تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815386602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روايت بخش مهمي از تاريخ كشور


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار سه شنبه 11 تیر 1387 تعداد مشاهده : 86 جام جم آنلاين: كارگردان مجموعه تلويزيوني «روزگار قريب» ساخت اين سريال را ريسك خواند و سفر منحصر به فرد به زواياي تاريك تاريخ معاصر را از جمله دلايل موفقيت آن دانست. كيانوش عياري در ابتداي سخنان خود درباره انتخاب اين سوژه گفت: در آن سال، سيمافيلم 2 موضوع را به من پيشنهاد داد؛ يكي ساخت سريال «روزگار قريب» و ديگري ساخت سريال «شهريار» بود كه من فكر مي‌كردم دكتر قريب به دليل حرفه‌اش و زمينه و گستر‌‌ه‌اي كه در اين حرفه داشته است، بهتر مي‌توان در اين مجموعه به بعضي از جا‌‌هاي تاريك و سربسته تاريخ يكصد‌ساله‌مان مراجعه كرد، به همين دليل آن را پذيرفتم. البته مدت كوتاهي نزديك به 2 ماه هم درگير سريال شهريار بودم؛ اما بعد فكر ‌كردم كه پزشكي شايد بيشتر ما را به بطن تاريخ ببرد و به متن جامعه نزديك كند؛ ولي در مورد شهريار شايد به واسطه ادبيات، مجبور باشيم در حوزه نخبگان آن زمان ادبيات كشور سير كنيم و فكر مي‌كردم پرداختن زياد به نخبگان، بين مخاطب و سريال فاصله ايجاد مي‌كند. وي درباره تاثير تحقيق در ساخت اين سريال نيز گفت: تحقيقات ما تا الان هم ادامه دارد، يعني براي متني كه نوشته مي‌شود و خيلي از كار‌‌هاي ديگر، دائم تحقيق كرده‌ايم و ثانيه‌اي از تحقيق غافل نبوده‌ايم. من هم كه علاقه‌مندي بسياري به بحث تحقيقات دارم. زماني كه فيلم «تنوره ديو» را مي‌ساختم، ‌غرق تحقيق بودم چه در كنج عزلت كتابخانه‌ام و يا در تحقيقات ميداني. بعد از 3 سال متوجه شدم كه من فيلمساز هستم، نه اين‌كه فقط تحقيق كنم. اتفاقي در مناطق مركزي كوير ايران افتاد كه شوكي به من وارد كرد و متوجه شدم كه همين جا بايد كار را متوقف كرده و به خود فيلم بپردازم كه اين اتفاق مربوط به سال 62 مي‌شود. كارگردان مجموعه تلويزيوني «روزگار قريب» درباره چگونگي خلق داستان‌‌‌هاي فرعي سريال نيز گفت: اين مساله خيلي پيچيده است؛ چون هر كدام از آنها به شكل خاصي خلق شده‌اند و از اين جهت دشوار مي‌توان به اين سوال پاسخ داد؛ ولي عمدتا تخيل هستند. وي با بيان اين‌كه تمام وجوه مجموعه روزگار قريب ريسك بود، درباره علت مخاطبان بالاي اين سريال با وجود اين‌كه اثر فاقد ريتم تند و يا تعليق است، اظهار كرد: مسائلي مانند ريتم تند، عناصر فريبنده‌اي براي جذب تماشاچي هستند. البته لزوما ريتم تند چيز بدي نيست، حتي خود من هم موافق آن هستم؛ ولي اينجا ما ريتم كند و يا تندي نداشته‌ايم؛ بلكه ريتم زائدي نبوده است، يعني آنچه كه به قاعده بايد باشد، همراه با فضا و احترام متقابل بين تصوير و مخاطب، بويژه سفر منحصر به فرد به زواياي تاريك تاريخ معاصر از جمله دلايل موفقيت اين سريال است. وي راجع به بازي بازيگرانش در اين مجموعه نيز گفت: ما در موفقيت سريال روزگار قريب شانس‌‌‌هاي بسياري داشته‌ايم كه يكي از آنها، شانس كار كردن با بازيگراني است كه خيلي خيلي خوب بودند. مثلا خانم عبيسي دريا و اقيانوسي از احساسات بودند در اين كار و از همان اول همه شيفته شخصيت زري مامان شده بودند يا آقاي رجبي از حيث بيان ديالوگ خيره‌كننده هستند و من براساس شخصيت او، ديالوگ مي‌نوشتم و براي اين نقش ديالوگ‌‌‌هاي نفس‌گيري نوشته مي‌شد كه احتياج به توان و قدرت دارد. عياري تصريح كرد: ناصر هاشمي و مهدي هاشمي، شهاب كسرايي و پرهام كريمي و كاوه آهنگر، جزو شانس‌‌‌هاي سريال بودند كه خيلي تاثيرگذار بودند و همه اينها ذهنيت‌‌‌هاي خوبي در رابطه با بيننده و كاري كه در حال عرضه شدن است، ايجاد مي‌كند. اين باور را من چند سال پيش كه فيلمي را -كه چندان نزديك به خلق و خوي من نبود- با نام «روز باشكوه» ساختم، حس كردم. اين فيلم كه تمام تجربيات خود را در آن صرف كرده بودم، در سمنان فيلمبرداري شده بود و يك روز خانمي كه مرا اتفاقي در خيابان ديده بود، گفت: اگر من روزي به سمنان بروم و در آن خانه‌ها را باز كنم، آدم‌‌‌هاي فيلم شما را آنجا خواهم ديد و اين بهترين تمجيد براي من بود. وي ادامه داد: در همان روز اول پخش سريال روزگار قريب برخورد‌‌هايي كه ديگران با من داشتند اين بود كه ما فكر مي‌كنيم كه اين چند نفر واقعا فرزندان خانم عبيسي و مهدي هاشمي هستند و من فكر مي‌كردم كه بيش از اين تعريفي از سريال نمي‌خواهم و اين چيزي است كه خود من هم وقتي اثري را مي‌بينيم آن را جستجو مي‌كنم. به گزارش فارس، ناصر هاشمي بازيگر اين فيلم نيز گفت : بخش مهمي از تاريخ فشرده كشور در اين سريال به تصوير كشيده شده است. از هر زاويه‌اي مي‌‌‌توان اين سريال را ديد و نمي‌توانم بگويم سريال صرفا آموزشي است، اما اين‌كه اين شخصيت آرمانگرايانه صرف است، چنين چيزي را به عنوان يك بيننده نديده‌ام. ناصر هاشمي درباره نقش خود در اين مجموعه تلويزيوني و هماهنگي بازي‌هاي بازيگران نقش‌ دكتر قريب در سنين مختلف گفت: تمام كارهاي هماهنگي نقش‌ها را آقاي عياري انجام داده‌اند و اين اولين كاري بود كه من خودم را به طور كامل در اختيار كارگردان قرار دادم. آن هم به دليل اين‌كه كارهاي قبلي ايشان را مي‌شناختم و تجربياتي هم از طريق مهدي هاشمي به دست آورده بودم. وي افزود: با توجه به اين فاكتورها، خودم را رها كرده بودم و ترديد نداشتم كه تمام اين كارها را عياري انجام مي‌دهد. همه اينها بندرت اتفاق مي‌افتد. براي من هم اولين‌بار بود كه اتفاق افتاد و فكر نمي‌كنم بعد از اين هم دوباره اتفاق بيفتد، چون من از جمله‌ آدم‌هايي هستم كه بايد سناريو را بخوانم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن