تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830419026




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به زندگي و آثار ملاصدرا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ** معرفي شخصيت: محمد بن ابراهيم قوامي شيرازي ملقب به صدر المتالهين يا ملاصدرا در ظهر روز نهم جمادي الاولي سال 980 قمري ديده به جهان گشود.پدر او خواجه ابراهيم قوامي مردي پرهيزگار ديندار و دوستدار و حامي دانش و معرفت بود. در زمان حيات ملاصدرا, شيراز داراي حكومت مستقلي بود و حكمراني آن به برادر شاه واگذار گرديد كه ،‌ پدر ملاصدرا به عنوان معاون او و دومين شخصيت مهم آن منطقه به شمار مي رفت . صدرالمتالهين جوان در دوران جواني با شيخ بهايي آشنا شدكه سنگ بناي شخصيت علمي و اخلاقي ملاصدرا توسط اين دانشمند جهانديده كم نظير بنا نهاده شد و تكميل اين بناي معنوي را استاد ديگرش دانشمند سترگ و استاد علوم ديني و الهي و معارف حقيقي و اصول يقيني سيد امير محمد باقر بن شمس الدين مشهور به ميرداماد عهده دار شد. ** شرايط اجتماعي: صدرالمتالهين حكيم خانه به دوشي بود كه به جرم آزادگي روح و فكر مجبور شد تا از پايتخت و پايتخت نشينان روي گرداند. وي در مقدمه كتاب اسفار، دلايل بيزاري خود را از جاهلان فرزانه نماي زمان خود و عزلت و تصوف خويش را در كهك -روستايي دورافتاده در سي كيلومتري شهر مقدس قم- بيان داشته است.پس از بازگشت به شيراز شهرت صدراي شيرازي عالمگير شده بود و طالبان حكمت از نواحي و اطراف براي درك فيض به حضورش مي شتافتند. او خود در مقدمه اسفار مي گويد: ..... بتدريج آنچه در خود اندوخته بودم همچون آبشاري خروشان فرود آمد و چون دريايي پر موج در منظر جويندگان و پويندگان قرار گرفت. **شخصيت فلسفي: در زمان حيات ملاصدرا يعني در اواخر قرن دهم و شروع قرن يازدهم هجري ،كلام و فلسفه از علوم رايج و محبوب آن زمان به شمار مي رفتند. دليل عمده گسترش اين علم نسبت به ساير علوم آن زمان مانند فقه، ‌ادبيات عرب، ‌رياضي، ‌نجوم و طب و ديگر علوم و همچنين هنرهاي رايج آن زمان مانند خط، معماري و كتيبه را مي توان در شرايط اجتماعي آن دوران كه خود زاييده شرايط سياسي حاكم بر كشور بود جستجو كرد. عدم وابستگي و استقرار ومركزيت حكومت وقت امنيت و آزادي خاصي را حكمفرما ساخته بودكه شكوفا شدن استعداد ها و گسترش هنر و علم را در پي داشت. صدرالدين محمد در علوم متعارف زمان و بويژه در فلسفه اشراق و مكتب مشا‌ و كلام و عرفان و تفسير قرآن مهارت يافت. او آثار فلسفي متفكراني چون سقراط و فلاسفه هم عصر او، افلاطون، ‌ارسطو و شاگردانش و همچنين دانشمنداني چون ابن سينا و خواجه نصرالدين طوسي را دقيقا بررسي كرد و موارد ضعف آنها را باز شناخت و مسايل مبهم مكاتب را بخوبي دانست. او اگر چه از مكتب اشراق بهره ها برد اما هرگز تسليم عقايد آنان نشد و گرچه شاگرد مكتب مشا گرديد ليكن هرگز مقيد به اين روش نشد. ملا صدرا پايه گذار حكمت متعاليه به شمار مي رود كه حاوي ژرف ترين پاسخ ها به مسايل فلسفي است. ملاصدرا علاوه بر سالك و رهرو در عرفان بعنوان موفق ترين سالكين در فلسفه مي باشد كه با طي كردن مراحل مختلف ، گنجينه با ارزشي را براي ساخت قلعه