تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805079941




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خدا پرسپوليس را دوست دارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: خدا پرسپوليس را دوست دارد


فوتبال- محمود شيرازي:
چيزي شبيه به معجزه بود. ديگر كسي به قهرماني پرسپوليس اميد نداشت، اما انگار خدا پرسپوليس را دوست دارد.

اين همان واژه‌اي است كه يك بار هم از زبان افشين قطبي گفته شد. درست دقايقي پس از پيروزي شاگردانش مقابل سايپا. افشين با لحني خاص گفت: «خدا پرسپوليس را دوست دارد.»

و حالا اين جمله به نوعي تعبير مي‌شود. بازي از دقيقه 90 هم گذشت و آن چيزي كه هواداران مغموم پرسپوليس را به ماندن در ورزشگاه مجاب كرد، اعلام 7 دقيقه وقت اضافي از سوي سعيد مظفري‌زاده، داور بازي بود. داوري كه پس از پايان بازي در پاسخ به اعتراض زردها گفت: نيمه دوم خيلي بيشتر از 7 دقيقه وقت تلف‌شده داشت.

در آن 7 دقيقه پاياني و حياتي، فشار قرمزها به اوج خودش رسيده بود. يك ضربه ايستگاهي از محسن خليلي، چند ضربه كرنر و چند اوت بلند كه سپهر حيدري به شكلي خطرناك روي دروازه سپاهان پرتاب كرد، همگي در اوقات تلف‌شده رخ داد؛ اما هيچ‌يك براي قهرمان شدن پرسپوليس مفيد واقع نشد، تا اينكه نوبت به آخرين ضربه رسيد.

«اين آخرين فرصت پرسپوليس است». اين جمله را عادل فردوسي‌پور گفت تا نفس در سينه هواداران پرسپوليس حبس شود. آنها شروع خوبي در اين بازي بزرگ داشتند و فكر نمي‌كردند مجبور باشند با نفس‌هاي در سينه حبس شده، در واپسين ثانيه‌ها اينگونه نااميدانه به آخرين موقعيت تيمشان نگاه كنند.

پرسپوليس در اين بازي تيم برتر ميدان بود، هم در نيمه اول و هم در نيمه دوم، اما سهم آنها از اين برتري تا يك دقيقه به پايان بازي تساوي يك – يك بود؛ يعني باخت، ناكامي و از دست دادن جامي ديگر.

تا قبل از آنكه فرزاد آشوبي براي خلق آخرين فرصت پرسپوليس به آن توپ ايستگاهي ضربه بزند، قرمزها فقط يك‌بار دروازه سپاهان را باز كرده بودند كه آنهم روي خلاقيت فردي محسن خليلي بود. خليلي در دقيقه 17 با يك قيچي ايستاده از پشت محوطه جريمه دروازه مسعود همامي را به زيباترين شكل ممكن باز كرد تا ورزشگاهي كه از ساعت 12 ظهر درهايش بسته شده بود، طعم منفجر شدن را بچشد. اوج نمايش شاگردان قطبي در همان دقايق بود، چون سپاهان به شكل عجيبي كنترل بازي را از دست داده بود. ابتدا يك پنالتي مشكوك به نفع پرسپوليس گرفته نشد و لحظاتي بعد اين خليلي بود كه با يك شوت سنگين از داخل محوطه جريمه توپ را به تير افقي دروازه سپاهان كوبيد.

اگر آن توپ گل مي‌شد! اين جمله را اكثر هواداران پرسپوليس تا دقيقه 90 بارها زير لب زمزمه كردند، چراكه سپاهان خيلي زود در آزادي به گل تساوي رسيد و دوباره به صدر جدول بازگشت. احسان حاج‌صفي كه چهره برتر سپاهان در اين بازي بود، ورزشگاه مملو از جمعيت آزادي را به سكوت محض كشاند. اين بازيكن جوان، 12 دقيقه بعد از گل خليلي، با سرعتي خيره‌كننده از مسعود زارعي گذشت و پاس طلايي حسين كاظمي را در شرايط تك به تك با مهدي واعظي تبديل به گل كرد. افسوس قرمزها هم از همين دقيقه شروع شد و تا ثانيه‌هاي پاياني ادامه يافت.

«اين آخرين فرصت پرسپوليس است» فردوسي‌پور اين را گفت تا نفس‌ها در سينه حبس شود. اين بار نوبت آشوبي بود تا شانسش را امتحان كند، اين توپ هم نااميدانه زده شد تا پس از برخورد به ديوار دفاعي زردها به آسمان برود. حالا نوبت خليلي بود كه از توپ برگشتي استفاده كند. خليلي كه در كنار آشوبي ايستاده بود هم ضربه بدي به توپ زد تا اين فرصت هم در فاصله 70 ثانيه تا پايان بازي از دست برود. اما نه! توپ به شكلي عجيب، پيش پاي كريم باقري فرود آمد تا او توپ را كنترل كرده و براي سپهر حيدري ارسال كند. توپ به شكلي عجيب‌تر به سر حيدري ساييد و از خط دروازه عبور كرد تا ورزشگاه منفجر شود.

باوركردني نبود. پرسپوليس در فاصله 65 ثانيه به پايان ليگ و در دقيقه 96 بازي فينال، حماسي‌ترين قهرماني تاريخ ادوار ليگ را رقم زد و جام را از چنگ سپاهان خارج كرد.
در آن لحظه باورش كمي سخت بود، اما واقعيت داشت. پرسپوليس تاريخي‌تر از آن سالي كه استقلال در بازي همزمان باخت و آنها با پيروزي بر فجر جشن قهرماني گرفتند، قهرمان ليگ شد تا در حضور يكصد هزار تماشاگر جام را بالاي سر ببرند.

رويايي‌ترين روز قطبي

«امروز رويايي‌ترين روز عمرم بود.» قطبي به آنچه استحقاقش را داشت، رسيد و با اين جمله اعتراف كرد لذت اين قهرماني، بالاترين لذت‌ها براي او بوده است. او پس از قهرماني پرسپوليس گفت: « من در سال 1999 در ورزشگاه نيوكمپ بازي منچستريونايتد و بايرن مونيخ را از نزديك مشاهده مي‌كردم و آن لحظه‌ تاريخي را كه منچستر با 2 گل دقايق پاياني قهرمان شد، احساس كردم، اما، آن موقع من فقط يك تماشاگر بودم و امروز به‌عنوان يك سرمربي اين احساس را تجربه كردم. طبيعي است كه طعم و لذت آن بسيار متفاوت است. بازيكنان من نمايش بسيار خوبي داشتند و من بسيار خوشحالم. چنين صحنه‌هايي را در تمام عمرم نديده بودم و بسيار خوشحالم كه اين احساسات پاك را شاهد هستم. من اين قهرماني را به هواداران تيم تقديم مي‌كنم.»

سرمربي قرمزها در مورد جريان بازي هم گفت: « ما پس از گل تا اندازه‌اي تمركزمان را از دست داديم اما در نيمه‌ دوم روي ضعف بازيكنان سپاهان حساب مي‌كرديم و توانستيم با برخي تدابير اين تيم را شكست دهيم. ما حدس مي‌زديم در لحظات پاياني تيم‌ها دچار خستگي شوند و همين اتفاق درباره‌ سپاهان افتاد و آنها چون تمركز نداشتند گل خوردند. در هر صورت اين قهرماني حق پرسپوليس بود چرا كه در همين بازي فرصت‌هاي بسياري را از دست داديم و يك پنالتي صد درصد نيز براي تيم ما گرفته نشد. پرسپوليس از ابتداي فصل تا انتها بهترين تيم بود و با 65 امتياز قهرمان شد. بازيكنان من براي پيروزي تمام احساس و توان‌شان را گذاشتند.»

قطبي در ادامه از حمايت‌هاي هيأت‌مديره‌ و مديرعامل باشگاه پرسپوليس تشكر كرد و گفت: «از تمام مجموعه‌ پرسپوليس تشكر مي‌كنم و هيچگاه از ياد نمي‌برم كه حبيب كاشاني و محمود خوردبين قلب خود را براي اين تيم دادند. بايد از حميد استيلي هم به‌عنوان برادر كوچكترم تشكر كنم. من در جام جهاني 98 به تيم ملي آمريكا كمك مي‌كردم و گلزني استيلي در آن بازي ما را از جام جهاني خارج كرد. اكنون پس از سال‌ها من و حميد دست در دست يكديگر پرسپوليس را قهرمان كرديم. بي‌ترديد همكاري او، سعيد عزيزيان و تمامي كادرفني و پزشكي پرسپوليس در اين قهرماني تاثير داشت.»

در پايان وقتي از قطبي درباره‌ احتمال تمديد قراردادش با پرسپوليس سؤال شد او در جواب گفت: «فعلا مي‌خواهم از اين احساس لذت ببرم و بعدا در اين مورد صحبت مي‌كنم.»
قطبي در حالي اين حرف‌ها را زد كه ژوروان ويرا برزيلي در كنفرانس مطبوعاتي حاضر نشد و هيچ‌يك از خبرنگاران نتوانستند او را هنگام خروج از ورزشگاه ببينند!

اعتراض سپاهاني ها

براي سپاهاني كه فقط يك دقيقه تا قهرماني كم آورد، يك اعتراض باقي ماند؛ وقت اضافي بازي!

آنها معتقد بودند اين بازي 7 دقيقه وقت تلف شده نداشت. « 7 دقيقه‌اي كه داور بازي به‌عنوان وقت اضافه اعلام كرد غيرعادي بود و تمام كساني كه در جايگاه ويژه بودند به اين مسئله معترض بودند.» اين جمله مديرعامل سپاهان در پايان بازي بود. سيدصالحي هم با اين ادعا كه داور ترسيده بود، تصميم او را در اعلام 7 دقيقه وقت اضافي زير سؤال برد. حسين كاظمي هم گفت: « گرفتن 7 دقيقه وقت اضافه از سوي داور جاي سؤال داشت و ناعادلانه بود.»

خود سعيد مظفري‌زاده در پايان بازي جواب اين انتقادها را اينگونه داد: « شك نكنيد اين مسابقه بيش از 7 دقيقه وقت اضافه داشت. اگر سپاهاني‌ها در اين مورد شك دارند، مي‌توانند فيلم را تماشا كنند. من در تمام مسابقه تلاش كردم به صحنه‌ها نزديك باشم و مسابقه را مديريت كنند. فارغ از اينكه چه رنگي قهرمان شود، سوت زدم. اميدوارم كارشناس‌ها از عملكردم راضي باشند»

آنچه مسلم است سپاهاني‌ها خودشان در اين ناكامي مقصر بودند. آنها با وقت تلف كردن‌هاي بيهوده و تمارض به مصدوميت بارها بازي را از جريان انداختند و كاري كردند كه داور در اعلام وقت اضافي هيچ خساستي از خود نشان ندهد. آنها براي اولين بار رو به ضد‌فوتبال آوردند و حالا بايد از اينكه مثل سپاهان هميشگي، جنگنده و بابرنامه بازي نكردند ناراحت باشند، نه از وقت اضافي‌اي كه داور اعلام كرد. سعيد مظفري‌زاده ديروز نشان داد داوران ايراني هم مي‌توانند دربي استقلال – پرسپوليس را قضاوت كنند. اين داور خوش‌آتيه ديداري را در حضور بيش از 100 هزار تماشاگر سوت زد، كه از تمام دربي‌هاي چند سال اخير حساس‌تر بود. شايد با اين قضاوت خود تيم داوري، تابوي قضاوت داوران ايراني در دربي هم شكسته شود.

تاريخ درج: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 11:37 تاريخ تاييد: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 15:50 تاريخ به روز رساني: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 15:19
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن