تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854998044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمونه‏اي از انشاي وقف ‏نامه از قرن دوازدهم هجري


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نمونه‏اي از انشاي وقف ‏نامه از قرن دوازدهم هجري
نمونه‏اي از انشاي وقف ‏نامه از قرن دوازدهم هجري نويسنده: محمد رضا انصاري قمي نمونه‏اي از انشاي وقف ‏نامه از قرن دوازدهم هجري مقدمه در کتابخانه آستان قدس رضوي مجموعه‏اي به شماره 16830 با مشخصات زير وجود دارد: قطع: پالتويي (5 /7 در 9سانتي‏متر)؛تعداد سطور: گوناگون؛سال تحرير: 1109 قمري.اين مجموعه داراي چهار رساله است که ظاهرا همه از يک مؤلف است. اين چهار عبارت است از: 1ـ خطبه نکاح؛ 2ـ سواد يک وقفنامه؛ 3ـ في تفسير سورة التوحيد؛ 4ـ رساله لئالي‏الليالي.در ابتداي سواد وقفنامه که در برگهاي 31 تا 33 نوشته شده نام مؤلف چنين آمده است: «من منشات حضرت اجل علامه ميرزا صدرالدين محمد يزدي.»متأسفانه نام وي در هيچ‏يک از کتب تراجم و رجال و اعلام نيامده است و اطلاعات ما درباره او همين است که اين چهار رساله از اوست و با توجه به تاريخ کتابت نسخه، مي‏توان گفت که وي تا سال 1109 زنده بوده است. القاب «علامه» و «ميرزا» نيز اگر تعارف نباشد، نشان‏دهنده موقعيت والاي علمي و اجتماعي اوست.متن وقفنامه نيز نمايانگر ذوق و هنر و قدرت ادبـي و تسلط نويسنده بر ظرايف ادبيات عرب و ملاحتهاي ادب فارسي است و همين نکته علـت اصلي نوشته شدن ايـن متن در اين مجموعه است تا شايد به عنوان سرمشقي براي ديگر وقفنامه‏ها مورد استفاده قرار گيرد و مي‏توان گفت به همين دليل است که کاتب نسخه تمامي مفاد وقفنامـه را نيـاورده و از ذکر جزئيات عين موقوفه و محـل آن خودداري کـرده است. تنها مي‏دانيـم واقـف صاحب منصبي خيرخـواه است که قناتي را بـر حضرت سيدالشهدا ـ سلام اللّه‏ عليه ـ وقف کـرده است.من منشات حضرت اجل علامه ميرزا صدرالدين محمد يزديبسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيمحمدا لمعبودٍ وقفَ علي سرائر عباده، فلم يَسلب عنهم نعمة الوجود. و حذّر مَن تَخطّي عَن طريق سداده يوم ميعاده، فلم يغادر حجة بالصدُود. بشَّر الصالحين الخاشعين له في السجود بأنّ لهم ماءً مسکوبا في ظلٍ ممدودٍ. و أنذرَ المُتکبرّين مثويهم و سَيصلونَ سَعيرا و بئس الرفد المرفود. خلّد علينا مُلک فضله فشفَّع طيبات رزقه بما أعدَّ لنا مِن الموعود في دار الخلود. و أدام لنا قُرة أعين العرفان فَعرّفنا آياته بما نَصَب لنا مِن عُقود البرهان، حتي کَفانا الغيوب عَن الشُهود. عَلي فاستَعلي، ودَني فتعالي. يُطاع فَيقبل، و يُعصي فيتفضّل. سُبحانه سُبحانه، ما أعظم شأنه و أعلي إمتنانه. بدأ خَلق الأنسان مِن طين، و أجري في طينه عينَ اليقين، و وعدنا بما وفّقنا غِبّما وقفنا عليه رياض المتقين، بأکوابٍ و أباريق و کأسٍ مِن مَعين.الحمدللّه‏ الذي إختارنا بين الاُمم بعدَ ما خَلَقنا في أحسن تقويم، و تَمَّم علينا النِعَم فوق التکريم، فَجَعلنا مِن اُمة مَن بعثهُ رحمةً للعالمين، و خَتَم به النبيّين. و قد کانَ نبيا و آدمُ عليه‏السلام بين الماء والطين. فَکَشف الأستار عَن وجوه الأبصار، و کلّف النفوسَ محاسن الآثار، و عرّف القلوبَ عقائد الأخبار. فبلّغ و أعذر، و صَدَع بما يؤمر علي الدين القويم، تجارةً تُنجينا مِن عذابٍ أليم. شَفيعُ الاُمم، والنُور الأقدم، و أکمل القادسين و مقصود العالم، محمّد الأحمد. و من شيعته عليُّ بن أبي‏طالبٍ أميرالمؤمنين، الأنزع البطين. الأيمان المُزيَّن و زينة الأيمان، والبرهان القاطعُ و قاطعُ البرهان. أشرقَ بنوره الهُدي في القلوب. و رُدَّتِ الشمسُ بعد الغروب. صنوالرسول، و زوج البتول سيّدة نساء العالمين، و آلهما البررة المعصومين، أبواب المعارف واليقين، و أنوار السماء في الأرضين، عيون يشرب بها أرباب العلوم، و شجراتُ يُسقونَ من رحيقٍ مختوم. جَرَت نعمتهم علينا في الأعصار والأمصار، و قَطَرت منهم الأحبار والأخبار في الأصقاع والأقطار. ولاؤهم مُغنٍ عَن الولائج والأصحاب. و هم في الحجاب، کما قَضي الشمسُ وراء السحاب، صلواتُ اللّه‏ عليهم أجمعين، أبدَ الآبدين.و أمّا بعدُ: فانّ الدّنيا قد تنکّرت و ذهبت أيّامها، و تقطّعت أسبابِها و زمامها. والآخرةُ أذِنَت علي الأقبال بطليعة نَهب الأموال. فطوُبي لعبدٍ أفاقَ للّه‏ و فاقَ حُبَّه، فاتّبعٍ تقواهُ، و تتّبع عقله دونَ قواه، وواسي أخا الغيب و ساواهُ، و عزلَ له نصيبا مماهواه، و نادي شُحَّ نفسه في سلوک سبيلٍ‏فنوي نواهُ، و لم يَخلِد الي الأرضِ مُتّبعا هواهُ. و بُشري لمن دالّه التفکيرُ علي طريق النجاة، فأعرضَ عن زَهرة الحياة الدّنيا و لم يتعرض بِشُبهَةٍ، و إنصرفَ مع الذين يُريدون وَجَهُه، فوقف موقفا عاليا بعدما صار من البلايا ناجيا، فأوقعَ نظر خلده اليه، و ألقي مابيده لما بين يديه. فَهمَّ بِصَدَقةٍ يُجريها في حياته، و سَنَّ سُنّةً يُعمل بها بعد وفاته. فربحت تجارته في بيع دُنياه بآخرته، و شَري نفسه إبتغاء مرضاته، فبدّل اللّه‏ُ حقيره مِن عَظيمهِ، و قليله مِن کثيره، و أفرش له مَهدا إذا نَزَل عن سريره. خامه‏اي که از قلم تصويرش نقش معني توان کشيد، و نامه‏اي که از ناطقه ضميرش طنطنه «لِمَن المُلک» توان شنيد، ثبت رقم والاي توحيد غفّارِ قهّاري است که نفوس کاينات را بي‏وساطت آباء و اُمّهات از مشيمه صُنع به يد قدرت برآورده. و سيم نقوش زيباي حمد صانع کريمي که کافّه موجودات را به محض أبداع و اختراع، بلاتوسط آلت و مدّت، و بدون سابقه هيولي و صورت نعمت هستي بخشيده. مالِکُ‏المُلکي که کف آب را ماده سماوات ساخته، تا هويدا گردد که پستي را بلندي مي‏توان داد، و غَنيّ بالذّاتي که أغنياء را به حرص مُبتلي کرده، تا روشن شود که بي‏نيازي در سبکباري مي‏توان بود، قلب صنوبري را مخزن أسرار ملکوت ساخت، و طاير بال را به بال شوق لاهوت نواخت.ناطقه به کدام بيان به‏صدد حَمد درآيد، و دل به چه معرفت و شناخت در سُرادق ذکر سرايد، و ثنايي که دعوات را إجابت بخشد، و دعايي که بلاشبهه به أستجابت رسد، کرام‏الکاتبين را شوق شنيدن و نوشتن، و ملائکه رافعين أعمال را ذوق بالا بردن و زود رسانيدن کلمه‏اي که در عرش قرين حقايق است، و کلامي که حقّ به مضمونش ناطق.صلوات نامحدود و درود غيرمعدود، بر رسول مطهّر، و صاحب کوثر، سرور کائنات، و شهنشاه موجودات، سپهسالاري که آيه «وَجئنابِکَ عَلي هؤلاءِ شَهيدا» عَلَمي است از أعلام رُتبت و عظمتش، و کريمه «لِيَغفِرلَکَ اللّه‏ُ ما تَقَدَّم مِن ذَنبِکَ وَ ما تَأخَّر» آيتي است از آيات شفاعت و مرحمتش. و بر أفصح و أصبح و أسخي و أشجع و أسبق و أقرب، و أنجب و أعلم و أکرم و أزهد، و أعبد و أکمل و أفضل المنصوص بنصّ الغدير بعد «إنَّما وَليّکُم اللّه‏ُ وَ رَسولُه»، المجاهد ليلة الهرير، غِبّ «يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللّه‏». و آل‏أخيار به سوره «هَل أَتي»، و أهل‏بيت أطهار به آيه «إنّما»، که شُفعاء مؤمنين، و وسائل دنيا و دين‏اند. اللّهم صلّ علي محمدٍ و آله، کما صلّيتَ عَلي ابراهيم و آل‏إبراهيم.و بعد: بر سينه‏شکافان شوق معرفت و بادپيمايان راه حقيقت، باريافتگان عرش معني و دريافتگان نشئه تجلاّ، پوشيده و پنهان نيست که متاع دنيا را در دنيا حَظّي نيست، که جبر مشاق تحصيلش تواندنمود و مال و منال را آن مقدار فايده نيست که مساوي تعبِ محافظت و نگهبانيش تواند بود، کدام دل گلي از تمني چيد که خاري در دستش نخليد، و کدام سينه جرعه کشيد که ته جُرعه نچشيد. «مَعَ کُلّ أکلةٍ غُصَص، و في کلّ جرعةٍ شَرق» (1) بر تقديري که از أفغان حادثات درامان ماند، و از مار و موش حُسادّ و أبناء زمان سالم باشد، آن‏قدر ناسپاس حقيقت‏نشناس است که ساعتي همراهي صاحب خويش در سفر ضروري، و رجوع به مأواي أصلي که نسبت به هر نفس قريب و نصيب است نمي‏کند مگر آنکه وسيله خير و فيض غير شود، و بـه صورت زيبـاي ثواب جزيـل، و لباس ديبـاي أجر جزيـل قائلاً «إنّ ذلـک کـذلک»، جلوه‏گر رفيقِ موافق، و أنيس مُصادق، و جزء لا ينفکّ گردد. «الدّنيا مزرعةُ الأخرة». ولهذا صاحب وقوفان کارخانه کونين، و باريک‏بينان به هم بافتن تاروپود نشأتين وقت عزيز را ضايع نکرده، صرف بندگي و سرمايه خويش را وقف رضا و طاعت مولاي حقيقي نموده، مزخرف پرنقش‏ونگار را از برانداخته، و بر أمتعه جهان دستي افشانده، ديگري را بهره‏مند گردانيده‏اند. في الصحيح عن الأمام أبي‏عبداللّه‏ عليه‏السلام: «لَيس يُتَّبع الرجل بَعد موته منَ الأجر إلاّ ثلاثُ خصالٍ، صدقة اجراها في حيوته فهي تجري بعد موته، و سُنّة هديً سَنَّها فهي تُعمل بها بعد موته، و ولد صالح يدعوله.»بناءً علي هذا وقف مؤبّد و حبس مُخلّد گردانيد قربةً الي اللّه‏ و طلبا لمرضاته، نوابّ مستطاب أختر بُرج سيادت و نجابت، گوهر درج هدايت و نقابت، سلاله دودمان دولت و إقبال، نقاوه خاندان عزّت و إجلال، مهر سپهر عظمت و کامکاري، گُل هميشه بهار رعيت‏پروري و شهرياري، مجمع مجدين صلاحيت و فرزانگي، جامع مرتبتين درويشي و بزرگي. نظاما لسلسلة السّيادة والنجابة والنقابة والدولة والعظمة والأجلال، ميرزائي أکابر، ملاذي، خلف الصدق نوّاب مُعلّي القاب، فرشته‏سيرت، خُجسته سريرت، السيّد السّند، الحسيب الأکمل، الواصل الي رحمة اللّه‏ الأجلّ، غفر اللّه‏ له بلطفه الخفيّ والجليّ، در سبيل إمام هُمام، و سرور أنام، زبده أعلي عليين، و سُلاله طه و يس، ثمره شجره رسالت، و غُصن دوحه ولايت، پرورده يد صُنع در حجر بتول، مکيده شير عصمت از انگشت رسول، خون شهادتش گلگونه رخسار شفاعت، و قطره أشک تعزيتش بضاعت أبر رحمت، سعادت دارين خانه‏زاد عرفانش و نعمت کونين وقف إخلاص‏پيشگان خاندانش. از آن‏وجه که خاک مرقدش مسجد جبهه است، سيماي توسطش در قبول عبادت لايح. و به آن علت که در تربتش شفاء اُمّت است، توقف صحت دين بر ولايتش واضح. پيشوايي که در آينه «إنّي سقيم» مثال بي‏مثال إمامتش هويدا، و بزرگواري که از سرادق «وَفَديناه بِذبحٍ عَظيم» مزيد رتبه‏اش بر أنبياء پيداست.غوّاص انديشه کدام گوهر مديح به دست آورد که لائق گوشواره عرش جلالش تواند بود، و ناطقه هنر به کدام بيان بلاغت أثر گويا گردد، که در ميان عالم ثناء کونين تواند نمود؟ الذي قال الرسول صلّي اللّه‏ عليه و آله: «إبني هـذا امام، أبنُ امام، أخو امام، أبو امام، أبو أئمـةٍ تـسعةٍ تاسعهـم قائمهـم.»تمامي مجاري و منابع قنوه جاريه در قريه فلان مع مشتقات و ضمائم و حرائم و سائر مايتّبعها وما يتعلق بها....پی نوشت:1-خستگي.منبع:ميراث جاويدان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن