تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815486173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توصيه رهبرانقلاب به خواندن كتابي تاريخي


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: توصيه رهبرانقلاب به خواندن كتابي تاريخي
به گزارش ايرنا، امروز بيست و پنجم ربيع الاول مصادف با امضاي پيمان صلح امام حسن (ع) با معاويه است كه در سال 41هجري قمري واقع شد.

كتاب صلح الحسن به قلم مرحوم شيخ راضي آل ياسين و با مقدمه علامه مرحوم سيد عبدالحسين شرف الدين، در سال 1348 به قلم رهبر معظم انقلاب به فارسي ترجمه شد.

ايشان در مقدمه اين كتاب نوشتند: پيش از اينكه به ترجمه اين كتاب بپردازم، مدت ها در فكر تهيه نوشته اي در تحليل موضوع صلح امام حسن (ع) بودم و حتي پاره اي يادداشت هاي لازم را نيز گرد آورده بودم ولي امتيازات فراوان اين كتاب ، مرا از فكر نخستين بازداشت و به ترجمه اين اثر ارزشمند وادار كرد.

معظم له در ادامه اظهار اميدواري كردند كه جامعه فارسي زبان نيز همچون ايشان از مطالعه اين كتاب بهره گيرند و براي اولين بار درباره اين موضوع با اهميت، كتابي جامع در معرض افكار جويندگان و محققان قرار گيرد.

رهبر انقلاب در ادامه خاطرنشان كردند: درباره كتاب و مولف آن هر چه بنويسم، به شيوايي نوشته سيد شرف الدين عاملي -آن شرف دين و آبروي مسلمين- نخواهد بود كه در معرفي اين دو، به راستي و درستي و انصاف سخن رانده و بيش از آن، حد من نيست.

در قسمتي از مقدمه اين كتاب آمده است: صلح حسن (ع) با معاويه از دشوارترين حوادثي بود كه امامان اهل بيت پس از رسول اكرم (ص) از ناحيه اين امت بدان دچار شدند. امام حسن (ع) با اين صلح آن چنان محنت طاقت فرسايي كشيد كه هيچ كس جز به كمك خداوند، قادر بر تحمل آن نيست، ليكن او اين آزمايش عظيم را با پايداري و متانت تحمل كرد و سربلند و پيروزمند و دست يافته، به هدف خود يعني مراعات حكم خدا، قرآن، پيامبر و صلاح مسلمانان از آن بيرون آمد و اين همان هدفي بود كه او براي هر گفتار و عمل به آن نظر داشت و عشق مي ورزيد.

آنان كه او را به راحت طلبي و عافيت انديشي متهم كرده اند و هم آن دسته از شيعيان كه تحت تاثير شور و احساس، آرزو برده اند كه كاش وي نيز در جهاد با معاويه پايداري مي كرد و از راه شهادت، زندگي مي يافت و به پيروزي از همان راهي كه برادرش در روز عاشورا رفت و رسيد، مي رفت و مي رسيد، اين مساله هر دو گروه را در ميزان سنجش فكر و خرد، وزن و مقداري نيست.

شگفت آن كه مردم هنوز درباره صلح دچار اشتباه و كج بيني اند و كسي نيست كه با بررسي كامل و با استناد و دلايل و شواهد عقلي و نقلي سيماي اين صلح را روشن سازد.

من بارها در اين صدد بودم و مشيت حكيمانه خداي عزوجل در اين قرار گرفت كه بدين مهم كسي را كه ازهمه سزاوارتر و شايسته تر است برانگيزد و او، فراهم آورنده اين كتاب مبتكرانه صلح الحسن است كه به حق در موضوع خود، سخن آفرين است و گذارنده قضاوت راستين و نماينده مرز حق وباطل است.

در فصول درخشنده اي چند از آن كتاب كه نمايشگر فضل مولف بزرگوار است، واقف آمدم و آن را به راستي در كاوشگري و باريك بيني و ميانه روي و هم در قاطعيت بيان و استدلال، ريزه كاري و تتبع و پرهيز و احتياط در نقل گفتارها و رادمنشي در مجادله و احاطه بر چيزهاي مناسب موضوع، درعين رواني اسلوب و انسجام سخن و زيبايي و گيرايي يافتم.

شيخ راضي آل ياسين، فرزند شيخ عبدالحسين بن شيخ باقر از علما و محققان و مورخان نجف بود كه به سال 1314 هجري قمري متولد شد و در 15 ذيقعده سال 1372 يعني درست سال انتشار كتابش صلح الحسن درگذشت.

چاپ ششم كتاب صلح امام حسن (ع) پرشكوه ترين نرمش قهرمانانه تاريخ به قلم شيخ راضي آل ياسين و ترجمه آيت الله سيد علي خامنه اي، در سال 1386 از سوي دفتر نشر فرهنگ اسلامي در 546 صفحه منتشر شد.

يکشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن