تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806690507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي وزارت امور خارجه: لغو تحريم ها، گامي مثبت براي ادامه گفتگوها با 1+5 است


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: سخنگوي وزارت امور خارجه: لغو تحريم ها، گامي مثبت براي ادامه گفتگوها با 1+5 است
مهمانپرست گفت: اگر كشورهاي غربي و اروپايي براي لغو اين تحريم هاي غيرقانوني تصميم بگيرند، نشان دهنده اين است كه در مسير درستي گام برمي دارند.


به گزارش سرويس سياسي برنا،‌ رامين مهمانپرست در نشست خبري در پاسخ به پرسشي درباره احتمال لغو برخي از تحريم هاي كشورمان پيش از نشست 1+5 در بغداد افزود: اگر كشورهاي غربي و اروپايي براي لغو اين تحريم هاي غيرقانوني تصميم بگيرند نشان دهنده اين است كه در مسير درستي گام برمي دارند .

وي اضافه كرد: چنين تصميمي نشان دهنده اين است كه مي خواهند درصدد رفع اقدامات غيرقانوني و غيرمنطقي برايند كه عليه ملت مان انجام داده اند.

مهمانپرست تاكيد كرد : همكاري ها بايد به سمتي برود كه حقوق ملت ما به طور كامل تامين شود و براي رفع فعاليت هايي كه عليه ملت ما انجام شده است اقدام لازم انجام شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به راي مردم فرانسه به رقيب ساركوزي در مرحله اول انتخابات افزود : اين نشانه اعتراض مردم اين كشور به سياست‌هاي دولت فعلي است .

رامين مهمانپرست تصريح كرد : آنچه مشخص است نتايج دور اول انتخابات فرانسه نشان مي دهد كه سياست‌هاي فعلي اين كشور با اقبال مردم روبرو نشده است.
وي با بيان اينكه مردم هر كشور بهترين قضاوت را در مورد سياست‌هاي دولت خود دارند افزود: بر اين اساس چنانچه سياست‌هاي دولت مخالف خواست مردم باشد مردم به او راي نمي دهند و در فرانسه نيز نتايج به همين علت شكل گرفته است.
مهمانپرست با اشاره به اينكه نتايج دور اول انتخابات فرانسه نشان مي‌دهد كه سياست‌هاي دولت ساركوزي غلط بوده است افزود: حداقل در بخش خاورميانه از جمله ايران، دولت فرانسه تصميمات و سياست‌هاي غلطي داشت كه نتيجه آن ضربه زدن به مردم فرانسه بود.

وي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات سولانا در مورد وجود كانال مستقيم ارتباطي بين ايران و امريكا گفت: من از اين كانال اطلاعي ندارم و بهتر است در اين باره از خود آقاي سولانا سوال شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص بهره برداري از دريايي خزر نيز گفت : بهره برداري از درياي خزر در زمينه هاي مختلف را در چارچوب رژيم حقوقي حاكم بر اين دريا و اسناد 1921 و 1940 پيگيري مي كنيم و در دستور كار داريم.

رامين مهمانپرست افزود: اين بهره برداري شامل موضوعات مربوط به نفت و گاز و انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي ايران است كه در قالب طرحي در دستور كار قرار دارد .
وي گفت : البته ما مسائل زيست محيطي را كاملا رعايت مي كنيم و مسائل فني مربوط به اين موضوع در دستور كار كارشناسان ما قرار دارد .

مهمانپرست ، بروز مشكل با همسايگان و ارسال نامه اعتراضي آنان را رد كرد و در اين حال افزود: اگر هم نظراتي مطرح باشد آن را پاسخ خواهيم داد و در چارچوب رژيم حقوقي حاكم بر درياي خزر بهره برداري كشورمان را در چارچوب منافع ملي پيگيري مي كنيم.

* آمادگي داريم در اجراي طرحهاي مختلف عراق، همكاري و مشاركت كنيم

رامين مهمانپرست در پاسخ به پرسشي درباره سفر نوري مالكي به ايران افزود: سفر نوري مالكي به كشور ما خوب ، مؤثر و مهم ارزيابي مي شود و گفتگوهاي سازنده اي در باره مسائل دو جانبه و تحولات منطقه و موضوعات بين المللي در دستور مذاكرات قرار داشت.

وي با بيان اينكه زمينه هاي مشترك همكاري و مشتركات فراوان اقتصادي و فرهنگي با كشور برادر و همسايه مان، عراق داريم گفت: حجم روابط تجاري ميان دو كشور در سال 90 به رقم حدود 9 ميليارد و 700 ميليون دلار رسيد و پيش بيني مي كنيم اين رقم امسال به 12 تا 15 ميليارد دلار افزايش يابد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگري درباره موضوع گرد و غبار موجود در برخي از استانهاي كشور گفت: اين موضوع يكي از موارد مهمي بود كه در مذاكرات دو طرف ايران و عراق بحث شد و كشورهاي مختلفي درگير اين مسئله هستند كه احتياج به همكاري دارد.

وي افزود: در اين زمينه تصميمات جدي گرفته شد و در بخشهايي از خاك عراق براي از بين بردن گرد و غبار اقدامات عملياتي آغاز شده است.

مهمانپرست گفت: اميدواريم با همكاري كشورهاي مختلف درگير در اين زمينه و با اجراي طرحهايي شاهد از بين رفتن پديده گرد و غبار باشيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در بخش ديگري از سخنان خود افزود: جايگاه كشور عراق به سمت اقتدار واقعي پيش مي رود و هر قدر كشور و ملت عراق از اقتدار بالاتري برخوردار باشند در سايه اين همكاريها در منطقه مي توانيم شاهد ثبات و امنيت بيشتري باشيم.
وي درباره سفر وزير امور خارجه كشورمان به تونس نيز گفت: تونس جزء نخستين كشورهايي بود كه با موج بيداري اسلامي شاهد كنار زدن حاكم ديكتاتور خود بود و مردم با انتخابات و تشكيل مجلس ، مشاركت خود را در اداره كشور آغاز كردند و دولت مردمي تشكيل شده است.

مهمانپرست افزود: اين سفر به همكاريهاي بيشتر و توسعه روابط دو جانبه در زمينه هاي مختلف خواهد انجاميد و امضاي سندهاي همكاري در زمينه هاي مختلف و رايزني و مشورت در باره موضوعات مختلف منطقه اي در دستور كار وزير امور خارجه كشورمان است.

وي گفت: روابط كشورمان را با همه كشورهاي منطقه از جمله تونس ، خوب و با افق درخشان پيش بيني مي كنيم.

مهمان پرست درادامه كنفرانس خبري افزود : در صدور نفت ما هيچ اختلالي وجود ندارد و برنامه هاي نفتي كشورمان طبق برنامه پيگيري مي شود.

رامين مهمانپرست در نشست خبري در پاسخ به پرسش خبرنگاري افزود: كشورمان يكي از منابع اصلي تامين كننده انرژي مورد نياز دنياست و هر تصميمي كه بخواهد براي محدود كردن صادرات نفتي ما اعمال شود در درجه نخست ، كشورهاي تصميم گيرنده را متضرر مي كند و به زيان مردم و منافع ملي آن كشورها خواهد بود.

وي گفت : اقدام عليه همكاري هاي نفتي كشورمان با ديگر كشورها نيز عملا بي نتيجه خواهد بود زيرا كشورها براي برنامه ريزي و توسعه بلند مدت و پايدار به تامين انرژي موردنياز خود در بلند مدت نياز دارند.

مهمانپرست افزود: اين كشورها براي توسعه پايدار خود حتما منابعي را مورد توجه قرار مي دهند كه امكان صادرات بلند مدت داشته باشند و شمار كشورهاي داراي اين منابع زياد نيست.

وي اضافه كرد: حتما با بررسي ها متوجه خواهند شد كه اين كشورها محدودند و كشورمان داراي بزرگترين منابع تامين كننده انرژي دنيا در بلندمدت و پايدار است.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اقدام سوئيس در مخالفت با تحريم بانك مركزي كشورمان افزود: از اين تصميم استقبال و آن را در روابط دوجانبه خود موثر تلقي مي كنيم.

وي ابراز اميدواري كرد ديگر كشورها در اروپا و غرب نيز تصميمات اشتباه خود را كنار بگذارند و به رويكردي درست بازگردند كه براي منافع ملي آنان نيز موثر خواهد بود.

در ادامه نشست خبري سخنگوي وزارت امور خارجه، خبرنگار روزنامه ملت درباره اتفاقاتي كه اخيراً در برزيل افتاده پرسيد و گفت: اخيراً در برزيل اتهاماتي به ديپلمات ما وارد شده و سفارت ايران در آن كشور اعلام كرده سوءتفاهم فرهنگي بوده است. نظر شما در اين باره چيست؟

مهمانپرست در پاسخ گفت:درخصوص آنچه درباره كارشناس سفارت ما در برزيل مطرح شد بايد توضيحي به ملت عزيز بدهيم ؛ اولاً دستگاه سياست خارجي درباره مسائل انضباطي كاركنان خود بسيار جدي و حساس است و هر موضوعي كه در اين باره اتفاق بيفتد پيگيري جدي خواهد كرد.

وي اضافه كرد: اصل حضور اين فرد در استخري مختلط به هيچ وجه مورد قبول ما نيست و تخلف انضباطي محسوب مي شود از همين رو بلافاصله اين فرد به كشور فراخوانده شد و پرونده اش در دست بررسي و رسيدگي است كه براساس قوانين انضباطي وزارت خارجه رسيدگي خواهد شد.

مهمانپرست گفت: نكته ديگر نوع فضا سازي رسانه هاي غربي و برخي رسانه هاي عربي است كه سوابق اين گونه رسانه ها نشان مي دهد آنها اهداف سياسي خاصي را پيگيري مي كنند تا فضاي روابط كشور ما را با ديگر كشورها تخريب كنند .

وي افزود: آنها از دامن زدن به موضوعات مختلف ابايي ندارند بنابراين هوشياري جدي لازم است تا با اين فضاسازي مقابله شود ضمن اينكه اين مسئله به هيچ وجه توجيه كننده تخلف انضباطي كاركنان ما و يا هر كدام از مأموران دستگاه هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور نيست .

وي تصريح كرد: با هر تخلفي برخورد مناسب با آن تخلف خواهد شد.

سؤال بعدي من اين خبرنگار در مورد افغانستان بود كه پرسيد:افغانستان و آمريكا بعد از مدت ها به توافقنامه استراتژيك رسيده اند نظر شما در اين باره چيست؟

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: همان طور كه قبلاً هم مسئولان كشورمان اعلام كرده اند هر وضعي كه در داخل افغانستان به ناامني ها دامن بزند و به بي ثباتي و دخالت نيروهاي خارجي منجر شود چون به امنيت و ثبات كل منطقه مربوط مي شود براي ما كاملاً حساس است و ريز و جدي آن را پيگيري خواهيم كرد.

وي افزود: فكر مي كنيم ريشه همه نا امني ها و مشكلات منطقه حضور نيروهاي خارجي است و بهترين راه حل رفع اين بي ثباتي ها و نا امني ها آماده كردن مسيري است كه منجر به خروج نيروهاي خارجي از منطقه شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: هر تصميم مقامات كشورهاي غربي از جمله اروپايي و امريكايي مي تواند بر روي مذاكرات آينده ايران با گروه 1+5 تأثير داشته باشد.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري فرانسه درباره سفر رئيس جمهور ايران به برزيل افزود: آقاي رئيس جمهور در آينده به برزيل سفر مي كند و تاريخ دقيق آن به محض مشخص شدن اعلام مي شود.

وي اضافه كرد: شاهد برخي فعاليتهاي رسانه اي هدفدار براي خراب كردن فضاي همكاري كشورمان و برزيل هستيم كه برخي رسانه هاي كشورهاي عربي و غربي سعي مي كنند به آن دامن بزنند و هدف نهايي اينها تخريب نهايي روابط اين دو كشور است.

مهمانپرست در پاسخ به پرسش ديگر اين خبرنگار مبني بر اينكه آيا تحريمهايي كه ديروز دولت آمريكا عليه ايران اعلام كرد تأثيري در اعتمادسازي براي مذاكرات آينده ايران با گروه 1+5 دارد گفت: تحريمها تأثيري بر اراده ملت ما نخواهد داشت و عزم و اراده ملت ما را در پيمودن راه استقلال جدي تر خواهد كرد و سرعت پيشرفت ما را افزايش خواهد داد.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: تحريم را گام منفي و اشتباه تلقي مي كنيم و هر نوع برداشتن تحريمهاي غيرقانوني و غيرمنطقي را رويكرد صحيح براي جبران اشتباهات گذشته مي دانيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در باره تحولات خاورميانه و نقش اخوان المسلمين را در آينده منطقه را مهم ارزيابي كرد .

رامين مهمانپرست در ادامه نشست خبري خود با اشاره به تحولات منطقه و استقبال جمهوري اسلامي ايران از بيداري اسلامي گفت: حركت هاي شكل گرفته موجب افزايش مشاركت مردم و در نتيجه استقلال اين كشورها مي شود.

وي افزود: وجود كشورهاي مستقل موجب افزايش نقش آنها در تحولات منطقه مي شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه با تأكيد بر اينكه براي رفع مشكلات موجود در منطقه و اصلاح وضع حاكم نياز به كشورهاي مستقل داريم گفت: جريان اخوان المسلمين برغم وجود چند شاخه يكي از تأثيرگذارترين جريانهاي سياسي در منطقه است.

مهمانپرست با بيان اينكه همه بايد مراقب نفوذ سلفي ها و حركتهاي افراطي باشند گفت: ممكن است اقدامات اين گروهها موجب انحراف حركتهاي مردمي شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران هم اكنون با اخوان المسلمين ارتباط دارد و در صورت وجود فضاي مناسب در آينده نيز همكاري و مشاركت بيشتري با آنها خواهد داشت.

وي در ادامه با اشاره به موارد متعدد نقض حقوق بشر در كانادا از اقدام يك دادگاه كانادايي در توجه به جامعه بنيان اين كشور استقبال كرد و گفت: جامعه بنيان كانادا اخيراً در نامه اي به سفارتخانه هاي خارجي در كانادا از جمله سفارت كشورمان توجه جامعه جهاني را به نقض حقوق بشر در اين كشور جلب كرد.

مهمانپرست با اشاره به سركوب تجمع گروههاي دانشگاهي به دست پليس كانادا به علت خواسته هاي صنفي گفت: اميدواريم دولت كانادا خود را متعهد به رعايت حقوق بشر از جمله جامعه بوميان اين كشور بداند.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اجلاس اخير در استانبول درپاسخ به خبرنگاري گفت: در اجلاس اخير استانبول بحث محتوايي نشد بلكه چارچوب همكاريها و گفتگوهاي بعدي مشخص شد.

مهمانپرست در نشست خبري با بيان اينكه توافقات اين اجلاس مبناي مذاكرات بعدي را مشخص مي كند افزود: همان طور كه دكترجليلي اعلام كرد و خانم اشتون هم بر آن تاكيد داشت مبناي مذاكرات ، ان پي تي و حقوق كشورها براساس آن خواهد بود .

وي گفت:درباره اينكه موضوع و دستور كار اجلاس بغداد چه محورهايي است بايد صبر كرد تا مسئولان مذاكره كننده اعلام كنند.

در ادامه ، خبرنگار خبرگزاري افه اسپانيا پرسيد آيا مذاكراتي درباره نظارت احتمالي آژانس بين المللي انرژي اتمي بر سايت پرچين وجود دارد يا خير؟

مهمانپرست در پاسخ گفت: بحث هاي مربوط به همكاري كشور ما و آژانس بين المللي انرژي اتمي در چارچوب نشست هاي دو طرفه مذاكره مي شود .

وي ادامه داد: قبلاً هم در اين باره مذاكراتي صورت گرفت و همان طور كه نمايندگان كشور ما اعلام كرده بودند در چارچوب همكاري هاي كامل مي توان به توافقاتي دست يافت كه جزو تعهدات ما باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: اگر چنين موضوعي جزو تعهدات ما يا توافقات مذاكرات قرار گيرد بررسي مي شود اما تا آنجا كه از ان پي تي برداشت مي شود درخواست هايي كه شامل اينگونه موارد مي شود خارج از تعهد كشورهاست مگر اينكه توافق دو طرفه و داوطلبانه باشد.

مهمانپرست افزود: بحث رفع ابهامات درباره فعاليت هاي هسته اي كشور ما موضوعي است كه قبلاً هم در دستور كار آژانس قرار داشته است و ما يك بار با آژانس به اين توافق رسيديم كه همه ابهامات مربوط به فعاليت هسته اي ما را يك جا مطرح كنند و در صورت پاسخگويي به ابهامات ، پرونده بسته شود و مسير طبيعي خود را طي كند.

وي گفت: متأسفانه به رغم اينكه به همه شش گروه سؤالات آژانس پاسخ داديم و آژانس هم قانع شد اما به تعهد خود عمل نكردند و پرونده بسته نشد.

مهمانپرست ادامه داد: از اين رو بايد مشخص شود كه مجموعه سؤالات و ابهامات آژانس در چارچوب مورد توافق دو طرف باشد و وقتي ابهامات رفع شد ، آژانس چه اقدام عملي درباره فعاليت هسته اي صلح آميز كشورمان انجام مي دهد؟

سخنگوي وزارت امور خارجه در باره سطح روابط با كشور آذربايجان گفت :كشورهاي منطقه بايد از هر گونه تحركي كه موجب مخدوش كردن روابط شود جلوگيري كنند .
مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري تقريب مذاهب درباره سفر اخير وزير دفاع جمهوري اذربايجان به تهران كه تاكيد داشت هيچ كشوري قادر نخواهد بود از خاك جمهوري اذربايجان براي حمله به ايران استفاده كند ولي اخبار منتشره از افزايش همكاريهاي نظامي اين كشور با رژيم صهيونيستي خبر مي دهد گفت : روابط ايران و اذربايجان رابطه راهبردي بين دو همسايه اي است كه مشتركات فراوان تاريخي اعتقادي و فرهنگي دارند و از اولويتهاي سياست خارجي ماست كه با همسايگان و كشورهايي كه مشتركات فراواني داريم توسعه روابط داشته باشيم .
وي گفت : طبيعتا اين هوشمندي بايد در كشورهاي منطقه وجود داشته باشد كه از هر گونه تحركي كه موجب مخدوش كردن روابط با كشورهاي منطقه مي شود جلو گيري كنند بويژه تحركات رژيم صهيونيستي كه اهداف اصلي مقامات اين رژيم بر هم زدن امنيت منطقه و ايجاد تنش در روابط بين كشورهاي منطقه است .
مهمانپرست با بيان اينكه ما همه مسائل كشورهاي منطقه بويژه كشورهاي همسايه را با دقت دنبال ميكنيم افزود :اظهارات مقامات كشور اذربايجان رد مطالبي است كه نشريات غربي اعلام كردند بويژه مطالبي كه اخيرا نشريات امريكايي مطرح كرده بودند از سوي مقامات كشور اذربايجان به شدت رد شده و بر تحكيم و تقويت روابط دو جانبه تاكيد شده است .
وي گفت :بايد مراقب فتنه هاي رژيم صهيونيستي بود و بدانيم كه توسعه روابط با اين رژيم نامشروع لطماتي به كشورهاي منطقه وارد خواهد كرد .
سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال ديگر اين خبرنگار درباره اظهارات اخير مقامات عربستان و تبليغاتي كه عليه كشور ما انجام ميدهند توصيه كرد: مقامات كشورهاي منطقه بايد با هوشياري مراقب اقدامات و اظهارات خود باشند .
وي گفت :با توجه به وضعيت حساس منطقه و همكاريهاي جمعي منطقه اي و ايجاد ثبات امنيت با كمك كشورهاي منطقه بعد از موج بيداري اسلامي، رژيم صهيونيستي در شرايط سختي قرار گرفته كه موج نفرت ملتها را عليه سياستهاي خود احساس مي كند، بنابر اين به دنبال ترفندهايي است تا اتش اختلاف و فتنه بين كشورهاي منطقه شعله ور شود.
وي با تاكيد بر اينكه حركتهايي كه بتواند به سياستها و اهداف رژيم صهيونيستي كمك كند حتما بايد مورد تجديد نظر قرار گيرد افزود :كشور عربستان كشوري مهم و موثر در منطقه است و بايد رويكرد درستي كه براي منطقه مفيد خواهد بود يعني همكاري و كنار گذاشتن مطالبي كه به نفع جهان اسلامي نيست و خروج نيروها از كشورهاي مظلومي مثل بحرين را در دستور كار قرار دهد.
مهمانپرست خاطر نشان كرد : ما بايد با كمك هم خواسته هاي ملتها را براورده و با كمك كشورهاي مقتدر و مستقلي كه از حمايتهاي مردمي در اين منطقه برخوردارند ثبات و امنيت منطقه خود را تامين كنيم و نيروهاي خارجي منطقه را به كشورهاي خود راهي كنيم و مجددا تاكيد مي كنم در اينگونه اقدامات و اظهارات بايد تجديد نظر شود.

در ادامه نشست خبري سخنگوي وزارت امور خارجه ، خبرنگار شبكه جام جم پرسيد: آيا قطع صادرات نفت ايران به برخي كشورهاي اروپايي با واكنش آنها مواجه شده و يا نامه نگاري و ميانجيگري براي از سر گيري صادرات صورت گرفته است؟

آقاي مهمانپرست پاسخ داد: تصميم مقامات نفتي كشورمان به تجديد نظر در ادامه همكاري هاي نفتي با برخي كشورهاي اروپايي تأثير خود را خواهد داشت ؛ همان طور كه بعد از نخستين مرحله كه اعلام شد ما به انگليس و فرانسه نفت صادر نخواهيم كرد شاهد افزايش قيمت نفت و فرآورده هاي آن در اين كشورها بوديم.

وي افزود: در اين خصوص اعتراضاتي در اين كشورها به وجود آمد زيرا مردم در كشورهاي غربي احساس مي كنند تصميمات سياسي دولتمردان آنها تحت فشار سياسي مقامات آمريكايي صورت مي گيرد به طوري كه منافع ملي آنها را به خطر انداخته ، هزينه ها را افزايش داده و به بحران ها دامن زده است.

مهمانپرست ادامه داد: اگر كشورهاي ديگري هم در اروپا نتوانند به تعهدات خود در قبال خريد نفت اقدام كنند حتماً‌ مقامات نفتي ما اين مسئله را بررسي جدي خواهند كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: وقتي كشوري خواهان نفت از كشور ماست بايد توانايي پرداخت بهاي آن را به شكل مناسبي داشته باشد و خواسته ما را تأمين كند.

مهمانپرست افزود: در هر صورت برنامه اوليه ما به هيچ وجه قطع همكاري هاي نفتي با هيچ كشوري نبوده است ولي اگر تصميم سياسي نادرستي عليه ما بگيرند و از اهرم تحريم و فشار براي صادرات نفتي ما استفاده كنند بايد بدانند كه مشتريان ديگري هستند كه به نفت ما نياز دارند.

وي تصريح كرد: اين تصميم باعث محدوديت و قطع همكاري هاي ما در آينده با آنها خواهد بود و متضرر واقعي ، آنها ، مردمشان و شركت هاي نفتي آنها خواهد بود.

در ادامه ، خبرنگار خبرگزاري موج پرسيد: وزير امور خارجه امارات اعلام كرده بود كه ايران نماينده اي براي مذاكره درباره جزاير سه گانه تعيين كرده كه يكي از مشاوران رئيس جمهور است آيا اين موضوع را تأييد مي كنيد ؟ همچنين اسم مذاكره كننده را اعلام كنيد.

مهمانپرست در پاسخ گفت: ما همواره از مذاكره مقامات كشورمان و مقامات امارات براي رفع سوء تفاهمات احتمالي درباره اجراي ترتيبات مربوط به سند مبادله شده در سال 1971 استقبال مي كنيم و فكر مي كنيم از طريق مذاكره سوء تفاهم مقامات اماراتي رفع خواهد شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: همواره تأكيد كرده ايم جزاير سه گانه متعلق به ايران و جزو حاكميت كشور ماست و به هيچ وجه تماميت ارضي و حق حاكميت كشورمان را در خصوص اين جزاير قابل مذاكره نمي دانيم.
مهمانپرست تصريح كرد: اين مذاكرات براي رفع سوء تفاهمات بين دو كشور مؤثر است و نيز مي تواند راه هاي جديدي را نيز براي توسعه همكاري كشور ما و كشورهاي منطقه از جمله امارات در بر گيرد.
وي گفت: براي مذاكره ، تعيين مذاكره كننده لازم است كه اين مسئله طبيعي است و نام آن فرد نيز هر وقت مشخص شد اعلام مي شود.
در ادامه ، خبرنگار بخش آذري شبكه سحر از مهمانپرست پرسيد: در جمهوري آذربايجان قرار است دادگاه تجديد نظر رهبر حزب اسلام و اسلام گرايان در دو سه روز آينده تكرار شود چه نظري در اين باره داريد؟
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: نظر ما اين است كه كشورهاي منطقه چنانچه به حقوق ملت خود توجه كنند و تصميماتي بگيرند كه جامعه شان از دولتمردانش حمايت كند حتماً از اقتدار بالايي برخوردار خواهند شد.
وي افزود: اگر تصميمي در جهت تضييع حقوق اتباع هر كشوري صورت گيرد مطلوب نخواهد بود و ما به حل مشكلات داخلي هر كشور از طريق شنيدن خواسته هاي مردم و برآورده كردن مطالبات مشروع آنها توصيه مي كنيم و از هيچ نوع تبعيض و تضييع حقوق ملت ها حمايت نمي كنيم.
مهمانپرست گفت: توصيه ها و رايزني هاي ما براي رفع اين گونه مسائل و رعايت حقوق اتباع هر كشوري است.

در ادامه نشست خبري سخنگوي وزارت امور خارجه،خبرنگاري پرسيد: با توجه به آزادي شماري از زائران ايراني ربوده شده درسوريه ، دولت چه اقداماتي براي آزادي ديگر زائران ايراني ربوده شده داشته است؟
به گزارش خبرنگار ما رامين مهمانپرست پاسخ داد: از همان ابتدا تلاش هاي جدي زيادي از طريق نمايندگي هاي وزارت امور خارجه در كشور هاي مختلف صورت گرفت و با برخي كشورهاي منطقه كه مؤثر در تصميمات اين گروه هاي مسلح بودند رايزني هاي زيادي شد كه درنتيجه تاكنون تعداد قابل توجهي از زائران يادشده آزاد شده اند .
وي افزود: اين تلاش ها ادامه دارد و اميدواريم در آينده نزديك چهار زائر ربوده شده ديگر نيز به آغوش كشور برگردند و موجبات آزادي هفت مهندس و تكنيسين گرفتار هم فراهم شود.
مهمانپرست تصريح كرد: اين گونه اقدامات كه از انسان ها براي رسيدن به اهداف خود استفاده كنند مورد قبول هيج جامعه اي نيست و به اين گروه ها و كشورهاي حامي آنها توصيه مي كنيم براي رسيدن به خواسته هايشان راه درست را انتخاب و خواسته هايشان را در فضايي مسالمت آميز و با گفتگو پي گيري كنند ، جان انسان ها را به خطر نيندازند و در سريع ترين زمان ممكن به آزادي اتباع كشور ما اقدام كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص حضور رئيس جمهور كشورمان در جزيره ابوموسي افزود: اين جزيره بخشي از حاكميت ملي ايران است و تبليغات منفي رسانه هاي غربي و عربي در اين خصوص غيرمنطقي است.

رامين مهمانپرست افزود: اجازه نخواهيم داد هيچ كشوري در امور داخلي ما دخالت كند و احضار سفير سويس در تهران نيز در پاسخ به اظهارات مداخله‌جويانه مقامات امريكايي در مورد جزاير سه گانه بوده است.

وي در عين حال تأكيد كرد: آماده رفع سوء تفاهمات در چارچوب معاهده 1971 با مقامات اماراتي هستيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به سؤالي در خصوص احتمال مذاكرات ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي قبل از اجلاس بغداد گفت: همواره از مذاكرات دو جانبه براي رفع سوء تفاهمات و حل مشكلات استقبال كرده ايم و اكنون نيز اميدواريم اجلاس بغداد در راستاي اجلاس استانبول با رويكردي مثبت و سازنده دنبال شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اوضاع داخلي بحرين گفت:تنها راه حل بحران دراين كشور توجه به حقوق مردم است .

رامين مهمانپرست درنشست خبري در پاسخ به اين سوال كه آيا براي حمايت از مردم بحرين به برگزاري اجلاسي با حضور دولتمردان كشورهاي مختلف تصميم داريد ؟ افزود: خواسته مردم بحرين چيزي جز دموكراسي نيست كه كشورهاي غربي شعارش را مي دهند و همواره مدعي آن هستند.

وي گفت: خواسته مردم بحرين اين است كه افراد به صورت برابر از حق راي برخوردار باشند و بتوانند در امور مربوط به كشور خود مشاركت كنند كه اين خواسته مشروع ، مسالمت آميز مطرح شده اما متاسفانه با سركوب مقامات بحريني مواجه و اين سركوب ها با دخالت عربستان تشديد شده است .

مهمانپرست افزود: متاسفانه كشورهاي غربي و سازمان هاي بين المللي و حقوق بشري در اين خصوص اقدام مناسب و جدي انجام ندادند چون همان طور كه بارها در عمل نشان داده اند ، اهداف سياسي آنها تعيين مي كند كه از چه مردمي حمايت كنند و در قبال جناياتي كه در كشورها روي مي دهد سكوت كنند و اين تبعيض و رفتار دوگانه قابل پذيرش نيست.

وي گفت: ما هر اقدامي بتوانيم براي مردم بحرين انجام مي دهيم و در دستور كار مي گذاريم اما انتظار اين كه اجلاسي برگزار كنيم كه دولتمردان كشورهاي مختلف در آن شركت كنند خيلي درست نيست چون اين ملت ها و نمايندگان آنها هستند كه قدرت واقعي و تاثيرگذاري دارند. ،مهمانپرست تصريح كرد: شايد خيلي از دولتمردان نتوانند به نمايندگي از ملت خود خواسته هاي مردم بحرين را دنبال كنند بنابراين حتما بايد برنامه هايي را دنبال كرد كه با حضور نمايندگان ملت ها از حقوق مردم بحرين دفاع و به آنها كمك شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پايان گفت: ثبات امنيت در عراق به نفع برخي جريان ها يا كشورهاي منطقه اي و فرامنطقه اي نيست .

رامين مهمانپرست در نشست خبري در پاسخ به اين سؤال كه آيا هدف حملات انتحاري كربلا شيعيان هستندافزود:شايد مهمترين نكته در اقدامات تروريستي و انفجارها و ايجاد ناامني درعراق اين است كه فضاي امن و با ثبات در داخل عراق به نفع برخي جريان هاي سياسي داخل عراق يا برخي كشورهاي منطقه و فرامنطقه نيست.

وي گفت: انها نمي خواهند عراق قدرتمند و مؤثر در معادلات منطقه اي به جايگاه واقعي خود برسد و امنيت در اين كشور موجب اقتدار اين كشور شود.

مهمانپرست با اشاره به اجلاس گذشته سران اتحاديه عرب و مذاكرات آينده ايران و كشورهاي5+1 در عراق گفت: كشورهاي زيادي تلاش مي كردند اجلاس اتحاديه عرب برگزار نشود و اقدامات تروريستي صورت مي گرفت تا آنجا را ناامن جلوه دهند و جلوي برگزاري اين اجلاس را بگيرند.

مهمانپرست افزود: به رغم همه اين اقدامات شاهد بوديم كه اجلاس اتحاديه عرب با اقتدار كامل امنيتي برگزار و رياست دوره اي آن را عراق عهده دار شد .

وي ادامه داد: اكنون هم مذاكرات ايران با كشورهاي1+5 مي تواند از اهداف اقدامات تروريستي در بغداد باشد تا فضاي عراق را نا امن جلوه دهند و اين گفتگوها در عراق تشكيل نشود.

مهمانپرست گفت: اين اقدامات مشخص مي كند كه چه كشورهايي براي ايجاد امنيت در منطقه تلاش مي كنند ، چه كشورهايي خواهان ناامني در منطقه هستند ، چه كشورهايي خواهان به نتيجه رسيدن گفتگوهاي ايران و كشورهاي1+5 هستند و چه كشورهايي نتيجه مثبت اين مذاكرات را بر خلاف منافع خود مي بينند ؟

سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: بايد همه ملت ها و همه جريان هاي سياسي هوشمندانه ببينند اهداف اصلي اين اقدامات چيست و چه چيزي را دنبال مي كنند.

پنجشنبه|ا|7|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن