تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805063194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حلقه‏هاي مفقود حجاب1


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حلقه‏هاي مفقود حجاب1
حلقه‏هاي مفقود حجاب1 نويسنده:هاجرالسادات قاسمي خبرگزاري فارس، نتايج يک آمارگيري را که در تابستان 1380 انجام شده است، چنين گزارش مي‏دهد: «مطالعه ميداني انجام شده در سطح شهر تهران در تابستان 1380 نشان مي‏دهد حدود 54 درصد از زنان تهراني داراي پوشش کمتر يا غير اسلامي و غيرقانوني در معابر عمومي هستند.»آمار ذکر شده مربوط به سه سال قبل در شهر تهران است. مسلماً شهرستاني‏ها بيشتر به حجاب مقيد، هستند، اما طبق تحقيقات جامعه‏شناسي، هر آنچه در بافت اجتماعي شهر تهران رخ مي‏دهد با يک فاصله زماني، به ساير نقاط کشور تسرّي مي‏يابد. اين فاصله زماني نيز سال به سال با گسترش وسايل ارتباطي، کمتر مي‏شود. افزايش آمار بدحجابي حتي در شهرستان‏هاي کوچک کشور، اين نظريه را تأييد مي‏کند. آن هم در کشوري که 25 سال از حکومت يک دولت اسلامي در آن مي‏گذرد و مردمش سابقه آن مقاومت تحسين برانگيز را در مقابل کشف حجاب در کارنامه خود دارند؛ کشوري که رعايت حجاب در آن، حکمي قانوني بوده و عفيفه‏گي صرف نظر از سودمندي روش‏ها به انحاي مختلف، در آن تشويق مي‏شده است و افراد متخلّف به شدت توبيخ مي‏شده‏اند.هرچند بدحجابيِ بسياري از زنان و دختران نه به منزله ضديت آنها با دين که تنها نوعي سهل انگاري است و بسياري از ما مسلمانان در مواجهه با اوامر و نواهي ديني داريم، اما عواملي باعث شده است که اخيراً اين سهل انگاري‏ها به صورت نامبارکي افزايش و تسرّي پيدا کند و بخشي از بدحجابي‏ها که در واقع نوعي بي‏حجابي است، به برخوردهاي مقابله جويانه با حکومت اسلامي و دين تبديل شود.نيکلاس کريسف، خبرنگار مجله نيويورک تايمز در مقاله‏اي با عنوان «اين ايراني‏هاي... (حذف عبارت)» که حاصل سفر او به شيراز است، مي‏نويسد: «زنان و دختراني که اگر بدون پوشش مناسب اسلامي از خانه خارج شوند به زندان خواهند افتاد، اين روزها از لباس‏هايي استفاده مي‏کنند که نه تنها جذابيت‏هاي آنها را خفه نمي‏کند، که آنها را برجسته‏تر هم مي‏کند.»او با مشاهده زنان و دختراني که «مانتوهاي چاک‏دار و تنگ» مي‏پوشند و روسري‏هاي آنها «بيشتر شبيه هد بند است تا پوششي براي پنهان کردن موهاي رنگ شده‏شان» تأکيد مي‏کند که از اين جوانان، متولدين اوايل دهه شصت بعد از انقلاب هستند که امروز مي‏خواهند بسياري از قوانين و آداب را تغيير دهند.کريسف، با لحني طعنه‏آميز خطاب به رهبران ديني ما مي‏گويد که بايد مواظف باشند، زيرا در پوشش زنان ايراني نه تنها هيچ اثري از اسلامي بودن نيست که به نوعي وهن عقايد مذهبي نيز محسوب مي‏شود، و اين همان دردي است که امروز دل بسياري از مردم را مي‏سوزاند.پديده بدحجابي هرچند ريشه در کشف حجاب دوران پهلوي داشت، اما از سال‏هاي پاياني جنگ و تضعيف فضاي بسيار معنوي سال‏هاي اوليه انقلاب، به دليل اجباري بودن حجاب اسلامي آغاز شد و با سياست‏هاي دوران سازندگي قوّت گرفت و پس از روي کار آمدن اصلاح طلبان و طرح آزادي‏هاي مدني، ابعاد تازه‏اي به خود گرفت، به طوري‏که امروز دولتمردان، متوليان فرهنگ و بسياري از مردم را به چالش کشانيده و البته واکنش‏هاي متفاوتي را نيز به دنبال داشته است.هشدار در مورد بدحجابي‏بسياري از مردم که حتي در ظاهر تقيّد چنداني به حجاب ندارند، نگران تأثير حضور زنان و دختران بدحجاب بر فرزندان، همسران و روابط خانوادگي خود هستند. بسياري ديگر نيز از ارزش‏هايي سخن مي‏گويند که در اين سرزمين ريشه دار بوده و خون جوانان کشور براي پاسداري از آنها ريخته شده است؛ اما اعتراضات مردمي به جز چند مورد امضاي طومار در برخي مساجد تهران در اعتراض به اين شرايط و برگزاري تظاهراتي محدود، در حدّ درد دل‏هاي دوستانه باقي مي‏ماند؛ لکن برخي شخصيت‏هاي مذهبي و بخشي از مسئولين کشور، به‏طور رسمي اعتراضات خود را مطرح مي‏کنند.آيه اللَّه مکارم شيرازي ضمن انتقاد از ترويج صوفي‏گري و بدحجابي در قم تصريح مي‏کنند: «مسئولان قم در خواب هستند، وقتي مردم راه بيفتند، آنها بيدار مي‏شوند». ايشان ضمن دعوت همگان به امر به معروف و نهي از منکر، تأکيد مي‏کنند: «حوزه‏ها و مسئولان در اين زمينه مسئولند و بايد خودباختگي را کنار بگذارند و به فکر چاره باشند.»نيره اخوان، نماينده اصفهان در مجلس پيشنهاد مي‏کند که دولت بايد اقدامي کلان براي «حفظ حجاب» انجام دهد و از اختلاط در فضاهاي آموزشي از جمله دانشگاه‏ها جلوگيري کند.حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز مي‏گويد: «در اينکه وضع حجاب کشور بايد بهبود يابد، شکي نيست... اما ما با سخت‏گيري‏هايي که مغاير قانون باشد، مخالفيم.»برخي نشريات نيز با جديت به اين موضوع مي‏پردازند. روزنامه جمهوري اسلامي با گزارش‏هاي متعدد از جمله نمايش لباس زير در ويترين مغازه‏ها، اعتراض شديد به ابتذال و بدحجابي خانم‏هاي شرکت کننده در جشن ملي جوانان، و گزارش ديگر در زمينه برخورد با مظاهر بدحجابي در ماه‏هاي اخير، نگراني خود را از اين شرايط ابزار مي‏دارد.مجله «يا لثارات» گاه بدحجابان را به اقدامات عملي تهديد مي‏کند و ابراز مي‏دارد که صبر مردم حزب الله حدّي دارد. عضو شوراي مرکزي حزب الله در يکي از جلسات اين شورا با بيان ريشه‏هاي بدحجابي و به طور کلي تخدير فکري و اعتقادي جامعه، تصريح مي‏کند که اگر مسئولان در مبارزه با مفاسد کوتاهي کردند يا توانايي مقابله نداشتند، مردم بايد خودشان اقدام کنند.نيروي انتظامي نيز در اين زمينه وارد عمل مي‏شود. سردار قاليباف در پاسخ به خبرگزاري جمهوري اسلامي مبني بر اينکه ناجا در زمينه حجاب زنان چه برنامه‏اي دارد، تصريح مي‏کند: «بر اساس قانون، نيروي انتظامي با افرادي که به صورت زشت و ناپسند و به شکل مانکن در جامعه حضور مي‏يابند، برخورد مي‏کند». البته او معتقد است که ماهيت اين نوع برخورد با ديگر برخوردهاي نيروي انتظامي متفاوت است، چرا که «اين موضوع در واقع يک نوع انحراف اجتماعي است و به صرف برخورد پليسي حل نخواهد شد» و براي حل ريشه‏اي آن بايد مديران و کارشناسان کشور چاره جويي کنند.در تکميل موضع نيروي انتظامي، سرهنگ عبداللهي، رئيس اداره مبارزه با مفاسد اجتماعي نيروي انتظامي تهران بزرگ به خبرگزاري جمهوري اسلامي مي‏گويد: «مأموران نيروي انتظامي به افرادي که با پوشش نامناسب در جامعه حاضر مي‏شوند، تذکر مي‏دهند و فقط در صورت عدم پذيرش تذکر پليس و مقابله با مأموران، نيروي انتظامي اقدام لازم براي تحويل آنان به مراجع قضايي را عملي خواهد کرد». او مي‏افزايد: «اخيراً شايعاتي در خصوص اعمال خشونت در اجراي طرح برخورد با بدحجابي مطرح شده که همگي کذب محض است.»اما اخبار نشان مي‏دهد که پس از يک سکوت چندين ساله در برخورد با مفاسد اجتماعي، نيروي انتظامي دوباره حرکت‏هايي را هرچند با نرمي بيشتر و قانونمندتر از گذشته، آغاز کرده است؛ از آن جمله 132 زن بدحجاب در استان سمنان و 61 تن در استان زنجان دستگير مي‏شوند که برخي با تعهد کتبي، مرخص شده و برخي ديگر با تشکيل پرونده به مراجع قضايي تحويل مي‏شوند. در شهرستان اروميه به 3400 نفر از زنان براي رعايت حجاب تذکر داده مي‏شود و در شهر قم و مشهد نيز طرح‏هايي براي پاک‏سازي شهر از آلودگي‏ها اجرا مي‏شود.محمد علي ابطحي، مشاور رئيس جمهور با انتقاد از اين عملکرد، در سايت شخصي خود مي‏نويسد: «نيروي انتظامي در مورد مبارزه با بدحجابي در سر خيلي از مراکز رفت و آمد ميني‏بوس‏هاي قشنگي که خودش شکل يک زندان کوچک را دارد، متوقف کرده‏اند که ديدن آن، دل بد حجاب و با حجاب را مي‏لرزاند.»بي‏حجابي، حق زنان در جامعه مدني‏در مقابل اين ديدگاه که قائل به منع بدحجابي حتي از طريق اعمال قانون هستند، طيف قدرتمند ديگري است که از آن حمايت مي‏کند. اين طيف که آزادي پوشش را از حقوق اوليه زنان و از بديهيات جامعه مدني مي‏داند، در رويکرد به بحث حجاب، عمدتاً بر چهار محور تأکيد دارد:1. تشکيک در اصل وجوب حجاب به عنوان يک حکم اسلامي براي زنان، با توسل به تفاسير جديد از آيات و روايات؛2. نفي لزوم دخالت حکومت در نحوه پوشش مردم؛3. آزادي پوشش از حقوق اوليه بشر؛4. مبارزه سياسي با نظام حاکم از طريق تأکيد بر آزادي پوشش.شادي صدر که عقيده دارد به دليل ماهيت کاملاً مذهبي زنان ايران، سخن گفتن از مبارزه با مذهب و جمهوري اسلامي به عنوان عامل نجات زنان، بي‏نتيجه است و تنها باعث دور شدن آنها از زناني مي‏شود که مي‏خواهند براي آنها کار کنند، حجاب را از منظر فقهي و علمي به صورت هم‏زمان مورد توجه قرار مي‏دهد. او در مقاله‏اي با عنوان «آيا حکومت مسئول بي‏حجابي است؟» در مجله زنان، ضمن انتقاد به برخوردهاي نيروي انتظامي با زنان و دختران، اشاره مي‏کند که بر طبق آيات قرآن و روايات وارده در اين موضوع، استثنائات فراواني در باب حجاب زنان مطرح است که همگاني بودن حجاب را آن هم با شرايط امروز جهان، کاملاً زير سؤال مي‏برد. او در ادامه شواهدي نيز از غير حکومتي بودن حجاب مي‏آورد و مي‏گويد: «نگارنده در جريان تحقيقات خود به هيچ موردي در تاريخ شيعه برنخورد که زني به دليل رعايت نکردن حجاب، مجازات شده باشد (اگر چنين شواهدي وجود داشته باشد، از اطلاع يافتن از آن با کمال ميل استقبال مي‏شود).»او در مطلب ديگري، بي‏حجابي زنان را در مقابل ساير معضلات اجتماعي بسيار کم اهميت‏تر مي‏داند و مي‏نويسد: «اين سؤال همچنان برجا خواهد ماند که: چه کسي و چگونه اولويت‏هاي حکومت اسلامي را تعيين مي‏کند؟ مشاور امور بانوان نيروي انتظامي اخيراً گفته است: اين نيرو در حال تهيه لايحه‏اي براي مبارزه با بدحجابي است. آيا اين نيرو و دفتر امور بانوان نيروي انتظامي در حال تهيه قوانيني براي مبارزه با زن کشي، خود سوزي و خودکشي زنان، خشونت خانگي و اجتماعي عليه زنان و... هم هست؟»راحيل ابوعلي، در مطلبي با عنوان «جنبش بي‏حجابي» در سايت زنان ايران، حجاب را نمادي از خشونت عليه زنان مي‏داند که مردان سياست يا شعار روسري يا توسري در ايران پياده کرده‏اند. او مي‏نويسد: «اگر به تاريخ 25 ساله اجبار حجاب در ايران بنگريم مي‏بينيم که زنان ايراني، دانسته يا ندانسته پايه‏گذار جنبشي به نام جنبش بي‏حجابي شده‏اند که با گذر از مراحل مختلف توانسته است فضايي را با آن وضعيت پوشش به فضايي اين چنين تبديل کند. جنبشي که اگرچه حرکت آن، گاه به دليل افزايش فشارها و بازداشت‏ها و مجازات‏هاي سخت، کند، و گاه با کاهش محدوديت‏هاي اجتماعي که با آغاز رياست جمهوري محمد خاتمي شاهد آن بوده‏ايم، سريع گشته، ولي همواره در جامعه ردپايي از خود به جا گذاشته است و اکنون اگر با اتمام دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي و شروع به کار مجلس هفتم همه آزادي‏هاي جامعه مدني (!!!) از شهروندهاي ايراني گرفته شود و جامعه سيري برگشتي را طي کند، اين جنبش باز هم به حرکت خود ادامه خواهد داد. چنانچه مي‏بينيم که دختران و زنان ايراني علي رغم اينکه به طور مرتب مورد هجوم و تاخت و تاز نيروهاي تندرو قرار مي‏گيرند و ملزم به پرداخت جريمه و تحمل شلاق مي‏شوند، مجدداً با پوشش‏هاي قبلي در اجتماع ظاهر شده و ديگر حاضر به تقليل خواسته‏ها و گذشتن از ابتدايي‏ترين حقوق خود نيستند و تنها تأثير اين خشونت‏ها را مي‏توان از بين بردن قبح بازداشت و شلاق در ميان دختران ارزيابي کرد. تأثيري که جامعه را مجبور به پرداخت بهايي بس سنگين خواهد کرد.»اين گونه ترسيم از فضاي اختناق و سرکوبگري که با چاشني اغراق همراه است، در مطالب ديگري نيز دنبال مي‏شود. به نقل از سايت تريبون فمينيستي ايران، کميسيونِ زنانِ يکي از سازمان‏هاي مخالف جمهوري اسلامي با نوشتن نامه سرگشاده‏اي به خانم لوييز آربور، رييس کميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد، نگراني خود را در مورد برخوردهاي اخير حکومت ايران در مورد حجاب زنان ابراز مي‏کند. در بخشي از اين نامه آمده است: «نيروهاي انتظامي رسمي جمهوري اسلامي ايران و گروه‏هاي فشار غير رسميِ آن اخيراً به بهانه بدحجابي و برهنگي، خشونت گسترده‏اي را عليه زنان و دختران آغاز کرده‏اند. گزارش‏هايي که از ايران مي‏رسد حاکي از حمله افراد ناشناس با چاقو به دختران و تهديد به پاشيدن اسيد در صورت رعايت نکردن حجاب کامل مي‏باشد. در شهرهاي مختلف ايران به صورت کاملاً از پيش برنامه‏ريزي شده حکم شلاق در مورد زنان و دختراني که شلوارهاي کوتاه (پايين‏تر از زانو) پوشيده‏اند، در محل برهنگي اجرا مي‏شود.»مطالبه آزادي پوشش به عنوان يکي از حقوق زنان، از ديگر مباحثي است که از سوي اين طيف‏ها دنبال مي‏شود. ايمان مظفري در مطلبي با عنوان «همه آماده مي‏خواهيم به مبارزه با مفاسد اجتماعي برويم» که در سايت زنان ايران به چاپ مي‏رسد، از مطالبه‏اي سخن مي‏گويد که پس از سال‏ها فشار و محدوديت، امروز زنان به کسب آن اميدوار هستند: «همه اينها يک تحول و دگرگوني جبري در جامعه‏اي است که به دنبال آزادي است. دختران امروز ما براي اثبات اينکه آزاد هستند، يک نوع دگرگوني را در فضايي که تحت تسلط خودشان باشد به وجود مي‏آورند و آن، هيچ حوزه‏اي نيست جز حوزه خصوصي خودشان يعني انتخاب نوع پوشش.»اين گونه موضع‏گيري‏ها به صورتي تعديل يافته‏تر در برخي نشريات کشور نيز که چنين تفکري بر آنها حاکم است، دنبال مي‏شود. در اين نشريات، هيچ گونه مقابله با بدحجابي، از برخورد با توليد کنندگان مانتوهاي کوتاه و تنگ تا اعتراضات لفظي برخي مسئولان به بدحجابي فزاينده و لزوم فرهنگ سازي، تحمل نمي‏شود و با عباراتي نظير «برخوردهاي خشونت‏آميز، عدم درک نسل جوان، افسردگي جوانان و نياز به شادي، تفکر طالباني و...» به شدت مورد انتقاد قرار مي‏گيرد.
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 424]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن