تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814725371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كودكان در معرض آسيب هاي ورزشي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: كودكان در معرض آسيب هاي ورزشي
با توجه به تفاوت هايي كه در بين كودكان و بزرگسالان ورزشكار وجود دارد آسيب هاي ورزشي كودكان بايد جدي گرفته و براي جلوگيري از مشكلات جبران ناپذير در بزرگسالي با دقت بيشتري به انتخاب و انجام ورزش هاي مختلف در اين سنين پرداخته شود.


به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران ، امروزه تعداد زيادي از كودكان دوست دارند در فعاليت هاي مختلف ورزشي با انگيزه هايي چون شادي، بازي،حرفه اي شدن و تشويق خانواده و يا همراهي بادوستان شركت مي كنند.

* تفاوت هاي گوناگون بين ورزشكاران كودك با بزرگسالان

تفاوت هاي قلبي عروقي كودكان و بزرگسالان از نظر قلبي و عروقي با هم تفاوت بسيار دارند برون ده قلبي پايين تر و قلب كوچك تر كه در حدود 30 درصد بالغين است حجم ضربه اي پايين تر ، حجم و غلظت خون كمتر ، فشار خون كمتر براي جبران و ضربان قلب بالاتر از مهمترين تفاوت هاي قلبي عروقي كودكان با افراد بالغ است.

* سيستم تنفس

همچنين تعداد تنفس بالاتر، مصرف اكسيژن براي هر كيلوگرم ورزن بدن بيشتر و در نهايت سيستم تنفسي نارس و كوچكتر از تفاوت هاي سيستم تنفس كودكان با افراد بالغ است.

* تفاوت بين كودك و افراد بالغ از نظر سيستم تنظيم دماي بدن

نسبت سطح بدن به توده در كودك بيشتر حس تشنگي نارس، غدد عروق نارس و توليد گرماي بدن بيشتر انتقال گرما به پوست كمتر، سازش با گرما و سرما طولاني تر و احتمال گرما زدگي و سرمازدگي بيشتر در كودكان از مهمترين اين تفاوت هاست.

* توجهات خاص و لازم به كودكان ورزشكار توجهات خاص و لازم به كودكان ورزشكار

از آنجائيكه كودكان آسيب خود را مخفي مي كنند و همچنين به علت انعطاف پذيري بسيار بالايي كه دارند ممكن است درد كمتري حس كنند و يا احساس درد نداشته باشند والدين و مربيان بايد با دقت ويژه اي آنان را زير نظر داشته باشند.

*آسيبهاي كودكان منجر به اقدامات جبران ناپذير بزرگسالي مي شود

آسيبهاي كودكان در نقاط مختلف بدن روي مي دهد اما گاهي اين آسيب ها مشكلات جبران ناپذيري در بزرگسالي به دنبال خواهد داشت.

*آسيبهاي صفحه رشد

10 درصد از آسيبهاي كودكان در ناحيه اپي فيز روي مي دهد كه عوارض خطرناكي همچون كوتاهي قد در قسمت آسيب، زاويه دار شدن نافرم در مفاصل به دنبال دارد و كمترين عوارض آن بالا رفتن شدت آسيب ديدگي در اين بلوغ است.

*آسيبهاي غضروف مفصلي

اين دسته از آسيب ها به تكه تكه شدن و تخريب شدن غضروف در سطح مفصل اطلاق مي شود و بيشتر در دهه دوم زندگي و در انتهاي ران رخ مي دهد با تورم و قفل شدن مفصل همراه است. آسيب هاي كمر نيز جز دسته آسيب هاي غضروف مفصلي هستند و والدين بايد بسيار جدي بگيرند به خصوص در صورتي كه با تب، كاهش وزن، درد شبانه، علائم حسي حركتي همراه باشد كه البته اين نوع آسيب در ژيمناستيك شايع است و باعث لغزش مهرها مي شود.

*آسيب هاي شايع در سنين مختلف كودكي

تا سن 4 سالگي شكستگي ترقوه و آسيب در سر و صورت، از 5 تا 14 سالگي آسيب در اندام فوقاني، در بالاي 15 سالگي آسيب در اندام تحتاني و در كل كشيدگي عضلات، پيچ خوردگي مفاصل، كوفتگي عضلات و آسيب صفحات رشد از شايع ترين آسيب هاي كودكان ورزشكار است.

*پيشگيري از آسيب هاي ورزش

با وجودي كه احتمال آسيب ديدگي در ورزش در تمام سنين، غير قابل پيشگيري است اما با رعايت برخي نكات مي توان آسيب ديدگي را در دوران كودكي كم و يا از بين برد.

انجام معاينات پيش از شركت در ورزش ، گرم كردن بدن در شروع هر جلسه ورزشي، عدم انجام ورزش در هواي سرد و گرم و استفاده از وسايل محافظتي، استفاده از زمين مناسب و گروه بندي كودكان در هنگام مسابقه يا تمرين، تغذيه مناسب و نوشيدن آب كافي طي ورزش و درمان به موقع آسيب ديدگي از جمله راههاي كاهش آسيب ديدگي در كودكان است.

*شروع ورزش در كودكان

رهنمودهاي مختلفي در مورد زمان شروع و چگونگي شروع ورزش در كودكان موجود است دكتر محمد سالكي از فعالان عرصه پزشكي ورزشي چند پيشنهاد در اين خصوص ارائه داده اند: از سنين 2 تا 6 سالگي لازم است كه كودكان بيشتر در فعاليتهاي شادي آور شركت كنند و در اين سنين توانايي شركت در ورزش هاي سازمان يافته مثل فوتبال را ندارند.

همچنين 10-6 سالگي از آنجايي كه هنوز هماهنگي لازم بين دست و چشم به وجود نيامده است ، لذا كودك مي تواند به طور محدود در ورزش هاي سازمان يافته همچون ژيمناستيك، شنا، تنيس كه براي اين سنين مناسب است، شركت كند.

سنين 12-10 سالگي: در اين سنين كودك مي تواند حركات پيچيده و تكنيك و تاكتيك را ياد بگيرد و ورزش هاي سازمان يافته و برخوردي شركت كند. ورزش هاي مثل واليبال، بيسبال و فوتبال و دوچرخه سواري از اين قبيل هستند.

توجه به شروع و چگونگي شروع ورزش يكي از مهمترين دلايل در كاهش آسيب ديدگي كودكان است كه در اين ميان والدين بايد دقت بسياري به خرج دهند و به خصوص ورزش هاي پر برخورد مثل بوكس ، كشتي، هاكي و پاورليفتينگ را بعد از 15 سالگي به فرزندانشان اجازه فعاليت دهند./مح

گزارش از طيبه خزاعلي

شنبه|ا|2|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن