تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813098862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تبريز قطب كاريكاتور ايران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تبريز قطب كاريكاتور ايران
تاريخ رسمي كاريكاتور درآذربايجان را بايد در دوران چاپ و نشر و ورود دستگاههاي چاپ به تبريز پيگيري كرد .


به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، نخستين بار در ايران كاريكاتور در سال 1906 ميلادي به وسيله روزنامه ملانصرالدين وارد فرهنگ مطبوعاتي و فضاي هنري كشور شد. اين روزنامه به علت استفاده از زبان كاريكاتور براي ارائه مطالب خود در ميان مردم عادي و بيشتر كم سواد آن زمان ، جايگاه ويژه اي يافته بود.
ملانصرالدين نخست در تفليس ، بعد در باكو و بعد از ورود به ايران در تبريز منتشر شد و به تدريج در ديگر روزنامه هاي منتشره در تبريز همچون آذربايجان و حشرات الارض نيز بهره گيري از كاريكاتور رواج يافت .
محتواي بيشتر كاريكاتورهاي آن زمان درباره ظلم و ستم حكام محلي ، وضع نامساعد بهداشتي و خدماتي ، جهل ، بيسوادي و خرافات بود . بعد از سركوب مشروطيت كاريكاتور تبريز هم بي رمق شد تا زمان انقلاب اسلامي اتفاق مهمي در عرصه كاريكاتور تبريز رخ نداد.
تا اينكه از اواخر دهه 60 ، بار ديگر كاريكاتور تبريز قد علم كرد و با تشكيل گروههاي متعددي چون ترخون ، كاكتوس ، گونش ، سيزده و كيرپي دوباره خود را سازماندهي كرد كه محصول اين تلاشها در اوايل سال 1380 شمسي تأسيس انجمن كاريكاتوريستهاي تبريز بود.
رحيم بقال‌اصغري ،رئيس انجمن كاريكاتور تبريز درباره اين انجمن مي گويد:تبريز تنها انجمن رسمي و ثبت شده كاريكاتور كشور را دارد كه زير نظر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت مي كند و از آغاز فعاليت خود از سال 1380 بيش از 10 جشنواره و مسابقه بين المللي برگزار كرده است .
وي مي افزايد: اين انجمن تاكنون 10 جشنواره بين‌المللي را برگزار كرده كه اغلب با مضامين مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب و آموزه‌هاي ديني اجرا شده است و اعضاي انجمن كاريكاتور كه تحت نظارت هيئت مديره كه خود تحت نظارت بازرس انجمن قرار دارند به فعاليت هايي مشغولند كه آخرين اين فعاليت ها برگزاري يازدهمين جشنواره بين المللي انجمن كارتونيست هاي ايران بود .
اين انجمن حدود 100 كاريكارتوريست حرفه اي عضو دارد و در زير سايه تشكيلاتي منسجم ، منظم و كنترل شده فعاليت مي كنند و اعضاي انجمن هر 2 سال يكبار ، اعضاي هيات رئيسه ، بازرسين و رئيس خود را طبق اصول اساس نامه انتخاب مي‌كنند و اين انجمن با حمايت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تبريز ، درآمد كلاسها ، فروش محصولات كاريكاتور و حق عضويت اعضاي خود اداره مي‌شود.
پس ازتأسيس اولين و تنها سازمان و انجمن ثبت شده و رسمي كاريكاتور ايران درتبريز ، نشريه، سايت و مسابقات كاريكاتوري نيز شروع به فعاليت گسترده كردند.
سعيد رحيمي مدير سايت تبريز كارتونز مي گويد : سايت اينترنتي كاريكاتور تبريز با آدرس www.tabrizcartoons.com يك سايت تخصصي در زمينه كاريكاتور است و در اين سايت تازه ترين آثار كاريكاتوريست هاي ايراني و تبريزي عرضه مي شود.
وي مي افزايد : اين سايت با بيش از 10 هزار صفحه سايت پربيننده اي است و در رده اول سايت هاي تخصصي كاريكاتور دنيا قرار دارد به طوري كه براساس آمار مؤسسه هاي بين المللي سايت تبريز كاريكاتور در رديف يك ميليون سايت پربيننده جهان جاي گرفته است.
رحيمي مي گويد: اين سايت از سال 1380 شروع به كار كرده است و در آن آخرين اخبار ، اطلاعات مر بوط به كاريكاتور تبريز ، ايران و حتي جهان به 2 زبان فارسي و انگليسي درج و گنجانده مي شود .
تاسيس موزه كاريكاتور در تبريز كار بعدي كاريكاتوريستهاي تبريزي است كه در اسفند 1385خورشيدي و در بخش غربي خانه هنر اين شهر تأسيس شده ‌و در محوطه باغ گلستان و در محل پيشين كتابخانه ملي تبريز قرار گرفته ‌است.
علي داننده ، مدير‌كل فرهنگ و ارشاد آذربايجان شرقي مي گويد : موزه كاريكاتور تبريز نخستين موزه كاريكاتور در سطح قاره آسيا و پنجمين موزه كاريكاتور در سطح جهان است كه از بخش‌هاي مختلفي نظير سالن آمفي‌تئاتر ، سالن‌هاي نگارخانه ، سالن‌هاي ويديو آرت و كارگاه‌هاي نقاشي تشكيل شده‌ و در آن بيش از هزار آلبوم در كتابخانه موزه به همراه آرشيو نشريات تاريخي و خارجي موجود است كه مورد استفاده عموم قرار مي‌گيرد.
مدير‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي مي گويد: در آرشيو موزه 14هزار اثر اصل از استادان و كاريكاتوريستهاي مشهور جهان نگهداري مي‌شود كه اين آثار حاصل برپايي بيش از 10 جشنواره بين‌المللي در استان است.
داننده مي افزايد : موزه ياد شده داراي 2 گالري وسيع است كه 70 اثر اصل از برجسته ترين كارتونيستهايي چون زلاتوفسكي، كوزوبوركين، كوراغلي، درژنين، كولمشكينو، پرومبيتا بايرام و حاجي زاده در آن به نمايش در آمده است .
وي مي گويد: در حياط موزه مجسمه اي از شخصيت يك بار فروش توسط آقايان خليل امامي و خسرو طالب پور ساخته شده است. گفته مي شود اين بار فروش را روتر در ميدان صاحب الامر تبريز كشيده است.
داننده مي افزايد : همچنين مجسمه بزرگي از شخصيتي ديگر كه كار روتر است در وروديه موزه نصب شده كه ساخت اين اثر را محمد مغفوريون به عهده داشته است كه اين مجسمه ها سمبل انجمن كارتونيست هاي تبريز به شمار مي روند.
برگزاري مسابقات و جشنواره هاي ملي و بين المللي كاريكاتور در تبريز از ديگر كارهاي زيربنايي صورت گرفته از سوي كاريكاتوريستهاي اين شهر است.
رحيم بقال اصغري دبير جشنواره هاي بين المللي كاريكاتور تبريز كه از سال 1380 اين مسئوليت را بر عهده دارد در زمينه جشنواره هاي كارتوني مي گويد : جشنواره ها رسانه ها و قالب هاي بيان هستند كه براي نشان دادن كاستيها و نقاط ضعف موضوعات مختلف به كار مي روند كه به صورت غير مستقيم فرهنگ جامعه را تحت تاثير قرار مي دهد چون رفتارهاي ناپسند افراد ، نابرابريها و كاستيها را نشان مي دهد .
وي مي افزايد : اولين جشنواره ها را سال 1373 با عنوان جشنواره كاريكاتور شمال غرب
اداره فرهنگ و ارشاد آذربايجان شرقي برگزار كرد و بعد از سه دوره و از سال 1381 به صورت بين المللي برگزار شد .
اصغري با اشاره به اينكه تبريز با برگزاري 4 جشنواره بين المللي در سال ، بيشتر از كانونهاي كاريكاتوري جهان از قبيل مقدونيه ، بلژيك و تركيه جشنواره بين المللي كارتوني دارد ،مي گويد : تبريز با داشتن بهترين كاريكاتوريست هاي دنيا يكي از بزرگترين قطب هاي كاريكاتور جهان است.
آقاي ولنتاين جورجيو از مشهورترين كاريكاتوريستهاي بلغاري كه تاكنون 2 بار براي شركت در جشنواره هاي بين المللي كاريكاتور تبريز به اين شهر مسافرت كرده است درخصوص جشنواره هاي بين المللي كاريكاتور تبريز مي گويد : جشنواره بين المللي كاريكاتور تبريز از نظر كيفيت آثار ، هنرمندان شركت كننده و نحوه برگزاري در رديف بهترين هاي جهان است و سطح كيفي اين جشنواره ها بسيار بالاست و آثار ارايه شده به آن موجب شگفتي هنرمندان بين المللي مي شود.
يكي ديگر از كارهاي زيربنايي انجام شده در تبريز راه اندازي مراكز كشف و پرورش استعدادهاي هنري كودكان و نوجوانان - آموزش آكادميك طراحي - نقاشي - كاريكاتور و تصويرگري در اين شهر است و در همين راستا آموزشگاه هاي با عناوين آراد و آي سو براي آموزش كاريكاتور به خردسالان و نوجوانان تاسيس شده است به گونه اي كه بنا به گفته داوود پناهي مدير يكي از اين موسسات آموزشي هم اكنون حدود هزار نفر هنرجو در اين مدارس مشغول يادگيري هستند كه ثمره و نتيجه اين سرمايه گذاري در 10 سال بعد عينيت خواهد يافت و در صورتي كه اين روند ادامه يابد در 20 سال آينده به طور قطع كاريكاتور تبريز در صدر كاريكاتور جهان قرار مي گيرد .
فرهاد رحيم قراملكي از كارتونيستهاي موفق تبريزي كه يكي از آثارش ( ابر بي پولي ) جزو آثار منتخب جشنواره بين المللي كارتون مطبوعات جهان ( ورلدپرس پرتغال2011) قرار گرفت درباره ويژگيهاي آثار كاريكاتوري تبريز مي گويد:از مهمترين امتيازات كاريكاتوريست هاي تبريزي بهره گيري از زبان و قلم پاك ، توجه به اخلاقيات و احترام به ارزشهاي ديني ، ملي و قومي در آثارشان و همين موضوع باعث شده است كه تبريز به عنوان مركز پاك ترين و فاخرترين كاريكاتورهاي جهان مطرح شود .
وي مي افزايد : همچنين كاريكاتوريستهاي تبريزي متعهد به اين مسئله هستند كه قبل از پرداختن به موضوعات در قالب كاريكاتور به طور مفصل جوانب و زواياي مختلف موضوع را مورد مطالعه و بررسي قرار مي دهند و بعد از تحقيق به طراحي اقدام مي كند كه اين امر نيز سبب شده است تا كيفيت و محتوا حرف اول را در فعاليتهاي كاريكاتوريستهاي تبريزي بزند .
و حرف آخر را رحيم بقال اصغري ، رئيس هيئت موسس انجمن كاريكاتور ايران و رئيس انجمن كاريكاتور تبريز مي گويد: كه كاريكاتور تبريز با ظهور جوانان كاريكاتوريست درحال شكوفايي است زيرا با نگاهي به ميانگين سني كاريكاتوريست هاي جهان به اين نتيجه مي رسيم كه كاريكاتوريست هاي دنيا پير هستند در حالي كه كاريكاتوريستهاي جوان تبريزي در صحنه جشنواره هاي بين المللي جوايز متعددي را به خود اختصاص داده و نام كشورمان را در جهان كاريكاتور مطرح كرده اند.
وي مي افزايد : بنابراين با سرمايه گذاري و تلاش فراواني كه در راستاي كشف استعدادها و بارورسازي آنها در تبريز صورت گرفته است خوشبختانه امروز تبريز به عنوان قطب كاريكاتور جهان مطرح شده است.

چهارشنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 428]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن