تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798122079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا آب استخرهای ریو سبز شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: چرا آب استخرهای ریو سبز شد؟
این در حالی بود که به گفته ماریو آندرادا، یکی از سخنگوهای مسئولان برگزاری، قرار بود تا دیروز آب استخر سبز رنگ تعویض شود که به جای این اتّفاق دومین استخر هم سبز رنگ شد؛ امّا چرا؟
دومین استخر مسابقه‌های المپیک ریو 2016 هم بر اثر فعل و انفعال شیمیایی سبزرنگ شد؛ اتّفاقی که در یک استخر معمولی شهری هم غیرقابل پذیرش است.


به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ووکس (vox)، پس از آن‌که آب یکی از استخرهای مسابقه‌های ریو 2016 سبز رنگ شد، در حالی که هنوز پاسخ درستی درباره چرایی این قضیه در دست نبود، استخر دوم هم رو به سبزی گذاشت. مسئولان برگزاری مسابقه‌ها در دو روز گذشته بارها اعلام کرده‌اند که آب استخرها آزمایش شده است و برای سلامت ورزشکاران ضرری نخواهد داشت.


این در حالی بود که به گفته ماریو آندرادا، یکی از سخنگوهای مسئولان برگزاری، قرار بود تا دیروز آب استخر سبز رنگ تعویض شود که به جای این اتّفاق دومین استخر هم سبز رنگ شد؛ امّا چرا؟
 
پس از پیگیری‌های خبرنگاران و به ویژه در پاسخ به نشریه لس‌آنجلس‌تایمز، فدراسیون جهانی شنا بیانیه‌ای صادر کرد و اطمینان داد که دلیل رنگ سبز استخرها وجود نوعی جلبک نیست:


-  فینا اطمینان می‌دهد که تغییر رنگ غیرطبیعی که در استخرهای ریو پدیدار شده است، به خاطر تمام شدن برخی از مواد شیمیایی مورد نیاز برای تصفیه آب بوده. در نتیجه این اتّفاق سطح pH از حدّ معمول خارج شده و باعث تغییر رنگ آب شده است.


کمیته پزشکی-ورزشی فینا با بررسی‌های لازم روی کیفیت آب استخرها به این نتیجه رسیده است که هیچ خطری برای سلامتی ورزشکاران وجود ندارد و دلیلی برای تحت تاثیر قرار گرفتن رقابت‌ها نیست.


باور می‌کنید؟ به همین سادگی؛ در رقابتی مثل المپیک، مواد مورد نیاز برای تصفیه آب تمام شده است! با این وجود امّآ مقامات همچنان بر این که آب برای سلامت ورزشکاران مضر نیست اصرار دارند.


«ما در طول شب آب هر دو استخر را دست‌خوش تغییراتی کردیم و امیدواریم به زودی رو به آبی شدن بگذارند. البتّه که مسئولان کیفیت آب در طول روز هم باید آزمایش‌های فشرده‌تری انجام دهند.» آندرادا این صحبت‌ها را به نیویورک‌تایمز گفت: «ما احتمالا درباره اثر حجم شرکت‌کنندگان بر کیفیت آب دچار اشتباه شدیم؛ تعداد زیاد شرکت‌کنندگان و کسانی که به آب زدند، pH آب را بسیار پایین آورده. مسئولان کیفیت آب استخرها باید بیش از پیش تلاش کنند.»
 

چرا آب استخرهای ریو سبز شد؟

 
pH چیست و چه طور رنگ آب را تغییر داده است؟
pH یک معیار و عدد برای سنجش میزان اسیدی یا قلیایی بودن محیط است. pH آب سالم باید در نقطه‌ای باشد که آب تقریبا نه اسیدی باشد نه قلیایی و خنثی باشد؛ ولی کمتر یا بیشتر بودن این مقدار آب را از حالت عادّی خارج می‌کند. نیل هرناندز، کسی که در یک شرکت ساخت و توسعه استخر و تجهیزات شنا، مدیر مسائل و مشکلات آب است، درباره این ماجرا دو احتمال را بیان می‌کند:


1- بالا یا پایین بودن pH می‌تواند کاری کند که مواد معدنی توی آب رنگی شوند. مثلا کلسیم در چنین آبی کدر می‌شود و مس به رنگی شبیه سبز-آبی در می‌آید.


  2- اگر میزان pH آب بیش از اندازه بالا برود، آب خاصیّت قلیایی پیدا می‌کند و اثرگذاری کلر موجود در آب استخر که برای ضد‌عفونی کردن آب است از بین می‌رود؛ اتّفاقی که به جلبک‌ها اجازه رشد می‌دهد.


البتّه هرناندز احتمال دوم، یعنی سبز شدن آب استخرهای ریو 2016 به دلیل رشد جلبک‌ها را بسیار ضعیف می‌داند چرا که برای تغییر رنگ استخری در این وسعت و با این اندازه زمان بیشتری برای رویش جلبک‌ها نیاز است.


پیش از آغاز رقابتها نگرانی‌های بسیاری درباره آلودگی شریان‌های اصلی آب ریو ابراز شده بود. به گزارش اسوشیتدپرس (associated press) در ماه‌های اخیر بارها گزارشهایی درباره آلودگی ویروسی آبهای ریو به گوش رسیده بود. به هر حال امّا حالا مسئولان وعده داده‌اند آب به زودی تمیز خواهد شد. اگرچه هرناندز، به عنوان متخصّص و شاغل در زمینه استخرداری، در پاسخ به این پرسش که اگر برای یکی از استخرهای او چنین اتّفاقی می‌افتاد آیا باعث خجالتش می‌شد یا خیر چنین پاسخ داد: «من قطعا اخراج می‌شدم!»


تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - 11 August 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن