چهرههاي ناآشنا يا به عبارتي از نابازيگران استفاده كنند اما بنده استفاده از بازيگران نام آشنا را بيشتر ميپسنديدم. وي در ادامه در خصوص اينكه آيا زلزله نماد تشنجات اجتماعي- فرهنگي زمان انتخابات رياست جمهوري بوده يا خير و اينكه چرا بر رابطه يك زن متأهل با عشق قديمي و يا يك مرد غريبه در فيلمهاي شناخته شدهاي چون «اعتراض»، «درباره الي»، «هفتدقيقه تا پائيز» تأكيد شده و در اين فيلم نيز تكرار گشته، تصريح كرد: چرا نميتوانيد سينما را جز از دريچه سياست نگاه كنيد و بايد بگويم اين فيلم سه ماه بعد از جريان انتخابات كليد خورد و نميتواند متأثر از اين قضيه باشد و زلزله نيز از دغدغههاي شخصي من است كه هميشه به آن تأكيد داشته است؛ در ضمن زن متأهلي در اين فيلم وجود ندارد كه با عشق قديمي و يا مرد غريبهاي ارتباط برقرار كرده باشد و ما در سكانسهاي پاياني متوجه ميشويم ليلا حاتمي زني مطلقه است كه به دنبال فرزندش رفته است. وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه اين فيلم در پاييز اكران شود و نااميدانه دانستن اين فيلم را دور از انصاف دانست و گفت: اين فيلم به هيچ وجه فيلم نااميد كنندهاي نيست. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]