اي از دانش كشف نمود كه با نور جاوداني حقيقت مي درخشد. **شخصيت عرفاني: ملاصدرا در بيان مراتب سير و سلوك عرفاني خود مي گويد: من وقتي ديدم زمانه با من سر دشمني دارد و به پرورش اراذل و جهال مشغول است و روز به روز شعله هاي آتش جهالت و گمراهي برافروخته تر و بدحالي و نامردي فراگيرتر مي شود ناچار روي از فرزندان دنيا برتافتم و دامن از معركه بيرون كشيدم و از دنياي خمودي و جمود و ناسپاسي به گوشه اي پناه بردم و در انزواي گمنامي وشكسته حالي پنهان شدم. دل از آرزوها بريدم و همراه شكسته دلان بر اداي واجبات كمر بستم. با گمنامي و شكسته حالي به گوشه اي خزيدم. دل از آرزوها بريدم و با خاطري شكسته به اداي واجبات كمر بستم و كوتاهي هاي گذشته را در برابر خداي بزرگ به تلافي برخاستم. نه درسي گفتم و نه كتابي تاليف كردم. زيرا اظهار نظر و تصرف در علوم و فنون و القاي درس و رفع اشكالات و شبهات و .... نيازمند تصفيه روح و انديشه و تهذيب خيال از نابساماني و اختلال، پايداري اوضاع و احوال و آسايش خاطر از كدورت و ملال است و با اين همه رنج و ملالي كه گوش مي شنود و چشم مي بيند چگونه چنين فراغتي ممكن است... ناچار از آميزش و همراهي با مردم دل كندم و از انس با آنان مايوس گشتم تا آنجا كه دشمني روزگار و فرزندان زمانه بر من سهل شد و نسبت به انكار و اقرارشان و عزت و اهانتشان بي اعتنا شدم. آنگاه روي فطرت به سوي سبب ساز حقيقي نموده، با تمام وجودم دربارگاه قدسش به تضرع و زاري برخاستم و مدتي طولاني بر اين حال گذرانده ام. سرانجام در اثر طول مجاهدت و كثرت رياضت، نورالهي در درون جانم تابيدن گرفت و دلم از شعله شهود مشتعل گشت. انوار ملكوتي بر آن افاضه شد و اسرار نهاني جبروت بر وي گشود و در پي آن به اسراري دست يافتم كه در گذشته نمي دانستم و رمزهايي برايم كشف شد كه به آن گونه از طريق برهان نيافته بودم و هر چه از اسرارالهي و حقايق ربوبي و وديعه هاي عرشي و رمز راز صمدي را با كمك عقل و برهان مي دانستم با شهود و عيان روشنتر يافتم. در اينجا بود كه عقلم آرام گرفت و استراحت يافت و نسيم انوار حق صبح و عصر و شب و روز بر آن وزيد و آنچنان به حق نزديك شد كه همواره با او به مناجات نشست. ** عقل و وحي در ديدگاه ملاصدرا از نظر ملاصدرا فلسفه، نفس انساني را به معرفت حقيقت موجودات، همان گونه كه هستند، استكمال مي بخشد و به قدر وسع خويش به واسطه براهين و نه براساس گمان و تقليد، حكم به وجود اشيا مي كند. او در كلامي ديگر به اين مطلب اشاره مي كند كه شناخت خداوند، آگاهي به معاد و علم طريق آخرت مقصود از اينها اعتقاداتي نيست كه يك عامي و يا فقيه به صورت تقليدي يا وراثتي پيدا كند،زيرا براي آنها مسير حقيقت همان گونه كه براي بزرگان الهيون باز شده، باز نشده است. براي آنها معرفت خداوند و حقيقت حقايق همانند آنچه براي عرفا مكشوف مي گردد تمثل پيدا نكرده است. و نيز اضافه مي كند: چنين شناختي ثمره نوري است كه خداوند در قلب مومن مي تاباند. اين نشان مي دهد كه در مكتب ملاصدرا، عقل و وحي و يا فلسفه و وحي و عرفان آميختگي عجيبي دارد. شناخت فقط شناخت برهاني و عرفاني است و اين نور است و تابش نور زمينه هاي سالكانه و متعهدانه اي را مي طلبد تا تابش محقق گردد. نه تنها شناخت عرفاني كه شناخت فلسفي هم چنين است. ملاصدرا در جاي ديگر، دستاورد بزرگ كسب حكمت را تكميل نيروي نظري تحصيل علوم و معارف حقيقي مي داند و مي گويد:با اين علم مسالك طريق عرفان متوجه به سوي كعبه دانش و ايمان خواهد شد و از زندان ناگواري ها و گمراهي ها به سوي بهشت سعادت و همسايگي با حضرت رحمان رهايي خواهد يافت. و با اين علم به معرفت كلمات نوراني و ذوات روحاني و شعله ملكوتي كه سبب معرفت حضرت رحمان است نائل خواهد آمد. ** حكمت متعاليه مكتب ملاصدرا كه حكمت متعاليه ناميده مي‌شود، بر اصل «وجود» و تمايز آن از «ماهيت» استوار است. پيش از ملاصدرا فيلسوفان قادر به فهم تفاوت اين دو نبودند، اما ملاصدرا مرز اين دو مفهوم را به خوبي روشن كرد.بنابر ديدگاه او، بديهي‌ترين مساله جهان، مساله وجود يا هستي است كه ما با علم حضوري و دريافت دروني خود آن‌را درك كرده و نيازي به اثبات آن نداريم. اما ماهيت آن چيزي است كه سبب گوناگوني و تكثر پديده‌ها مي‌شود و به هر وجود قالبي ويژه مي‌بخشد. همه پديده‌هاي جهان در يك اصل مشتركند كه همان «وجود» نام دارد و وجود يگانه‌است زيرا از هستي‌بخش -يعني خداوند يگانه- سرچشمه گرفته، اما ويژگي‌هاي هر يك از اين پديده‌ها از تفاوت ميان ذات و ماهيت آن‌ها حكايت دارد. برابر اين ديدگاه، اصل بر وجود اشياء است و ماهيت معلول وجود به شمار مي‌آيد. ملاصدرا در مخالفت با استادش ميرداماد كه خود پيرو سهروردي بود، مدعي شد كه «وجود» امري حقيقي است و ماهيت امري اعتباري. صدرا درباره حركت نيز نظريه جديدي عرضه كرد كه به حركت جوهري مشهور است. تا قبل از آن تمامي فلاسفه مسلمان معتقد به وجود حركت در مقولات نه گانه عرض بودند و حركت را در جوهر محال مي‌دانستند. اما صدرا معتقد به حركت در جوهر نيز بود و موفق شد چهار جريان فكري يعني كلام، عرفان، فلسفه افلاطون و فلسفه ارسطو را در يك نقطه گرد آورد و نظام فلسفي جديد و مستقلي به وجود آورد. **آثار: · الحكمه العرشيه · الحكمه المتعاليه في الاسفار العظيمه الاربعه · المعه المشرقيه في الفنون المنطقيه · المبدا و المعاد · المشاعر . المظاهر الالهيه في الاسفار علوم الكامليه . الشواهد الربوبيه في مناهج السلوكيه · التصور و التصديق · الوريده القلبيه في معارفه الربوبيه · اسرار الايات و الانوار البينات · ديوان اشعار · حدوث العالم · اكسير العارفين في المعارفه طريق الحق و اليقين · اعجاز النعمين · كسرالاصنام الاجاهليه في ذم المتصوفين · مفاتيح الغيب · متشابهات القرآن · رساله سه اصل **وفات: حكيم وارسته در طول عمر 71 ساله اش هفت بار با پاي پياده به حج مشرف شد و گل تن را با طواف كعبه دل صفا بخشيد و در آخر نيز سر بر اين راه نهاد و به هنگام آغاز سفر هفتم يا در بازگشت از آن سفر به سال 1050 ه .ق در شهر بصره تن رنجور را وداع نمود و در جوار حق قرار گرفت، و در همانجا به خاك سپرده شد و اگر چه امروز اثري ازقبر او نيست اما عطر دلنشين حكمت متعاليه از مركب نوشته هايش همواره مشام جان را مي نوازد. فراهنگ**2006**




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 705]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن