تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798729920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي‌ به عشق در حكمت‌ متعاليه‌(2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهي‌ به عشق در حكمت‌ متعاليه‌(2)
نگاهي‌ به عشق در حكمت‌ متعاليه‌(2)   نويسنده:مجيد صادقي‌ حسن‌ آبادي‌   عشقهاي‌ عالم‌ انساني‌   انسان‌ با توجه‌ به‌ چند بعدي‌ وجود و پيچيدگي‌ ساختاري‌ او، لوازم‌ متنوّعي‌ نيز خواهد داشت‌ كه‌ در صحنه‌ طبيعت‌ از بقيه‌ موجودات‌ كاملاً متمايز است‌. چكيده‌ هستي‌ و عالم‌ صغير و به تعبيري‌ عالم‌ كبير است‌. تمام‌ شگفتيها يكجا در او جمع‌ است‌. لايه‌هاي‌ تو در توي‌ وجود او، شكلهاي‌ مختلف‌ و اقتضائات‌ گوناگوني‌ را در حيات‌ روحي‌، فردي‌ و اجتماعي‌ او پديد‌ آورده‌ است‌. بنابرين‌ شايسته‌ است‌ بابي‌ مستقل‌ درمورد عشقهاي‌ مبتلا به‌ او باز شود. او هم‌ طبيعت‌ دارد هم‌ واجد غريزه‌ و فطرت‌ است‌. هم‌ جماد است‌ و هم‌ نبات‌ و هم‌ حيوان‌ و هم‌ فرشته‌ و بنابرين هر قسم‌ از اين‌ ابعاد مقتضي‌ نحوي‌ خاص‌ از زندگي‌ و مثمر آثار ويژه‌اي‌ است‌. محبتها و عشقهاي‌ او نيز متنوع‌ است‌ و بالطبع‌ بر هر كدام‌ نيز حكمتي‌ مترتب‌ مي‌باشد. در اينجا با اقتباس‌ از حكيم‌ متألّه‌ صدرالدين‌ شيرازي‌ اقسام‌ آن‌ را گذرا مورد اشاره‌ قرار مي‌دهيم‌: تقسيم‌ عشق‌ انساني‌ به‌ حقيقي‌ و مجازي‌   به طور كلي‌ عشقهاي‌ انساني‌ به‌ دو قسم‌ تقسيم‌ مي‌گردند: 1. عشق‌ حقيقي‌: كه‌ عبارت است‌ از دوستي‌ نسبت‌ به‌ خدا و صفات‌ و افعال‌ او از آنجهت‌ كه‌ وابسته‌ به‌ اوست‌. 2. عشق‌ مجازي‌: كه‌ به‌ هر دوستي‌ نسبت‌ به‌ غير خدا اطلاق‌ مي‌شود. عشق‌ مجازي‌ خود، به‌ عشق‌ نفساني‌ و عشق‌ حيواني‌ منقسم‌ مي‌شود. توضيح‌ اين‌ دو بعد از اين‌ خواهد آمد. اهم‌ عشقهاي‌ مجازي‌ به قرار زيرند: 1. محبت‌ نفوس‌ حيواني‌ به‌ نكاح‌ و جفتگيري‌ كه‌ حكمت‌ آن‌ بقای نسل‌ و حفظ‌ نوع‌ است‌. 2. محبت‌ رؤسا نسبت‌ به‌ رياست‌ و حرص‌ آنها در بدست‌ آوردن‌ آن‌ و تلاش‌ در حفظش‌ كه‌ گويي‌ بطور غريزي‌ در طبع‌ و نفس‌ آنها نهاده‌ شده‌ است‌ و حكمت‌ آن‌ طلب‌ برتري‌ نفس‌ بر قواي‌ تحت‌ سيطره‌ آن‌ است‌. 3. محبت‌ بازرگانان‌ و متمولان‌ براي‌ كسب‌ مال‌ و طمع‌ بر جمع‌ و ذخيره‌ آن‌. اين‌ نيز گويا جزو طبيعت‌ و نفوس‌ آنهاست‌ و حكمت‌ آن‌ مصلحت‌ ديگران‌ و كساني كه‌ بعد از آنها مي‌آيند مي‌باشد. 4. محبت‌ علما و حكما بر استخراج‌ علوم‌ و گردآوري‌ و نشر كتب‌ و تحقيق‌ براي‌ كشف‌ اسرار و پيچيدگيهاي‌ آن‌ و تعليم‌ متعلمين‌ و ارائه‌ به‌ انسانهاي‌ مستعد است‌. اين‌ هم‌ فطري‌ و ارتكازي‌ است‌ و حكمت‌ آن‌ احيای نفوس‌ و انگيزش‌ آنها از مرگ‌ جهالت‌ و قبر طبيعت‌ و هشيار ساختن‌ انسان‌ از خواب‌ غفلت‌ و فراموشي‌ است‌. 5. محبت‌ صنعتگران‌ در ارائه‌ صنايع‌ و شوق‌ آنان‌ بر تكميل‌ و تزيين‌ و بهتر ساختن‌ آنهاست‌. اين‌ نيز غريزي‌ بنظر مي‌رسد و در آن‌ مصلحت‌ مردم‌ و نظم‌ جامعه‌ نهفته‌ است‌. 6. محبت‌ ظرفا و صاحبان‌ ذوق‌ به‌ زيبارويان‌.([17]) اين‌ دوستيها در بين‌ مردم‌ شيوع‌ دارد و حكيمان‌ براي‌ هر كدام‌ حكمتي‌ ذكر مي‌كنند. محبت‌ به‌ زيبارويان‌ كه‌ در حالت‌ شديد نام‌ عشق‌ بخود مي‌گيرد گاهي‌ بعلت‌ برخورد با مسائل‌ ارزشي‌، ديني‌ و اخلاقي‌ هميشه‌ جاي‌ بحث‌ و تأمل‌ بوده‌ و پيرامون‌ آن‌ نقض‌ و ابرامهاي‌ مختلف‌ صورت‌ گرفته‌ است‌. مناط‌ و ملاك‌ عشق‌ خوب‌ و پسنديده‌ از عشق‌ بد و ناپسند، مسلماً متوجه‌ متعلّق‌ و نتايج‌ و آثار مترتب‌ بر آن‌ است‌. از اينرو گفته‌اند شرافت‌ عشق‌ به‌ شرافت‌ معشوق‌ است‌ و نوع‌ معشوق‌ نفوس‌ نيز بستگي‌ به‌ درجه‌ وجودي‌ و شرافت‌ آن‌ نفوس‌ دارد. بنابرين از معشوق‌، هم‌ شرافت‌ عشق‌ را مي‌توان‌ شناخت‌ و هم‌ درجه‌ شرافت‌ و مرتبه‌ وجودي‌ عاشق‌ را. ملاصدرا دراين‌ خصوص‌ بيان‌ دلنشين‌ و شنيدني‌ دارد. مي‌فرمايد: نفوس‌ هر چه‌ شريفتر و عاليتر باشند، دوستيها و رغبتهاي‌ آنها لطيفتر، با صفاتر، زيباتر و ارزشمندتر است‌. بنابرين‌ قواي‌ نباتي‌ كه‌ عملشان‌ منحصر به‌ تغذيه‌ و رشد و توليد مثل‌ است‌، عشقشان‌ نيز در جلب‌ غذا و رشد و توليد مثل‌ خلاصه‌ مي‌شود. نفس‌ حيوان‌ كه‌ از نبات‌ والاتر است‌ و از قواي‌ بالاتري‌ برخوردار است, عشقش‌ نسبت‌ به‌ خوردن‌ و نزديكي‌ با جنس‌ مخالف‌ و توليد مثل‌ بنحو لطيفتر و برتر صادر مي‌شود. در گياه‌ فقط‌ بصورت‌ طبيعي‌ است‌ ولي‌ در حيوان‌ همراه‌ با اراده‌ و اختيار و بكارگيري‌ حس‌ و تخيل‌ است‌. وقتي‌ به‌ قواي‌ حيواني‌، قوه اي‌ بلند مرتبه‌ همچون‌ ناطقيت‌ افزوده‌ شود، افعال‌ او نيز بواسطه‌ آن‌ قوه‌ بصورت‌ بارزتر و با غايت‌ و منفعت‌ با دوامتر و محكمتر و منزلت‌ رفيعتر صادر مي‌گردد. از نفس‌ حيواني‌ انسان‌، افعال‌ و انفعالاتي‌ چون‌ احساس‌، تخيل‌، أكل‌، جماع‌ و نبرد با دشمنان‌ صادر مي‌گردد. اينها مادامكه‌ تحت‌ تدبير نفس‌ ناطقه‌ قرار نگيرند پست‌ و بي‌ ارزشند همچنانكه‌ افعال‌ اراذل‌ ناس‌ و افراد دون‌ همتي‌ كه‌ بيشتر به‌ بهائم‌ شبيهند تا انسان‌، در افق‌ حيوانات‌ مشاهده‌ مي‌شود. اين‌ قوا پس‌ از همجواري‌ با نفس‌ ناطقه‌، ارزش‌ و نورانيت‌ و لطافت‌ مي‌يابد و همان‌ افعال‌ حيواني‌ با نوعي‌ اتقان‌ و تماميت‌ و شرافت‌ و علّو از آنها صادر مي‌گردد. إنّ النفوس‌ كلّما كانت‌ أشرف‌ و أعلي‌ كانت‌ محبوباتها و مرغوباتها ألطف‌ و أصفي‌ و أزين‌ وأبهي‌.([18]) عشق‌ به‌ زيبارويان‌   از جمله‌ عشقهاي‌ موجود در زندگي‌ بشري‌ آن‌ است‌ كه‌ در شكل‌ علاقه‌ مفرط‌ انسان‌ به‌ انساني‌ ديگر ظهور مي‌يابد كه‌ از حالت‌ محبت‌ عادي‌ انسان‌ به‌ فرزند يا همسر به‌ همسر بسيار بالاتر مي‌رود. به‌ مرتبه‌اي‌ مي‌رسد كه‌ محبّ و عاشق‌ از وضع‌ طبيعي‌ خود خارج‌ مي‌شود، خواب‌ و خوراك‌ از او سلب‌ و تمام‌ توجه‌ او منحصر به‌ معشوق‌ زيباروي‌ خود مي‌گردد. حالتي‌ كه‌ مجنون‌ عامري‌ در برابر ليلي‌ داشت‌ و جاي‌جاي‌ ادبيات‌ ما مزيّن‌ به‌ ذكر آنان‌ است‌. حالتي‌ در عاشق‌ بوجود مي‌آيد كه‌ تمام‌ كمالات‌ و فضايل‌ و خوبيها را در وجود معشوق‌ مي‌بيند و حاضر است‌ كه‌ تمام‌ زندگي‌ و حتي‌ جان‌ خود را بپاي‌ او فدا كند. از همه‌ چيز مي‌برد و با صورت‌ خيالي‌ معشوق‌ گرمايي‌ خاص‌ در وجود خود ايجاد مي‌كند و خود را در سوزش‌ آن‌ گرما مي‌گدازد و از اين‌ گداختن‌ نيز لذت‌ مي‌برد. چنين‌ حالتي‌ در حيوانات‌ وجود ندارد يا حداقل‌ قابل‌ اثبات‌ و رؤيت‌ نيست‌. بحث‌ در ماهيت‌ اين‌ حالت‌ يكي‌ از موضوعات‌ فلسفه‌ را تشكيل‌ داده‌ است‌ و امروزه‌ نيز در روانشناسي‌ جديد هم‌ مورد تحليل‌ قرار مي‌گيرد. نظريات‌ دربارة‌ ماهيت‌ اين‌ عشق‌   استاد شهيد مرتضي‌ مطهري‌ در كتاب‌ فطرت بحث‌ مختصري‌ در اين‌ مورد دارد كه‌ بيشتر ملهم‌ از نظرات‌ ملاصدرا در اسفار است‌. مي‌فرمايد: بعضي‌ خودشان‌ را با اين‌ كلمه‌ خلاص‌ كرده‌اند كه‌ اين‌ يك‌ بيماري‌ است‌ يا يك‌ ناخوشي‌ و يك‌ مرض‌ است‌، اين‌ نظريه‌ فعلاً تابع‌ و پيرو ندارد كه‌ عشق‌ را صرفاً يك‌ بيماري‌ بدانيم‌. نه‌ تنها بيماري‌ نيست‌ بلكه‌ مي‌گويند يك‌ موهبت‌ است‌.([19]) در اسفار آمده‌ است‌ كه‌ بعضي‌ آن‌ عشق‌ را قبيح‌ و مذموم‌ انگاشته‌ و فعل‌ بطّالين‌ و معطّلين‌ مي‌دانند. برخي‌ آن را بيماري‌ نفساني‌ دانسته‌ و افرادي‌ از آن‌ بعنوان‌ «جنون‌ الهي‌» ياد مي‌كنند و گروهي‌ اصلاً به‌ ماهيت‌، علل‌، معنا و غايت‌ آن‌ دست‌ نيازيده‌اند. در مقابل‌، بعضي‌ آن را فضليت‌ انساني‌ پنداشته‌ و به‌ ستايش‌ و ذكر خوبيهاي‌ صاحبان‌ آن‌ و شرافت‌ وغايت‌ آن‌ پرداخته‌اند.([20]) مرحوم‌ شهيد مطهري‌ در ادامه‌ آن‌ بحث‌ مي‌گويد: بعضي‌ معتقدند كه‌ عشق‌ يك‌ نوع‌ بيشتر نيست‌ و آن‌ همان‌ عشق‌ جنسي‌ است‌ و تمام‌ عشقهاي‌ موجود بشري‌ ريشه‌ در غريزه‌ جنسي‌ دارد كه‌ فرويد را از قائلان‌ به‌ آن‌ نام‌ مي‌برند اما اين‌ تئوري‌ بهيچ وجه‌ پذيرفته‌ نيست‌ چون‌ عشقهاي‌ جنسي‌ ريشه‌ در خود محوري‌ و منفعت‌طلبي‌ عاشق‌ و تصاحب‌ معشوق‌ براي‌ خود دارد كه‌ البته‌ اطلاق‌ نام‌ عشق‌ نيز بر آن‌ نمي‌توان‌ كرد و بهتر است‌ از آن‌ امور تعبير به‌ «شهوت‌» شود. در عشق‌ اصلاً مسئله‌ وصال‌ و تصاحب‌ مطرح‌ نيست‌ مسئله‌ فناي‌ عاشق‌ در معشوق‌ مطرح‌ است‌ كه‌ با خود محوري‌ سازگار نيست‌. اينجاست‌ كه‌ مسئله‌ مزبور شكل‌ فوق‌ العاده‌ و قابل‌ بحثي‌ پيدا مي‌كند و شايستگي‌ تحليل‌ در فلسفه‌ و روانشناسي‌ مي‌يابد.([21]) صدرالمتألهين‌ پس‌ از ذكر اقوال‌ مختلف‌ در خصوص‌ اين‌ عشق‌، نظر خود را مبني‌ بر حكيمانه‌ بودن‌ آن‌ بيان‌ مي‌دارد. بيان‌ نسبتاً مفصلي‌ در يك‌ فصل‌ تحت‌ عنوان‌ في‌ ذكر عشق‌ الظرفا و الفتيان‌ للاوجه‌ الحسان دارد كه‌ در بخشي‌ از آن‌ چنين‌ آورده‌ است: اگر از نظر دقيق‌ و شايسته‌ بنگريم‌ و امور را با توجه‌ به‌ اسباب‌ كليه‌ و مبادي‌ عاليه‌ و غايات‌ حكيمانه‌ آن‌ ملاحظه‌ كنيم‌ در مي‌يابيم‌ كه‌ اينگونه‌ عشق‌ يعني‌ التذاذ شديد از زيبايي‌ مهرويان‌ و محبت‌ مفرط‌ نسبت‌ به‌ كساني‌ كه‌ داراي‌ شمايل‌ لطيف‌ و تناسب‌ اندام‌ و حسن‌ تركيبند، از جمله‌ افعال‌ الهي‌ است‌ كه‌ حكمت‌ و مصالحي‌ بر آن‌ مترتب‌ است‌. زيرا كه‌ بنحو طبيعي‌ و بدون‌ تكلّف‌ و تصنّع‌ درنفوس‌ اكثر انسانها وجود دارد و مسلماً نيكو و پسنديده‌ است‌ مخصوصاً هنگامي‌ كه‌ مقدمه‌ اهداف‌ بلندي‌ قرار گيرد. نفوس‌ غليظه‌ و قلبهاي‌ سخت‌ و طبيعتهاي‌ خشك‌، خالي‌ از اين‌ نوع‌ عشق‌ است‌ و صرفاً به‌ كشش‌ جنس‌ مرد به‌ زن‌ و بالعكس‌ خلاصه‌ مي‌شود.([22]) در جمله‌اي‌ ديگر در ردّ بعضي‌ اقوال‌ مي‌گويد: أمّا الذين‌ ذهبوا إلي‌ أنّ هذا العشق‌ من‌ فعل‌ البطّالين‌ فارغي‌ الهمم‌، فلانّهم‌ لا"خبرة‌ لهم‌ بالاُمور الخفية‌ و الاسرار اللطيفة‌ و لا يعرفون‌ من‌ الامور إلاّ ما تجلّي‌ للحواس‌ و ظهر للمشاعر الظاهرة‌ و لم‌ يعلموا أنّ الله (تعالي‌) لا يخلق‌ شيئاً في‌ جبلّة‌ النفوس‌ إلاّ لحكمة‌ جليلة‌ و غاية‌ عظيمة‌.([23]) ملاصدرا در جهت‌ تبيين‌ بيشتر مطلب‌ عشق‌ را به‌ حقيقي‌ و مجازي‌ تقسيم‌ مي‌كند كه‌ سابق‌ بر اين‌ ذكر كرديم‌. عشق‌ مجازي‌ به‌ عشق‌ نفساني‌ و عشق‌ حيواني‌ منقسم‌ مي‌شود. مبدأ عشق‌ نفساني‌ همشكلي‌ نفوس‌ عاشق‌ و معشوق‌ در ذات‌ و جوهر خود است‌ و شيفتگي‌ و شگفتي‌ عاشق‌ نسبت‌ به‌ شمايل‌ معشوق‌ مي‌باشد كه‌ صادراز نفس‌ اوست‌. در عشق‌ حيواني‌، مبدأ شهوت‌ جسماني‌ و خواهش‌ لذات‌ حيواني‌ است‌ و بيشترين‌ شيدايي‌ و اعجاب‌ عاشق‌ متوجه‌ ظاهر معشوق‌ و رنگ‌ و شكل‌ اعضای بدن‌ اوست‌. سخن‌ محقق‌ طوسي‌ در شرح‌ نمط‌ نهم‌ اشارات‌ شنيدني‌ است‌: و اعلم‌ إن‌ العشق‌ الإنساني‌ ينقسم‌ إلي‌ حقيقي‌ مرّ ذكره‌ و إلي‌ مجازي‌ و الثاني‌ ينقسم‌ إلي‌ نفساني‌ و إلي‌ حيواني‌. و النفساني‌ يكون‌ مبدؤه‌ مشاكلة‌ نفس‌ العاشق‌ لنفس‌ المعشوق‌ في‌ الجوهر. و يكون‌ أكثر إعجابه‌ بشمائل‌ المعشوق‌ لأنها آثار صادرة‌ عن‌ نفسه‌. و الحيواني‌ هو الذي‌ يكون‌ مبدؤه‌ شهوة‌ حيوانية‌ و طلب‌ لذة‌ بهيمية‌ و يكون‌ أكثر إعجاب‌ العاشق‌ بصورة‌ المعشوق‌ و خلقته‌ و لونه‌ و تخاليط‌ أعضائه‌ لأنها امور بدنيه‌.([24]) عشق‌ نفساني‌ مرز بسيار باريكي‌ با عشق‌ حيواني‌ دارد چون‌ معمولاً هر دو كششي‌ است‌ كه‌ بين‌ دو جنس‌ مخالف‌ بوقوع‌ مي‌پيوندد. منتها از دو جنبه‌ بشري‌ نشأت‌ مي‌گيرد. عشق‌ اول‌ مقتضاي‌ لطافت‌ نفس‌، صفاي‌ روح‌ و رقت‌ قلب‌ است‌ و دومي‌ مقتضاي‌ نفس‌ اماره‌ و ناشي‌ از گرايشات‌ شهواني‌ و جنسي‌ است‌. و شايد يكي‌ از علل‌ اختلاف‌ حكما در خصوص‌ عشق‌ ظرفا به‌ زيبا رويان‌ و مدح‌ و ذم‌ آن‌ ناشي‌ از همان‌ تشابه‌ ظاهري‌ بين‌ عشق‌ نفساني‌ و شهوت‌ حيواني‌ باشد. ابن‌ سينا مي‌گويد نفوس‌ ناطقه‌ انساني‌ نظر به‌ جنبه‌ تجردي‌ و روحاني‌ و لطافت‌ ذاتي‌ خود هميشه‌ به‌ چيزهايي‌ شائق‌ است‌ كه‌ در حسن‌ و بها يكتا و در خوبي‌ منظر بيهمتاست‌. كما اينكه‌ به‌ مسموعات‌ موزون‌ و مذوّقات‌ مطبوع‌ و نظاير آن‌ متمايل‌ است‌. ابن‌ سينا اين‌ عشق‌ را مستند به‌ نفس‌ حيواني‌ مي‌كند ولي‌ معتقد است‌ نفس‌ حيواني‌ بواسطه‌ مجاورت‌ با نفس‌ ناطقه‌ گاهي‌ در حسن‌ انتخاب‌ و طلب‌ چيزهاي‌ پسنديده‌ به‌ او اقتدا مي‌كند. البته‌ قدرت‌ و حق‌ مداخله‌ در امور خاص‌ نفس‌ ناطقه‌ مانند ادراك‌ كليات‌ و تصور معقولات‌ را ندارد.([25]) پي‌نوشت‌ها:   17. ر.ک. اسفار, ج 7, ص 164 _ 174. 18. ر.ک. همان, ص 165 و 167. 19. مطهری, مرتضی, فطرت, ص 91 صدرا. 20. ر.ک. اسفار, ج 7, 91. 21. ر.ک. فطرت, ص 95. 22. اسفار, ج 7, ص 172. 23. همان, ص 175. 24. ابن سينا, الاشارات و التنبيهات, ج 3, دفتر نشر الکتاب, ط 1403, ص 383. 25. ر.ک. رسائل ابن سينا, ص 386.   منبع:www.mullasadra.org ادامه دارد... /ج  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 537]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن