واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 11 مهر 1389 تعداد مشاهده : 237 شاگردان امام صادق(ع) تشيع را در ايران ترويج دادند خبرگزاري فارس: حجتاسلام احمد رهدار با اشاره به اينكه شاگردان امام صادق(ع) باعث گسترش انديشه ايشان شدند، گفت: از تعداد 4 هزار شاگردي كه حضرت صادق(ع) داشتند حدود 500 نفر آنها ايراني بودند كه نقش مهمي در آباداني و توسعه مذهب تشيع در كشور ايران ايفاء كردند. حجتالاسلام والمسلمين احمد رهدار؛ مدير مؤسسه مطالعات و تحقيقات قم در گفتوگو با خبرنگار آئين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا»، گفت: امام صادق (ع) بالغ بر 4 هزارشاگرد داشت كه از اين تعداد حدود 500 نفر ايراني بودند از اين افراد ميتوان به «جابربن حيان» به عنوان برجستهترين شاگرد ايراني اشاره كرد كه او و شاگردان ديگر نقش تأثيرگذاري در گسترش مذهب تشيع در ايران داشته و با اقامت خودشان در شهرهاي مختلف مانند ري، نيشابور و قم جداي از مطالعه مكاتب ديگر باعث گسترش دين اسلام ميشدند. مدير گروه مطالعات اسلام و غرب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با اشاره به اينكه از عهد خلفاي راشدي تا به امروز، شاهد گسترش مذهب تشيع هستيم، اظهار داشت: از عهد خلفاي راشدين تا معاويه فشار بر شيعيان روزبه روز بيشتر شده بود تا در زمان خلفاي بنيعباس و عصر مغول از فشارها برروي شعيان كاسته شده بود و شعييان ميتوانستند آزادانهتر به فعاليت مذهبي بپردازند. * قيام ابومسلم خراساني براي كسب قدرت بود و قيام ديني به شمار نميآيد مدير مؤسسه مطالعات و تحقيقات قم با اشاره به اينكه معاويه با همه خباثتي كه داشت به قرآن كريم توهيني نكرد، گفت: در عهد بنيمروان «وليدبن عبدالملك» علني به قرآن توهين كرده و حتي از قرآن به عنوان سيبل تيراندازي استفاده كرده و به سوي قرآن تيراندازي ميكردند و اين وضعيت باعث انزجار عمومي مردم و قيام ابومسلم خراساني شد؛ هر چند اين قيام منجر به سرنگوني حكومت مروانيان شد، اما مورد تائيد اهل بيت (ع) و امام صادق (ع) واقع نشد. وي قيام ابومسلم را معطوف به قدرت دانست و خاطرنشان كرد: هرچند قيام ابومسلم منجر به سقوط مروانيان شد؛ ولي از آنجا كه هدف ابومسلم كسب قدرت بود، اين قيام ديني محسوب نميشده و اهل بيت (ع) نيز اين نوع سرباز زدند. *با تلاش بنيعباس گرايش اهل سنت به 4 فرقه تبديل شد اين پژوهشگر ديني تاريخ هجرت امام رضا(ع) به ايران را يكي ديگر از عوامل گسترش مذهب تشيع در ايران دانست و اظهار داشت: هجرت امام رضا (ع) و امامزادهها به سوي ايران فضاي مذهبي ايران را از فضاي مذهبي سني به سمت تشيع تغيير داد شيعه و اندشههاي آن متمايل كرد و در زمان زمامداري صفويه در قرن دوم تا قرن هشتم دوران رشد مذهب تشيع در ايران بود. دبير گروه تاريخ و انديشه معاصر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اينكه اهل سنت امروز نسبت به گذشتگان خودشان دچار انحراف شدهاند، گفت: ما مفهومي به نام شيعه سياسي داريم كه به اهل سنتي گفته ميشود كه پيرو خلافت ابوبكر و عمر هستند ولي خلافت عثمان را قبول نداشتهاند و در دعواي خلفاء، حق را به امام علي (ع) ميدادند، كه يكي از آنها ابوحنيفه است كه در تمام سالهاي عمرش، دوران بنياميه و بني عباس را درك كرد ولي هيچگاه با حاكميت سياسي كنار نيامده است. وي در ادامه افزود: هرچند ابوحنيفه به خاطر ائتلاف با سادات به زندان رفت و شلاق هم خورد و همچنين خودش را با حاكميت عباسي درگير كرد ولي حاكميت را تاييد نكرده بود و تا اين اندازه ابوحنيفه شيعه است ولي اهل سنت، زاويه تاريخي متعصبانهاي با ما گرفتهاند. دبير گروه تاريخ و انديشه معاصر مؤسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با اشاره به اينكه به دستور بني عباس هزار فرقه اهل سنت به چهار فرقه تبديل شد،گفت: اكنون شاهد 4 فرقه حنفي، حنبلي، شافعي و مالكي در بين اهل سنت هستيم كه با كوشش بني عباس به اين تعداد رسيده است، هرچند اينها برادران ديني ما هستند و همچنين به لحاظ تاريخي و سياسي از سوي حاكمان، در برابر تشيع قرار گرفتهاند ولي سيره اهل بيت ما به نحوي بوده است كه باعث جذب آنها گشته بود. انتهاي پيام/و
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]