واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار سه شنبه 20 آذر 1386 تعداد مشاهده : 74 خبرگزاري فارس: رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در هفتمين همايش زبانشناسي پيشنهاد داد طرح جامع پژوهش درباره گويشهاي ايران انجام و گويشهاي در معرض زوال حفظ شود. به گزارش خبرنگار ادبي فارس،«سيد صدرالدين شريعتي» رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در افتتاحيه هفتمين همايش زبان شناسي ايران گفت: بنده تخصص زبانشناسي ندارم اما براي اين سخنراني به قرآن رجوع كردم و با مطالعهاي كه در آن انجام دادم درباره انسان و هدايت انسانها به نكاتي برخوردم كه موضوع صحبت مرا تشكيل ميدهد. وي افزود: دو واژه «بيان» و «لسان» در قرآن فراوان وجود دارد. حتي مشتقات كلمه «بيان» مانند «مبين» و «تبيين» و «بينات» فراوان بكار رفته است. رئيس دانشگاه علامه طباطبايي ميان معناي دو كلمه بيان و لسان در قرآن تمايز قائل شد و تصريح كرد: بيان اراده خواستههاي دروني انسان بهوسيله الفاظ و علامتهاست و در مفهوم، پرده پرداري و آشكارسازي بهكار ميرود. شريعتي به قرائت آيههاي نخستين سوره «الرحمن» پرداخت و اضافه كرد: قرآن در اين آيات درباره خلقت انسان سخن ميگويد و يكي از شاهكارهاي انسان و وجودش را در آفرينش قدرت بيان توصيف ميكند. هيچ جا در سراسر قرآن واژه بيان بصورت جمع بكار نرفته و مفرد بكار رفته است و شايد سِرش اين است كه در همه آفرينش، انسانها از اراده آشكارسازي برخوردارند. البته ممكن است كه قدرت بيان انسانها متفاوت باشد، ولي در ذات همه اين قدرت وجود دارد. وي به معناي واژه لسان در قرآن پرداخت و عنوان كرد: لسان در سوره «بلد» مفهوم عميقي دارد. لسان بهصورت جمع بكار رفته و مفهومش اين است كه از نظر خداوند زبانها و لفظها نميتواند مشترك باشد بلكه يك حالت قراردادي است كه انسان ها در محيط جمعي به آن ميرسند و آنها را براي خود مشخص ميكنند. اين مسئله در قرآن آنقدر مهم است كه در كنار آفرينش و خلقت هستي بحث اختلاف زبانها و گويشها مطرح ميشود و بعد هم اختلاف نژادها و رنگها بيان مي شود. رئيس دانشگاه علامه اظهار داشت: قرآن ميگويد نظام رهبري انبياء با زبان قومها و ملتهايي است كه بر آنها نازل شده تا بيايند آن مكتب هدايتي را تبيين كنند و انسانها براساس آن خودشان به پيش روند تا ارتقا يابند و با اين صحبتهايي كه كردم دامه زبانشناسي بسيار فراتر از هر حوزه ديگر ميرود؛ بهطوريكه هيچ حوزهاي منفك از حوزه زبانشناسي نيست. شريعتي با طرح اين مقدمه كه اگر غرب از قرن 20 به موضوع زبان شناسي پرداخت، در شرق حداقل پس از اسلام 14 قرن است كه اين موضوع مورد توجه است، به طرح پيشنهادات حود پرداخت و افزود: بياييم زبان را براساس فرهنگ شرقي بنا كنيم كه لازمه اين شناخت فرهنگي شرقي و گويشهاي شرقي است. من دو پيشنهاد دارم: نخست اينكه اين همايش مجدد برگزار شود و درخواست ميكنم كه پس از اين دو روز همايش متوقف نشود. دومين پيشنهادم اين است كه طرح جامع پژوهش درباره گويشهاي ايران و قبائل و طوائف ايران بهصورت فازبندي مشخص شود تا بتوانيم همه گويشها را شناسايي و گويشهايي را كه در معرض نابودي هستند حفظ كنيم. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]