تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820363014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

‪ ۱۹‬ماه مه روز جوانان و يادبود موسس جمهوري تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ‪ ۱۹‬ماه مه روز جوانان و يادبود موسس جمهوري تركيه
فرهنگ و هنر
آنكارا - ‪ ۱۹‬ماه مه سال ‪۱۹۱۹‬ميلادي كه به عنوان روز شروع جنگ رهايي بخش و روند تشكيل جمهوري تركيه در سال ‪ ۱۹۲۳‬ميلادي مي‌باشد، رخدادي مهم از تاريخ معاصر اين كشور است كه در سراسر تركيه جشن گرفته مي‌شود.

به گزارش ايرنا، در اين روز كه مصادف با سي ام ارديبهشت ماه خورشيدي است، علاوه بر روز جمهوري تركيه به عنوان روز جوانان نيز ناميده شده است .

براساس يك مصوبه در مجلس ملي تركيه، از سال ‪ ۱۹۸۱‬ميلادي اين روز به عنوان روز ياد بود آتاترك موسس جمهوري تركيه و روز جوانان ناميده شده و تعطيل رسمي است .

استانداري آنكارا نيز مراسم ويژه‌اي را براي اين روز تدارك ديده و با اتخاذ تدابير امنيتي، جشن‌هايي را در اين روز برگزار مي‌كند .

اين استانداري در اطلاعيه‌اي اعلام كرده است كه از بعداز ظهر يكشنبه تا خاتمه مراسم رسمي (فردا) عبور هواپيماها و بالگردها از حريم هوايي قبر آتاترك در اين شهر ممنوع مي‌باشد.

*** ‪ ۱۹‬مه چه روزي بود
در ‪ ۱۹‬مه ‪ ۱۹۱۹‬ميلادي زماني كه خاك تركيه فعلي در اشغال كشورهاي اروپايي قرار داشت، مصطفي كمال پاشا كه در آن هنگام وزير دفاع پادشاهي عثماني بود، براي رهايي كشور از اشغال، با كشتي از استانبول به شهر سامسون رفت تا يك حركت مردمي را براي رهايي تركيه از اشغال و استقلال اين كشور آغاز كند.

در جنگ جهاني اول كه در سال ‪۱۹۱۴‬ميلادي شروع شد و چهار سال به طول انجاميد، دولت عثماني به عنوان كشور مغلوب با اشغال كشورهاي فرانسه، انگليس، ايتاليا و يونان روبه رو شد.

در خلال اين اشغال گري و در روز ‪ ۱۵‬مه سال ‪ ۱۹۱۹‬فرانسوي‌ها شهرهاي آدانا و حاتاي، انگليسي‌ها عرفا، ماريدن و مرزيفون، ايتاليايي‌ها آنتاليا و يوناني‌ها هم شهر ازمير را تصرف كردند.

تنگه استراتژيك بسفر نيز با اشغال كشتي‌هاي جنگي كشورهاي بيگانه روبه رو بود.

در چنين روزي مصطفي كمال پاشا با همراهي گروهي از همرزمان خود در روز ‪ ۱۶‬مه سال ‪ ۱۹۱۹‬ميلادي به وسيله كشتي به بندر سامسون در كناره درياي سياه حركت كرد و در بامداد ‪۱۹‬مه با استقبال پرشور مردم اين بندر وارد اين شهر شد.

وي در شهر آماسيا با صدور پيامي مردم را به مبارزه براي استقلال و رهايي كشور از اشغال بيگانه فرا خواند.

در اين ايام حكومت عثماني كه آخرين روزهاي اقتدار خود را مي‌گذراند، از اقدامات مصطفي كمال پاشا ناخشنود بود و به همين دليل وي را به استانبول فراخواند.

مصطفي كمال با ارسال تلگرافي به پادشاه از مقام نظامي خود استعفا داد و اعلام كرد از اين به بعد به عنوان يك غير نظامي براي كشورش خدمت خواهد كرد.

وي و دوستانش سپس در چهارم سپتامبر همان سال، كنگره سيواس را با شعار مرگ يا رهايي تشكيل دادند كه در آن تصميم گرفته شد براي آزادي تركيه مبارزاتي را سازماندهي كنند.

كمال پاشا در ‪ ۲۰‬آوريل ‪ ۱۹۲۰‬به آنكارا آمد و مجلس ملي بزرگ تركيه را تشكيل داد و خود به رياست اين مجلس انتخاب گرديد و ارتش منظمي تشكيل داد و شروع به جنگ رهايي بخش با اشغالگران كرد.

وي در اين جنگ‌ها توانست با آزادسازي شهرهاي زياد در سال ‪۱۹۲۳‬ميلادي حضور خود را در سراسر تركيه جشن گرفت و پس از آن اعلام جمهوري تركيه را كرده و اين جمهوري را تاسيس كرد.

مجلس تركيه پس از اعلام استقلال جمهوري تركيه، مصطفي كمال پاشا را به عنوان رييس جمهوري اين كشور برگزيد و در پي آن قانوني را وضع كرد كه به موجب آن نام كمال پاشا به آتا ترك تغيير يافت و بر اساس آن قانون انتخاب اين نام براي ديگر شهروندان تركيه ممنوع شد.

از آن جايي كه آتا ترك در مبارزات ملي خود براي استقلال تركيه از نيروهاي جوان كمك گرفت، اين روز به همين دليل به نام جوانان نيز ناميده شد.
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن