واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: والاترین هنر نزد افلاطون
چاپ نخست كتاب «فلسفه افلاطون» نوشته غلامرضا رحمانی از سوی موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.به گزارش ایبنا، از افلاطون آثار متعددی بر جای مانده است كه همه در قالب دیالوگ عرضه شدهاند. وی در دیالوگها آرای فلسفی خود را به احترام استادش، سقراط از زبان او بیان میكرد. در كتاب حاضر كه در شش فصل تنظیم شده، آرا و نظریات فلسفی افلاطون بررسی شدهاند.چه كسی میتواند به فلسفه و حكمت بپردازد؟ آیا هركسی میتواند به «فلسفه، یعنی اشتیاق به دانش» و دوستداری راستین دانایی روی آورد و به آن بپردازد و به اصطلاح، فلسفه پردازی كند یا فلسفه و پرداختن به آن مخصوص برخی است نه همه؟، از جمله پرسشهای اساسی این كتاب هستند.افلاطون می گوید: برخی از طبایع انسانی نباید به فلسفه و حكمت الهی روی آورند، چرا كه از طرفی استعداد كسب فلسفه را ندارند و از طرف دیگر طبع آن ها به دلیل فرو رفتن در شهوات و تمایلات مادی فاسد است، از اینرو نباید سروكاری با فلسفه داشته باشند، اما كسانی كه صاحب طبیعتی شریف و اصیل بوده و روحی پاك و منزه از گناه و آلودگیهای دنیوی دارند؛ میتوانند به فلسفه و حكمت روی آورند و به تعلیم و تعلم آن بپردازند.برخی از طبایع انسانی نباید به فلسفه و حكمت الهی روی آورند، چرا كه از طرفی استعداد كسب فلسفه را ندارند و از طرف دیگر طبع آن ها به دلیل فرو رفتن در شهوات و تمایلات مادی فاسد استاز دیدگاه افلاطون، افرادی كه به فلسفه روی میآورند دو گروهاند؛ برخی از افرادی كه به فلسفه روی میآورند در كار خود و در عشق به حقیقت لنگ میزنند؛ به این معنا كه اشتیاق به فلسفه درون آنها وجود دارد، اما از تحقیق و پژوهش میگریزند، مانند كسی كه مشتاق ورزش است، اما از تمرین فرار میكند یا كسی كه همه تلاش و كوشش خود را وقف امور معنوی میكند، اما از مباحثه، تحقیق، پژوهش و آموزش میگریزد.بدین ترتیب كسی كه به فلسفه راستین روی میآورد و قصد دارد فلسفهپردازی كند، نخست نباید در تحقیق و پژوهش خود بلنگد؛ به این معنا كه نباید برخی از كار خود را دوست داشته باشد و انجام دهد و از برخی از كارهای خود متنفر باشد و واگذارد. دوم آن كه نباید در عشق خود به حقیقت بلنگد؛ به این معنا كه نه خود دروغ بگوید و نه از شنیدن دروغ دیگران شاد شود.از دیدگاه فلسفه افلاطون، فیلسوف الهی و حكیم ربانی یعنی دوستدار راستین دانایی، چون با عقل و اندیشه خود به این مطلب یقینی رسیده است كه آدمی تنها و به طور منحصر از طریق فلسفه كه «بزرگترین هدیه خدایان برای مخلوقات فانی» و «والاترین هنرهاست» و با یاری آن است كه میتواند به صفای روحانی و تطهیر نفس و تهذیب اخلاق و پرهیز از علایق دنیوی و تمایلات بدنی و هواهای نفسانی نائل شود و هرگز در جهت مخالف فلسفه الهی حركت نكند و گام برندارد، بلكه بر عكس تنها از راهی میرود و در طریقی گام مینهد كه فلسفه راستین یعنی اشتیاق به علم و دانایی پیش پای او نهاده باشد و به مقصدی میرود كه فلسفه روح او را به سوی آن هدف، هدایت و رهبری میكند.فیلسوف الهی و حكیم ربانی یعنی دوستدار راستین دانایی، چون با عقل و اندیشه خود به این مطلب یقینی رسیده است كه آدمی تنها از طریق فلسفه كه «والاترین هنرهاست» میتواند به صفای روحانی و تطهیر نفس نائل شودفلسفه میفهمد كه سبب و علت قید و بندهای روح انسان، چیزی جز لذات مادی و شهوات تن او نیست، به عبارت دیگر، همان شهوات تن انسان است كه قید و بندهای او را ساخته و به بال و پر او بسته است و هر لحظه آنها را با فرو رفتن روح در منجلاب شهوات محكمتر میسازد و او را در مهلكه و پرتگاه انحراف و محرومیت از نیل به عالم الهی قرار میدهد و او بدون یار و یاور میماند و در این جاست كه فلسفه به یاری او میشتابد تا او را از قفس تن و شهوات مادی رها سازد.بنابراین فیلسوف راستین و حكیم الهی، مشتاق مرگ و رهایی از قفس تن مادی و روح پاك و مهذب او عاشق مفارقت از بدن جسمانی و در اندیشه عروج و صعود به سوی موطن اصلی و حقیقی خود است.افلاطون (427 قبل از میلاد) در شهر آتن از خانوادهای سرشناس، متولد شد. وی در 20 سالگی با سقراط آشنا شد و تا زمان مرگ وی نزد او بود. افلاطون در بیرون از شهر آتن محلی به نام آكادمیا یا آكادمی تاسیس كرد كه در آن علومی مانند حساب، هندسه، نجوم، موسیقی، علوم طبیعی و... تدریس میشد. افلاطون حدود چهل سال سرپرست آكادمی بود. آكادمی حدود 900 سال باز بود، اما سرانجام به فرمان «یوستی نیانوس» امپراتور روم تعطیل شد. افلاطون پس از سالها تحصیل، تدریس و تالیف، سرانجام در هشتاد و یك سالگی در گذشت و پیكرش را در آكادمی به خاك سپردند.كتاب حاضر در هفت بخش و 43 فصل، فلسفه افلاطون را تشریح میكند. فلسفه و سفسطه، دانش دیالكتیك، معرفتشناسی، ایده نیك محض، عالم معقول، عالم محسوس و نفس و بدن، عناوین بخشهای هفتگانه این اثرند.چاپ نخست كتاب «فلسفه افلاطون» در شمارگان 1200 نسخه، 640 صفحه و بهای 140000 ریال راهی بازار نشر شده است.تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 499]