تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813253540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي مهر؛جدول وضعيت توليدعلم كشاورزي و علوم زيستي/ سهم ايران از توليدعلم دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اختصاصي مهر؛جدول وضعيت توليدعلم كشاورزي و علوم زيستي/ سهم ايران از توليدعلم دنيا
جدول وضعيت توليدعلم كشاورزي و علوم زيستي/ سهم ايران از توليدعلم دنيا
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام با تشريح وضعيت توليد علم ايران در حوزه هاي كشاورزي، دامپزشكي و علوم زيستي گفت: يك سوم توليدعلم منطقه در كشاورزي و علوم زيستي توسط دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي ايران در مجلات بين المللي منتشر شده است.

جعفر مهراد در گفتگو با مهر ضمن بيان اينكه رشته‌هاي دانشگاهي كه در آن دانشجويان تحصيلات تكميلي پذيرفته مي‌شوند، سهم مهمي در توليدات علم دارند، ادامه داد: در سال‌هاي اخير، جذب بيشتر دانشجويان تحصيلات تكميلي را در دانشگاه‌هاي بزرگ كشور تجربه مي‌كنيم. از طرف ديگر، دانشگاه‌هاي متوسط نيز كه عمدتاً از سال 1370 به بعد در جمهوري اسلامي ايران تاسيس شده‌اند، گسترش دوره‌هاي تحصيلات تكميلي را با جديت دنبال مي‌كنند.

به گفته وي پذيرش دانشجو در اين دوره‌ها و انجام تحقيقات علمي كه در بسياري از حوزه‌ها نيز به مطالعات كاربردي توجه دارند، موجبات افزايش توليدات علمي ايران را در نظام‌هاي استنادي فراهم آورده است.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام افزود: تعدادي از رشته‌ها مثل شيمي، پزشكي و مهندسي در توليد علم بيشتر از ساير رشته‌ها عمل مي‌كنند، اما نكته مهم اين است كه ساير رشته‌هاي دانشگاهي نيز سهم معين خود را دارند و اجتماع توليدات علمي و تلاش دانشمندان رشته‌هاي مختلف موجب شده آمار توليد علم ايران در سال 2011 در پايگاه‌هاي ISC ، ISI و Scopus به ترتيب 41655، 25242، و 34174 مقاله افزون شود.

وضعيت توليد علم ايران در كشاورزي و علوم زيستي

مهراد با اشاره به نقش ساير رشته‌ها در توسعه علمي كشور آمار توليد علم ايران در موضوع كشاورزي و علوم زيستي بر اساس پايگاه اسكوپوس در فاصله زماني سال‌هاي 1996 تا 2010 ميلادي و سهم ايران از توليدات منطقه و جهان گفت: علت تقسيم بندي اين دو رشته و در كنار هم قرار دادن كشاورزي و علوم زيستي، در اصل به تقسيم بندي رشته‌ها در پايگاه استنادي Scopus بر مي‌گردد. دانشمندان و پژوهشگران اين دو حوزه در سال 2010 ميلادي 2441 مقاله توليد كرده‌اند كه در حدود 30 درصد از كل توليد علم را در منطقه به خود اختصاص داده است.

وي ادامه داد: به عبارت ديگر، تقريبا يك سوم توليد علم منطقه در كشاورزي و علوم زيستي توسط دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي جمهوري اسلامي ايران در مجلات معتبر بين المللي منتشر شده است. البته، در حوزه كشاورزي نقش موسسات تحقيقاتي دستگاه‌هاي اجرايي مانند وزارت كشاورزي نيز قابل توجه است.

اين مقام مسئول آمار توليد علم ايران در موضوع كشاورزي و علوم زيستي بر اساس پايگاه اسكوپوس در فاصله زماني سال‌هاي 1996-2010 و سهم ايران از توليدات منطقه و جهان را كه در ذيل مشاهده مي‌شود، اعلام كرد.

مهراد ادامه داد: تقسيم بندي‌هاي ريزتر نيز ممكن است و به راحتي مي‌توان تعداد مقالات رشته‌هاي موضوعي تخصصي را بيان كرد. به عنوان مثال، توليد علم در علوم زراعت و اصلاح نباتات و نيز در علوم غذايي در بين رشته‌هاي مختلف كشاورزي از همه برجسته‌تر است. در سال 2010 ميلادي در اين دو رشته تخصصي به ترتيب561 و 528 مقاله توسط متخصصان اين رشته‌ها به غير از زبان فارسي در نشريات معتبر بين المللي به چاپ رسيده است.

وي گفت: در علوم دامي و جانور شناسي و نيز علوم گياهي در همين سال به ترتيب 368 و437 مقاله توليد شده است. ميزان توليدات علمي چهار رشته‌اي كه از آن‌ها نام برده شد در سال‌هاي پيش از 2010 نيز قابل توجه است، طوريكه در سال 2009 ميلادي در علوم زراعت و اصلاح نباتات 543 مقاله، در علوم غذايي 429 مقاله، در علوم دامي و جانورشناسي 339 مقاله و در علوم گياهي 384 مقاله منتشر شده است.

مهراد افزود: رشته دامپزشكي نيز نرخ رشد قابل توجهي را در توليدات علمي از خود نشان داده است. در اين رشته در حاليكه در سال 1996 تنها 28 مقاله در مجلات بين المللي معتبر چاپ شده بود، اين رقم در سال 2010 ميلادي به 365 مقاله افزايش يافت.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام، آمار توليد علم ايران در موضوع دامپزشكي بر اساس پايگاه اسكوپوس در فاصله زماني سال‌هاي 1996-2010 و سهم ايران از توليدات منطقه و جهان را به شرح جدول ذيل اعلام كرد.

تاريخ انتشار، تهران: ۱۳:۳۰ , ۱۳۹۰/۱۲/۲۳

--------------------------------------------------------------------------------
امانت داري و اخلاق مداري
استفاده از اين خبر فقط با ذكر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز مي باشد

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|23|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن