تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815470585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گردشگري در ايلام


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گردشگري در ايلام
ايلام مهد پايداري و استقامت،گردشگري دفاع مقدس از قلاويزان تا شرهاني


به گزارش باشگاه خبرنگاران؛هرساله در روزهاي پاياني سال كاروانهاي راهيان نور به مناطق جنگي كشور سفر مي كنند در اين بين ايلام؛ مهد پايداري و استقامت در هشت سال دفاع مقدس از قلاويزان تا شرهاني، شاهد نبردهاي حق عليه باطل بوده است.
وجود ۴۲۰ كيلومتر مرز مشترك استان ايلام و شهرستان مهران با عراق و رشادتهاي فراوان در طول هشت سال دفاع مقدس در دفاع از مرزهاي كشور با كمترين امكانات، از افتخارات مردم ايلام است.
زيبايي هاي ايلام فقط جلوه هاي طبيعي و تمدن 10 هزار ساله نيست، در هشت سال دفاع مقدس وجب به وجب خاك اين ديار مقدس شاهد صحنه هايي از مردانگي و رشادت بوده كه از خيلي چيزها زيباتر است.هر ساله در آستانه سال نو كاروانهاي راهيان نور از اقصي نقاط كشور براي ديدن اين رشادتها به استانهاي جنگي مانند ايلام مي آيند تا گوشه اي از رشادت كساني را ببينند كه با حداقل امكانات براي كشور افتخارآفريني كردند.
گردشگران به جنگ توجه خاص دارند و جنگ تحميلي رژيم بعث عراق عليه نظام جمهوري اسلامي ايران از جمله اين جنگ ها است كه رشادتهاي آن در تاريخ حماسه ها ثبت شده است كه براي گردشگران قابل توجه است و فرهنگ شهادت و ايثار را مي توان به عنوان يكي از گزينه هايي كه براي گردشگران اهميت دارد به خوبي معرفي كرد و به نمايش گذاشت.
اگر هر ساله ما در سال نو جشن و شادي به پا مي كنيم به ياد داشته باشيم چه كساني باعث شدند اين شادي را داشته باشيم و اين شهداي عزيز بودند كه براي اينكه ما و آيندگان ما رفاه داشته باشيم و مملكت ما به دست بيگانه نيفتد، مردانه و جانانه از كشور دفاع كردند.
ايلام سرزمين رشادتها و خطرات هشت سال دفاع مقدس است كه نمونه اي از مبارزه مردم كشور براي حفظ ميهن بوده است و خاطرات جنگ و دفاع مقدس با همه شيريني و تلخي هايي كه دارد، براي بعضي ها يادآور دلاورمردي هاي مردان و زناني است كه هميشه ياد و خاطره آنها در اذهان باقي خواهد ماند.
نقطه ايثار و قلاويزان
كمتر كسي وجود دارد كه در دوران دفاع مقدس حضور داشته و نام قلاويزان را به خاطر نداشته باشد اين نقطه و يادمان دفاع مقدس در طول هشت سال مقدس شاهد نبردهايي سنگين بين رزمندگان و نيروي بعثي بوده و هنوز اين مكان مقدس بوي شهدا را مي دهد.
نقطه ايثار واقع در قلاويزان مكان كوچكي در بين هزاران منطقه جنگي و خاطرات دفاع مقدس در كشور است كه شاهد ايثارگريهاي رزمندگان دفاع مقدس بوده است و در اين منطقه نيز هرگاه در متن ماندگار سرزمين سينه سرخان عاشق قرار بگيريم، وسعت روح و روانمان سرشار از عطر دل انگيز عشق ايثار مي شود.
در نقطه ايثار كه در هشت كيلومتري شهر مهران است مي توان دشتهاي بزرگ مهران را ديد كه روزگاري شاهد نبردهاي مهم دفاع مقدس بوده است.
در بدو ورود به اين قطعه بهشت عكس و نام عزيزاني گذاشته شده است كه در اين نقطه در نبردي نابرابر رخت شهادت پوشيدند.
شرهاني
اين منطقه در 67 كيلومتري شهرستان دهلران مملو از موانع متعدد از جمله مين و سيم خاردار است.
اگر روزي مي خواستيد از پل شهيد "ايوبي" بگذريد و به شرهاني و زيارت شهداي گمنام شرهاني مشرف شويد يادتان باشد اين پل آغشته به خون صدها شهيد است و 260 كبوتر عاشق از اين سرزمين در شب عمليات محرم براي عبور از رودخانه دويرج در حين بارش باران و جاري شدن سيل به لقا الله پيوستند.
اين اثر عملياتي توسط كارشناسان بررسي شد و بعد از اتمام مطالعات به دليل مهم بودن در آثار ملي كشور قرار گرفت.
منطقه شرهاني يكي از مناطق مهم عملياتي در زمان جنگ بوده است كه عملياتهاي مهمي مانند فتح المبين و والفجر يك در آن صورت گرفته است.
خصوصياتي مانند انجام عمليات و محل شهادت بسياري از سرداران باعث شد كه اين اثر عملياتي در آثار ملي كشور ثبت شود و اين اثر جنگي با ثبت در آثار ملي كشور علاوه بر جلوگيري از تخريب آن، در معرض ديد علاقمندان و كاروانهاي راهيان نور قرار مي گيرد.
سنگر صدام
در زمان جنگ، صدام توجه ويژه اي به شهر مهران و ايلام داشت و در عملياتهاي مختلف سعي داشت اين دو شهر را به تصرف خود در بياورد اما رزمندگان ما هر بار كه اين شهرها به اشتغال درمي آمد دوباره آن را پس مي گرفتند.
به دليل همين تمايل، صدام در زمان جنگ در مرز مهران و نقطه صفر مرزي كشور عراق به منظور انجام عملياتهاي نظامي براي تصرف مهران و استان ايلام يك سنگر بتوني زيرزميني ايجاد مي كند به نحوي كه خود صدام بارها به اين سنگر آمده است و از نزديك در جريان امور و عملياتها قرار گرفته است.
اين سنگر شش متر زيرزمين ساخته شده است، جايي كه سنگر بتوني صدام در آن قرار دارد و در نوع خود و كاربرد آن به لحاظ نظامي بي نظير است.
طبق گفته كارشناسان اين سنگر از نظر نظامي در زمان خود از نظر نوع ساخت و جان پناه يكي از اماكن كاملا ايمن بوده است.
"تنگ بينا"؛ محل شهادت دلاورمردم هوانيروز؛ شهيد احمد كشوري
اين يادمان دفاع مقدس در سال جاري ساخته شده و تنگه بينا، تنگه اي بسيار عميق كه شيهد كشوري آخرين بار بر آسمان اين تنگ پرواز كرد.
شهيد كشوري فرماندهي تيم آتش هوا نيروز دراستان ايلام را به عهده داشت و بارها در هواى ابرى و بارانى پرواز كرد و عاقبت در پانزدهم آذر ۱۳۵۹ در تنگه بنياي ميمك ايلام هدف موشك هواپيماى دشمن قرار گرفت.
اين منطقه طي سالهاي گذشته هيچ يابودي از شهيد نداشت و به خوبي براي كاروانهاي راهيان نور معرفي نشده بود ولي در سال جاري با يك اقدام بسيار جالب در اين منطقه يادبود شهيد كشوري نصب شده است.
در يادمان دفاع مقدس شهيد كشوري يادبودي كه از سنگ بر روي يادمان هك شده و در آن خلاصه اي از حماسه آفريني شهداي ميمك و نقش شهيد كشوري نوشته شده است.
زمين فوتبال چوار
يادمان بمباران زمين چوار متاسفانه در سالهاي اخير مورد بازديد كارونهاي راهيان نور قرار نگرفته است و اميد است در سال جاري در كريدور گردشگري دفاع مقدس استان ايلام قرار گيرد.
يكي از اين رويدادهاي مهم در تاريخ 23 بهمن 1365 رخ داد، حادثه اي كه در تاريخ ورزش كشور نادر است زيرا در اين حادثه عده اي ورزشكار در زمين خاكي فوتبال در حمله اي ناجوانمردانه مورد اصابت موشك قرار گرفتند.
در اين رخداد 15 ورزشكار و تماشاچي به شهادت رسيدند اما اين رويداد در تاريخ ورزش كشور فراموش شده است به نحوي كه بسياري از مسئولان كشوري به تازگي از وقوع چنين حادثه اي در آن زمان آگاه شدند.
در مواردي كه صحبت از دفاع و هشت سال جنگ تحميلي مي شود، حق مطلب در مورد سرزمين مهر و مهرباني ادا نمي شود و رشادتها و فداكاري هاي رزمندگان دلير ايران اسلامي در آزادسازي مهران كمتر انعكاس مي يابد و از دلاورمردي هاي مردمان غيور ايلام كمتر سخني گفته مي شود.
در طول ساليان پس از جنگ تحميلي، به رغم اينكه استان دلاورپرور ايلام آماج حملات مستقيم دشمن قرار داشت و تمام مردم اين استان از پير و جوان و زن و مرد، هر كدام به نوعي از آب و خاك كشورمان دفاع مي كردند، درصد ناچيزي از رنج ها و مرارت ها و رشادت هاي مردمان اين سرزمين منعكس شده است./س

چهارشنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن