تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815542360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتخابات پاسخ دروغين به مطالبات مردمي


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: انتخابات پاسخ دروغين به مطالبات مردمي
سيد جعفر قنادباشي، تحليل گر مسائل افريقا در گفت و گو با ديپلماسي ايراني معتقد است احتمال دارد شرايط در يمن مانند شرايط الجزاير بعد از كودتا شود.


ديپلماسي ايراني: سرانجام پس از چندين ماه كشمكش سياسي و دخالت هاي غرب انتخابات در يمن برگزار شد. عبدالله صالح ظاهرا رفت و قدرت را به چهره هاي نو واگذار كرد. اما حقيقت اين است كه معاون عبدالله صالح در انتخاباتي بدون رقيب دست خود را به عنوان برنده بالا برد و امروز هم مراسم تحليف وي با حضور شخص صالح برگزار شد. 24 ساعت پس از برگزاري انتخابات و تحليف منصور هادي بود كه انفجارايي در يمن اين كشور را متوجه ناامني موجود كرد. ديپلماسي ايراني فرداي يمن را در گفت و گو با سيد جعفر قنادباشي، تحليل گر مسائل افريقا مورد بررسي قرار داد كه متن آن را در زير مي خوانيد:

با توجه به اين كه انتخابات يمن برگزار شده و نتيجه انتخابات هم مشخص شده،‌تا چه حد خواسته هاي مردم برآورده شده و تا چه حد اميد مي رود كه بحران فروكش كند؟

واقعيت اين است كه انتخاباتي كه برگزار شد، يك پاسخ ناقص و دروغين به مطالبات اصلي مردم بود. خواسته اصلي مردم اسقاط نظام بوده و اين در شعارهاي آن ها به وضوح ديده مي شود. اما ديديم كه هم نظام حفظ شد و هم مهره هاي جنايتكاري كه مرتكب كشتار مردم شده بودند با اين انتخابات فريبكارانه تثبيت شدند. اين انتخابات حاصل اقدامات سلاطين منطقه اي و سياست هاي مداخله جويانه غربي ها بود. البته اين به معني ورود انقلاب يمن به مرحله ديگري است. بنابر اطلاعاتي كه در دست است، مردم به اين دليل در انتخابات شركت كردند كه اين انتخابات پايان بخش حكومت علي عبدالله صالح باشد و نه ادامه نظام سياسي. لذا حضور مردم به اين معنا بوده است و طبيعتا هر نوع اقدامي كه نشان دهنده ادامه حكومت علي عبدالله صالح و شيوه هاي حكومتي او باشد، محكوم خواهد بود.

نكته بسيار مهم اين جا موضع غربي ها است. غربي هايي كه طرفدار دموكراسي هستند، چطور يك انتخابات تك نامزدي را مورد تاييد قرار دادند؟ شخص هيلاري كلينتون از اين انتخابات حمايت كرد و به مردم يمن تبريك گفت. اين تبريك بايد تحليل شود و ديد كه چرا در چنين انتخاباتي او چنين موضع گيري اي كرده است.

موضع عربستان نسبت به انتخابات چيست؟

اساسا طرح حفظ نظام يمن و روي كار آمدن معاون آقاي علي عبدالله صالح ابتكار شوراي همكاري خليج فارس بود. وليكن باني اجرايي اين طرح، عربستان بود. به نظر من بعد از اين انتخابات سعي مي كنند بعد از مشكلات اقتصادي بسيار، در يمن فراواني ايجاد كنند و اين مسئله باعث شود به نوعي رضايت عمومي ايجاد شود. طبيعتا عربستان با اين انتخابات موافق است و از نتيجه آن رضايت دارد. چرا كه يمن را خاكريز اول براي ادامه حكومت خود مي دانند. عربستان با انتخابات چند نامزدي بسيار مخالف است. تا كنون عربستان تحمل نكرده است كه در كنار مرزهايش انتخابات چندنامزدي برگزار شود. امارات، قطر، بحرين و اردن مثال هايي از اين مسئله هستند. هيچ كدام از اين كشورها اجازه پيدا نكرده اند يك انتخابات چندنامزدي برگزار كنند به اين دليل كه عربستان نگران حاكميت خانواده سعودي است.

اما دنياي غرب هم در اين مسئله نقش دارد. اگر به پايه هاي حكومت در عبستان توجه كنيم خواهيم ديد كه پايه هاي قدرت در عربستان به هيچ وجه داخلي نيست و براي حفظ اين حكومت، آل سعود متكي به كمك هاي غربي است. لذا آن در مورد عربستان گفته مي شود همان سياست هاي غرب است. مردم يمن ثابت كردند كه براي رسيدن به دموكراسي ايستاده اند.

بعد از برگزاري مراسم سوگند رئيس جمهور جديد، انفجارهايي در نزديكي كاخ رياست جمهوري صورت گرفته است. با توجه به اين كه انتخابات خواسته هاي مردم را برآورده نكرده است، تا چه حد احتمال مي دهيد كه بحران به سمت خشونت برود؟

اين اقداماتي كه به صورت مسلحانه و در نزديكي كاخ رياست جمهوري انجام شده است، يا توسط دوستان نادان است و يا دشمنان دانا؛ ظن قوي اين است كه طرفداران منصور هادي اين اقدام را انجام داده اند تا راه را براي سركوب مخالفين باز كنند. در حال حاضر آقاي منصور هادي نياز به دستاويزي دارد كه كنترل اوضاع را به دست گيرد. قبل از اين اگر آقاي منصور هادي و نظاميان و دستگاه هاي امنيتي فرمان سركوب مي دادند اين به نمياندگي از نظام بود اما الان به نام مردم است و اين بسيار خطرناك است. بنابراين بايد منتظر روزهاي خونيني در يمن باشيم؛ به مانند آن چه در الجزاير بعد از كودتاي نظاميان اتفاق افتاد.

بنابراين به نظر مي رسد همان طور كه در حال حاضر لبه تطميع را قوي كردند و به احتمال قريب به يقين سعي خواهد شد كه بازارها پر از كالا شود و مواد غذايي و سوخت به يمن برسد، لبه تهديد هم به همين اندازه قوي مي شود و آن ها به شدت برخورد مي كنند و هر گونه تحركي را به نام ارتباط با القاعده و تروريسم سركوب مي كنند. برخي از كارشناسان بر اين باورند كه حتي اين نيز بخشي از طرح عربستان بوده است.

پيش بيني شما از وضعيت سياسي در يمن در ميان مدت چگونه است؟ آيا خشونت ها ادامه پيدا خواهد كرد يا روند سياسي طي مي شود؟

الگوي يمن الگويي است كه در نظر دارند هم در سوريه و هم در مصر پياده كنند تا با حفظ حكومت ها و جا به جايي افراد، حركت مردمي را كنترل كنند. الان حركت هاي مردمي وارد دوره خاصي شده اند كه هم كشورها بر يكديگر اثر مي گذارند و هم افزايي رخ مي دهد و هم از درون دچار نوزايي مي شوند كه از چارچوب مداخله دولت ها بيرون است. الان بستري در يمن فراهم شده كه ناگزير هستند برخي آزادي ها را بپذيرند و امتيازاتي به مردم بدهند. توده هاي مردم از اين امتيازات استفاده مي كنند و حركت ضد استعماري و ضد استبدادي خود را در يك مرحله ديگر دنبال مي كنند. لذا اين پايان راه نيست. الان غربي ها براي ادامه تسلط بر خاورميانه مشكلات زيادي دارند. به خصوص اين كه احتمال دارد در خود عربستان نيز اين تحركات آغاز شود، كما اين كه آغاز شده است.

لذا به نظر مي رسد اين پايان كار نيست، بلكه آغاز يك مرحله پيچيده تر و دشوار تر است. توانايي هاي انقلاب هم به تبع اين مرحله جديد افزايش پيدا كرده است و در شرايط نوزايي قرار دارد كه بسيار اميدوار كننده است.

منبع: تحريريه ديپلماسي ايراني/12

سه|ا|شنبه|ا|9|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن