واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: کتاب - مرحوم ملاقلی پور اغلب با کسی گفتوگوی حضوری نمیکرد. اساسا فیلمساز تئوریکی نبود و غریزی کار می کرد. در مورد «مزرعه پدری» کتبی گفتوگو داشتیم. ولی بعدا که اطمینانش جلب شد نظرشان عوض شد ... به گزارش خبرآنلاین، ششمین جلسه از سلسه نشستهای تخصصی کانون آکادمی هنر با عنوان «گفتگو در سینمای ایران» برگزار شد. اسماعیل میهن دوست درباره شکلگیری این مجموعه گفتوگو اینگونه توضیح داد: شکلگیری کتاب «جهان نو، جهان سینما» ماحصل تلاشهای گروهی در مجله صنعت سینما است. وی ادامه داد: «این یک پروژه تحقیقی - مطالعاتی بود که از همان زمانی که دبیری کارگردانی نشریه صنعت سینما را بر عهده گرفتم به فکر انتشار مستقل این مجموعه افتادم. به همین خاطر سعی کردم مجموعه گفتوگوها از یک الگوی ثابتی پیروی کند یعنی به بهانه بررسی فیلم اکران شده هر فیلمساز، مروری بر رزومه کاری و نحوه ورود به سینمای حرفهای را در بحثها گنجاندهام. مورد اخیر به خصوص برای دانشجویان سینما که مشتاق ورود به سینمای حرفهای هستند میتوانست مفید و جذاب باشد.» میهن دوست در ادامه توضیحاتش درباره شکل گیری این مجموعه گفتگو گفت: «این مجموعه سوای جنبه دایرةالمعارف بودنش که تقریباً اغلب کارگردانان مطرح کشور را از نسلهای مختلف، اعم از فیلمسازان به اصطلاح جشنوارهای، بدنه و نخبه و هنری را پوشش میدهد؛ به عنوان تنها منبع مباحث تخصصی کارگردانی سینماگران ایرانی است.» این مدرس سینما و کارگردان فیلم «برخورد خیلی نزدیک» با اشاره به اینکه این مجموعه میتواند به عنوان منبع آموزشی برای دانشجویان سینما نیز مورد استفاده قرار بگیرد، تصریح کرد: «اغلب کتابهای ترجمهای هم به دلیل متفاوت بودن شرایط تولیدِ سینمایِ کشورهای مختلف، بویژه از منظر مناسبات تولیدی و ابزار و امکانات فنی و همچنین به دلیل به روز نبودن مطالب (چاپ و توزیع کتاب در کشور اصلی، رسیدن به دست ناشر داخلی، مطالعه و بررسی کارشناسانهی کتاب اصلی، ترجمه مناسب و...) کمتر میتوانند مرجع به روز و معتبری در این زمینه باشند.» میهندوست عدم تخصص و دانش سینماییِ خبرنگاران و مصاحبهکنندگان سینمایی را یکی از دلایلی میداند که تاکنون مانع از شکلگیری روندی کارآمد و صحیح برای دریافت معنا میان پرسشکننده و پاسخدهنده شده است. وی ادامه داد: «من سعی کردم در گفتوگوها کاری کنم که کارگردانان از یک گفتوگوی تخصصی لذت ببرند. ضمن اینکه نوع سؤال کردن از هر کارگردانی با توجه به شناختی است که از آنها داشتم بعضا متفاوت بود.» میهن دوست معتقد است نبود دانش سینمایی و اشراف نداشتن به فیلم در بیشتر مصاحبههای هر روزه مجلات و روزنامهها و گزارشات سخنرانیها و جلسات تخصصی سینمایی، باعث شده تا گفتوگو اغلب حول مضمون و فیلمنامه بچرخد و یا بعضا به زندگی شخصی و خصوصی هنرمند بپردازند. در صورتی که ماهیت پویا و منعطف گفتگو و نقد شفاهی این قابلیت را دارد که راه تفسیر و تحلیل را هموار کند و ویژگی شفاهی بودن آن تبدیل به امری منحصر و خاص گردد که حتی در برخی موارد میتوان تصویری دقیقتر و جامعتر از محصول هنری نسبت به آنچه که در نقد و پژوهش مکتوب بدست میآید، ارائه بدهد. وی درخصوص نحوه گفتگو با کارگردانان اینگونه توضیح داد: «مرحوم رسول ملاقلی پور اغلب با کسی گفتوگوی حضوری نمیکرد. اساسا فیلمساز تئوریکی نبود و غریزی کار می کرد. در مورد مزرعه پدری کتبی گفتوگو داشتیم. ولی بعدا که اطمینانش جلب شد نظرشان عوض شد طوری که در مورد میم مثل مادر خودشان گفته بودند فقط حاضر هستند با من گفتوگوی حضوری داشته باشند.» میهن دوست در پاسخ سوالی از حاضرین در مورد مزایای نگاه تخصصی به مقوله کارگردانی پاراگرافی از مقدمه کتابش را برای حاضرین خواند: «برای شیوهای از نقد و بررسی که طی آن تاثیر عوامل مختلف هنر سینما اعم از کارگردانی، فیلمنامه، طراحی صحنه و ... جداگانه مورد بررسی و تحلیل واقع میشوند، محاسن عدیدهای میتوان برشمرد برخورد تخصصی، اجتناب از کلی گویی و صدور احکام کلی فاقد استدلال و... اما در تمرکز بیش از حد روی تک تک عناصر و تحلیل و ارزیابی آنها، آنچه باید همواره مراقب بود که اتفاق نیافتد از دسترفتن و غافل شدن از کلیت فیلم و آن کیفیتی است که هنگام «تجربه فیلمی» از طریق عملکرد همزمان و هماهنگ مجموعه اجزا و عوامل بیانی روی تماشاگر حاصل میشود». انتهای این نشست که با اهدای کتاب «جهاننو، سینماینو» همراه شد، میهندوست از اکران اسفند ماه فیلم «برخورد خیلی نزدیک» بعد از پشتسر گذاشتن مشکلات بسیار خبر داد و تکمیل و انتشار مجموعه چهارجلدی کتاب جهاننو، سینماینو را به جمع علاقمندان هنر نوید داد. 191/60
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]