تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805163832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي لاريجاني: انتخابات بازي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: علي لاريجاني: انتخابات بازي نيست
لاريجاني با وجود مسئوليتي كه در اداره مجلس و به عنوان يكي از سران سه قوه دارد، در كسوت نماينده مردم قم در مجلس پيگيري طرح‌هاي مهم در راستاي آباداني، توسعه و رفع مشكلات مردم را دغدغه خود مي‌داند.
آفتاب: اين روزها تخريب عليه رئيس مجلس شوراي اسلامي در قالب پخش شب‌نامه‌ها، سخنراني و... به اوج خود رسيده، ولي لاريجاني اين تخريب‌ها را ناشي از ناتواني مخالفان خود در اداره امور مي‌داند.

علي لاريجاني پس از آراي مردم قم با نظر اكثريت نمايندگان مجلس هشتم به عنوان رئيس مجلس انتخاب شد. با وجود اينكه در چهار ساله اخير كشور در مواجهه با حوادث بزرگي از جمله جريانات بعد از انتخابات رياست جمهوري سال 88 و فتنه گري عده‌اي در داخل با همراهي و فرصت طلبي غربي‌ها بود، مجلس با متانت و استواري در خط رهبر معظم انقلاب اسلامي، منافع ملت و آرمان‌هاي نظام گام برداشت.

لاريجاني با وجود مسئوليتي كه در اداره مجلس و به عنوان يكي از سران سه قوه دارد، در كسوت نماينده مردم قم در مجلس پيگيري طرح‌هاي مهم در راستاي آباداني، توسعه و رفع مشكلات مردم را دغدغه خود مي‌داند.

اين گفتگو در خانه پدري رئيس مجلس، خانه‌اي قديمي كه هنوز بوي مرحوم آيت‌الله العظمي ميرزا هاشم آملي از آن به مشام مي‌رسد انجام شده؛ خانه‌اي كه به گفته لاريجاني به جز اين حتي يك وجب زمين هم در قم ندارد.

مشكل آب قم با دستور رهبر انقلاب حل شد

علي لاريجاني با اشاره اقدامات عمراني كه طي سالهاي گذشته در استان قم انجام شده است گفت: در استان قم تلاش‌هاي خوبي انجام شده و ما از مسئولان اجرايي كشور و استان تشكر مي‌كنيم كه در اين زمينه همراهي كردند. مهمترين مشكل قم اجراي پروژه آب‌رساني بود كه در طول دو دهه همچنان روي زمين مانده بود در حالي كه اين حق و خواسته عموم مردم قم بود و خوشبختانه اين مشكل با دستور مقام معظم رهبري حل شد، اما اين طرح هنوز به پايان نرسيده است.

رئيس مجلس هشتم با اشاره به پروژه هائي كه بايد در قم انجام شود توضيح داد:بسياري از پروژه هائي كه آغاز شده بايد هرچه سريع‌تر تمام شود. عمليات احداث سد كوچري 40 درصد انجام شده و مابقي آن بايد احداث شود تا آب كافي در اين سد ذخيره شود كه در تابستان مشكلي براي مردم قم ايجاد نشود. البته اين آب به برخي از مناطق قم مثل قنوات نرسيده كه بايد در اين زمينه كار شود.

طرح حرم تا جمكران و مترو و فرودگاه

وي درباره طرح حرم تا جمكران گفت: گام اصلي احداث طرح حرم تا جمكران برداشته شده است. اين طرح با سرمايه‌گذاري از طريق فروش اوراق مشاركت پيشرفت خوبي دارد ولي بايد به نتيجه برسد، يعني مسير اين پروژه باز و مشكل مردم برطرف شده اما اطراف اين پروژه بايد سامان پيدا كند.

نماينده مردم قم در مجلس فرودگاه را يكي ديگر از پروژه هاي بزرگ اين استان دانست و خاطر نشان كرد: فرودگاه قم خواسته منطقي عموم مردم قم بود، چون تمام شهرهاي زيارتي داراي فرودگاه است و تنها قم است كه از اين امكان بي‌بهره بود. قم امكانات صنعتي وسيعي دارد، بنابراين ايجاد فرودگاه در قم علاوه بر تسهيل در رفت و آمد زائران، مي‌تواند براي صنعتگران هم مفيد باشد. از اين رو بعد از پيگيري‌هاي زياد، حدود دو سال طول كشيد كه مجوز احداث اين فرودگاه صادر شود.به هر حال اين پروژه شروع شده و پيشرفت خوبي دارد. من در بازديدي كه از اين پروژه داشتم احساس كردم عمليات ساخت اين پروژه شتاب خوبي دارد و اين هم يكي از پروژه‌هاي مهمي است كه بايد تكميل شود.

وي در ادامه درباره مترو و منوريل نيز گفت: پروژه مترو يكي ديگر از اقدامات خوبي است كه در قم آغاز شده و با توجه به اينكه قم يك شهر زيارتي و مهاجرپذير است و رشد جمعيت اين شهر هم زياد است، اگر اين پروژه براي قم پيش بيني نمي‌شد در 5 تا 10 سال آينده با مشكل جدي در اين شهر مواجه مي‌شديم، از اين رو پروژه مترو آغاز شده و بايد عمليات آن سرعت بيشتري داشته باشد.در مورد منوريل هم بايد گفت كه قم اولين شهر در كشور است كه پروژه منوريل را تجربه مي‌كند و اين پروژه سرعت خوبي دارد و اگر تلاش شود شايد طي دو سال آينده به اتمام برسد. البته براي اين پروژه مشكلي در نزديكي حرم مطهر وجود دارد كه بايد رفع شود.

علي لاريجاني يكي از مشكلات مردم قم را وضعيت ترافيكي دانست و اظهار داشت: گره‌هاي ترافيكي در قم بسيار زياد است و براي حل اين مشكل طرح‌هايي در دست اقدام است. علاوه بر اين دو رينگ ترافيكي در اطراف قم در حال اجراست كه بايد كامل شود تا اين فشار ترافيكي كه خصوصا در برخي از ساعات مشكلات جدي براي مردم ايجاد مي‌كند حل شود.

براي اطراف حرم مطهر هم طرح وسيع‌تري در نظر گرفته شد كه نياز به سرمايه‌گذاري بيشتري دارد. در اين طرح، حرم مطهر حضرت معصومه(س) به عنوان محور و اطرافش مجامع علمي مختلفي در نظر گرفته شده كه بخشي از اين طرح اجرا شده و بخش ديگر آن باقي مانده است.

بايد فكري براي اشتغال كرد

لاريجاني موضوع اشتغال در اين استان را مهمتر از اين دست پروژه ها دانست و توضيح داد: از مسائل مهم ديگر همان نكته‌اي است كه من چند سال پيش هم عرض كردم. قم با داشتن بيش از يك ميليون جمعيت براي حل مسئله اشتغال بايد حتما سمت‌گيري صنعتي داشته باشد، چون وضعيت كشاورزي اين استان محدود است. البته قم قطب دامداري است ولي دامداران اين استان با مشكلات زيادي مواجه هستند و گاهي به خاطر نوساناتي كه وجود دارد دام شيرده خودشان را ذبح مي‌كنند كه اين مشكلات بايد حل شود تا قطب دامپروري از بين نرود. اما صنعت بايد گسترش پيدا كند و در اين زمينه چند شهرك صنعتي در اطراف قم ايجاد شده كه بايد در اين مسير پيگيري شود تا اين شهرك‌ها گسترش پيدا كند.

در حوزه مسائل فرهنگي، قم به عنوان پايگاه تفكر شيعي بايد به همين ميزان اعتبار و جايگاه داشته باشد كه بتواند اين فكر را نشر دهد. حدود 300 مركز علمي و پژوهشي در قم وجود دارد كه بيشتر آنها از توانمندي خوب علمي برخوردار هستند و رويكرد ما در مجلس اين بود كه اين گونه مجامع چه در قم چه در استان‌هاي ديگر كه نشاط علمي دارند را مورد حمايت قرار دهيم كه الحمدلله در اين چند سال كار خوبي انجام شده ولي اين مسير بايد ادامه پيدا كند. مركزيت فكر شيعي بايد بال‌هايي داشته باشد كه بتواند معارف اهل بيت(ع) را گسترش دهد.البته در مورد مسائل اجتماعي و ورزشي توجهاتي شده و بايد ادامه پيدا كند.

شدت محروميت در قم

لاريجاني در پاسخ به اين سوال خبرنگار كه "مقام معظم رهبري در سفر به قم فرمودند كه قم 150 سال دچار عقب افتادگي است و آيا در اين زمينه كاري انجام شده است"، توضيح داد:همان گونه كه در فرمايشات مقام معظم رهبري در مورد قم اشاره شده، روشن است كه نوعي عقب افتادگي در قم وجود دارد. اين استان در رژيم گذشته دچار عقب افتادگي بود و عمدي در كار بود كه قم را از امكانات محروم نگه دارند، چراكه قم پايگاه انقلاب بود و رژيم هم با تفكر ديني اصيل كه در قم حاكم بود مخالفت مي‌كرد و به همين دليل مانع آباداني قم مي‌شد.

وي با تاكيد بر اينكه بعد از انقلاب كارهاي زيادي در قم انجام شده است به شدت محروميت در قم اشاره كرد و گفت:بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با دستور رهبر معظم انقلاب شهر قم به استان تبديل شد تا از اين طريق مشكلاتش بيشتر مورد توجه قرار گيرد، اما شدت محروميت در قم بسيار زياد بود. اين گام‌هايي كه براي عمران و توسعه قم برداشته شده اگر شتاب لازم را داشته باشد شرايط قم از نظر شهرسازي و مسكن، بافت فرسوده و... تغيير مي‌كند.

لاريجاني به تشكيل ستادي براي پي گيري توصيه ها و مصوبات مقام معظم رهبري در قم اشاره و خاطرنشان كرد:بعد از سفر مقام معظم رهبري ستادي تشكيل شد كه در حال پيگيري مصوبات سفر معظم له است. براي سال آينده هم بودجه ويژه‌اي اختصاص داده شده و جلسه‌اي بين معاون رئيس جمهور و استاندار قم برگزار شد كه براي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري در مورد قم پيش بيني شده و برخي از آنها در سال آينده محقق مي‌شود.

وي در ادامه توضيح داد:همان گونه كه مي‌دانيد وظيفه نمايندگان در مجلس دو سنخ است كه يك سنخ آن در طراز ملي است كه بايد مسائل مهم كشور را از طريق تقنين يا نظارت در سطح كلان حل كنند. بسياري از مسائل قم هم از طريق حل مسائل ملي قابل حل است.يعني اگر برخي از مسائل به صورت ملي حل نشود در قم هم تاثير مي‌گذارد. به عنوان نمونه مسئله بيكاري يا گراني يك عارضه عمومي در كشور است پس بايد يك تئوري براي حل آن وجود داشته باشد تا مسئله قم هم حل شود. من معتقدم راه برطرف شدن مشكلات مسدود نيست، بلكه دولت بايد با رايزني مجلس اين تئوري را ساماندهي كند.

راه مقابله با تحريم رفع بيكاري است

رئيس مجلس هشتم با اشاره به مسائل مهم كشور در اوضاع كنوني تاكيد كرد:آنچه بايد بر روي آن تمركز داشته باشيم دو مسئله است؛ يكي رونق‌بخشي به وضعيت توليد در كل كشور و استان قم است. اگر اين مسئله مبنا و استراتژي ما قرار گيرد تحريم‌ها نه تنها نمي‌تواند فضا را بر مردم تنگ كند، بلكه مي‌تواند به عنوان يك فرصت مطرح باشد كه توان ملي كشور بالا رود، توليد افزايش پيدا كند، اشتغال ايجاد شود و همچنين زمينه‌اي براي رشد صادرات در كشور فراهم شود.

نكته دوم صيانت از نيروي انساني است كه بايد از حداقل‌هايي برخوردار باشد كه در اين نوسانات دچار شوك نشود. بخشي از اين امور به هدفمندي يارانه‌ها بر مي‌گردد كه به درستي اجرا شود، بخش ديگر آن بكارگيري روش‌هاي علمي براي صيانت از نيروهاي انساني است.

نماينده مردم قم در مجلس هشتم با بيان اينكه مجلس براي صيانت از نيروي كار گام هاي بلندي برداشته است تصريح كرد:اخيرا قانون بيمه بيكاري در مجلس تصويب شد كه اين بيمه شامل دو بخش است؛ يك بخش مربوط به كارگراني است كه شغلشان را از دست داده‌اند و مطابق قانون، اين كارگران بيمه هستند و براي مدتي حقوق مي‌گيرند تا كار ديگري پيدا كنند. بخش ديگر اين قانون مربوط به افرادي است كه اصلا كار پيدا نكردند و بيكار هستند. اين افراد براي مدتي تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرند تا كار مناسبي پيدا كنند.

بيمه كارگران ساختماني و بيمه قاليبافان از ديگر موضوعاتي كه در مجلس شوراي اسلامي مورد پيگيري قرار گرفت. چند روز پيش عده‌اي از رانندگان گفتند كه بيمه نيستند و بايد براي اين مشكل علاجي پيدا كرد. به اعتقاد ما هر صنفي كه در كشور كار مي‌كند بايد زير پوشش بيمه باشد. اين موارد كمك مي‌كند كه از نيروي انساني ما صيانت شود.

نگراني از تداوم نارضايتي ها در اجراي هدفمندي يارانه ها

لاريجاني در پاسخ به سوالي درباره مقدمات اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها توسط دولت و عدم اجراي دقيق قانون در مرحله اول تاكيد كرد:در مورد طرح هدفمندكردن يارانه‌ها قبول دارم كه يك نارضايتي به وجود آورده است. علتش اين است كه قانون به درستي اجرا نشده است. قانون در اصل اين بود كه 30 درصد از اين منابع به فعاليت‌هاي توليدي و كشاورزي و صنعت، بهبود حمل و نقل، بهبود وضعيت بهداشت و... اختصاص پيدا كند ولي اين اتفاق نيفتاد.

از آن طرف در قانون بودجه گفته شده كه اين مقدار وجوهي كه در بين مردم پخش مي‌شود از طريق اوراق مشاركت در سطح 30 هزار ميليارد تومان جمع‌آوري و به سمت كارهاي توليدي و عمراني هدايت شود. اين كار هم رخ نداد، به دليل اينكه سود اوراق مشاركت را كم در نظر گرفته بودند، از اين رو اين 30 هزار ميليارد تومان عملي نشد و چون اين نقدينگي در جامعه به سمت توليد نرفت، به سمت سكه و ارز رفت و نابساماني‌هايي به وجود آورد.

لاريجاني به رابطه نقدينگي و تورم اشاره كرد و گفت: اگر رشد نقدينگي با توليد همراه باشد تورم و گراني ايجاد نمي‌كند اما اگر رشد نقدينگي داشته باشيم ولي توليد رونق نداشته باشد منجر به تورم مي‌شود. پس اگر قانون هدفمندكردن يارانه‌ها به درستي اجرا مي‌شد ما شاهد اين وضعيت نبوديم. ضمنا در قانون هدفمندكردن يارانه‌ها گفته شده بود كه اين كار با شيب ملايمي اجرا شود كه اين هم درست انجام نشد.

بايد آهسته تر رفت

الان در وضعيتي قرار داريم كه گام بعدي را بايد آهسته‌تر برداريم، به همين دليل مصوبه‌اي در مجلس تصويب كرديم كه دولت نمي‌‌تواند در اين زمينه گام بلندي بردارد، چون شرايط قبلي بايد سامان پيدا كند، براي همين سقف زماني براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شد.

پيش بيني لاريجاني از تركيب مجلس آينده

كانديداي مورد حمايت جبهه متحد در استان قم درباره سوال خبرنگار ما مبني بر پيش بيني شما از نتايج انتخابات پيش رو تصريح كرد: قضاوت كردن در مورد شرايط آينده مجلس سخت است، براي اينكه همچنان شرايط سيالي از نظر سياسي داريم، ولي من فكر مي‌كنم كه در كل، مجلس آينده از وجوه مختلف از عناصر فكري بهره‌مند باشد و اين مفيد است كه افراد با سلايق مختلف در مجلس حضور داشته باشند چراكه مي‌تواند نماد فكر منبسط جامعه باشد.

عده اي دنبال سرگرمي سياسي هستند

وي با اشاره به حجم تخريب ها عليه وي در استان قم تاكيد كرد:من خيلي بنا ندارم در اين امور وارد شوم. فكر مي‌كنم كه اين موضوع به يك سرگرمي سياسي در كشور تبديل شده است. مردم مشكلات زيادي دارند و اگر شما از آنها بپرسيد كه دو مسئله مهمشان چيست، حتما به گراني و اشتغال اشاره مي‌كنند.

اين مايه تأسف است كه برخي از افراد كه نام رجال سياسي را بر خود مي‌نهند، دنبال مسائلي هستند كه با درد و خواسته‌هاي مردم فرسنگ‌ها فاصله دارد.

كاسبان فتنه

مسئله فتنه به يك مسئله‌اي تبديل شده كه يك عده از اين راه كاسبي مي‌كنند و بر مركب فتنه سوارند و فكر مي‌كنند دستاورد زيادي از اين بابت دارند.

لاريجاني ادامه داد:متاسفانه بداخلاقي در اين زمينه‌ها كم نيست. شب‌نامه‌هاي زيادي براي من پخش كرده‌اند و حرف‌هاي خيلي نادرستي بيان كردند. من در اين مدت بنايي براي پاسخگويي به اين امور نداشتم ولي اين كارها خيلي وهن آميز است. شب‌نامه‌اي عليه من پخش كردند و عكس من و آقاي هاشمي را كنار هم انداختند. اين چه معنايي دارد.

عكس من و رئيس مجمع تشخيص در شب نامه

بنده رئيس قوه مقننه و ايشان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هستند؛ حالا در نماز جمعه يا جاي ديگري كنار هم نشسته‌ايم معناي آن چيست؟ من نمي‌دانم كه هدف اين افراد از تخريب چيست؟ گاهي تصويري از ما انداختند كه مثلا ما در محضر رهبر معظم انقلاب نشسته‌ايم و ايشان ايستاده‌اند.

در اين تصوير حالات مقام معظم رهبري مشخص نيست، فقط نشان مي‌دهد كه عده‌اي از نمايندگان ايستاده‌اند و شعار مي‌دهند. در حالي كه پايان سخنراني مقام معظم رهبري، ايشان هنوز از سر جايشان بلند نشده بودند كه يك عده بلند شدند و شعار مي‌دادند. ما هم مثل ايشان نشسته بوديم ولي عكس ما را منتشر كردند.

بي هنران سياست

به نظرم بعضي افراد هنر و عرضه‌اي براي اداره كشور ندارند و براي آينده كشور استراتژي ندارند و هميشه در مورد فتنه و انحراف حرف مي‌زنند.

لاريجاني با تاكيد بر اينكه كشور درگير مسائل مهمتري است و نبايد وقتمان را صرف اين قبيل بازي ها كنيم گفت:آنچه كه من مي‌فهمم قدرت و عظمت انقلاب آنقدر بزرگ است كه اين مسائل عددي محسوب نمي‌شود. البته مي‌تواند دكاني براي عده‌اي باشد كه حرف ديگري براي پيشرفت كشور ندارند. كساني كه اين حرف‌ها را مي‌زنند برنامه‌اشان را براي اداره كشور ارائه كنند كه چه مسائلي را مهم مي‌دانند. به نظر ما مسائل ملي زيادي در كشور وجود دارد كه بايد ذهن‌‌ها متمركز آنها شود.

عزت وذلت با خداست

عزت و ذلت با خداست. كساني كه فكر مي‌كنند با اين ابزارهاي مادي، دروغ‌هايي مي‌نويسند و پخش مي‌كنند ثلمه‌اي وارد مي‌شود اشتباه مي‌كنند. براي اين افراد ناراحت هستم كه چرا شخصيت خودشان را ضايع مي‌كنند، چون انساني كه خلاف شرع انجام مي‌دهد اول به خودش ظلم كرده است.

وي با اشاره صريح به شب نامه هائي كه عليه وي پخش مي شود گفت:پخش شب‌نامه در سطح فرهنگ اسلامي ايراني ما نيست. هر كسي كه نظري دارد مي‌تواند مطرح كند، كسي مانع حرف‌زدن آنها نمي‌شود. در اين مدتي كه حرف زدند مگر ما حرفي زديم. آنها به جاي امت حرف‌هايي زدند و نظراتي دادند ولي ما سكوت كرديم و حرفي نزديم. البته من كارهاي اين افراد را اشتباه مي‌دانم و فكر مي‌كنم مسائل اساسي كشور در اين كارها نيست. اينها نوعي سرگرم‌سازي است.

شكايت هم مي كنم

من اين كارها را نادرست مي‌دانم اما درد من اين نيست كه اين مسائل را پيگيري كنم و پيشقدم شود. اگر هم پيشقدم شوم اعلام مي‌كنم. ممكن است روزي در مورد كسي كه اتهام زده باشد شكايتي كرده باشم، كما اينكه موردي بود كه شكايت كرده بودم و با وساطت برخي افراد از شكايتم صرفنظر كرده‌ام، اما در اين موارد فرصت آن را ندارم كه ورود پيدا كنم.

لاريجاني با تاكيد بر اينكه بايد به دنبال مجلسي در تراز انقلاب اسلامي باشيم افزود:اگر شرايط كنوني را تحليل اجمالي داشته باشيم با پديده‌هاي مختلفي مواجه هستيم. يعني هم با برخي از رفتارهاي درشت‌گويي غرب مثل بحث تحريم و كارهاي موذيانه ديگر و هم با برخي از مسائل منطقه‌اي مواجه هستيم و هم در كشورمان مسائل مختلفي وجود دارد از اين رو اجراي قوانين بايد دقيق‌تر انجام شود.

افراط و تفريط در مواجهه با دولت

من الان شرايط افراط و تفريط در كشور مي‌بينم. چون برخي‌ها مي‌گويند دولت اصلا قانون را اجرا نكرده و برخي ديگر عقيده دارند كه دولت قوانين را اجرا كرده است كه هر دو وجه اين حرف‌ها درست نيست، به خاطر اينكه خيلي از قوانين اجرا شده است و برخي قوانين به درستي اجرا نشده است.

وي به نقش دولت در اداره جامعه نيز اشاره كرد و اظهار داشت: يك دولت اگر مي‌خواهد در تراز انقلاب اسلامي با منوياتي كه امام راحل و مقام معظم رهبري ترسيم كرده‌اند باشد بايد قانوني كه تصويب و به تائيد شوراي نگهبان رسيد و يا در مجمع تشخيص مصلحت نظام به نتيجه ‌رسيد را براي خودش الزام‌آور بداند و اجرايي كند و حتي در يك مورد از قوانين نبايد تخلفي صورت گيرد. پس ما از نظر داخلي و خارجي مسائلي داريم كه از نظر داخلي موضوعاتي همچون گراني و اشتغال بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

مجلسي در تراز انقلاب

به نظر من مجلسي كه اين ويژگيها و خصوصيات را داشته باشد در تراز وضع فعلي است؛ مجلسي باشد كه از نظر ديني وضع مرتب و آراسته‌اي داشته باشد، چراكه ما مكتبي داريم كه مكتب اهل بيت عصمت و طهارت(ع) است و راهي كه تكامل انقلاب اسلامي در آن رخ داد، از نظر صراط فرهنگي همين راه حوزه‌هاي علميه و روحانيت و تبعيت از مراجع بود، اما از نظر صراط سياسي بايد راهي كه مقام معظم رهبري مشخص مي‌كنند و پيشرو هستند، بپذيريم. مجلس بايد اين مسلك را به درستي فهم و پيگيري كند.

ما در اين 33 سال فراز و فرودهاي زيادي در مجالس و دولت‌ها داشتيم؛ آنجايي كه مجالس و دولت‌ها درك درستي داشتند و از نظرات رهبري زمان تبعيت داشتند هميشه پيشرفت‌ها چشمگير بود ولي چالش‌هاي دروني كه در زمان دوم خرداد و انتخابات اخير رياست جمهور رخ داد به سود كشور نبود و در كشور سايش ايجاد كرد. پس اين آراستگي سياسي است كه مجلس بايد داشته باشد.

مجلس نياز به فقيه دارد

لاريجاني با بيان اينكه از نظر تخصصي چه در وجه ديني و چه در ساير امور تخصصي بايد كف صلاحيت‌ها در مجلس وجود داشته باشد تصريح كرد: به نظر من مجلس به حداقل 5 تا 6 فقيه نياز دارد كه كارهاي مجلس از يك وزانت علمي و فقهي برخوردار باشد. البته ما به خاطر اينكه اين وجه را تقويت كنيم مركز پژوهش‌هاي اسلامي مجلس را در قم ايجاد كرديم تا دانشمندان اسلامي مجلس را كمك كنند.

در علوم تخصصي ديگر هم همين طور است، يعني به عنوان مثال در كميسيون انرژي بايد چند فرد متخصصي و صاحبنظر حضور داشته باشند. البته مفهوم صاحبنظر اين نيست كه فرد مورد نظر مدرك داشته باشد. مدرك دلالت بر اين نمي‌كند كه در امور اجرايي صاحبنظر است بلكه هر شخص صاحبنظري بايد دستي در كار اجرايي داشته باشد. بنابراين كميسيون‌هاي تخصصي مجلس اگر در امور تخصصي قوي باشند مي‌توانند خواسته‌هاي ملت را بهتر پيگيري كنند.

در مجلس هشتم مثلا كميسيون كشاورزي كه افراد فاضل و باتجربه‌اي در آن حضور دارند خروجي خيلي خوبي داشته و چندين قانون مهم و پايه‌اي را تصويب كرده است، اما برخي از كميسيون‌ها خروجي مهمي نداشتند. پس اگر در انتخاب‌ها افراد متخصصي حضور داشته باشند حتما مجلس آينده قوي‌تر مي‌شود. البته ساختار قانون انتخابات ما تخصصي نيست و اين بستگي به تيزهوشي و فهم سياسي رجال سياسي و احزاب دارد كه چقدر آرايش تخصصي را حفظ كنند.

پرهيز از حاشيه سازي

وي با تاكيد بر اينكه مجلس بايد از حاشيه سازي بپرهيزد اظهار داشت:به نظر من مجلس آينده بايد در اموري مصمم باشد كه نگاهش به حل مسائل اساسي كشور باشد و از حاشيه‌پردازي پرهيز كند. علاوه بر اين بايد وجهه ديني مشخصي داشته باشد، يعني راه روحانيت را ادامه دهد و مسلك سياسي روشني از تبعيت از رهبري داشته باشند و وقت را صرف امور حاشيه‌اي نكند و از شجاعتي برخوردار باشد كه كارها را در نظارت به درستي پيگيري كند، به خاطر اينكه برخي از نابساماني‌ها به اين دليل است كه قانون وجود دارد ولي به درستي اجرا نشده است، بنابراين من هميشه گفتم كه مجلس مستقل به نفع ملت است.

مقصودم از مستقل بودن مجلس اين نيست كه با قواي ديگر نزاع داشته باشند، بلكه همان چيزي كه به منفعت ملت مي‌داند پاي او بايستد. مجلس نمي‌تواند به عنوان يك قوه زيرمجموعه قوه ديگر باشد و اگر در فهم مسائل و منافع ملت به استقلال رسيد بايد پاي او بايستد. البته در يك نظام خوب، بايد همگرايي‌ها بين قواي مختلف هم وجود داشته باشد.

انتخابات بازي نيست

لاريجاني در انتها تاكيد كرد: انتخابات بازي نيست، بلكه يك عمل جدي در رفتار سياسي است، از اين رو حضور حداكثري مردم در انتخابات مجلس حائز اهميت است. ممكن است اين عمل مردم چند ساعت وقت آنها را بگيرد ولي توان بسيار برجسته براي ملت ايران در پس زدن حريف به وجود مي‌آورد و آنها احساس مي‌كنند ملت ايران درك درستي از منافع خودشان دارند.

علاوه بر اين از ابهت ملت ايران صيانت مي‌كند و فرهيختگي ملت ما را به رخ دشمن مي‌كشاند. البته هر چه حضور ملت در پاي صندوق‌هاي راي زياد باشد انتخاب آنها بهتر خواهد بود.

مهر

كد مطلب : 147573

چهارشنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن