تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815217005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/افزايش آگهي درخواست عضو در كرمان/ يك تكه كاغذ آخرين اميد زندگي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/افزايش آگهي درخواست عضو در كرمان/ يك تكه كاغذ آخرين اميد زندگي
افزايش آگهي درخواست عضو در كرمان/ يك تكه كاغذ آخرين اميد زندگي
كرمان - خبرگزاري مهر: با نگاهي به سردر مراكز پيوند عضو كرمان به سادگي مي توان صدها آگهي پيوند عضو را بر سر در بيمارستانها ديد و اين آخرين نقطه اميد بيماراني است كه به اين آگهي هاي چشم دوخته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، كرمان يكي از استانهاي مطرح در زمينه پيوند اعضاء به خصوص پيوند كليه و كبد در كشور محسوب مي شود و تا كنون صدها مورد پيوند كليه و چندين مورد پيوند كبد در اين استان انجام شده است و طبق آمار ارائه شده 95 درصد اين پيوندها نيز موفق بوده است.

هر چند مركز پيوند كبد كرمان به عنوان دومين مركز پيوند كشور بعد از شيراز در كرمان هنوز نو پاست اما بدون شك مركز پيوند كليه استان كرمان يكي از قديميترين و با سابقه ترين مراكز پيوند عضو كشور و خاورميانه است كه اين استان را به قطب پيوند كليه تبديل كرده است و آنچه كه پيوند كليه را از ساير عملهاي پيوند اعضا متمايز كرده دهنده زنده است و به همين دليل اين عمل پيوند نسبت به ساير موارد از كثرت چشمگيري برخوردار است.

هم اكنون در كشور 32 هزار بيمار دچار نارسايي كليه وجود دارد كه از اين تعداد 49 درصد بيماران راهي جز پيوند كليه ندارند و ساير بيماران روزگار خود را با استفاده از دستگاههاي دياليز مي گذرانند و تخمين زده مي شود هر ساله در كشور هزار و 500 پيوند كليه از دهنده هاي سالم و همچنين بيماران دچار مرگ مغزي صورت مي گيرد.

افزايش تعداد متقاضيان پيوند عضو در كرمان/ ديوارهاي بيمارستانهاي كرمان مملو از درخواست عضو

اما آنچه كه با فعال شدن بيش از پيش مراكز پيوند اعضا در كرمان صورت گرفته است بالا رفتن ميزان متقاضيان پيوند در اين مراكز درماني است كه در چهره هاي مختلف خود را نمايان مي كند، اين روزها اگر سري به بيمارستانهاي افضلي پور و شفاي كرمان بزنيم روي ديوارهاي خارجي اين مراكز درماني انبوهي از دست نوشته ها را مشاهده مي كنيم كه داراي نوشته هاي دردناك براي هر خواننده هستند اما حقيقت آن است كه هر يك از اين ديوار نوشته ها يا كاغذهايي كه به در و ديوار چسبانده شده است شايد آخرين نقطه اميد يك بيمار و خانواده اش باشند.

كبد و كليه در راس تقاضا قرار دارد

در خواست كبد و كليه در راس اين ديوار نوشته هاست و در راس آنها نيز درخواست كليه با گروه خوني "او منفي" قرار دارد.

افزايش اين ديوار نوشته ها نشان از صف طولاني بيماراني هست كه در ليستهاي انتظار بيمارستانها قرار دارند اما در اين اين صف انتظار تعداد افراد خوش شانس كمتر از كساني است كه در نهايت از اين بيماريها سالها رنج مي برند.

هر چند طي سالهاي اخير اهداء اعضا نسبت به گذشته افزايش چشمگير يافته است اما متاسفانه هم اكنون نيز بسياري از خانواده هاي بيماران دچار مرگ مغزي با اينكه مي توانند با رضايت خانواده هايشان جان تعداد قابل توجهي از بيماران را نجات دهند راه ديگري را برمي گزينند و درنهايت اعضاي اين بيماران مرگ مغزي در دل خاك آرام مي گيرد و بيماران متقاضي دريافت عضو نيز يك قدم به آخر اين داستان تلخ نزديكتر مي شوند.

سكوت رسانه ها در قبال فرهنگسازي اهداء عضو بيمار مرگ مغزي

در اين ميان فرهنگ سازي اهداء عضو در جامعه در رسانه ها و برنامه هاي آموزشي جامعه نه تنها در حداقل بلكه دقيقا در نقطه صفر قرار دارد و هيچ گامي در اين خصوص برداشته نشده است و بسياري از خانواده ها هيچ اطلاعي در خصوص مرگ مغزي و زمان طلايي اهداء عضو ندارند.

احداث مركز تخصصي پيوند اعضا در كرمان

مسئول پيوند اعضاي بيمارستان افضلي پور در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: كرمان خود را به عنوان يكي از مهمترين مراكز پيوند اعضا مطرح و تاكنون در اين زمينه موفق عمل كرده است بطوريكه به زودي مركز تخصصي پيوند اعضاء نيز در اين استان احداث خواهد شد.

دكتر مجيد دهقان با اشاره به موفقت 95 درصدي عملهاي پيوند در كرمان ادامه داد: هم اكنون در استان كرمان 40 نفر متقاضي پيوند كبد و 200 نفر متقاضي پيوند كليه هستند اما متاسفانه بسياري از موارد مرگ مغزي با پيوند اعضا موافقت نمي كنند و عليرغم اينكه در هر هفته حداقل يك بيمار مرگ مغزي در كرمان وجود دارد اما موافقت لازم با پيوند صورت نمي گيرد با اين وجود، روند فعلي نسبت به گذشته بهتر شده و موارد پيوند رو به افزايش است.

وي فرهنگ سازي در اين زمينه را بسيار تاثير گذار دانست و خواستار توجه بخشهاي فرهنگي به اين امر شد.

دهقان نقش رسانه ها را در اين زمينه بسيار با اهميت دانست و گفت: بايد نشان داده شود كه تعداد زيادي انسان هم اكنون براي ادامه زندگي خود نياز به تصميم گيري به موقع دارند تا بتوانند از پيوند اعضا استفاده كنند.

وي ادامه داد: هم اكنون تمام امكانات لازم براي پيوند كليه و كبد در استان كرمان مهيا است و در زمينه هاي ديگر نيز كرمان امكان پيوند دارد كه مواردي نيز انجام شده است.

5500 نفر در كرمان كارت اهداء عضو دارند

هماهنگ كننده گروه پيوند اعضاء دانشگاه علوم پزشكي كرمان نيز در اين خصوص به مهر گفت: استان كرمان در زمينه پيوند پيشرو است و اميدواريم همگام با امكانات پزشكي و علمي فرهنگ پيوند اعضاء در جامعه نيز افزايش يابد.

محمد رضا ميرزايي گفت: متاسفانه مرگ مغزي بيماران كه به دلايل مختلف روي مي دهد يك حقيقت است و بيمار نيز ديگر امكان حيات ندارد و همراهان بيمار نبايد آن را با موارد كما اشتباه بگيرند بلكه بايد با تصميم گيري به موقع در راستاي ايجاد امكاني براي ادامه حيات ساير بيماران گام بردارند.

ميرزايي ادامه داد: بايد اين امر در جامعه نهادينه شود و در اين خصوص فعاليتهاي فرهنگي و آگاه سازي جامعه بسيار موثر است.

وي افزود: هم اكنون در استان كرمان بيش از پنج هزار و 500 نفر داراي كارت عضويت اهدا عضو هستند كه در اين زمينه پيشرفت خوبي نسبت به گذشته انجام شده است.

وي گفت: هم اكنون امكان برداشت عضو در تمام بيمارستانهاي كرمان وجود دارد اما پيوند در بيمارستان افضلي پور كرمان انجام مي شود و در زمينه پيوند كليه در كرمان سابقه درخشاني وجود دارد اما در خصوص پيوند كبد پيش از اين تنها در بيمارستان شيراز انجام مي شد هم اكنون اين عمل به خوبي در بيمارستان افضلي پور نيز انجام مي شود و تا كنون قريب ده عمل پيوند كبد با موفقيت در اين مركز انجام شده است.

وي ادامه داد: كليه هزينه هاي برداشت و پيوند اعضا در كرمان رايگان است و هزينه آن توسط وزارت بهداشت تامين مي شود.

كرمان قطب پيوند اعضاء كشور است

رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان كرمان نيز در گفتگو با مهر كرمان را دومين قطب پيوند كبد در كشور دانست و گفت: در زمينه پيوند كليه نيز در كرمان تا كنون 470 پيوند انجام شده است.

محمد صباحي افزود: خوشبختانه كرمان در كنار تجهيزات علمي مناسب از نيروي متخصص و با تجربه اي نيز در استان برخوردار است و همين مسئله كرمان را به يكي از مهمترين قطبهاي پيوند عضو تبديل كرده است.

وي ادامه داد: در زمينه پيوند كليه و خدمات دهي به اين بيماران همچنين بخش خصوصي نيز با جديدت وارد شده است و موسسه ثامن الحجج(ع) كرمان در اين زمنيه گامهاي موثري برداشته است به خصوص در زمينه ايجاد مرامكز دياليز بيماران اين مركز خدمات چشمگيري دارد.

صباحي ادامه داد: متاسفانه موارد بيماريهاي كليوي در حال افزايش است و در اين زمينه بايد در مبحث پيشگيري اقدامات بيشتري انجام شود.

وي گفت: 400 پيوند كليه در كرمان از اهداء كننده زنده انجام شده است و تنها 70 مورد از اهداء كننده مرگ مغزي بوده است كه بايد به سمتي پيش برويم كه اهداء از بيماران مرگ مغزي افزايش يابد.

وي افزود: بيماران دچار مرگ مغزي ديگر امكان بازگشت به زندگي را ندارند و خانواده اين افراد مي توانند با اهداء عضو امكان ادامه حيات را به ديگران بدهند و اعضاي بيمارشان در بدن ساير افراد نيازمند ادامه حيات دارد و اين بزرگترين خدمت معنوي به بيمار مرگ مغزي است.

.................................

گزارش: اسماء محمودي

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن