تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815593651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با جباري، نكونام و منتظري جمله بسازيد!


واضح آرشیو وب فارسی:ايپنا: با جباري، نكونام و منتظري جمله بسازيد!
استقلال باخت! خب باخت كه باخت! باختن در هفته دوم نمي تواند كابوس تلقي شود. براي پرسپوليس نبوده، براي استقلال هم نيست.


گيرم كه سپاهان هر دو بازي برگزار شده را برده، دليل نمي شود. همين سپاهان، فصل قبل در 5 هفته اول كلي امتياز از دست داد، درگير حواشي بسياري بود اما خب در نهايت درايت مديريتي و فني حاكم توانست اين تيم را قهرمان كند.

استقلال در زمين مسابقه حرفي براي گفتن مقابل سايپا نداشت. نه اين كه پتانسيلش را نداشته، داشته اما از اين پتانسيل به درستي استفاده نشد.

در مورد باخت استقلال به سايپا همه چيز به قلعه نويي باز مي گردد. او از دو وجه موجب باخت استقلال شد كه در هر دو مورد هم مي توان از او دفاع كرد، دفاعي محكمه پسند! محكمه فوتبال.

تصميمات قلعه نويي براي بازي با سايپا در دو حوزه انضباطي و فني نمود داشت. در حيطه فني عمده خطاي سرمربي استقلال مربوط مي شود به نوع ارنج تيم. چينش اشتباه او توان سايپا را دو برابر كرد. در اين حوزه شاهد چند اشتباه استراتژيك بوديم؛

اول ـ استفاده از نكونام ناآماده؛ كاپيتان تيم ملي 5 دقيقه اول دويد، 40 دقيقه بعد را راه رفت و در 45 دقيقه دوم كاملا ايستاده بود، گهگاهي قدم مي زد و هوايي عوض مي كرد! ايرادي به او وارد نيست. قلعه نويي نبايد به او بازي مي داد اما چرا داد؟ دليل داشت البته براي خودش، دليل انضباطي!

دوم ـ انتخاب هاي اشتباه؛ بيك زاده در همان بازي اول هم نشان داد دست كم فعلا در سطح ليگ برتر بازي نمي كند. منوچهري اعلام كرد فيكس بودن برايش زود است و بايد كم كم جلو بيايد. ميداودي دچار سردرگمي تاكتيكي است. انگار نمي داند چه بايد بكند. خب بايد گل بزند، اين را همه مي دانيم اما ميلاد نمي داند طي كدام فرايند تاكتيكي بايد به دروازه حريف برسد. 2-4-4 به نوعي او را سورپرايز كرده بود!

بدون شك استفاده از زوج اكبرپور و برهاني در خط حمله مي توانست مفيدتر باشد و در دفاع چپ هم بهتر بود صادقي جايگزين بيك زاده مي شد.

در حوزه تصميمات انضباطي قلعه نويي، براي اين بازي بايد روي برخي اخبار تاييد نشده مانور كرد. اصل خبر به دليل همان تاييد نشده بودن مورد اشاره قرار نمي گيرد اما همين كه مبنا را قرار دهيم بر انضباطي بودن بازي نكردن منتظري و تا حدودي جباري، كاركرد لازم را خواهد داشت.

اشتباه نكنيم! اين اقدام قلعه نويي قابل دفاع است. اين كه عنوان شد قلعه نويي به نوعي مجبور بوده از نكونام استفاده كند به اين دليل است كه او منتظري را به دلايل انضباطي از فهرست 18 نفره تيمش خارج كرد. شايد هم منتظري حق داشته باشد اما خب تفاوت او با سرمربي تيم در اينست كه منتظري به خودش و آينده اش در تيم ملي فكر مي كند اما قلعه نويي به استقلال و موفقيتش.

قلعه نويي در مورد منتظري و جباري كار درستي كرد اما خب اين كار درست تاوان هم داشت هر چند در آينده موجب تقويت انسجام تيمي استقلال مي شود، شك نكنيد! شايد در ظاهر سپاهان با كنار گذاشتن جانواريو ضرر كرده باشد اما آن ها چيز مهمتري كسب كردند و آن «ا نسجام تيمي » تحت رهبري سرمربي است و اين در فوتبال مهم است، حتي مهمتر از داشتن ستاره، باز هم شك نكنيد!

قلعه نويي شايد اگر كمتر درگير حواشي موجود مي شد، مي توانست تركيب هوشمندانه تري بچيند و نبازد اما خب فوتبال همين است و شكست امروز نقشه موفقيت آينده است. در روزي كه مهاجمان استقلال خارج از فرم بودند، اكبرپور سرحال و پرتلاش مي توانست در خط حمله مفيدتر از ميداودي و منوچهري كار كند و ديديم كه وقتي منوچهري از بازي خارج شد و توزي به جاي اكبرپور در خط هافبك قرار گرفت تا سياوش به خط حمله بپيوندد، شماره 20 استقلال توانست با همكاري برهاني گلزني كند. دست كم تا اين جاي كار اكبرپور و برهاني تركيب بهتري براي خط حمله به شمار مي روند.

يك نكته مهم در فوتبال وجود دارد. مربي اگر چه در تمرينات عملكرد بازيكنان را مي بيند اما بخش اصلي كارآيي آنها در ميدان مسابقه نمود پيدا مي كند. منتقدان و كارشناسان بعد از تماشاي بازي به تحليل مي پردازند و بايد اين فرصت را به سرمربي هم داد. قلعه نويي تا از بيك زاده استفاده نمي كرد يا منوچهري، نمي توانست در مورد عدم كارآيي آن ها به نتيجه قطعي برسد. حالا او هم مي داند كه استفاده از صادقي در دفاع چپ و بازگرداندن منتظري به مركز دفاع مي تواند يك حركت سازنده باشد در جهت انسجام فني و رواني خط دفاع استقلال.

حالا سياوش ثابت كرده بازي به عنوان مهاجم حق اوست و قلعه نويي بايد حقش را بدهد اما خب فوتبال اين قدر ها هم خطي و ساده نيست. مثلا اگر قرار باشد منتظري هافبك دفاعي بازي نكند بايد تن به حضور نكونام ناآماده داد و اين شائبه ها را جان خريد كه چرا جباري از ابتدا بازي نكرد و لازم بود كه بدنسازي كند اما نكونام نه؟ فوتبال است و هزار دردسر!

* جمشيد محبي

شنبه|ا|7|ا|مرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايپنا]
[مشاهده در: www.ipna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن