تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815343481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد از تصميم دولت تاجيكستان براي نظارت بر عملكرد رسانه هاي مستقل


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: انتقاد از تصميم دولت تاجيكستان براي نظارت بر عملكرد رسانه هاي مستقل
دوشنبه - شماري از سردبيران و روزنامه نگاران شاغل رسانه هاي مستقل تاجيكستان از تصميم دولت اين كشور براي بازرسي از اين گونه رسانه ها با هدف كنترل افكار عمومي انتقاد كردند.


به گزارش ايرنا و به نقل از رسانه هاي تاجيكستان، با وجودي كه دستگاه هاي دولتي تفتيش و نظارت بر عملكرد اين رسانه ها را اقدامي عادي و معمولي عنوان مي كنند، اما نمايندگان رسانه هاي غير دولتي به اين كار دولت بشدت انتقاد دارند.

"حكمت الله سيف الله زاده" سردبير نشريه نجات متعلق به حزب نهضت اسلامي تاجيكستان در گفت و گو با خبرگزاري تاج نيوز، برنامه يادشده را ناشي از اجراي طرحي محرمانه از سوي دولت با هدف نظارت بر افكار مخالفان دولت عنوان كرد و گفت: البته بارها در جلسات و نشست هاي مشترك با مقامات دولتي گفته شده كه دستور اين كار از بالاست اما ما نفهميديم، منظور از بالا كيست؟

وي با بيان آنكه دست اندركاران مطبوعات تاجيكستان بتازگي و آن هم از طريق رسانه هاي روسي متوجه شدند كه رسانه هاي مستقل تحت نظر قرار مي گيرند، ادامه داد: بعد از آگاهي از اين موضوع فهميديم كه وزارتخانه هاي امنيت و كشور و نيز دادستاني پشت اين قضيه هستند كه تازه متوجه شديم منظور از بالا چيست.

سيف الله زاده افزود: اين دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي بايد توضيح دهند كه چه احساس خطري از جانب رسانه هاي مستقل ديده اند كه چنين تصميمي گرفته اند، ضمن آنكه اگر خطري احساس مي كنند بايد آن را بطور شفاف و درست براي تمام دست اندركاران مطبوعات بيان كنند تا از عواقب بعدي پيشگيري شود.

اين روزنامه نگار تصريح كرد: همچنين اگر دستگاه هاي يادشده از جانب خبرنگار خاصي احساس خطر مي كنند و يا آنكه خبرنگار و يا روزنامه نگاري قصد دارد مطلبي درباره وجود فساد و خلاف در دستگاه هاي دولتي بنويسد بايد با فرد مورد نظر مذاكره صورت گيرد و در صورت قانع نشدن نشريه مستقل را تعطيل كنند نه آنكه همه را مورد تفتيش قرار دهند.

سيف الله زاده در عين حال تاكيد كرد مطمئن است كه هيچ نشريه و يا روزنامه نگاري عليه منافع ملي و كشورش مطلبي نخواهد نوشت، ضمن آنكه اگر مطلبي انتقادي نيز نوشته تنها براي پاسخگويي به خواست جامعه بوده است.

"جوره يوسفي" يكي از روزنامه نگاران باتجربه تاجيك نيز مشكل اصلي مطبوعات اين كشور را "وجود نگرش خاص دستگاه هاي رسمي به اين بخش" دانست و گفت: اين حساسيت از زمان اتحاد جماهير شوروي سابق به يادگار مانده و دولت فكر مي كند كه بايد همچنان رسانه ها را مرتب كنترل كرده و زير نظر بگيرد.

وي كه سابقه سردبيري هم در نشريه هاي دولتي و هم در رسانه هاي غير دولتي دارد، به خبرگزاري آزادگان، گفت: با وجودي كه متاسفانه دولت در تاجيكستان هيچ حمايت مالي از رسانه هاي مستقل نمي كند اما هنوز در هيات حاكمه همان طرز تفكر دوران كمونيسم به رسانه ها وجود دارد.

وي با اشاره به برنامه نشست "امامعلي رحمان" رييس جمهوري با خبرنگاران تاجيك در روزهاي آينده، گفت: در زمان شوروي نيز در اواخر و يا ابتداي هر سال بالاترين مقام كشور نشستي با روزنامه نگاران برگزار مي كرد و سياست ها و برنامه هاي راهبردي كشور را با آنها در ميان مي گذاشت تا آنها در چارچوب آن اطلاع رساني كنند. هرچند كه در آن زمان از آنها حمايت مالي مي شد.

اين روزنامه نگار با بيان آنكه رسانه هاي مستقل در مراسم هاي مهم سياسي بخصوص انتخابات تحت فشار قرار مي گيرند، اين سووال را مطرح كرد كه "آيا با تشكيل نشست هاي سالانه با رييس جمهوري مي توان معضلات مختلف از جمله نارسايي هاي موجود در رسانه ها را حل كرد".

سيف الله زاده سردبير نشريه نجات نيز برگزاري نشست رحمان با خبرنگاران تاجيك را در حل معضلات فعالان اين بخش بي تاثير دانست و خطاب به رييس جمهوري گفت: محورهاي مورد بررسي در اين نشست بايد با گردهمايي هاي تجار، توليدكنندگان، ورزشكاران، دانشگاهيان و غيره متفاوت باشد زيرا اين قشر بر خلاف ديگر اقشار جامعه از نارسايي و معضلات موجود در جامعه بخوبي آگاه است.

وي گفت: آيا دفتر رياست جمهوري و يا شخص رييس جمهوري از اين تفاوت ها آگاه هست يا نه و چرا وقتي رييس جمهوري نشستي با خبرنگاران دارد بايد فشارها تشديد شود.

به نوشته خبرگزاري آزادگان، تحليلگران تاجيك معتقدند برخوردهاي سختگيرانه دستگاههاي حكومتي با رسانه ها و مطبوعات نه تنها نمي تواند سبب حل مشكلات اين بخش شود، بلكه به تحكيم جايگاه واقعي دولت نزد مردم نيز كمك نخواهد كرد و تجربه تاريخي تاجيكستان اين امر را بارها ثابت كرده است.

آساق**1558**1479

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80026326

سه|ا|شنبه|ا|16|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن