تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851447274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شام، باران داریم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شام ، باران داریمدرباره "سونات بلوط" اثر جلیل صفربیگی
شام، باران داریم
جلیل صفربیگی از شاعران خوب و موفق ایلامی این سال‌هاست که در حوزه رباعی‌سرایی در سال‌های اخیر خوش درخشیده و با سبک و سیاقی متمایز و منحصر به فرد در این وادی شاعرانگی می‌کند.در نوشتاری که پیش رو دارید، راقم سطور سعی کرده است تا به صورت مختصر و اجمالی مجموعه تازه به چاپ رسیده این شاعر را با دیدی تازه و شاید کمی متمایز از آن چه تاکنون در این راستا انجام گردیده است به نقد و کنکاش بنشیند.صفربیگی، این مجموعه را به زادگاهش ایلام تقدیم کرده است و در وجه تسمیه نام مجموعه‌اش، سونات بلوط، در پشت جلد آورده است: سونات یا در واقع همان سوناتا از ریشه لاتین ـ ایتالیایی، معنی صدا دادن و نواختن است که در موسیقی برای قطعه‌ای ادبی به کار برده می‌شود که در آن تضاد را می‌توانید احساس کنید.اگر با اشعار صفربیگی پیش از این آشنا بوده باشید، شاید با من هم عقیده باشید که وی در این مجموعه جدید ـ سونات بلوط ـ برخی نوآوری‌ها و تازه‌گویی‌ها به توانمندی شاعرانه‌اش افزوده است و این نشان از حرکت به سمت جلو با موفقیت این شاعر است که باعث خوشحالی و امیدواری است. اگرچه شاید در تفکیک انتقادی این مجموعه شعری و بررسی از هر دو زاویه استراکچر (ساختار) و مضمون (کانسپت)، بعد اول یا همان ساختار کلی، بخش کمتری را به خود اختصاص می‌دهد.قالب رباعی که قالب مورد علاقه صفربیگی است در طول تاریخ ادبی، دارای فراز و نشیبی پیچیده و عجیب بوده است و در دوره‌هایی کلا متروک و فراموش شده هم بوده است، اما در چند سال اخیر شاید بتوان گفت تا حدودی خود را از زیر ‌سایه و سیطره ایدئولوژیکی و ایده‌آلیستی کنار کشیده و وارد عرصه‌های جدی و واقعی زندگی‌های مدرن گشته است.رباعی‌های مجموعه مورد نقد را از لحاظ ساختاری و مضمونی، به 3 دسته قوی، متوسط و ضعیف می‌توان تقسیم کرد که سهم کارهای قوی بیشتر بوده و کارهای متوسط و گاه ضعیف هم در مجموعه، شناسایی و مشخص شده است.از لحاظ مضمونی می‌شود گفت که شاعر با زبانی جاندار و مستقل و شناسنامه‌دار، تعابیر و ترکیب‌هایی گوشنواز و دلنشین تدارک دیده است:می‌گریم و چشم‌هایم از ابر پر استکافی است که دیگر دلم از صبر پر استای چشم غزال کمی بیا نزدیکمپاهای من از دویدن ببر پر استیا:انگار همیشه جای یک تن خالی ستاین بار کسی نیست نه! اصلا خالی ستیک نیمکت نشسته دارم در خودجای دو نفر همیشه در من خالی ست هنر صفربیگی این است که به خوبی با ابژه‌هایی که در دسترس رباعی خود قرار می‌دهد، زندگی می‌کند، نفس می‌کشد و با استغراق در آنها، تنها ابژه‌ها را در شعر خود نمی‌چیند، بلکه به‌قول نیمای بزرگ، سنگ می‌شود، گل، رود، دریا، آب، آسمان، ماهی می‌شود و ما ردپای خود شاعر را تا می‌توانیم در رباعی می بینیم. این استغراق و در جلد ابژه نشستن‌ها، موجب ساخت تصاویری می‌شود که در کارگاه تصور خواننده بکر نمایی می‌کند و موجب تقویت بعد عاطفی آن می‌گردد. همان طور که اشاره شد، عاطفه در شعر، حکم خون در بدن انسان را دارد. ادامه حیات برای شعر با خون عاریتی، تنها برای مدت کوتاهی امکان‌پذیر خواهد بود و از آنجایی که بعد عاطفی شعر از یک سو با روان‌شناسی خواننده و شاعر و از سویی دیگر با جنبه‌های هنری‌ـ‌کلامی مرتبط است، شاید پیچیده‌ترین بخش شعر هم باشد!روز آمد و غرق خواب‌های مرده ستروزی که پر از شهاب‌های مرده ستمانند مسافر غریبی آمدساکش پر از آفتاب‌های مرده ستتصاویر خلق‌الساعه و بکری که در این رباعی به وجود آمده است و واژه روز را در معنا، درگیر با عبارات ترکیبی شهاب‌های مرده ‌و خواب‌های مرده می‌کند و تصویر و تعبیر تازه ‌ از مسافری غریب با ساکی پر از آفتاب‌های مرده شایان توجه است.شاعر در این تصویرسازی با آنمیسم و جان بخشی به اشیا و موجودات زبان باز کرده، ذهن خواننده را به کارگاهی می‌گشاید که در آن بازیگران و بازیگردانان، همه حرف برای گفتن دارند. صفربیگی در این مجموعه با مدد شگرد‌هایی که برخی ذکر شد در این قالب به بیانی ساده، طنزگونه، موجز، مختصر و غافلگیرکننده، با نازک بافی عاطفی و زبانی بشدت حس‌آمیز که بی‌شباهت به زبان شاعران سبک هندی هم نیست، با تداعی معانی مختلف در قالب تصویرسازی‌های بکر، تازه‌ساز و خوشایند که از مصالح و مواد در دسترس و روزمره، به کمک ذهن خلاق و توانای خود، در فضایی کاملا ساده، واقعی، صمیمی و بدون پیچیدگی، آن چه را شاید خیلی از مدعیان، توان گفتنش را ندارند، می‌گوید و می‌رود.زبان رباعی صفربیگی، زبان انتقاد، درد و دغدغه است و به‌قول دوست شاعر، زهیر توکلی عزیز، صفر بیگی نقدا، کهنگی را فرستاده دم کوزه آبش را بخورد!در زد کسی انگار که مهمان داریمدر سفره گرسنگی فراوان داریمامروز پدر ابر زیادی آوردمانند همیشه شام باران داریممی‌بینید که به سادگی هر چه تمام تر به مشکلی از مشکلات ـ همان معیشت مردم ـ می‌پردازد که طنز تلخ نهفته در واژگان و پارادوکس خلق شده، به باروری معنای هدف کمک می‌کند.در پایان یک بار دیگر متذکر می‌شوم که این مجموعه کم‌حجم رباعی، چند عنوان کلی دارد: اشعار عاطفی تند و گاهی شخصی، اشعاری فلسفی با طنزی تلخ و گلایه‌وار از زندگی و اشعاری منتسب به ایلام و در این حال و هوای خاص و سایر موضوعات که به مدد تعابیر و ترکیب‌های تازه و نوظهور خود نمایانده‌اند و این که صفربیگی نقاش و تصویرگر رباعی است. وی با مصالح کهنه و تکراری، نقش‌هایی بس زیبا و ماندگار روی عاطفه خوانندگان حک می‌کند.سالار عبدیتهیه و تنظیم: مهسا رضایی- ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 352]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن